Maak je eigen PP XL hooinet voor 25 euro incl. raamwerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Maak je eigen PP XL hooinet voor 25 euro incl. raamwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 13:40

Veel mensen willen een schone, handige en hooibesparende manier om hun paarden te voeren (in hun paddock paradise of andere natuurlijke huisvesting). Niet op elk landje mogen grote houten of plastic voerbakken staan ('verrommeling'). Daarom kan het handiger zijn om een groot hooinet op te hangen (ziet er uit als een stuk hekwerk met wat groen ertussen).

De meeste hooinetten die hiervoor geschikt zijn zijn helaas erg duur (tussen de 60 en 100 euro), dankzij de netten die je over aanhangers spant, kan het nu een stuk goedkoper.

Hooinet-XL-doehetzelfvoor 25 euro 8-)

Kopen:
- 2 palen van 2 a 2,5 meter
- 1 balk van 2,20 a 2,50 meter
- 4 isolatoren
- 4 oude fietsbanden (binnenband) gratis afhalen bij de fietsenmaker
- aanhangernet 2 x 3 meter (http://www.ecotools.nl/page.htm?product ... catid=253& 18 euro)

Gereedschap:
- grondboor
- 'slaai'

Werkwijze:

1. Maak een raamwerk van de palen en de balk zoals op dit plaatje:

Afbeelding

Als je de palen gaat slaan, boor dan eerst met de grondboor voor in de grond. Niet te diep. Als je paal bijv 80 cm de grond in moet boor je tot max 50 cm voor. Het grondboren gaat als volgt: draai de boor zo diep als de boorkop is (20 cm) de grond in, haal de boor met grond er voorzichtig uit en leeg de boor. Als je de grond voorzichtig neerlegt en de volgende lading er keurig naast krijg je meteen een dwarsdoorsnede van je bodem te zien :)*. Steek de boor opnieuw in de grond en boor weer de diepte van de boorkop etc

Zet de palen in de gaten en sla ze er met de 'slaai' verder in. Dat is zo'n grote houten hamer.

2. Koop een aanhangernet van 2 x 3 meter (bij bijv. bouwmarkt te krijgen, prijzen tussen 19 en 30 euro)

Afbeelding

3. Kijk de fietsenmaker lief aan en help hem van zijn oude binnenbanden af

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YTW6CVXM.jpg

4. Knip de band bij het ventiel doormidden en knip ook meteen het ventiel eraf

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QD4PND7O.jpg

5. Hang het hooinet aan het raamwerk aan de isolatoren, dubbelgevouwen als een envelop:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HH46VOLF.jpg

6. Begin aan beide kanten de fietsband door de zijkanten te rijgen, hiermee maak je de zijkanten meteen dicht

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MFYVFOWY.jpg

7. tadaa klaar:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TTIAANIK.jpg

8. Hooi erin via de bovenkant, je kan het net zo van de isolatoren tillen en dan kan je bij de opening van de 'envelop' en paard erbij

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NO4BLNTR.jpg

9. Resultaat: blij paardje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UCROIA76.jpg

.....en niemand die bezwaar kan maken tegen 'rommel' in je weiland, want het is niet anders dan een stuk hekwerk met een net ertussen en dat mag, want dat is doorzichtig :Y)

Je kan er eventueel tegels onder leggen, maar verharden zonder toestemming mag niet, maar je kan er ook een stuk ruw rubber onder leggen om te voorkomen dat de paarden hooi in je grond trappen of het op die plek al te zompig wordt.

Je bespaart hier hooi met in vergelijking met op de grond leggen, want er gaat minder hooi verloren en de paarden doen er ook nog eens langer mee omdat het uit het net moeten trekken.

Ter vergelijking een 'echt' hooinet (hier links niet helemaal vastgemaakt), dat 60 tot 100 euro kost

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PGJB8NOG.jpg

Het selfmade hooinet is bijna niet van deze echte te onderscheiden en werkt net zo goed :D

Succes!

Als je meerdere van dit soort raamwerken met netten over je terrein plaatst stimuleer je je paarden om te bewegen en heb je minder last van voernijd. Het is aan te raden om altijd één hooinet meer te plaatsen dan het aantal paarden in de kudde, dan kan ook de laagste in rangorde bij een net eten.

Als je 4 tot 6 van deze netten plaatst betaal je nu niet 400 a 600 euro exl raamwerk, maar zit je op 100 a 150 euro incl raamwerk
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-08-10 11:07, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's toegestaan dus het teveel is omgezet in links

Nexus
Berichten: 995
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Noord Oost Veluwe

Re: Maak je eigen PP XL hooinet voor 25 euro incl. raamwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:43

Dank voor deze instructie en tips!
We gaan er van het weekend direct mee aan de slag! :D

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:46

Ik was al van plan zoiets te gaan maken, handig dat ik nu een mooi voorbeeld heb +:)+

Vooral die foto van het blije paard er bij doet het m hoor ;)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Maak je eigen PP XL hooinet voor 25 euro incl. raamwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 13:47

even een disclaimer; het blije paardje staat in een kudde, maar die staan niet op de foto 8-) voordat ik weer een proces aan mijn broek krijg dat ik paarden solitair op een weiland houdt :+

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:48

Goed idee, en handige foto's!
Weet je ook hoe lang zo'n net meegaat? Want het touw waarvan het gemaakt is is wel dunner dan het touw van de officiële hooinetten.

Edit: Nog twee vragen:
Je schrijft dat als de paal 80 cm de grond in moet, je 50 cm de grond in moet boren. Ik neem aan dat je de laatste 30 cm dan de paal er verder in moet slaan?
Wat is "slaai"?
Laatst bijgewerkt door marionblo op 04-08-10 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:48

dit vind ik dus inderdaad ook handig :D Ga dit vanavond aan mijn echtgenoot laten zien en hem eens liefjes vragen om dit ook te maken :D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 13:48

chipieke schreef:
dit vind ik dus inderdaad ook handig :D Ga dit vanavond aan mijn echtgenoot laten zien en hem eens liefjes vragen om dit ook te maken :D


Kom op dat kan je zelf ook :Y)

indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Re: Maak je eigen PP XL hooinet voor 25 euro incl. raamwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:09

verzonnen is het niet
het is een net dat al op de markt is wordt hier al zo`n 6 jaar verkocht of zo
maar idd een idee om t zelf te maken ze kosten nl v.a 100 euro per stuk excl palen alleen het net

butengeweun

Berichten: 3653
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:13

Goed plan dat gaan we maar eens aan paps voorleggen met 3 van die knollen

marionblo schreef:
Goed idee, en handige foto's!
Weet je ook hoe lang zo'n net meegaat? Want het touw waarvan het gemaakt is is wel dunner dan het touw van de officiële hooinetten.

Edit: Nog twee vragen:
Je schrijft dat als de paal 80 cm de grond in moet, je 50 cm de grond in moet boren. Ik neem aan dat je de laatste 30 cm dan de paal er verder in moet slaan?
Wat is "slaai"?


Slaai is denk ik een slegge
Afbeelding

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 14:20

indrasjacks schreef:
verzonnen is het niet
het is een net dat al op de markt is wordt hier al zo`n 6 jaar verkocht of zo
maar idd een idee om t zelf te maken ze kosten nl v.a 100 euro per stuk excl palen alleen het net


Ja en ik wil vier tot zes hooinetten hebben verspreid over de paddock paradise, dus dan is 400-600 euro tegen 100 a 150 euro nogal de moeite waard 8-)

zal dat ook nog ff toevoegen

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 14:26

Ik had al de hele winter een mini aanhangernetje klaarliggen (niets mee gedaan) maar de 2x3 netten passen toch beter anders heb je een heel l.llig netje :+

Iemand nog een idee voor het kleine netje? Zal ik daar maar een hooikussen van maken?



Maar hoe krijg je die dingen makkelijk open en dicht... :?

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:30

Ik gebruik al jaren hooinetten en mijn eerste waren ook de 'echte' weliswaar uit Duitsland, want daar zijn ze een stuk voordeliger. De nieuwere heb ik ook gemaakt van aanhangernetten.
Alleen de bevestiging aan de palen doe ik iets anders. Ik gebruik 2x 3 dikke 'elastieken' die ik uit een oude heftruckbinnenband knip.
Afbeelding
Ik heb ze zelfs aan de binnenkant van mijn staldeuren hangen.
De maaswijdte varieert van 3 tot 6 cm, ik merk dat elke hooisoort prettiger eet met een 'eigen' maaswijdte.

Let er wel op dat de draden niet te dun zijn. De echte netten zijn 5 mm en die van de aanhangerversie mogen niet dunner zijn als 3/3,5 mm anders gaan ze niet alleen eerder stuk, maar zijn ze ook scherper voor de paarden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Maak je eigen PP XL hooinet voor 25 euro incl. raamwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 14:31

Denk dat de hooinetleverancier niet blij is met dit soort topics :+

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Maak je eigen PP XL hooinet voor 25 euro incl. raamwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:33

Moet ie niet zo duur zijn :D
Als ze in Duitsland goedkoper kunnen zijn, moet dat hier ook mogelijk zijn :)

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:33

Arabesk schreef:
Ik had al de hele winter een mini aanhangernetje klaarliggen (niets mee gedaan) maar de 2x3 netten passen toch beter anders heb je een heel l.llig netje :+

Iemand nog een idee voor het kleine netje? Zal ik daar maar een hooikussen van maken?

http://www.youtube.com/watch?v=7ohzO1D6Qqo

Maar hoe krijg je die dingen makkelijk open en dicht... :?


een shetlander kopen, en dan een klein hooinetje maken :D

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:33

Wat een onwijs goed ding zeg, perfect verzonnen!!

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:34

NA-APER!!!
Wij hebben afgelopen winter inderdaad zo'n aanhangernet gebruikt, die van de link zijn het goedkoopst. Op zich werkt het evengoed wel prima, je moet alleen wel paarden hebben die niet al te grof zijn in hun eetgewoontes. Die van ons scheurden het hooi er echt uit en dan vallen er toch wel gaten in je net.
Dus zorg voor een zooitje van die kofferbaktouwtjes (van het tuincentrum), daar kun je de gaten weer prima mee vastknopen.

Op zich dus een leuke goedkope optie, maar ze gaan geen jaaaaren mee. Ik denk dat de rek er na 2 jaar toch echt wel uit is. Nu weet ik niet hoe lang die gewone hooinetten meegaan, dat weet jij vast wel bessie?
Maarja, wel een goedkopere oplossing, nu kun je er 2 jaar mee doen voor maar 25 euro en die andere netten doe je misschien 6 jaar mee voor 100 euro.
Die aanhangernetten zijn wel ietsje minder diep, die gewone hooinetten zijn wat dieper. Volgens mij heb ik toen een aanhangernet gekocht voor 22 euro (die 18 is geloof ik ex btw ofzo) en die is zo'n 2 meter breed, maar als je 'm dubbelvouwt dan is ie nog maar 50cm diep, een hooinet is dieper.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Maak je eigen PP XL hooinet voor 25 euro incl. raamwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:38

@hyppolyte : Dan moet je een ander maat kopen :D
Mijn nieuwste netten zijn 150x220 en als je die a la envelop vouwt dan heb je een net van 150x90 met een overflap van 40 cm
Als je geen overflap wilt dan kun je de bovenkant maken zoals in het voorbeeld, of zoals ik heb met een sterk elastiek in de bovenkant (dus zonder lat). Hierdoor kun je een stok als vulopening gebruiken en kun je grotere plukken hooi in één keer er in gooigen (en heb je dus 2 handen vrij) :D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 14:38

Ik heb zo'n duur net, dat na 2 jaar ook gaar werd, maar ook eentje die nog heel is.

Ik zeg ook niet dat ik alles geniaal zelf bedacht heb, maar ik dacht ik maak even een kookboekrecept voor de doehetzelver 8-)

Dit aanhangernet is dieper dan mijn officiele net, zie foto's

Nexus
Berichten: 995
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Noord Oost Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:39

Arabesk schreef:
Denk dat de hooinetleverancier niet blij is met dit soort topics :+


Ecotools daarentegen waarschijnlijk weer wel... :D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 14:39

DubbelDun schreef:
@hyppolyte : Dan moet je een ander maat kopen :D
Mijn nieuwste netten zijn 150x220 en als je die a la envelop vouwt dan heb je een net van 150x90 met een overflap van 40 cm
Als je geen overflap wilt dan kun je de bovenkant maken zoals in het voorbeeld, of zoals ik heb met een sterk elastiek in de bovenkant (dus zonder lat). Hierdoor kun je een stok als vulopening gebruiken en kun je grotere plukken hooi in één keer er in gooigen (en heb je dus 2 handen vrij) :D


Die stokken vind ik ondingen, dus die mis ik niet :+

Maar ook die zijn simpel zelf te maken van bijv een stuk bezemsteel.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Maak je eigen PP XL hooinet voor 25 euro incl. raamwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:41

Ik heb de stokken ook zelf gemaakt, van een platte lat. Eén kant een gat in boren voor het touwtje en de andere kant een > in zagen om hem goed in het net te laten grijpen :D

Overigens zijn mijn oudste netten nu 4 jaar en op sommige plekken idd wat aan het slijten.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:58

Citaat:
@hyppolyte : Dan moet je een ander maat kopen
Mijn nieuwste netten zijn 150x220 en als je die a la envelop vouwt dan heb je een net van 150x90 met een overflap van 40 cm
Als je geen overflap wilt dan kun je de bovenkant maken zoals in het voorbeeld, of zoals ik heb met een sterk elastiek in de bovenkant (dus zonder lat). Hierdoor kun je een stok als vulopening gebruiken en kun je grotere plukken hooi in één keer er in gooigen (en heb je dus 2 handen vrij)


Die maat heb ik volgens mij juist :+, maar ik heb 'm anders dubbelgevouwen, dus over de breedte. Mijn net is dus 2.20 breed, en dan maar ongeveer 60 diep (omdat je verlies hebt vanwege het ophangen).
Wij hadden ze aan de zijkanten inderdaad dicht en aan de bovenkant die isolatoren, dat werkt toch wel een stok prettiger dan die stok :j. dan haal je gewoon de ene kant helemaal los en heb je de gehele breedte van de opening.

Die fietsbanden zijn wel een goed plan trouwens, ga ik ook wel even regelen.
Heb jij trouwens nog dat bouwpakket om die slowfeeders te maken? die gaan wij ook neerzetten namelijk.

pmarena

Berichten: 48083
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Maak je eigen PP XL hooinet voor 25 euro incl. raamwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:51

Zo heb ik hem ook Arabesk , alleen dan nog een balk onderaan ook omdat het net anders teveel ging zwieren met het eten.

Bij mij staat hij in de boogstal , net van 3 meter lang , jaren geleden uit Duitsland gehaald , doet het nog perfect , niks kapot :)

Ik heb alleen dan schroefhaken i.p.v. isolatoren , maar dat maakt natuurlijk geen fluit uit :)

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:54

Moet voor de winter nog wat simpelers hebben om te vullen dan de hooinetten in ton van nu. Deze optie kunnen ze niet aan schuren (stroomdraad goed erover geleiden) en kan van 2 kanten gebruikt worden (erg handig met 1 alles is van mij pony ertussen)