wie heeft zijn eigen paard zelf ingereden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 09:34

He Fitzroy, ik ben het ook volledig met je eens dat zadelmak maken een stuk makkelijker is dan het verdere inrijden. Met het eerste heb ik ook meer ervaring dan met het 2e. (als ze zadelmak waren werden ze meestal verkocht). Ik zal niet ontkennen dat ik een paard verpest. MAar dat hoort vrees ik bij mijn leerproces. Ik heb ook iones eerst verpest maar mensen die op hem rijden vinden hem wel fijn om te rijden. Hetzelfde geldt voor Paddy. Tja, een prof was nu al veel verder met haar geweest in de opleiding. MAar ik moet het toch zelf doen, want ik moet het er immers ook zelf uithalen. Het verpesten op zich is nog niet zo erg, als het dier het maar goed heeft, en erna toch een stijgende lijn volgt en allles weer beter zal gaan.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-01 10:19

WAt leuk om zoveel reacties te krijgen!
Ik ben zekervan mening dat je een deskundig iemand erbij moet hebben.
Ik heb nog steeds 1 keer per week prive les, en ik leer super veel van hem!

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 10:29

Hoi.
Ik heb ook zelf mijn paarden ingereden. Op mijn eerste paard, Heldin, heb ik best veel fouten gemaakt, maar dat kwam oa. doordat ik weinig begeleiding had en ik had nog nooit eerder op een paard gereden (alleen pony's en dan alleen buiten flink crossen..hihi). Ik heb er nooit spijt van gehad, want ik heb van die fouten heel veel geleerd. Ondanks mijn fouten heb ik toch met haar Z2-dressuur, M-springen en L-samengesteld met haar gereden. Lethal heb ik als tweede paard zadelmak gemaakt en ingereden. Hier heb ik de fouten die ik op Heldin heb gemaakt, niet meet gemaakt, maar wel weer andere fouten. Daar heb ik weer veel van geleerd en met hem ga ik nu ZZ-licht starten. Nu ben ik sinds een klein jaartje bezig met prakkie (practical magic) en met haar zal ik ook nog wel fouten maken, maar zo leer je steeds weer meer bij.
Mijn ORUN-instructeur Johan Hamminga zei altijd: "je verziekt eerst 10 paarden voordat je er
één goed rijdt." Het klint misschien wat cru, maar ik weet zeker dat ik met Lethal verder had gekomen als iik niet al die fouten had gemaakt. Daarintegen zal ik die fouten op mijn volgende paarden niet meer maken en zal ik op een gegeven moment wel alle kwaliteieten van zo'n paard optimaal kunnen gebruiken (voor zover dat in mijn vermogen ligt, natuurlijk).
Groetjes wendy Pling

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 10:32

Iedereen maakt fouten. Als dat niet zou mogen zou niemand meer een paard kunnen inrijden. Ook die profs hebben het moeten leren. Ik vind alleen wel dat niet iedereen een paard moet gaan inrijden, soms is het gewoon echt niet verstandig.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 11:55

Nou, een ding moet ik erbij zeggen; zodra ik een beetje vooruit kon met Paddy heb ik ook les genomen. Dus ja, je hebt zeker begeleiding nodig. Je moet het goed doen, of je moet het helemaal niet doen.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 13:34

om nog even terug te komen op Fitzroy:
misschien kan een prof het beter, misschien niet, ik ken geen prof die het doet, dus daar kan ik niet over oordelen.
Maar ik weet wel dat de periode van inrijden een hele hechte is, die ik graag doormaak samen met een paard! Ik ben geen prof, maar durf wel van mezelf te zeggen dat ik redelijk paarden kan inrijden. Liefst van mijzelf natuurlijk, maar ook van een ander wil ik dat wel doen, mits er geen tijdsdruk gegeven wordt! Want daar bedank ik voor!

EN uiteraard is begeleiding belangrijk! Ik heb het vaak zinder gedaan, maar nu ik mijn betere helft zo af en toe langs de kant heb staan, merk ik hoe waardevol dat is!

Maar dan nog even iets heel anders: waar ligt het onderscheid tussen zadelmak maken en inrijden? Want jij maakt het onderscheid, maar mij is niet duidelijk waar dat ligt?! Voor mij is een paard "zadelmak" als ik er bij wijze van spreken op kan gaan stappen zonder bang te hoeven zijn voor ongelukken. Bij het ene paard kan dat zijn terwijl ik alleen nog maar met hem heb gestapt, bij de ander kan het zijn terwijl de galop ook al aan de beurt is geweest!

"Ingereden" noem ik een paard wanneer hij in alle drie de gangen goed te controleren is in tempo en lekker nageeflijk wil lopen.

Maar misschien noem jij mijn "ingereden" wel zadelmak! dus dat maakt het vrij moeilijk om zo over elkaar te oordelen. Ik vind het in ieder geval erg jammer dat het inrijden per definitie alleen maar goed zou kunnen gebeuren door een prof! Dat wil ik echt bestrijden! Er zijn heel veel mensen die het talent hebben om paarden in te rijden, gewoon door hun rust en vastberadenheid, maar die mensen worden misschien nooit zzzzzzz, omdat ze bv het geld niet hebben om zo'n paard te kopen, of "aan te houden" of om les te nemen, of om wedstrijden te rijden (wat nu eenmaal een dure aangelegenheid is!)...

De moraal van dit verhaal: uuuhhhmmmmm, ik l*l weer eens van alles door elkaar of niet?

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 13:40

Ik ben mijn paarje nog steeds aan het ' inrijden' ik heb hem nu 3 a 4 maand onder het zadel enhet gaat heel goed.... Ja wat is goed voor zo'n paard he..

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 14:56

Hoi Ten, ik zeg niet dat het alleen deskundig zou kunnen gebeuren door een professionele ruiter, maar ik vond alleen dat er hier wel heel makkelijk over inrijden wordt gedacht.

Maar idd ben ik het met je eens dat het ook ligt aan de tijd die je hebt. Als je alles rustig aan doet kun je het misschien best wel zelf maar ik denk dat de meeste mensen zich daar tegenwoordig geen tijd meer voor gunnen.
Wat dat betreft ben ik ook te ongeduldig: als ik zie hoever mijn instructeur ze in een maand voor elkaar heeft, zou ik gek zijn als ik daar zelf een jaar over zou gaan doen ....

Ik kan idd niet oordelen over hoe ver jouw paarden zijn, misschien noem ik het zadelmak, zou best kunnen.
Ik vind een paard ingereden als hij gewoon netjes naar je been-, teugel- en zithulpen luistert, overgangen kan maken, een nette volte kan lopen, kortom bijna B-klaar.
Alles daaronder valt bij mij onder de noemer zadelmak of als ze iets verder zijn licht ingereden.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 15:02

Ik heb mijn eigen paarden ook zadelmak gemaakt en
ingereden en met een paar andere geholpen. Alleen
mijn merrie die nu 6 jaar is heb ik met haar drie toch 2 maanden naar een proffesionele africhtingsstal gedaan omdat ik van haar zo ontzettend hard vanaf was gevallen dat ik 3 maanden bijna niet heb kunnen rijden. Maar met jonge paarden aan de gang gaan is het liefste wat ik doe.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 15:54

OK, Fitz, dan zitten we ongeveer op 1 lijn voor wat betreft dat inrijden/zadelmak gedoe, grinnik!

ja, ik hou ervan, een ander baalt dat hij niet meer op kan schieten, dat is nu eenmaal het verschil tussen mensen!!!

Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde!!! (toch?)

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 15:59

z
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Domino

Berichten: 49
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 23:58

Ik heb Fire zelf alles geleerd. Hij was alleen al 5 en net gecastreerd toen ik begon. Dat was dus feest, maar alles ging goed, en ik kan er nu echt mee lezen en schrijven. Het gaat echt steeds beter, elke paar maanden komen we weer wat verder, terwijl hij nu alweer 8 1/2 is. Het is echt het allerleukste om het zelf te doen, omdat je je paard dan ook helemaal gaat kennen, niemand anders heeft "zijn" manier opgelegd, allemaal jouw werk. Dat is leuk. Ik snap wel dat je een lastig paard beter aan professionals over kan laten, dat is gevaarlijk werk.

Tazzzz

Berichten: 57
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 02:20

Ik was 17 toen ik een pony in ging rijden. Ik heb wel hulp gekregen van een volwassene, maar het ging eigenlijk heel erg goed! Het klikte ook heel goed met de pony, dus dat was ook een groot voordeel!!!!

Tazzzz

Berichten: 57
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 02:23

Owh, en over dat laten inrijden door een proff....ik heb op een manege gereden waar ze ook paarden zadelmak maakten voor mensen, maar dat gebeurde ook niet altijd even netjes. Als ik zag hoe sommige paarden daar ingereden werden (met de harde hand dus), dan deed ik het toch liever zelf. Dan maar wat kleine foutjes maken, je ziet wel wat er met je paard gebeurd!!!!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 08:56

Ik heb verschillende pony's ingereden. Maar eigenlijk maar 'half'.
Op mn 14e kreeg ik een schitterend verzorgpaard, de Epony Kimba.
Ze was toen 2 weken onder het zadel en ik kon de rest doen. Ik wist niet eens precies wat ik moest doen, maar deed het met gevoel. Ik wou zowieso niet dat ze een slechte ervaring opdeed.
Maar het inrijden wou helemaal niet. Hoe goed ik het ook bedoelde. Ze bokte, sloeg met haar hoofd, ging er vaak vandoor, was nooit eens ontspannen.
Toen wist ik niet wat dat was.
Nu wel. Ze had een wervel verkeerd liggen in haar rug. En ze had hoefkanker, waar ze veel pijn aan had.

Toen kwam ik bij een ponyhandelaar terecht. Ik moest daar kleine pony's inrijden. Mijn tempo daarin ligt niet zo hoog, omdat ik weinig ervaring had. Maar die handelaar die wou dat ik met 1 week!!!! een pony had ingereden, zodat hij daarna gekocht kon worden aan kleine kinderen. Dat was zadelmak en stappen en draven en galoperen. Maakt niet uit hoe vaak je met de zweep slaat, als hij maar in galop gaat.
Dit was voor mn stage voor school (paardenhouderij). Hierdoor wou ik niets meer met paarden te maken hebben, want het was toch alleen maar ellende. Dus ben ik met de opleiding gestopt na 2 maanden.

Ik ben er nog niet uit of ik mn eigen fjord zelf ga inrijden. Ik heb eigenlijk alleen maar geleerd hoe het niet moet. Ik wil het beginwerk wel zelf doen.
Maar ik weet helemaal niet hoeveel het kost als ik Loki door iemand anders zou laten inrijden.
Als ik het wel zelf doe, wil ik wel les van een instructrice om te kijken of het allemaal wel de goede kamnt op gaat.
Misschien voelt iemand zich geroepen om Loki eventueel in te rijden? Die mag PB-en!!!!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 09:21

Ik heb mijn eigen pony niet zelf ingereden (ze was al 15 toen ik haar kocht dus veel in te rijden viel er niet meer) daarvoor heb ik bij een handelaar gereden en toen heb ik wel paarden ingereden. Maar ik ben zelf niet zo'n geweldige dressuurruiter. De paarden die ik heb ingereden heb ik echt de basis geleerd (luisteren naar de hulpen, ad teugel, wijken, stelling) maar verder niet. Wel altijd met ervaren hulp erbij. Ik vind wel dat als mensen een paard gaan inrijden, ze daar altijd hulp bij moeten hebben van een ervaren iemand, zeker als je zelf niet veel ervaring hebt met jonge paarden, het ene paard is het andere niet. Ik heb er vijf ingereden, de eerste vier waren echt scheten heel mak en rustig, maar de vijfde was echt een vaatje buskruit. Was erg blij dat er altijd iemand met meerervaring hielp, anders was dat zeker niet goed gegaan.

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 11:11

Citaat:
Op 2001-09-19 09:59, schreef Kitty:
Ik heb Muzefee niet zelf ingereden. Ze hebben haar naar een africhtingsstal gebracht. Maar toen ik op haar kwam te rijden, kon ze stappen, draven en heel hard galopperen en verder niets. Nu loopt ze een goede M1-proef.


Wij hadden Odessa ook naar een africhtingsstal gebracht maar het enigste wat ze kon was stap draf en een beetje galop. Haar wendingen trokken op niks en in het begin kon ze ook niet goed op een rechte lijn lopen. We hebben haar met behulp van iemand die we kennen die heel goed met jonge paarden is, naar beneden gereden en op het buigen gewerkt. Nu moet ze alleen nog in de hand leren rijden. Ze houdt haar hoofd nu gewoon normaal ontspannen maar ik kan ze nog niet in de hand rijden.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 11:45

Hoi Marloes-joy Lachen Ook ik ben sinds een maand of vier onze Nappie aan het inrijden! Eigenlijk heb ik me er best op verkeken want hiervoor heb ik wel veel paard gereden op pension en manege paarden maar het is toch wel een opgave om je eigen paard in te rijden. Vooral omdat je hem niet wil verpesten voor de rest van z'n leven! Ik heb Nappie nu iets meer dan een jaar en heb hem ook zelf zadelmak gemaakt wat op zich niet moeilijk bij hem was, hij was super braaf, maar nu merk ik wel dat er af en toe echt een "kop" op zit, vooral omdat hij nu echt aan het werk wordt gezet. Hoe makkelijk hij ook in de omgang is Schijnheilig , met rijden is het af en toe echt een DRAAK Extreme duivel , en laat ook duidelijk merken dat hij het er niet mee eens is ( hij is dan echt beledigd Frusty ). Tot nu toe kan ik wel zeggen dat het steeds leuker wordt, omdat hij dingen snel oppakt en ik hoop op 16 december ons eerste b-proefje te rijden in de Hollandsche manege in Amsterdam! Party!! Spannend!!! Gelukkig heb ik goede begeleiding van Claudia, mijn instructeur, die me echt ongeloofelijk goed helpt. En ik vindt dus ook dat als je niet zeker van je zaak bent tijdens het zadelmak maken of het inrijden van een paard dat je je niet moet schamen om hulp te vragen, je hoopt toch zo lang mogelijk plezier te hebben van je paard en dat begint denk ik bij een goede basis.
Heel veel plezier met joy Lachen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: napoleon op 2001-09-23 11:47 ]</font>