drainage voor rijbak op kleigrond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kellydebie

Berichten: 20
Geregistreerd: 17-08-13

drainage voor rijbak op kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 21:10

Hoihoi,


Ik weet niet zeker of ik onder het goede kopje zet, laat het dan maar horen.

We zijn van plan om een rijbak te maken 20x40 bij ons thuis. We zitten op klei grond en we willen de bak draineren. Nu heb ik een aantal vragen als het gaat om de drainage;

- Welke diameter?
- Om de hoeveel meter een drain?
- Op welke diepte de drain?

Zelf komen we er niet helemaal uit, vandaar de vraag hier. Allicht dat er mensen zijn die voor het zelfde dilemma gestaan hebben :).

Alvast bedankt!!


liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: drainage voor rijbak op kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:28

Doorsnede 80 mm.
Bij ons liggen ze 3 meter uit elkaar.
Diepte 60 cm.
De drainsleuven zijn opgevuld met styrmull (piepschuim vlokken).

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: drainage voor rijbak op kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:30

Stuur me even PB. Wij hebben net een buitenbak aangelegd met drainage. Ik moet echter aan mijn vader vragen welke doormeter etc. Bij ons liggen ze zoiezo op 40cm diepte, ook 3m uit elkaar.

Landsknecht

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:13

Drainage is altijd een lastig ding omdat er zeer veel specifieke dingen zijn waar je rekening mee moet houden.

Maar laten we simpel beginnen drainage leg je aan met een afvoer naar de sloot. Het peil in de sloot bepaald dus ook de laagste grondwaterstand die je kan halen. Is dit verschil erg klein dan kan je gaan denken om te draineren middels een pomp. Maar dan moet je je bak wel in een folie gaan leggen.

Een ander punt is hoe diep ga je je drainage aanleggen. Hoe dieper hoe droger de bak kan worden, Hierbij moet je minimaal op 60 cm gaan leggen gezien anders de buizen bij werkzaamheden aan de bak en het rijden in de bak kapot gaan.

Een ander punt is waar is de grond van jou bak van gemaakt tot en met de drains. Water moet namelijk door de bodem naar de drains en als de grond onvoldoende doorlatendheid heeft dan kan het lang duren voor het water überhaupt bij de drains komt.
Heeft er in het verleden gras gelegen en heb je deze niet vooraf omgeploegd/verwijderd voor de bak aangelegd ging worden dan heb je sowieso een probleem. Gras gaat rotten en vormt dan namelijk een voor water ondoordringbare laag waardoor er water in je bak blijft staan.

Mocht je nog meer vragen hebben laat even weten.

Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:06

Om de 3 meter is wel slim. Flink stuk de klei afgraven, drainage gleuven maken. Dan over het geheel worteldoek leggen aan 1 stuk, dus ook in de gleuven. Dan kokosdrainage buizen, de gleuven opvullen met grind. Dan goed waterdoorlatend zand erop. En pas hierboven op de toplaag aanbrengen, dit is vaster zand met een mengsel. Vaak een kunststof vezel of houtsnipper erdoorheen. Dat ligt er een beetje aan.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


kellydebie

Berichten: 20
Geregistreerd: 17-08-13

Re: drainage voor rijbak op kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 16:44

Heel erg bedankt allemaal! we hebben nu een goed idee over hoe we het gaan doen :)

Sammie456
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:39

kellydebie schreef:
Hoihoi,


Ik weet niet zeker of ik onder het goede kopje zet, laat het dan maar horen.

We zijn van plan om een rijbak te maken 20x40 bij ons thuis. We zitten op klei grond en we willen de bak draineren. Nu heb ik een aantal vragen als het gaat om de drainage;

- Welke diameter?
- Om de hoeveel meter een drain?
- Op welke diepte de drain?

Zelf komen we er niet helemaal uit, vandaar de vraag hier. Allicht dat er mensen zijn die voor het zelfde dilemma gestaan hebben :).

Alvast bedankt!!


Zou ik mogen weten op welke wijze je de bak uiteindelijk aangelegd hebt en met welke soort(en) zand?
Wij zitten hier namelijk met hetzelfde dilemma!

kellydebie

Berichten: 20
Geregistreerd: 17-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 07:36

Sammie456 schreef:
kellydebie schreef:
Hoihoi,


Ik weet niet zeker of ik onder het goede kopje zet, laat het dan maar horen.

We zijn van plan om een rijbak te maken 20x40 bij ons thuis. We zitten op klei grond en we willen de bak draineren. Nu heb ik een aantal vragen als het gaat om de drainage;

- Welke diameter?
- Om de hoeveel meter een drain?
- Op welke diepte de drain?

Zelf komen we er niet helemaal uit, vandaar de vraag hier. Allicht dat er mensen zijn die voor het zelfde dilemma gestaan hebben :).

Alvast bedankt!!


Zou ik mogen weten op welke wijze je de bak uiteindelijk aangelegd hebt en met welke soort(en) zand?
Wij zitten hier namelijk met hetzelfde dilemma!


De rijbak is uitgegraven door de loonwerker 30cm diep, met 4 sleuven er in voor de drainage van voor naar achter richting een sloot, aflopend. De drains zijn pp450 van 60 mm diameter. In die sleuven zit drainage zand en verder is de bak gevuld met 25cm vulzand. De bak is op het begin best zwaar maar merk nu al dat die harder word. Hopelijk kom je er uit!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 17:36

Mag ik vragen hoe hij nu na een jaar bevalt?

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

kellydebie

Berichten: 20
Geregistreerd: 17-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 21:03

opisop_shop schreef:
Mag ik vragen hoe hij nu na een jaar bevalt?



Valt helemaal niet tegen na een jaar! Is veel ingeklinkt en kan dus wel weer een extra laagje zand gebruiken. Maar verder is hij mooi hard geworden en is er goed op te rijden. Is niet te zwaar gelukkig. Duurde wel een aantal maanden voor de bak echt lekker te rijden was.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:37

Oké! En bij nat weer zoals nu?

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

kellydebie

Berichten: 20
Geregistreerd: 17-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-20 12:58

opisop_shop schreef:
Oké! En bij nat weer zoals nu?


Als het hard heeft geregend in een korte tijd staan de plassen echt niet lang op. Nu is de bak droog terwijl het bijna elke dag geregend heeft. Komt denk ik vooral door dat de bak op hoog land ligt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: StonedRomy en 121 bezoekers