Veulen van zandpaddock naar weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolyne
Berichten: 71
Geregistreerd: 20-02-12

Veulen van zandpaddock naar weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 20:30

Hi,

Wij gaan binnenkort een veulen van 9 maanden ophalen. Deze is gewend om op een zandpaddock te staan met onbeperkt hooi/voordroog. Op de nieuwe plek kan ze hele dagen de wei op. Deze wei is een tijdje niet/weinig begraasd. Het gras staat niet erg hoog, maar er staat wel gras op. Kan ik problemen verwachten als ze hier meteen hele dagen op mag of heeft gras met deze weersomstandigheden weinig negatieve gevolgen?

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:22

Dat zou ik niet durven! Ik zou het langzaam opbouwen. Beginnen met een kwartier en elke dag een kwartier erbij. Staat de rest van de kudde er al op of komen ze allemaal tegelijk aan? Als ze er al staan dan hebben ze mogelijk het meeste er al af gegraast voor de kleine komt. Dan kun je gelijk beginnen met hooi bijgeven en zal het probleem zo groot niet zijn
Laatst bijgewerkt door troi op 17-12-18 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:23

Je zult in eerste instantie een paar dagen diarree kunnen verwachten, dat is deels stress en deels een verandering van voeding. Wat je zou kunnen doen/overleggen is zorgen dat er wat oud voer mee gaat en dat de eerste paar dagen erbij geven. Je kunt ook kijken of je de weidegang in een rustig tempo op kunt bouwen.

Op zich zit er nu niet veel in het gras, maar het is een ander voedingsmiddel met een momenteel een slappere structuur dan hooi.