Oude aanhanger voor mest-> hoe ophogen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Oude aanhanger voor mest-> hoe ophogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 19:35

We hebben een oude aanhanger waarmee we de mest weg brengen maar het hout is inmiddels een eindje versleten.

Nu wil onze vader hem wel ophogen (met betonplex, is dat het beste?!?) maar hoe kan je dit het beste doen? Gewoon als bak er in plaatsen?

Het liefste willen we ook een soort ‘systeem’ waarmee we kunnen kiepen, nu staan we met zn tweeen elke keer te scheppen maar als ik dan een keer alleen ben zou ik het er het liefste af schuiven. Iemand tips/ervaringen/foto’s?

martijn1998
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-15

Re: Oude aanhanger voor mest-> hoe ophogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:40

beste is een oude kiepaanhanger kopen denk ik, als je even rustig marktplaats in de gaten houd hoeft dat niet zo duur te zijn

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 19:42

martijn1998 schreef:
beste is een oude kiepaanhanger kopen denk ik, als je even rustig marktplaats in de gaten houd hoeft dat niet zo duur te zijn

Dat zouden we ook het liefste willen maar daar moet voor gespaard worden. De betonplex hebben we nog liggen ;)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Oude aanhanger voor mest-> hoe ophogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:13

Wij hebben uiteindelijk ook een kiepaanhanger gekocht, is toch wel erg fijn!
En onze aanhangers hebben we inderdaad verhoogd met betonplex. Gewoon drie platen aan de binnenkant tegen het oude hout aan geschroefd :+

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Oude aanhanger voor mest-> hoe ophogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:39

Ophogen lijkt me echt niet leuk, hebben ze bij de buren gedaan en niet alleen is het volgooien een enorm karwei maar het leeg maken is echt een uitputtingsslag.
Wij hebben nu een klein aanhangertje wat met de hand wat kan kiepen, niet genoeg om de mest uit zichzelf eruit te laten vallen maar we kunnen het er uit trekken in goede hoeveelheden met een gebogen mestriek in plaats van schep voor schep over een hoge rand heen. Groter is ook meteen zwaarder, wij rijden liever een keertje meer. Onze aanhanger zit ook al aan het maximum aan belasting overigens met de huidige bak denk ik.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Oude aanhanger voor mest-> hoe ophogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:51

Frame kaal strippen. Oude hout er uit en nieuw betonplex er in. Hebben wij ook gedaan

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 01:50

8nnemiek schreef:
Wij hebben uiteindelijk ook een kiepaanhanger gekocht, is toch wel erg fijn!
En onze aanhangers hebben we inderdaad verhoogd met betonplex. Gewoon drie platen aan de binnenkant tegen het oude hout aan geschroefd :+

Kiepaanhangwagen is nu helaas echt geen geld voor.. hoe hoog hebben jullie ze opgehoogd? Heb je evt foto’s?


Azmay schreef:
Ophogen lijkt me echt niet leuk, hebben ze bij de buren gedaan en niet alleen is het volgooien een enorm karwei maar het leeg maken is echt een uitputtingsslag.
Wij hebben nu een klein aanhangertje wat met de hand wat kan kiepen, niet genoeg om de mest uit zichzelf eruit te laten vallen maar we kunnen het er uit trekken in goede hoeveelheden met een gebogen mestriek in plaats van schep voor schep over een hoge rand heen. Groter is ook meteen zwaarder, wij rijden liever een keertje meer. Onze aanhanger zit ook al aan het maximum aan belasting overigens met de huidige bak denk ik.

Hij hoeft niet torenhoog te worden, maar wel dat er iets meer kan dan nu.. qua belasting kan er zeker nog veel meer bij dus dat is geen enkel probleem :j We hebben ook een enkelasser dus qua kiepen werkt dit al een beetje mee

karev schreef:
Frame kaal strippen. Oude hout er uit en nieuw betonplex er in. Hebben wij ook gedaan

Heb je er toevallig foto’s van? Hebben jullie zelf een ‘kiepsysteem’ gemaakt? Hoe hoog is hij nu?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Oude aanhanger voor mest-> hoe ophogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 06:56

Foto van de kiepaanhanger kan ik straks maken.
Dit was onze eerste aanhanger, daar heb ik pas het grootste deel van de ophoging vanaf gesloopt, maar je ziet nog een stukje zitten en zo hoog was ie dus rondom: Afbeelding

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:24

Is geen kiep. Heb een gewone aanhanger. Heb geen foto's. Maar als je het frame stript kun je de binnenmaten opmeten en dan betonplex er in om maat maken.
Ik heb hem ook niet verhoogd. Ik rij elke week naar de overbuurman en schep hem leeg

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Oude aanhanger voor mest-> hoe ophogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:24

Wij hebben een kiepwagen gekocht met huif. Dan blijft de mest ook droog.

Binnenkant heeft mijn man er mtiplex/betonplex tegenaan geschroefd. Er zat een stalen laat op de bodem maar in 3 winters was die volledig weggeroest. Daardoor gleed de mest er niet goed meer uit en vroor sneller vast.

We hebben hem laatst laten vervangen door een thermisch verzinkte plaat. Erg duur, maar hopelijk gaat hij nu echt lang mee.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 22:47

8nnemiek schreef:
Foto van de kiepaanhanger kan ik straks maken.
Dit was onze eerste aanhanger, daar heb ik pas het grootste deel van de ophoging vanaf gesloopt, maar je ziet nog een stukje zitten en zo hoog was ie dus rondom: [ [url=m/hffeMV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankje dat is wel 2 keer zo hoog, dus daar kunnen we wel wat mee :j qua gewicht mag zowel de aanhanger als de auto veel meer dus daar maken we ons geen zorgen om.

We kiezen ook bewust voor betonplex omdat de mest hier inderdaad beter vanaf kan schuiven. Het liefst zouden we een soort van kiepsysteem er bij verzinnen zodat de mest er nog makkelijker af gaat en we minder staan te scheppen, hopelijk is er een bokker die dit ook eens heeft gedaan of dit weet

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:32

ik heb een gewone aanhanger. oud ding. Maar die rijden we in de weide, zorgen dat hij achteraan wat zwaarder geladen is, achterklepje eraf, en koppelen hem dan gewoon af (opletten, dissel komt met een rotvaart omhoog, zorg dat je je tanden houdt :D ). (Als je hem op een verharding moet afkoppelen kan je er blokjes oid onder plaatsen zodat je lichten niet beschadigen).
Het is meestal niet genoeg om hem helemaal leeg te krijgen, maar met een hark kan je wel een heel deel er zo laten afschuiven.

Kwa gewicht: niet geremde aanhangers mogen geloof ik "maar" 750 kilo wegen, het is wel interessant om hem eens leeg te wegen, en eens vol te wegen, dan weet je ongeveer hoeveel je er mag in gooien.
Als hij geremd en dubbelasser is is dat uiteraard geen probleem (maar dan zal je ook niet gemakkelijk kunnen kiepen.)