Overeenkomst pensioen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lobita

Berichten: 24
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Swifterbant

Overeenkomst pensioen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 11:32

Beste allen,

Ik heb uiteraard gezocht op internet maar ik kon niks vinden. Bestaat er zoiets als een voorbeeldovereenkomst voor het in pensioen nemen van een paard? (dus niet pension!).

Voor pension zijn genoeg voorbeelden te vinden. Ik heb een privé stal en niemand in pension, echter voor 1 ouder paard (25) die ik in mijn jeugd 5 jaren lang heb verzorgd wil ik graag een uitzondering maken. De bedoeling is dat binnen het afgesproken bedrag per maand, ik daarvan ook de dagelijkse verzorging op mij neem, de inentingen, wormenkuren verzorg en de hoefsmid bel en betaal etc. Dit ook gezien de leeftijd van de eigenaresse (78) die een stapje terug wilt doen. Tot nu toe deed ze nog alles zelf :+

Hoe leg ik dit alles goed vast? DA kosten blijven voor de eigenaar.

Alle tips welkom! :D

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:53

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Overeenkomst pensioen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:56

Wie is dan de eigenaar van het paard?Dat moet wel duidelijk zijn,anders zou je onenigheden kunnen gaan verwachten.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Overeenkomst pensioen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:04

Ik lees even mee.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:05

Dekt een pensionovereenkomst de lading niet grotendeels? Je zult als pensionhouder zo ongeveer dezelfde dingen doen als wanneer het paard bij jou in pensioen staat. Als je 1 of 2 specifieke zinnetjes toevoegt ben je er al denk ik.

Lobita

Berichten: 24
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Swifterbant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 12:12

anjali schreef:
Wie is dan de eigenaar van het paard?Dat moet wel duidelijk zijn,anders zou je onenigheden kunnen gaan verwachten.


De huidige eigenaar blijft eigenaar :)

Lobita

Berichten: 24
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Swifterbant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 12:13

Maflinger_S schreef:
Dekt een pensionovereenkomst de lading niet grotendeels? Je zult als pensionhouder zo ongeveer dezelfde dingen doen als wanneer het paard bij jou in pensioen staat. Als je 1 of 2 specifieke zinnetjes toevoegt ben je er al denk ik.


Zat ik inderdaad ook aan te denken maar ik vroeg mij af of iemand toevallig wel bekend was met een overeenkomst op basis van pensioen. Anders wil ik inderdaad een pensionovereenkomst nemen en aanpassen.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:17

Mijn ouders hebben ook 2 pensioenpaarden staan van anderen. Die hebben inderdaad een bestaand pensioncontract aangepast. Zet er vooral duidelijk in wat je wel en niet betaald/regelt, dus wel entingen maar geen overige dierenartskosten zoals tandarts (belangrijk bij de oudjes!) en acute dingen. Mijn ouders regelen overigens wel (in overleg)de tandarts, maar die kosten worden doorgefactureerd aan de eigenaar. Hoefsmid, ontworming en enting zit bij de kosten in, zo kunnen ze dat mooi in eigen beheer houden en gelijk met de eigen paarden.

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:18

Is het misschien ook verstandig om iets af te spreken over wat er met het paard gebeurd mocht de (best wel oude) eigenaar komen te overlijden?
Of is het niet de bedoeling dat het paard dan bij jou blijft?
Omdat je aangeeft hem/haar verzorgd te hebben, neem ik even aan dat je er een band mee hebt.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Overeenkomst pensioen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:24

Ik zou contact opnemen met het hippisch loket, dan heb je zekerheid van een rechtsgeldig antwoord.

Lobita

Berichten: 24
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Swifterbant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 13:40

Eef_Bam schreef:
Mijn ouders hebben ook 2 pensioenpaarden staan van anderen. Die hebben inderdaad een bestaand pensioncontract aangepast. Zet er vooral duidelijk in wat je wel en niet betaald/regelt, dus wel entingen maar geen overige dierenartskosten zoals tandarts (belangrijk bij de oudjes!) en acute dingen. Mijn ouders regelen overigens wel (in overleg)de tandarts, maar die kosten worden doorgefactureerd aan de eigenaar. Hoefsmid, ontworming en enting zit bij de kosten in, zo kunnen ze dat mooi in eigen beheer houden en gelijk met de eigen paarden.


Bedankt, hier heb ik veel aan. Het gaat er mij inderdaad ook om het in eigen beheer houden van dat soort zaken, zodat ik het overzicht houdt.

Lobita

Berichten: 24
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Swifterbant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 13:47

Sannanasje schreef:
Is het misschien ook verstandig om iets af te spreken over wat er met het paard gebeurd mocht de (best wel oude) eigenaar komen te overlijden?
Of is het niet de bedoeling dat het paard dan bij jou blijft?
Omdat je aangeeft hem/haar verzorgd te hebben, neem ik even aan dat je er een band mee hebt.


Klopt inderdaad, ik heb (nog steeds) een band met het paard, alhoewel ik hem al jaren niet van dichtbij heb gezien. De eigenaresse is een familielid, mocht zij komen te overlijden dan is de erfgenaam een nicht van mij. Ik noemde ook expres de leeftijd van de eigenaresse in de openingspost, want daar moet inderdaad misschien ook naar gekeken worden, los van de pensioen overeenkomst. Ik heb overigens een goede band met die nicht. Zij heeft alleen in haar jeugd paardgereden, sinds ergens tienerjaren niet meer, en is niet van plan het opnieuw op te pakken (niet dat dit paard uberhaubt nog een zadel op zijn rug krijgt).

Is het nog te volgen? }:0

Lobita

Berichten: 24
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Swifterbant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 13:48

BarbaLala schreef:
Ik zou contact opnemen met het hippisch loket, dan heb je zekerheid van een rechtsgeldig antwoord.


Hier had ik nog niet van gehoord en ga ik doen, bedankt!

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Overeenkomst pensioen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:52

Het is prima te volgen: je wilt een zorgcontract voor het paard terwijl je geen eigenaar bent of wordt. Dat is je tante en bij haar overlijden erft je nicht het paard (en wil je het zorgcontract waarschijnlijk houden zoals het is.)

Lobita

Berichten: 24
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Swifterbant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 13:57

Maflinger_S schreef:
Het is prima te volgen: je wilt een zorgcontract voor het paard terwijl je geen eigenaar bent of wordt. Dat is je tante en bij haar overlijden erft je nicht het paard (en wil je het zorgcontract waarschijnlijk houden zoals het is.)


De moeder van mijn tante, eigenlijk. Mijn tante heeft helemaal nada met paarden, dus voor zover ik had begrepen is het al járen geleden in het testament vastgelegd dat om die reden mijn nicht het paard erft (in die tijd reed zij nog wel).

Misschien is het het waard om opnieuw naar die situatie te kijken, maar dat is niet mij om te beslissen.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Overeenkomst pensioen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:10

Ik vind eigenlijk dat dit paard gewoon bij jou in volpension komt te staan.Wat is volgens jou dan het verschil tussen pension en pensioen?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Overeenkomst pensioen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:59

Wees concreet, dus benoem heel precies wat er bij in zit. Hoefsmid is te breed, want alleen bekappen of ook speciaal beslag (wat echt in de papieren kan lopen)

Hoevaak per jaar mestonderzoek en ontwormen? Hoe vaak per jaar inenten en welke enting?

Stalgeld inclusief ruwvoer en strooisel, of ook het speciale seniorenvoer wat mogelijk nodig gaat zijn als het paard een slechter gebit krijgt? (Kost mij met mijn oudje al bijna 50 euro per maand extra bovenop het standaard ruwvoer)

Ga dus vooral niet te laag zitten met je pensioen prijs...

Anoniem

Re: Overeenkomst pensioen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:48

Er is toch niet zoveel verschil met pension en pensioen? Misschien dat je gewoon een pensioncontract kan overnemen en daar wat dingetjes in veranderen dan.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Overeenkomst pensioen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:03

een aantal regels veranderen in het normale contract
zoals bij het stalgeld inbegrepen zijn x aantal ontwormigen per jaar, jaarlijkse inentingen en hoefsmid
dierenartskosten voor rekening van de eigenaar
Voer? wat krijgt het paard nu, wat als deze af gaat vallen en extra aanvullend voer nodig heeft?
Kosten van dekens, als 1 stuk gaat wie vergoed dat?

Lobita

Berichten: 24
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Swifterbant

Re: Overeenkomst pensioen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 14:17

Bedankt iedereen voor alle antwoorden, de oplossing is gevonden door een bestaand pensioncontract aan te passen en daarin heel specifiek te zijn in wat wel/niet in het stalgeld zit inbegrepen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:22

Lobita schreef:
Bedankt iedereen voor alle antwoorden, de oplossing is gevonden door een bestaand pensioncontract aan te passen en daarin heel specifiek te zijn in wat wel/niet in het stalgeld zit inbegrepen.

Ik zou er ook in vastleggen wat er gebeurd als nicht het paard weigert als je tante overleden is.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:23

Top! Fijn dat je het nog even hebt laten weten.

Ik wens je in alle opzichten een mooi 2019 toe!