Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:35

Ik ben van 23 jaar binnenbak naar buitenbak gegaan.

Ik rij aanzienlijk minder.... rij sowieso niet met regen.
Kan mijn zadel niet tegen O:)

Dionne_A
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Midden van het land

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:48

Ik ben ooit juist om die reden van een stal met alleen een buitenbak naar een stal met ook een binnenbak gegaan (hoewel die stal andere nadelen had, waardoor ik in eerste instantie voor die met buitenbak had gekozen). Wat anderen zeggen klopt natuurlijk: zolang de bodem goed is en er verlichting is, kan je rijden. En op regen kan je je kleden. Maar ik vind rijden met regen echt helemaal niets. En zeker als je gebonden bent aan bepaalde tijden waarop je doordeweeks kan rijden door studie/werk en andere verplichtingen, dan valt er vaak niet zoveel te schuiven om te zorgen dat je rijdt als het droog is.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 21:51

Ik werk 40 uur per week, dus ik kan helaas ook niet altijd even goed plannen

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:53

Ik heb ook vaak gewoon in het donker gereden, zoveel obstakels heb je niet binnen een rechthoek :P

BigOne
Berichten: 38257
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:54

_Lobke_ schreef:
Ik werk 40 uur per week, dus ik kan helaas ook niet altijd even goed plannen


Wanneer je echt aan de avonduren en het weekend vast zit dan is het ook nog wel van belang om na te gaan hoeveel mensen daar in de avond rijden, met tien man in de bak kan ook flink verstorend werken.

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:57

Als het even kan pas ik rijden in het donker. Ik heb daar zo´n hekel aan. Net als rijden in de regen. Maar ik werk ook niet fulltime, dus ik kan prima plannen. Plan ze een dagje vrij als ik de hele dag werk etc. En soms ontkom ik niet aan regen.. Helaas.
Dan rij ik, alles wat ik moet rijden of longeren en daarna spring ik lekker onder de douche. Normaal rij ik en dan mesten. Met regen dus eerst mesten en dan rijden.
Maar ik heb ze aan huis, dus ben ook snel bij de douche...

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:06

Lobke:
Als er op jouw vraag over hoe de bodem zich houdt bij nat weer , geantwoord wordt dat de bak hoog ligt en hij altijd wel droog is, dan klinkt dat in mijn ogen níet alsof ze er zelf qua werk een punt van maken om de bodem goed te houden

En dat is bij een bodem die van zichzelf niet glad is geen probleem bij nat weer, maar het wordt wél een probleem als het na een natte periode gaat vriezen. Als jouw stalhouder dan niet preventief de bak gesleept heeft, kun je het rijden tijdens vorstperiodes dan wel vergeten.

Dat is gewoon wel een realiteit om rekening mee te houden. Aan de andere kant: als je paard nu op een plek komt te staan waar hij zomer en winter een reeele tijd buiten kan staan, dan zul je zien dat minimaal 5 keer per week rijden helemaal niet nodig is.

Mijn pony loopt ZZ licht tussen de paarden... en wordt wordt zeker niet altijd vijf keer per week gereden. Het varieert tussen de 3 en 5 keer, waarbij 5 echt de max is.

( hier verder ook alleen een buitenbak, maar als het echt vriest, dan pak ik wel de trailer en ga naar een binnenbak. Ook als het donker is EN regenachtig, dan zoek ik ook een binnenbak op. Vind ik vreselijk donker icm regen...)

Edit: pony staat dus wel zomer en winter buiten...24/7 zelfs )

Dionne_A
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:09

_Lobke_ schreef:
Ik werk 40 uur per week, dus ik kan helaas ook niet altijd even goed plannen


Zelfde situatie en ik was echt zo blij toen ik weer de keuze had om van een binnenbak gebruik te maken. Je rijdt anders toch een groot deel van het jaar in het donker en ook al is er verlichting ... prettig vind ik het niet.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:12

Ik zou ook zeker goed die bak checken.
Ik sta momenteel op een pensionstal met een 20x 60 m buitenbak. in het begin stond er iemand gestald die trainingspaarden staan had en zij hielden de bak bij.Die is nu een aantal jaar weg, de nieuwe kniklader mag niet meer gebruikt worden om te slepen en ze hebben er al een jaar geen onderhoud aan gedaan.
3 maand geleden hebben ze proberen te slepen met een giga tractor, de boel in diepe geulen getrokken en zo laten liggen.
Omheining is niet meer bestaand dus even los werken zit er ook niet in, dus we betalen inmiddels al van october voor een piste dat volledig onbruikbaar is...
Gelukkig heb ik wel een trailer. maar als ik een keer per week kan rijden (stal ligt 25 km van mijn huis. binnenpiste nog eens 12 km verder)...

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 22:18

Pfff ik vind het wel lastig hoor. Wat is wijsheid, aan de andere kant weet ik niet hoe de bak er bij ligt dus is het handig als ik een paar keer langs ga om daar naar te kijken

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:22

Als ik jou was zou ik morgen of overmorgen gaan kijken. Dan weet je exact hoe de bak erbij ligt bij vorst na een natte periode. Als de bak nu niet mooi vlak gemaakt is, is het dus niet iets wat ze daar doen.

En dan moet je je afvragen of jij het een probleem vind om het tijdens een vorstperiode even kalmer aan te doen. Voor de paarden is het vaak wel fijn, maar ik kan me voorstellen als je naar een selectie oid toewerkt, dat je dan wel baalt als je tijdens een vorstperiode niet kunt rijden. Of je moet dan voor een tijdje een trailer huren( of had jeook geen auto nog?)

Dionne_A
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:22

Kun je niet ook informeren bij anderen die gebruikmaken van die stal? Wat zijn verder je overwegingen om te wisselen?

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 22:27

Ja dat is een goede tip. Ik heb inderdaad geen auto die kan trekken en geen trailer.

Ik moet helaas wisselen van stal omdat de eigenaren ermee ophouden. Echt heel jammer want het was een fantastische stal mooi volpension en met binnenbak.

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:47

Heleennn schreef:
ElviraKelan schreef:
Vraagje voor de meer ervaren buitenbakbezitters:
Lijkt mij dat de optie buitenrit maken bij vriezen/bevroren grond toch dan ook een optie is?

Voor mij het eerste jaar alleen buitenbak en het valt mij nog steeds niet tegen :D iets meer plannen inderdaad bij regen maar dat is het ook

Dat is niet echt een optie, als de bak bevroren is is bij ons het ruiterpad al helemaal bevroren. Dat ligt tussen de bomen en is echt met zand zoals een bak dus dat vriest evengoed aan helaas...


Je kunt buitenritten gewoon rijden hoor, alleen per pad even kijken wat wel en niet kan :D

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:53

Buiten de bak hangt het ook van jezelf af.
Heb jij zin om na een lange werkdag in het donker en de regen te gaan rijden?

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 19:05

De binnenbak rij ik wel altijd na een lange dag,maar geen idee hoe ik het in de regen zal vinden. Hopelijk is het gewoon meestal droog