Baksleep bevroren bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-19 11:05

Hoi,

Welke baksleep gebruiken jullie om de bak weer los te krijgen als het vriest? We hebben enkel een buitenbak en willen gewoon door trainen in de winter als het vriest. Zout zou slecht zijn voor de drainage?

Welke baksleep gebruiken jullie hiervoor en wat zijn daar ongeveer de kosten van? Waar hebben jullie hem gehaald?


speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:10

bak slepen terwijl ie bevroren is? mmm in mijn opleiding, tig jaar gelden, werd dat juist afgeraden, ijsrandjes kunnen behoorlijk scherp zijn en dus snijden.

ik leerde dat je voordat er vorst verwacht werd je de bak moest lostrekken en dan vlaktrekken en even niet in rijden totdat ie bevroren is, zo voorkom je berg en dal en voetstap gaten met harde randen.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-19 11:14

Oke, maar we zoeken nu dus een oplossing om hem weer goed te krijgen. Gisteren gestrooid en losgetrokken en toen was hij goed maar ondertussen weer hard. Is gewoon goed gedraineerd met goed zand maar de bovenste laag wordt steeds hard. Dus ik zoek iets om die bovenste laag open te trekken ‘s ochtends en ‘s avonds zodat het goed blijft.

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:17

zacht blijft ie niet, als ie maar vlak is dan kan je op de bevroren bodem goed rijden, maar dan moeten er geen diepe voetstap gaten in zitten etc.

desnoods vlak rollen met wals

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Spenk
Berichten: 21674
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:19

Dat gaat niet je moet vlak slepen voor die bevriest. Dan kan je vervolgens op die bevroren grond een beetje rijden.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:23

Zorgen dat voor de vorst je zand zo droog mogelijk is en je toplaag goed los. Veel zout door de toplaag slepen en dan de toplaag loshouden door te blijven slepen.

Vaak doet men vezels en snippers door de toplaag om de bodem droger, stsbieler en veerkrachtiger te houden. Bij vorst bevriest de bodem dan ook minder snel betonhard op...

Hier heeft het de hele dag geregend donderdag. Dus kon de bak niet slepen. Heb ook geen trekker met cultivator om hem los te trekken.

Bak was dus hier hard met bevroren plassen gister. Gistermiddag wel ontdooid.

Probeer als er in de middag een zonnetje staat hem goed te strooien met zout, dan los te slepen en voor de vorst in zet weer rul en vlak te slepen met wat zout er overheen.

Als de toplaag droog en los oovriest blijft hij beter te rijden.

Suzanne F.

Berichten: 48963
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:38

Bak slepen als hij echt bevroren is gaat niet. Wij sleepten en rolden daarna de bak met een grote zware rol voor de vorst. Dan vroor hij vlak op en kon je nog redelijk rijden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-19 11:46

Oke dus eigenlijk is het al te laat? Het wordt de komende week even koud en gisteren hebben pensionklanten zelf actie ondernomen maar hij zou dus eigenlijk op de middag gesleept en gestrooid moeten worden als hij ontdooid is en dan 's avonds nog een keer? En vanaf dan dagelijks ochtend en avond er door heen gaan met de baksleep?

Suzanne F.

Berichten: 48963
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 12:18

Heleennn schreef:
Oke dus eigenlijk is het al te laat? Het wordt de komende week even koud en gisteren hebben pensionklanten zelf actie ondernomen maar hij zou dus eigenlijk op de middag gesleept en gestrooid moeten worden als hij ontdooid is en dan 's avonds nog een keer? En vanaf dan dagelijks ochtend en avond er door heen gaan met de baksleep?


Strooien heb ik nooit gedaan behalve toen er sneeuw lag. Je moet gewoon zorgen dat de bak s avonds glad is en dus strak opvriest.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Spenk
Berichten: 21674
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 12:19

Precies in de ochtend slepen gaat natuurlijk niet want hij gaat hoe dan ook hard worden.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-19 12:47

Pff wat een gedoe, ik ben speciaal van stal veranderd zodat m'n paarden meer buiten konden maar dit is toch echt wel balen! Keerzijde van de medaille denk ik dan maar. Ik kan me inbeelden dat de pinnetjes van een baksleep ook niet echt lang zullen meegaan als je er elke dag mee door een harde bak gaat ploeteren? Als dat zelfs al gaat

Spenk
Berichten: 21674
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 12:49

Je komt ook niet door een harde bak heen hoor... Maar zolang duurt dit weer meestal niet voor die 2 weken in het jaar ging ik gewoon met de trailer ergens binnen.

Suzanne F.

Berichten: 48963
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:03

Heleennn schreef:
Pff wat een gedoe, ik ben speciaal van stal veranderd zodat m'n paarden meer buiten konden maar dit is toch echt wel balen! Keerzijde van de medaille denk ik dan maar. Ik kan me inbeelden dat de pinnetjes van een baksleep ook niet echt lang zullen meegaan als je er elke dag mee door een harde bak gaat ploeteren? Als dat zelfs al gaat


Dat gaat ook gewoon niet en moet je dus ook niet doen. Glad trekken voor de vorst en niks meer aan doen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:26

Volgens mij weinig mogelijkheden. Ik heb me al neergelegd bij twee weken niet rijden...

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:32

Op de stal waar ik reed deed ze ook zout strooien. Plus savonds bak glad trekken en wij konden altijd rijden.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:34

Dan moet je bak niet al zeiknat zijn...

Nouvel

Berichten: 28536
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:53

Wij proberen ook eind van de dag glad te slepen, dan is ‘ie wel hard de volgende dag maar vlak en kun je in ieder geval nog iets aan beweging geven.

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 16:07

dan ben je nu te laat. ik heb gister avond en vannacht de bak met de triltand met rol gedaan vandaag net na de middag nog een keer en heb vanmiddag gewoon in de bak kunnen rijden!

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 16:18

Denk er wel om met zout strooien en dan slepen, dat het zout je sleep aantast en je sleep laat weg rotten.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

BigOne
Berichten: 38045
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 16:20

Bak word niet gebruikt om paarden los te gooien?? Want dan gaat soms het zand met happen naar binnen ivm het zout.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 16:45

Lekker buitenritje maken dus...

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Morris

Berichten: 3443
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 17:36

Hier, vooral niet slepen en aanrijden, maar harken. Met harken blijft de grond nog redelijk ‘los’.
En dan na het rijden weer harken, het is veel werk, maar ik kan nog iets doen met mijn paard.

Ik denk dat ik net zo lang aan het harken ben, dan dat ik op het paard zit. Maar ja, gratis fitnes denk ik dan maar.

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-19 17:38

bigone schreef:
Bak word niet gebruikt om paarden los te gooien?? Want dan gaat soms het zand met happen naar binnen ivm het zout.

Nee, we hebben geen hek om de bak dus paarden gaan niet los.

Buitenritje geen optie, de ruiterpaden liggen net zo hard en zijn nog 10x zo ongelijk als de bak... ook jammer want het weer is super lekker om buiten te rijden. Er is een goeie baksleep aangekocht vandaag die volgende week aankomt dus dan kunnen ze het volgende keer voor zijn en de piste al mooi prepareren :Y) Bedankt voor jullie reacties!

Nouvel

Berichten: 28536
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:18

Hier was vanmiddag toch nog alles zo ontdooit en opgedroogd dat we net nog alles hebben kunnen vlakken, zelfs een groot deel van de paddocks, morgen wel hard, maar in ieder geval vlak.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:48

Helaas hier niet.
Het was niet voldoende warm vanmiddag om zacht genoeg te worden om te slepen. Het vriest nu wel droog.

Gistermiddag was het wel zacht, maar vond het nog te nat om te slepen. Achteraf spijt.
Beter vlak beton dan hobbelig beton...

Hopelijk morgen meer geluk, maar met pas in de middag 2 graden boven nul en flink nachtvorst ben ik bang dat we pech hebben...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LB2003, lina1998, MarjaR, Punz, Renss, SemrushBot, Zonnetje97 en 16 bezoekers