Hooinet ergernis/oplossing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 23:01

Ik heb voor mijn paarden zo'n ouderwets type hooinet met kleine maas. Met van die ringetjes aan de bovenkant waar een draad doorheen gaat. Dat draad trek je aan om het net dicht te maken en vervolgens op te hangen.

Dat laatste is dus mijn ergernis. Elke week breekt die draad een keer. Heb ze inmiddels al vervangen door andere. Maar nog steeds gaat het stuk. Ik probeer al een paar dagen oplossingen te bedenken. Van wasdraad (maar hoe maak je de uiteinde aan elkaar) tot aan een ketting (is dat wel veilig). Maar misschien zijn er bokkers met een simpelere betere oplossing?

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.



Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:03

Strotouwtjes?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:04

Een stuk Paracord wat door de ringen past. Dat breekt in ieder geval niet.
gewoon er doorheen rijgen, knoop aan het uiteinde et voila ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:08

Stro-touw of hooitouw van een grote baal. :j strooitouw is de ducktape van de paardenmens. Stro touw en een stel tie-wraps kan je vrijwel alles mee op lappen. _O-
Hier dus ook een net hersteld met een hooi-touw van een 400kg baal. Gaat al een flinke tijd mee en zelfs als ze stuk gaan: touwen genoeg om elke week een nieuwe er door te steken.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 23:11

Strotouw gaat ook stuk. Duurt wel iets langer, maar rafelt nog steeds door midden. (Ja ik verdenk ze er van dat ze de touwtjes opeten ofzo)

Anne: Paracord? Dat ga ik google. Nooit van gehoord.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:30

Zou best kunnen hoor. Heb ook een merrie gehad die daar een sport van maakte, ze had ontdekt dat de zak dan open ging....... Daarom ging ik over op stro-touw. Was de goedkoopste oplossing. :roll: niks bleef heel en die touwen heb ik altijd met de massa dus... :+

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 00:01

3 stro touwtjes pakken en vlechten. Wordt het een stuk steviger van.

Als het de bedoeling was dat andere bepalen hoe jij hoort te leven......dan was je geboren met een afstandbediening.

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 00:21

Grotere maas gebruiken. Minder frustratie, minder druk, minder kapot.
Kauwsnelheid vertragen met lang,
Grof (gedorsten) hooi.

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 00:42

Geen strotouw ieg, dat glijd niet soepel zodra het een beetje 'slijt'; zorg voor glad touw.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 01:06

Er is bij hooinetten, etc. altijd een zwak punt waarop de boel als eerste stuk gaat. Gelukkig hier is dat deze plek ipv hooinet zo stuk dat de functie ervan weg is. Strotouwtjes kosten niks, elke week nieuw hooinet is een stuk vervelender.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 03:02

Ik verving die touwtjes altijd door een karabijn haak. Gewoon door de ringetjes rijgen.
Als je dan zorgt dat je je hooinet aan een ring of kettinkje op kan hangen met die haak werkt het prima.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 05:45

Anne. schreef:
Een stuk Paracord wat door de ringen past. Dat breekt in ieder geval niet.
gewoon er doorheen rijgen, knoop aan het uiteinde et voila ;)


Dit en dat vult ook makkelijker. Kost niks bij de action. Dan een haak erin vas maken en dan hang je hem ook snel op

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:22

Ik heb er een lang touw doorheen waarmee ik de zak dicht trek, het touw lus ik achterlangs de tralies van de stal, en weer terug waar ik het met een karabijnhaak vast haak aan de onderkant van de zak zodat deze vertikaal hangt en het touw ‘weggewerkt’ is achter de tralies. Zo vind ik het veiliger, en het touw gaat niet stuk.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Duhelo

Berichten: 28503
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:44

ik gebruik geen dergelijke netten meer, ik verander ze zodat het envelopnetten worden, of maak zelf rechthoekige netten, aan beide kanten een stevige lus, en een dunner touwtje om hem bovenaan dicht te wegen.
vult gemakkelijker en gaat jaaaaaren mee op deze manier.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:49

Ik weet niet of je dit al doet, maar wij hangen het net altijd op aan minstens 2 delen van het touw! Dan heb je minder druk op 1 punt

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:54

Zulke netten heb ik ook, van Krämer, en de touwen daar bovenin gaan al jaren mee. Heb ze nu ruim 4 jaar in gebruik. Dus tip 1: koop degelijke netten :+

Paracord heb ik ook wel gebruikt, voor andere, slappere, hooinetten. Op zich werkt dat goed, het is alleen erg vervelend touw wanneer het gaat vriezen. Het neemt dan namelijk tijdelijk een permanente vorm aan. Ik had dat touw van de Action, wellicht dat je met wat beter touw dit probleem niet hebt. Het was redelijk slijtvast, maar dus helaas ook vormvast bij vorst.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Zilfstar

Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:01

Hier hebben meerdere mensen op stal een slowfeeder gemaakt door de bovenkant van het net aan een ijzeren (rechthoekig) frame te maken. Dat frame zit met 1 lange kant vast aan de muur. En dat frame klikken ze vast naar boven toe. Dan zit het frame dus plat tegen de muur aan. Bij vullen, klip open en dan heb je meteen een open net aan dat frame hangen. Tot nu toe gaat het bij alle paarden die dit hebben best goed.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

J_emma

Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:07

Zilfstar schreef:
Hier hebben meerdere mensen op stal een slowfeeder gemaakt door de bovenkant van het net aan een ijzeren (rechthoekig) frame te maken. Dat frame zit met 1 lange kant vast aan de muur. En dat frame klikken ze vast naar boven toe. Dan zit het frame dus plat tegen de muur aan. Bij vullen, klip open en dan heb je meteen een open net aan dat frame hangen. Tot nu toe gaat het bij alle paarden die dit hebben best goed.



Heb je daar een foto van? Ben benieuwd hoe ze dat gedaan hebben..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:09

Ben ik ook wel benieuwd naar. Hier zijn we ook aan het denken over het hooisysteem in de stal dat makkelijk bij te vullen is en toch niet te veel plek in beslag neemt en dit klinkt eigenlijk als een pracht-oplossing.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:29

Mijn ene serie netten met dik zwart koord erdoorheen gaat al jaaaaaaren mee. Bij de andere serie heb ik bij de bouwmarkt een dik koord gehaald en erdoor geregen. Ook deze blijft goed.

En ze zijn redelijk ruig en lomp met de netten :)

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:41

Nirvana_ schreef:
Ik weet niet of je dit al doet, maar wij hangen het net altijd op aan minstens 2 delen van het touw! Dan heb je minder druk op 1 punt


Dit inderdaad, van 2 kanten aantrekken en een knoop er in.

Zilfstar

Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:02

J_emma schreef:
Zilfstar schreef:
Hier hebben meerdere mensen op stal een slowfeeder gemaakt door de bovenkant van het net aan een ijzeren (rechthoekig) frame te maken. Dat frame zit met 1 lange kant vast aan de muur. En dat frame klikken ze vast naar boven toe. Dan zit het frame dus plat tegen de muur aan. Bij vullen, klip open en dan heb je meteen een open net aan dat frame hangen. Tot nu toe gaat het bij alle paarden die dit hebben best goed.



Heb je daar een foto van? Ben benieuwd hoe ze dat gedaan hebben..



Zal ik vandaag eens maken.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Noemer

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-18

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:16

Ik heb van dat dikke koord bij de action gekocht en dat erdoorheen geregen. Het houdt het al lang vol.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:19

Schuurt het ergens langs?
Bij mij brak het touw over de balk elke keer, stuk tuinslang eromheen en probleem opgelost.

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-18 12:37

TinGu schreef:
Ik verving die touwtjes altijd door een karabijn haak. Gewoon door de ringetjes rijgen.
Als je dan zorgt dat je je hooinet aan een ring of kettinkje op kan hangen met die haak werkt het prima.


Dan maak je bij het vullen alle ringetjes weer los?

Nirvana_ schreef:
Ik weet niet of je dit al doet, maar wij hangen het net altijd op aan minstens 2 delen van het touw! Dan heb je minder druk op 1 punt


Dit is misschien nog wel een idee. Dat ga ik vanavond meteen even proberen.


Zilfstar schreef:
Hier hebben meerdere mensen op stal een slowfeeder gemaakt door de bovenkant van het net aan een ijzeren (rechthoekig) frame te maken. Dat frame zit met 1 lange kant vast aan de muur. En dat frame klikken ze vast naar boven toe. Dan zit het frame dus plat tegen de muur aan. Bij vullen, klip open en dan heb je meteen een open net aan dat frame hangen. Tot nu toe gaat het bij alle paarden die dit hebben best goed.


Klinkt luxe. Maar helaas geen optie, ik mag geen wijzigingen aan brengen in m'n stal en ik moet de netten elke dag los naar de andere kant van het terrein mee nemen om te vullen.


Azmay schreef:
Schuurt het ergens langs?
Bij mij brak het touw over de balk elke keer, stuk tuinslang eromheen en probleem opgelost.


Daar heb ik aan zitten denken. Maar zou niet weten waaraan. Ze hangen bijna vrij van de muur, alleen het stukje waar het touwtje door het hangoog gaat heeft contact. Dat zou niet moeten schuren.

Ga in iedergeval ook even langs de action voor panacord.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Lara_, YandexBot en 31 bezoekers