Ervaring paddocktegels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Ervaring paddocktegels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 11:26

Hallo allemaal, ik ben aan het overwegen om een gedeelte van de paddock te bestraten met paddocktegels (kunststof en waterdoorlatend). Het is me te kostbaar om de gehele paddock te betegelen, dus het gaat een gedeelte worden. Nu ben ik wel bang voor verzakking van de buitenste rand tegels. Heeft iemand daar ervaring mee? Mocht het er komen, dan wordt de grond uiteraard goed voorbereid en geëgaliseerd.

Even ter illustratie: geel is zand, zwart is voerbak, grijs is eventuele betegeling en de donkergrijze rand is waar ik mijn twijfels over heb.

Andere opties zijn ook welkom. Beton kan ook, maar lijkt mij te glad.

Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaring paddocktegels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:30

Ik zou de tegels dan aan de rand van de paddock leggen en de bak in de hoek. In heb de tegels gewoon in het zand gelegd, niks aan de ondergrond gedaan behalve recht trekken met wat afschot en daarna een laag zand erover.
Mijn tegels zijn 3cm dik en houden zich prima. Geen verzakking oid.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Ervaring paddocktegels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:50

Ik heb een deel op een geëgaliseerde ondergrond gelegd en een deel op het gras en beide houden het goed en verzakken niet. Wel is het geëgaliseerde pad strakker omdat ik dat deel heb opgehoogd en het andere stuk heeft boomwortels waardoor het iets minder strak is. Ik zit op zware klei en heb eerst gronddoek gelegd en daarna afgevuld met drainagezand. Het houdt echt heel mooi. Ik wil komend voorjaar verder uitbreiden en meer paden maken.

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaring paddocktegels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 11:52

Klinkt goed! Welke tegels hebben jullie?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:01

https://grindplaatshop.nl/geosystem-g4/

Als je kijkt bij projectfoto's dan zie je mijn pad dat de paddock met wei verbind. Ik word niet gesponsord overigens. Als dat zo was had ik meer dan 30m2 besteld :D :D

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 12:07

Dat ziet er goed uit! Deze is wel iets goedkoper dan een andere (14 euro m2), dan kunnen er weer wat tegeltjes bij binnen het budget :')

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Ervaring paddocktegels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:15

Dit was inderdaad de goedkoopste die ik kon vinden. Het ligt bij mij nu 5 maanden ongeveer maar ook toen de wei in een modderpoel veranderde bleef dit droog. Vanwege budget heb ik nu 40m3 houtsnippers laten komen. Dat is een stuk goedkoper dan 150m2 aan tegels + zand.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:26

Je kunt ook koeroosters overwegen. Die hebben wij ook gewoon op zand gelegd en die blijven super liggen. Helaas besloot het waterschap met een zware traktor over mijn verharding te rijden ipv gewoon door de wei dus nu zijn er een paar wel verzakt.

Deze roosters heb ik voor vrijwel niks op marktplaats gekocht. Nog nooit last gehad van uitglijdende ponys overigens

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 12:31

Koeroosters van beton of die metalen?

Ik denk nu dat het dit gaat worden. Ik was uitgegaan van 14-15 euro de meter, dus dan valt 12 toch weer iets mee. Alleen de randjes onder de inloopstal en bij de ingang van het pad lopen dan af. In de stal wil ik liefst niks op de grond, omdat zand lekker ligt :D

Afbeelding

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ervaring paddocktegels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:32

Beton. Die normaal in de stallen liggen

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:34

Ik volg ook even mee, want ik ben ook nog opties aan het bekijken om een deel van mijn paddock te verharden. Groeit tussen die paddock tegels weer makkelijk gras als je het in het voorjaar afsluit voor de paarden? Want dat zou ik wel een voordeel vinden tegenover stelconplaten oid leggen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:48

capopjekop, hoe hebben jullie die vervoerd en geplaatst? Ik heb daar ook naar gekeken maar kwam er niet zelf uit. Of hebben jullie iemand ingehuurd?

Ziet er goed uit TS! Mijn pad is maar 2 meter breed en dat gaat prima maar daar kan ik met de trekker niet meer doorheen.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:43

Mijn pa had een bakwagen die het qua gewicht net mocht vervoeren en we hebben thuis een heftruck dus dat maakte het makkelijk.

Plaatsen heeft mijn pa zelf gedaan. 30 cm uitgegraven met een kraantje. Wit zand gestort en daar de stenen op. Wij hebben de smalle variant dus die kun je nog wel in je eentje verplaatsen

Zo ziet het eruit. De tegels liggen toch wel al zeker 7 jaar. De verzakking komt dus door een zware traktor
Afbeelding