Gesproeid met bofix

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bart_daxke
Berichten: 22
Geregistreerd: 14-01-19

Gesproeid met bofix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 09:27

Hallo,

Binnen 2 weken komen onze paarden voor het eerst bij ons thuis. Omdat er in de winterweide nogal veel onkruid staat, besloot ik vorige week zondag te sproeien met bofix. Ookal wist ik dat de weersomstandigheden niet ideaal zijn, wou ik dit toch eens proberen. Het was sowieso op de moment van het sproeien en de uren erna droog.

Nu zie ik dat er hier en daar in het gras roste plekken te zien zijn, terwijl het gras al 3 maanden oud is , kan dat?? Bofix is toch gemaakt voor ook jonge gazons mee te behandelen?

+ ik hoor zeggen dat de paarden er zeker niet op mogen, ookal is het 3 weken gelden dat ik gesproeid heb, klopt dit?!

Graag jullie raad, waarvoor dank!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:39

Voor zover ik weet moet er tegen onkruid gespoten worden tijdens de groeimaanden van gras en onkruid.
Januari valt daar mijns inziens niet onder, althans niet in onze contreien :+
Staat trouwens ook op de verpakking uitgelegd.
Die rosse plekken zijn waarschijnlijk gewoon wat verbrand gras.

Na Bofix gebruikt te hebben, laat ik ze 6 weken niet op dat stuk. Better safe then sorry.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gesproeid met bofix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:49

Tja, en daarom komen dit soort producten op de verboden lijst voor particulieren. Je hoort niet tegen onkruid te spuiten in de winter. Het spul komt allemaal ongebruikt in het grondwater terecht. Planten horen het op te nemen, en dat doen ze niet als ze in rust zijn ('s winters dus).
Dat je gras rossig is, kan ook door roest komen (een schimmel). Dan is het je gewoon niet eerder opgevallen.

bart_daxke
Berichten: 22
Geregistreerd: 14-01-19

Re: Gesproeid met bofix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 10:01

@Ibbel dat weet ik.. , maar ik besloot het eenmalig te proberen omdat de paarden binnen 3 weken aankomen en ik iets wou ondernemen tegen het (giftig) onkruid. Dit is dus eenmalig... De zomerweide ga ik heus niet sproeien in de winter...

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:20

Als et gras staat eten paarden wel om het onkruid heen en als het zo giftig is moet je de paarden er niet op zetten. Dan nog even een aantal maanden geen weidegang.

Je hebt doelloos gesproeid en er zal vrijwel niks gebeuren. Onder de 6 graden groeien de meeste planten niet en grassen ook niet. Nu kunnen je paarden er dus niet op.

bart_daxke
Berichten: 22
Geregistreerd: 14-01-19

Re: Gesproeid met bofix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 09:57

Ter info voor iedereen:

Ik heb me geïnformeerd bij 2 professionals en de antwoorden zijn als volgt:

De puntjes van de grassprieten zijn wat verbrand door de combinatie van zijnde jong gras met slechtere weersomstandigheden. Dit gras komt er zeker terug door.

3 weken is voldoende wachttijd tussen sproeien en het betreden van de paarden op de weide. Zeker zijnde met al de regen die al is gevallen de laatste dagen.

Geen probleem dus.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Gesproeid met bofix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:27

3 weken inderdaad voldoende wachttijd. De veiligheidstermijn is namelijk 7 dagen.