Kerstboom langs de bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Kerstboom langs de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 14:32

Ja wij zijn dit jaar laat met t aftuigen vd kerstboom
Maar we hebben een boom met kluit
Kan ik deze langs de paardenbak poten?
Lees verschillende dingen op t internet. De een zegt t is giftig en de ander voert de kerstboom zelfs op aan het paard..

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Kerstboom langs de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:35

De ene boom is de ander niet, ik denk dat het hem daar in zit of deze al dan niet giftig is (eigenlijk zijn het sparren, maar dat bekt niet zo lekker :p) maar de details over giftigheid en soorten weet ik niet.

BabiiVeeraa
Berichten: 1003
Geregistreerd: 11-02-08

Re: Kerstboom langs de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:57

Wij zetten al jaren onze kerstbomen langs de bakrand. Er is nu echt een soort haagje ontstaan en dat scheelt best in de wind. Maar de paarden lopen nooit los in deze bak, alleen onder het zadel en aan de longeerlijn, dus ze kunnen er niet van eten. Zelfs als ze wel los zouden lopen niet, want de bomen staan op ruim 1,5 meter van de hoge bakrand af.
Of het giftig is, geen idee, maar dat maakt in ons geval dus ook niet uit :)

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Kerstboom langs de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 18:51

Mijne lopen dag en nacht buiten. Ze zullen er ook vlak langs komen ivm kleine rand.
Voor de wind doen wij t idd ook en komt langs de doorgaandeweg dus dat is ook mooi meegenomen

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Kerstboom langs de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 18:59

Ik heb altijd geleerd dat bomen en struiken die in de winter groen blijven giftig zijn. Dus ik zou er in elk geval voor zorgen dat de paarden er niet kunnen van eten.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:03

petraaken schreef:
Ik heb altijd geleerd dat bomen en struiken die in de winter groen blijven giftig zijn. Dus ik zou er in elk geval voor zorgen dat de paarden er niet kunnen van eten.


Dat is niet waar, kerst/ naaldbomen zijn niet giftig voor paarden. Taxus en coniferen wel, die lijken ook niet op een kerstboom.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Kerstboom langs de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:32

Hier namen ze wel eens een hapje van een denneboom. Taxus en coniferen zijn giftig en daarvan is de taxus zo giftig dat ze van 1 hap al dood neer kunnen vallen. Een kind kan overlijden aan 1 besje...

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 02:28

joyce B schreef:
Hier namen ze wel eens een hapje van een denneboom. Taxus en coniferen zijn giftig en daarvan is de taxus zo giftig dat ze van 1 hap al dood neer kunnen vallen. Een kind kan overlijden aan 1 besje...

Citaat:
Alle delen van taxus zijn giftig behalve het helderrode vruchtvlees van de schijnbessen


Citaat:
Bij kinderen
Jonge kinderen steken wel eens de fel gekleurde bessen in de mond. Meestal kauwen ze niet op de pit of ze spuwen de pit uit omwille van de bittere smaak. Dergelijke gevallen verlopen meestal zonder symptomen.

https://www.antigifcentrum.be/natuur/pl ... us-baccata

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Kerstboom langs de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:38

Als ze de pit er bij opeten/doorslikken is het wel heel gevaarlijk.

Ik weet niet waar ik gelezen had dat het dodelijk was. Zal eens kijken of ik die bron terug vind.