Hoe vlas opslaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Hoe vlas opslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 09:39

Ik haal ongeveer 10 pakken vlas per keer, ik moet er namelijk best een stukje voor rijden. Hier doe ik circa 6 weken mee (paarden staan dag en nacht buiten).

Helaas halen de ratten de pakken vlas helemaal leeg, na een paar weken zit er nauwelijks nog wat in. Ivm loslopende honden en katten wordt er geen gif gestrooid. Ik zoek eigenlijk voornamelijk naar een oplossing om mn vlas zodanig op te kunnen slaan dat ratten er niet meer bij kunnen.

Ideaal zou bijvoorbeeld een kleine container zijn, maar deze zijn nogal duur. Hebben jullie misschien tips om low budget zo'n tien pakken vlas op te kunnen slaan, zodat ratten er niet meer bij kunnen?

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe vlas opslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:46

Vallen zetten voor ratten. Je hebt van dir container vallen. Werkte bij ons heel goed.

CharlesZ
Berichten: 122
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Kralingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:48

Zeil eroverheen en bakstenen bovenop de zijkant plaatsen zodat er niks onder het zeil door kan?

Je kan ook goedkoop ergens wat planken halen en zelf een grote kist in elkaar timmeren waar alle vlas in kan.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:51

Charlesz ratten gaan daar gewoon onderdoor of bijten er een gat in. Dat is echt peanuts voor ze.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe vlas opslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:57

Wij zijn overgegaan op houtvezel. Voor ons was gif sowieso geen optie vanwege het dierenleed. Houtvezel hebben de ratten geen interesse in.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoe vlas opslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:07

In een oude trailer?

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Re: Hoe vlas opslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 11:01

Bedankt voor de snelle reacties!
Overgaan op houtvezel zou best een optie kunnen zijn! Ik zou alleen even moeten kijken of dat gaat met mijn oude merrie, vroeger at ze het graag op. Maar nu ze eigenlijk altijd buiten staan met onbeperkt eten kan ik me niet voorstellen dat ze de stal in loopt om houtvezel te gaan eten. Bedankt voor de tips!

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe vlas opslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 23:22

Kooitje maken van volieregaas incl. dak en daar je balen in opslaan, wel bodem goed tegelen en vlas 5-10cm van gaas weg houden. Ratten knagen en graven door nogal wat heen, hier maar 1 baal per keer en die zit nu in een grote voerton, want anders ben ik die ook kwijt. Enige waar ze echt niet in kunnen is de kippenren, maar daar is dus geen ruimte voor voorraadje bodembedekking (is voor de legnesten).
Andere optie is een aantal echt grote voertonnen en de boel overgieten (neemt dan meer ruimte in, dus reken op 1.5-2 tonnen per baaltje). Even kijken dus wat het goedkoopste is uiteindelijk, maar goed afsluiten zal je diervriendelijkste en goedkoopste optie zijn die je het minste vlas kost.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 23:47

Mizora schreef:
Wij zijn overgegaan op houtvezel. Voor ons was gif sowieso geen optie vanwege het dierenleed. Houtvezel hebben de ratten geen interesse in.


Hier hetzelfde idd, voornamelijk vanwege de ratten.

Mijn pony heb ik van de winter wel nog op vlas gehad maar voor haar haal ik per baal als ik nodig heb. Maar ik heb ze a) weinig op stal en b) de vlasboer op 5 minuten afstand zitten

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 23:49

ricoh schreef:
Ik haal ongeveer 10 pakken vlas per keer, ik moet er namelijk best een stukje voor rijden. Hier doe ik circa 6 weken mee (paarden staan dag en nacht buiten).

Helaas halen de ratten de pakken vlas helemaal leeg, na een paar weken zit er nauwelijks nog wat in. Ivm loslopende honden en katten wordt er geen gif gestrooid. Ik zoek eigenlijk voornamelijk naar een oplossing om mn vlas zodanig op te kunnen slaan dat ratten er niet meer bij kunnen.

Ideaal zou bijvoorbeeld een kleine container zijn, maar deze zijn nogal duur. Hebben jullie misschien tips om low budget zo'n tien pakken vlas op te kunnen slaan, zodat ratten er niet meer bij kunnen?


Waarom gebruik je geen stro korrels? is goedkoper en de ratten/muizen maken de zakken niet open. werkt verder hetzelfde als vlas alleen als je het de 1e keer in de stal gooi moet je het nat gooien. verder kun je gewoon telkens een nieuwe zak erbij doen.

een tip voor als je paard het op eet: gooi er wat azijn over heen, dan hoeven ze het meteen niet meer omdat het stinkt. per paard is verschillend hoeveel azijn je er overheen moet doen.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hoe vlas opslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 07:46

ik heb rapsodi (gehakseld koolzaadstro) daar blijven ze ook van af.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Re: Hoe vlas opslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 14:23

Bedankt voor de tips!
Zou het ook werken om over te stappen op zaagsel, of zijn de ratten daar ook liefhebber van? Zag dat houtvezel en koolzaadstro een stuk duurder zijn dan vlas en zaagsel.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 15:11

Zaagsel is voor paarden te stoffig, dat is bijna zand qua structuur. Houtvezel is worden door sommige mensen ook wel krullen genoemd, dat zijn geen houtsnippers. Maar is inderdaad wel iets duurder dan vlas (hier was vlas 5€/baal bij ophalen en houtvezel 8€/baal bij eens per zoveel tijd halen en 7.50€/baal bij 2 pallets laten bezorgen).

Ratten houden waarschijnlijk ook niet van zaagsel, maar als de paardenlongen er niet tegen kunnen heb je er alsnog niets aan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe vlas opslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:14

Direct een aantal gebruiken en de rest overgooien in grote kliko's? Volgens mij past er 1,25 zak in een kliko.

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 23:31

ricoh schreef:
Bedankt voor de tips!
Zou het ook werken om over te stappen op zaagsel, of zijn de ratten daar ook liefhebber van? Zag dat houtvezel en koolzaadstro een stuk duurder zijn dan vlas en zaagsel.


Ik zou echt voor strokorrels gaan, wij kopen altijd groter in en dat is goedkoper dan vlas etc.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 01:30

Brittjuh97 schreef:
een tip voor als je paard het op eet: gooi er wat azijn over heen, dan hoeven ze het meteen niet meer omdat het stinkt. per paard is verschillend hoeveel azijn je er overheen moet doen.


:Y) :Y) O das nog lekkerder zei een merrie die ik gehad heb :9 :9 En at er nog meer van dan zonder azijn. Is dus geen garantie dat paardlief eraf blijft.

Hier zaten ze als ze de kans kregen in vlas, houtkrullen, Koolzaadstro en hennep. Net de Biobase/Hemparon, is hennep met eucalyptus erdoor, lusten ze hier niet. En ook elke vorm van hok, gaas enz enz hielp hier niet om te tegen te houden. Ze hebben hier zelfs al gaten in het gaas gebeten.

Ik zou kijken naar grote kunststof kisten, zoals die voor tuinstoelkussens. Of grote tonnen. Of van die palletboxen die veel gebruikt worden om hooi in te geven. Die zijn ook te krijgen met deksel. Of een oude grote diepvriezer, en de pakken vlas daar los ingooien. Of zon rolkliko van 1100 liter, die vaak bij bedrijven staan. Die zijn er in metaal en kunststof. 2e hands mss ook nog wel te betalen. Of als je de plek ervoor hebt een klein maatje zeecontainer, 6 feet oid.

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:51

rina schreef:
Brittjuh97 schreef:
een tip voor als je paard het op eet: gooi er wat azijn over heen, dan hoeven ze het meteen niet meer omdat het stinkt. per paard is verschillend hoeveel azijn je er overheen moet doen.


:Y) :Y) O das nog lekkerder zei een merrie die ik gehad heb :9 :9 En at er nog meer van dan zonder azijn. Is dus geen garantie dat paardlief eraf blijft.

Hier zaten ze als ze de kans kregen in vlas, houtkrullen, Koolzaadstro en hennep. Net de Biobase/Hemparon, is hennep met eucalyptus erdoor, lusten ze hier niet. En ook elke vorm van hok, gaas enz enz hielp hier niet om te tegen te houden. Ze hebben hier zelfs al gaten in het gaas gebeten.

Ik zou kijken naar grote kunststof kisten, zoals die voor tuinstoelkussens. Of grote tonnen. Of van die palletboxen die veel gebruikt worden om hooi in te geven. Die zijn ook te krijgen met deksel. Of een oude grote diepvriezer, en de pakken vlas daar los ingooien. Of zon rolkliko van 1100 liter, die vaak bij bedrijven staan. Die zijn er in metaal en kunststof. 2e hands mss ook nog wel te betalen. Of als je de plek ervoor hebt een klein maatje zeecontainer, 6 feet oid.


Oh hier werkt het gelukkig wel!

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 07:37

Je hebt ook een plastic opslagbak waar je 2 kliko's kan inzetten.
Die hebben wij heel lang gebruikt om vlas in op te slaan.
En in de ander had ik mijn voorraad voer liggen.
Daarna geen last meer gehad van ratten.
Nu staat er 1 op stro en mijn mini op vlas.
Maar die verbruikt in de winter 1 of 2 balen vlas per maand, die ik haal als ik uitmest.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Re: Hoe vlas opslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 15:58

Bedankt voor alle tips! Ik heb van de week Rapsodie gehaald, tot nu toe blijven de ratten er van af. Nu alleen nog even kijken hoe het bevalt als bodembedekking.