Hoe zetten jullie voer klaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Hoe zetten jullie voer klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 15:05

Beste allemaal,

Ik ben normaal wel redelijk creatief, maar op dit moment even niet meer.
Situatie,
wij moeten voor onze 2 paarden voor de stalhouder bakjes/emmertjes/dingetjes, klaar zetten zodat hij sochtends en savonds alle paarden tegelijk kan voeren. helemaal prima en geen probleem.

echter sneuvelen onze emmertjes telkens dus ik ben op zoek naar een ander systeem.

De stallen hebben openslaande deuren en alle stallen hebben een luik, een beetje handige paarden kunnen dus met hun neus bij de grond.

9 van de 10 keer worden dus de emmertjes door de openslaande deuren geplet, en als je ze voorbij de deur op de grond zet is er vaak wel een grappenkoning die bij de emmertjes kan en ze dus sloopt of de stal in trekt (en alsnog sloopt -O- )

van de stalhouder moeten de emmertjes klaarstaan bij de stallen van de paarden, dit vind hij praktischer dan vanuit het voerhok 12x heen en weer lopen met emmertjes, en dat is begrijpelijk.

maar nu ben ik erg benieuwd hoe Bokt dit aanpakt, gebruiken jullie een ander (ophang)systeem, of hebben jullie onverwoestbare emmertjes (met deksel)

In het begin gebruikten we van die lege supplementen emmertjes, maar deze kunnen helemaal niet tegen een stootje, dus we kopen nu steeds wat meer rubber achtige emmertjes die wat meer kunnen hebben, maar dit is nogsteeds niet de oplossing.

ik hoor graag hoe jullie dit aanpakken _/-\o_

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Hoe zetten jullie voer klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:10


Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:11

okdoei schreef:
9 van de 10 keer worden dus de emmertjes door de openslaande deuren geplet,

Je breekbare emmertje in een houten kistje zetten of in een zinken emmer

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 15:12

KarmaChansy schreef:


hmm, daar had ik nog niet aan gedacht.
ik denk wel dat ze snel verpletteren tussen de staldeuren en stalhouder is nogal lomp dus weet niet of hij dit handig vind, ook weet ik niet zeker of er voldoende in de laatjes past, maar ik ga eens speuren in de action.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 15:13

Rex_Rolfo schreef:
okdoei schreef:
9 van de 10 keer worden dus de emmertjes door de openslaande deuren geplet,

Je breekbare emmertje in een houten kistje zetten of in een zinken emmer


dat is ook nog een idee, dank voor de tip.
kan overleggen of ik evt bij beide paarden voor de stal een klein kastje mag zetten om ze in te doen.

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Re: Hoe zetten jullie voer klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:19

Wellicht een opbergbox voor iedere stal? Je kunt hem eventueel verzwaren, zodat er niet gemakkelijk mee te rommelen is, dan zet je daar een bak met brokjes in? Bij de action zijn ze niet zo duur zo te zien.

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:19

Afbeelding
EpiqueCheval schreef:
Wellicht een opbergbox voor iedere stal? Je kunt hem eventueel verzwaren, zodat er niet gemakkelijk mee te rommelen is, dan zet je daar een bak met brokjes in? Bij de action zijn ze niet zo duur zo te zien.


Sorry, foto vergeten toe te voegen... zo iets dus 8)7 8)7

Marit1995
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:20

Als je een stevige bak hebt staan kun je daar ook je voer in zipzakjes doen. Scheelt ook nog eens een hoop ruimte

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 15:24

Marit1995 schreef:
Als je een stevige bak hebt staan kun je daar ook je voer in zipzakjes doen. Scheelt ook nog eens een hoop ruimte


Ik ga het idee van de opbergbak/kist even op stal opperen, lijkt me nog best netjes als iedereen gewoon zijn eigen kist/bak voor de stal heeft. weet alleen niet wat de stalhouder hier van vindt. maar dat moeten we dan even zien. (meneer vindt de ene dag alles goed en wel en de andere dag is alles onzin en gaat het allemaal niet gebeuren, dus ff wachten tot de pet de goede kant op staat)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe zetten jullie voer klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:34

als ze gewoon smorgens en savonds hetzelfde krijgen (maw: als het niet uitmaakt welk potje of bakje hij erin kiept), zou ik opteren om in een bouwstock een houten of metalen legerkist te halen.
Dan kan je die kist gewoon vullen met bakjes of zakjes (giet hij een zakje in de voerbak, leeg zakje terug in de kist.) of voerscheppen.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:36

De zipzakjes is ook een goede! Dan hang je een tas of een net aan de box met de zakjes voer erin. Een dicht drukkende deur breekt het dan niet, moet je alleen nog opletten dat de paarden er niet bij kunnen.

Stallen waar ik gestaan heb hadden we onze voerton aan de box staan en daaruit werd gevoerd, maar daarin kan je ook bakjes klaar zetten natuurlijk.

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:37

Kun je niet gewoon een zware baksteen op de emmer zetten, zo kunnen ze er niet mee schuiven of slopen .

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:46

Hebben alle paarden iets extra's nodig? Zo ja bakjes in een kruiwagen in het voerhok met naam v paard erop? Of voerkar ofzo. Maar dan kan hij voor alle paarden in één keer meenemen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:47

Of de bakjes op hoogte zetten, bijvoorbeeld een plankje op 2 meter hoogte monteren? Dan kunnen de paarden er vanuit de stal niet bij, niemand kan er over struikelen of omstoten en de stalhouder heeft ze toch in de buurt.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Hoe zetten jullie voer klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:53


minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Hoe zetten jullie voer klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:57

Bij ons staan de emmertjes voor de kasten, in een aparte ruimte. Staleigenaar heeft een kar en zet daar alle emmertjes in en na het voeren weer terug voor de kasten.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 16:00

Om het even lastiger te maken, ze krijgen dus ook nog sochtends wat anders als savonds.
moet ook even kijken of ik zipzakjes kan vinden die groot genoeg zijn, want de ene meneer krijgt ongeveer 2 kg muesli met luzerne per voerbeurt.

wij zetten het liever zelf klaar in emmertjes, dan dat we de stalhouder laten scheppen uit de tonnen, want ze krijgen allebei verschillende soorten en een vitaminekorrel en de een heeft medicatie.
dus om fouten/vergissingen/toestanden te voorkomen zetten we het liefst wel het voer per voerbeurt klaar.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 16:01

opisop_shop schreef:
Hebben alle paarden iets extra's nodig? Zo ja bakjes in een kruiwagen in het voerhok met naam v paard erop? Of voerkar ofzo. Maar dan kan hij voor alle paarden in één keer meenemen.


het is heel wisselend, er zijn paarden die krijgen een beetje basisbrok en er zijn ook paarden die een wat uitgebreider menu aan poedertjes en toestanden hebben.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:02

Wij hebben flexibele emmertjes met deksel:
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... en-opslag/
Maar denk wel dat paarden de deksel er af kunnen halen als ze er zelf bij kunnen, dus daar zou je een geschikt plekje voor moeten vinden.
wij voeren zelf en hebben ze dus bij onze kast staan en niet bij de paarden.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:10

Kun je niet een vierkante emmer aan de stal(deur) hangen waar je het bakje of een emmertje in zet. En dit dan om laten kiepen in de voerbak.

Paarden kunnen er niet bij, het hangt op een makkelijke hoogte, dus niet bukken, gangpad is vrij met vegen.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 16:12

FrNo schreef:
Kun je niet een vierkante emmer aan de stal(deur) hangen waar je het bakje of een emmertje in zet. En dit dan om laten kiepen in de voerbak.

Paarden kunnen er niet bij, het hangt op een makkelijke hoogte, dus niet bukken, gangpad is vrij met vegen.


Dit lijkt me een goed idee, een soort ophangsysteem was ook al mijn gedachte. en inderdaad, stalhouder wil niet te veel op de grond hebben. wat natuurlijk begrijpelijk is.

iemand suggesties voor grote vierkante/rechthoekige bakken om de voerbakjes in te leggen?

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:15

okdoei schreef:
iemand suggesties voor grote vierkante/rechthoekige bakken om de voerbakjes in te leggen?

Afbeelding

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Hoe zetten jullie voer klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 16:17

ik kan ook nog emmertjes nemen met gewoon zo'n hengsel, dan maak ik touwtjes oid om de tralies en doe ik een karabijnhaak aan de hengsels van de emmertjes en clip ik ze op die manier vast aan de tralies.

ga even met stalhouder in conclaaf over wat hij het makkelijkst vindt.

Morpheus81
Berichten: 568
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:19

Wij hadden een soortgelijk beleid op stal en ik gebruikte altijd deze:

https://www.obelink.nl/waterkluis-3-6-l ... gJVB_D_BwE

Ik haalde ze altijd bij de Welkoop. Zijn er ook in kleine maatjes. Superstevig, niet kapot te krijgen. En omdat het een draaideksel heeft, ook niet zo makkelijk te openen voor een paard als hij hem toch te pakken krijgt.

Wij hadden een hoofdstelhanger aan de buitenkant van de stal en daar kon je ze mooi met de deksel aan 'haken'.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Hoe zetten jullie voer klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:33

Ik heb metalen bakjes, vriendin van me heeft die ooot eens meegenomen uit een kookwinkel ofzo. Zijn normaal ook voor binnenshuis maar best zwaar, stevig.