Wat is de perfecte stalling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 23:32

Hierover hebben we een discussie op stal. Wat is nu nog een gat in de paardenmarkt? Wel realistisch- de gekscherende 'paardenbak-flat' (verdieping 11: crossterrein, op 6 is een springbak etc) hebben we al gehad.

Voor mijn gevoel is er geen 'gat in de markt' meer. Mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Schrik-training terreinen schieten de grond uit lijkt het.

Wat denken jullie?
Stel, je hebt een groot terrein. Groot genoeg voor verschillende aardige weides.
Een stal of 10.
Voor de hypothese gaan we er even vanuit dat je nergens een vergunning voor aan hoeft te vragen.

En dan?
Revalidatie stal?
-veel investeringskosten, veel goed geschoold personeel nodig

Western stal?
-is hier in de buurt niet zo'n vraag naar

Paddock paradise?
-hoe houd je goed rekening met voedingsbehoeften van de individuele paarden?

Wat is voor jullie nou een 'ja, dat is er nog niet' idee?


Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:37

Een met een stapmolen van 20x40.

Edit: ik zie dit niet als de ideale stalling btw, maar puur leuke aanvulling waar je je zeker mee kan onderscheiden.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 09-12-18 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:40

Een stalling waar ze naar de behoefte van je paard kijken en meedenken. Alles er om heen is mooi meegenomen.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:40

Ik denk dat die niet bestaat. Ik denk niet dat er een stal is waar Jr bijv de subtop ruiter en de 'naturel' blij kan maken. Denk ook niet dat je zulke ruiters op bij elkaar moet willen hebben, dat gaat elkaar irriteren. Ik denk dat je als stal beter een duidelijk segment kan voeren en je daarop richten, je kan het to h niet goed doen bij elk soort ruiter.

First love never dies ღ
P & K ღ

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:41

Sizzle schreef:
Een stalling waar ze naar de behoefte van je paard kijken en meedenken. Alles er om heen is mooi meegenomen.


Precies dit, voor mij is het belangrijk dat mijn paarden gelukkig zijn. De rest er om heen is handig en leuk, maar niet noodzakelijk.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 23:54

Een stal waar naar de behoeften van het paard wordt gekeken wordt: wanneer wordt de behoefte van het paard niet meer die van het paard, maar van de eigenaar?

Wat versta je onder de 'behoeften van het paard'- even de uitersten: voor sommigen is dat 40 cm stro, 's nachts binnen, eigen weide, solarium, voedingsanalyse per paard, warm-water poets plaats en dat ze elke dag 5 uur buiten staan en 30 minuten in een stapmolen komen.
Voor een ander is dat onbeperkt hooi en 24/7 met een kudde in de wei (waar individuele voedingsbehoeften bijvoorbeeld al lastiger in te delen zijn)

En wat wil / kun je als eigenaar ervoor betalen?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:58

Ik snap het argument bij paddock paradise niet zo goed. De eigenaar kan het paard elke dag toch zelf voeren? Even paard uit de track halen en tijdens het poetsen of opzadelen/afzadelen, of in 1 van de noodstallen voor een paar minuten, of een ander afgesloten stukje (wat een goede pp wel moet hebben toch?)

Je kan ook de pp in 2en delen of de groep met andere eet behoeftes ‘s nachts in de bak laten...

Er is vast we iets te vinden op voerbehoeftes in een pp :)

Edit: een stal waar ze een goede lesgever hebben in horsemanship, zowel voor grondwerk als in het zadel, 1 op 1 of groepslessen.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 00:02

Kirshanta, Zoals een paardenmens dat uit het paard kan lezen. Dus inspelend op het paard (ruiter 2e rang).
De beste stal die ik tot nu toe had stelde groepen samen op basis van rang en eetbehoeftes. Daarnaast had het boxen met weidegang voor de dieren die hun eigen rust nodig hadden.
Wist wanneer een DA nodig was, ondersteunde de eigenaar met vervoer naar de kliniek, ook in de nacht.
Ondersteunde onzekere eigenaren met trailer laden etc. Medicatie, geen probleem. Hooi analyse voor een PSSMer, geen probleem. Hooi met bio stro samen persen voor paarden die dik werden van lucht, geen probleem. Etc
Alle dieren daar zaten super in hun vel en op hun gemak.

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 00:03

khirshanta schreef:
Een stal waar naar de behoeften van het paard wordt gekeken wordt: wanneer wordt de behoefte van het paard niet meer die van het paard, maar van de eigenaar?

Wat versta je onder de 'behoeften van het paard'- even de uitersten: voor sommigen is dat 40 cm stro, 's nachts binnen, eigen weide, solarium, voedingsanalyse per paard, warm-water poets plaats en dat ze elke dag 5 uur buiten staan en 30 minuten in een stapmolen komen.
Voor een ander is dat onbeperkt hooi en 24/7 met een kudde in de wei (waar individuele voedingsbehoeften bijvoorbeeld al lastiger in te delen zijn)

En wat wil / kun je als eigenaar ervoor betalen?


Dat is natuurlijk per persoon verschillend en lastig om te zeggen wanneer het de behoefte van de eigenaar wordt.

Voor mij is het belangrijk dat er voldaan wordt aan het buiten zijn/genoeg beweging, het hebben van ruim voldoende ruwvoer en een staleigenaar die goed op de paarden let (bijv. doorgeven als een paard een wondje heeft/ijzer mist, vliegendeken op doet als paard last heeft van vliegen, medicijnen wil geven als dat nodig is enz). Dit is voor mij meer van belang dan het hebben van luxe.

Ik wil betalen wat ik een bepaalde stalling waard vind en dat is tussen de €200 tot €300 per paard p/m. De prijs heeft te maken met de faciliteiten en de verzorging.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 00:05

Naar België trekken met je stalling. :D Hier lopen we op paardengebied toch met alles een beetje achter heb ik het idee. Een paddock paradise bv. is echt nog helemaal niet bekend hier.

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 00:12

Die van mij staat in een pp, heeft onbeperkt toegang tot hooi ( echt goed hooi geen kuil) en krachtvoer krijgt ze van mij voordat ik haar weer terug in de kudde zet.

Voor de ruiter is ook aandacht, want er zijn 2 binnenbakken, een buitenbak, een aantal paddocks voor de paarden die niet in de pp staan, er zijn overdekte poetsplaatsen ( 6 stuks), 2 plaatsen op de overdekte wasplaats, een solarium en een kantine met wc.

Het enige dat het nog perfecter zou maken is een groot bos vlakbij of zelfs aansluitend aan het terrein :o

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 00:28

Ineke2 schreef:
Die van mij staat in een pp, heeft onbeperkt toegang tot hooi ( echt goed hooi geen kuil) en krachtvoer krijgt ze van mij voordat ik haar weer terug in de kudde zet.

Voor de ruiter is ook aandacht, want er zijn 2 binnenbakken, een buitenbak, een aantal paddocks voor de paarden die niet in de pp staan, er zijn overdekte poetsplaatsen ( 6 stuks), 2 plaatsen op de overdekte wasplaats, een solarium en een kantine met wc.

Het enige dat het nog perfecter zou maken is een groot bos vlakbij of zelfs aansluitend aan het terrein :o

Mag ik vragen hoeveel je daarvoor betaalt? Dat klinkt super, maar duur :p

Wat zien jullie als voeranalyse, echt bloedonderzoek naar tekorten? Betaalt de stal dit dan, of de klanten zelf?

Persoonlijk vind ik het rekening houden met voedingsbehoeften/ groepen die bij elkaar passen/ paarden die 's nachts binnen gaan of 24/7 buiten blijven als heel normaal, zo delen wij onze groepen ook in. Paarden in de gaten houden en aangeven wanneer medische zorg nodig is, vind ik zelf ook niet meer dan normaal.

Maar, moet je wel kijken naar een 'gewone' stalling, of is een 'speciale' stal misschien hét gat in de markt?

Revalidatie voor sportpaarden, of western stal, of puur natural...

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 00:31

270 euro in de randstad. Heb een IJslander. Een groter paard kost 320 euro per maand.

Oja nog vergeten, maar er zijn altijd minimaal 3 boxen vrij voor het geval dat er een paard om wat voor reden dan even niet in de pp kan. Ziek, wedstrijd noem maar op.
Kost niks extra’s en ook op stal hebben ze onbeperkt hooi en hoef je niet zelf uit te mesten :o

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 00:39

Als ik het goed begrijp, is dat dus een prijs voor stalling, stro en hooi, en iedereen regelt krachtvoer zelf?

Mooie prijs met super faciliteiten!

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 00:42

xSogno schreef:
Ik denk dat die niet bestaat. Ik denk niet dat er een stal is waar Jr bijv de subtop ruiter en de 'naturel' blij kan maken. Denk ook niet dat je zulke ruiters op bij elkaar moet willen hebben, dat gaat elkaar irriteren. Ik denk dat je als stal beter een duidelijk segment kan voeren en je daarop richten, je kan het to h niet goed doen bij elk soort ruiter.

Kan juist prima, de natural gebruikt de ruimte en faciliteiten anders dan de subtopruiter waardoor beiden de ruimte hebben om hun eigen ding te doen. I hou van naturals op een stal, daar is makkelijk omheen te werken.

De perfecte stalling bestaat niet, meestal zijn die in prive bezit en kun je er als pensiongast niet staan.

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 00:42

khirshanta schreef:
Als ik het goed begrijp, is dat dus een prijs voor stalling, stro en hooi, en iedereen regelt krachtvoer zelf?

Mooie prijs met super faciliteiten!

Ja idd, zo kan namelijk iedereen zijn eigen krachtvoer geven.
Als je paard in een box staat kun je bakjes klaar zetten met krachtvoer ( en indien nodig medicijnen) die worden dan 2x per dag gegeven.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 00:59

Gini schreef:
Naar België trekken met je stalling. :D Hier lopen we op paardengebied toch met alles een beetje achter heb ik het idee. Een paddock paradise bv. is echt nog helemaal niet bekend hier.

Daar zitten er hier echt wel veel van in de buurt van antwerpen richting geel ken ik er toch wel wat.
Wel vind ik het erg dat er nog altijd stallen zijn zonder weidegang,waar paarden alleen even in een kaal weitje ter grote van een paddock een uurtje mogen,die stallen zitten hier ook.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 01:08

Echt waar? In een ander topic dat ik een tijdje geleden las over stalling werd juist gezegd dat Antwerpen een moeilijke regio is en dat je daar zelfs geen fatsoenlijke weidegang kunt vinden. Het is dat ik het topic niet vind.
Maar het is er dus toch? Erg regiogebonden dan, want ik ken er geen enkele. :)

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 04:56

Ik ken ze toch ook niet in België, omgeving Antwerpen...

Voor mij is de perfecte stal trou geen paddock paradijs, maar gewoon een gigantische wei waar alle paarden samen staan met een voerrobot die per paard weet (via chip) hoeveel krachtvoer en ruwvoer dat paard mag krijgen, als we naast dat weiland dan nog een stallenblok met solarium, binnen en buitenpiste bouwen ben ik helemaal content.

Ik ben echt niet voor tracks enzo, gewoon een groot genoeg stuk grond met wat voerrobots ... Blijft verder dromen.

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:29

ik denk dat de "ideale stal" gewoon niet bestaat, want voor iedereen is die behoefte anders. Ik heb nu drie paarden, dus geen budget om ze all in te zetten. Moest ik maar 1 paard hebben dan zou dat budget er wel zijn, maakt al een groot verschil.
Als ik echt zou mogen uitgaan van het ideale, en budget speelt geen rol,

dan zou ik een plaats willen waar mijn paarden (en ev die van een vriendin) kunnen samen staan, met een groooote schuilstal (pakweg de helft van een binnenpiste) met voldoende lichtstraten. Een deel van die stal in zand, een deel in beton verharding met een voederplaats.
buiten een grote verharding met slowfeeders op, en een ruime paddock met goede bodem. Daarnaast het jaarrond toegang tot droge weides, die zo opengezet kunnen worden dat ze zelf kunnen kiezen waar ze willen staan.

ik voer zelf krachtvoer, maar mesten en hooi aanvullen (onbeperkt) wordt gedaan. Alsook onderhoud van paddocks, etc.

Aanwezigheid van een goede buiten en binnenpiste (genoeg zodat je nooit in de drukte rijdt), en een ovalen stapmolen en galopbaan is ook leuk. Aan de rand van het bos zodat je direct het bos kan inrijden.

Kantine en propere wc is ook een pluspunt.

dat zou voor mij de ideale stal zijn :D

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:36

Duhelo, in zo‘n stal soort stal heb ik mijn paarden gehad :j
Grote inloophal met direkte aansluiting op een verhard stuk en daarachter weiland met natuurlijke waterbron. Ik kon vanuit stal direct het bos in zonder een auto tegen te komen. Binnenbak aanwezig. Enige nadeel hier was onbeperkt ruwvoer zonder slowfeeding net.

Andere stal had meerdere doorloop stallen zodat ook minder brutale paarden altijd wel een plekje vonden. Hier hadden voerstands en onbeperkt toegang tot hooi maar wel met kleinmazige netten erover.
Ook hier direct aan het bos en super toezicht.

Een buitenbak met fatsoenlijke bodem voldoet voor mij.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:46

Ik heb, naar mijn mening, op dit moment echt de ideale stalling gevonden als ik kijk naar mijn paard zijn behoeften en naar die van mij.
Hij staat niet zo heel graag buiten, verschillende stallen geprobeerd en nu gaat hij van 7 tot 15u buiten (in de zomer langer uiteraard) en dat is precies genoeg voor hem.

Verder wordt alles gedaan, eten geven, mesten etc. Alle faciliteiten zijn aanwezig, buitenbak, binnenbak, longeerbak, weiland en paddocks, trailpark en je rijdt rechtstreeks het bos in. Ideaal voor mij zodat ik het serieus trainen kan combineren met af en toe het bos in of een rondje trailpark.

Enige wat ik zelf bij koop is sportbrok en Wafer Digest, dit hoef ik niet zelf te voeren. Hij krijgt dit bij omdat hij aan een basismuesli niet genoeg had :)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:48

beatje schreef:
Gini schreef:
Naar België trekken met je stalling. :D Hier lopen we op paardengebied toch met alles een beetje achter heb ik het idee. Een paddock paradise bv. is echt nog helemaal niet bekend hier.

Daar zitten er hier echt wel veel van in de buurt van antwerpen richting geel ken ik er toch wel wat.
Wel vind ik het erg dat er nog altijd stallen zijn zonder weidegang,waar paarden alleen even in een kaal weitje ter grote van een paddock een uurtje mogen,die stallen zitten hier ook.

Inderdaad! Ik sta op één van de enige stallen in mijn regio waar de paarden nu nog op de weide mogen lopen! De weides zijn gedraineerd en van hoge kwaliteit (geen onkruid enkel gras), net zoals de bak en longeerbak. Ik vind het super dat de weides even belangrijk gezien worden als de bak op deze stal. En nee, dan heb je geen binnenbak maar wel paarden die in de winter 1,5u-2u op de weide lopen naast de uurtjes rijden/verzorgen. De paddocks komen eraan om die uurtjes buiten nog te verhogen (stal is nog geen jaar open, dus work in progress), maar onze stal is echt de enige waar je zowel luxe afwerking hebt als het minimum aan weidegang die nodig is voor je paard om even te relaxen. En natuurlijk is het jammer dat ze er niet even lang op mogen als in de zomer, maar dat is ook begrijpelijk. Beter de hele winter elke dag een uur of twee dan tot eind november een hele dag en dan tot maart niks meer. Er is wel een andere stal waar ik ook op de wachtlijst stond waar ze de hele dag buiten liepen maar die weide had geen spriet gras meer natuurlijk. Dan ben ik liever waar ik nu sta: op stal altijd hooi, op de weide altijd gras. Hoe het met de paddocks gaat gebeuren qua hooi moet nog bekeken worden, maar dat zal ongetwijfeld een meerwaarde worden en een mogelijkheid geven om ze toch een stuk langer buiten te kunnen houden.

Het belangrijkste aan een stal is dat er inderdaad meegedacht wordt met jou als klant en je paard. Meedenken in het voeren, het uitmesten, het combineren van paarden op de weide, indeling van de stal etc... Niet gewoon een stal waar de eigenaar de plak zwaait en beslissingen die voor bepaalde klanten nadelig zijn ook gewoon kei hard door gaat drijven. Hoe vaak ik al niet gelezen heb dat paarden in hun groepje op de weide kapot gebeten en geslagen worden, maar 'ze lossen het wel op' volgens de staleigenaar... Dat moet toch gewoon anders kunnen, net zoals veranderingen in het voer op zoveel stallen een probleem zijn. Ik ben heel blij dat ik op een privé pensionstal sta nu. Dat maakt al een heel groot verschil, hoe grootschaliger de stal, hoe moeilijker het wordt om individueel rekening te houden met de paarden. Dus de ideale stal is voor mij ook lekker kleinschalig (max 20 paarden). De stallen moeten ook gewoon ruim zijn, niet die 3x3,5 die je vaak ziet. Mijn paarden staan nu voor het eerst op een stal die boxen van 4x4 heeft en dat is echt ideaal.

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:54

Sizzle schreef:
Duhelo, in zo‘n stal soort stal heb ik mijn paarden gehad :j
Grote inloophal met direkte aansluiting op een verhard stuk en daarachter weiland met natuurlijke waterbron. Ik kon vanuit stal direct het bos in zonder een auto tegen te komen. Binnenbak aanwezig. Enige nadeel hier was onbeperkt ruwvoer zonder slowfeeding net.

Andere stal had meerdere doorloop stallen zodat ook minder brutale paarden altijd wel een plekje vonden. Hier hadden voerstands en onbeperkt toegang tot hooi maar wel met kleinmazige netten erover.
Ook hier direct aan het bos en super toezicht.

Een buitenbak met fatsoenlijke bodem voldoet voor mij.

Oh zalig! Alleen zou ik wel de mijne apart willen hebben van de kudde (omdat mijn ene merrie oud is en niet meer zou meekomen in een grotere kudde, en ik ze niet wil scheiden van haar dochter. Als die merrie zou wegvallen mogen de andere twee uiteraard wel prima in een kudde (mits die wat opgevoed is en ik mijn paarden toch nog uit de kudde kan krijgen :D )
Maar vooral een stal waar de vuile klusjes gedaan worden en de paarden alsnog 24/7 buiten kunnen met goede ondergronden en onbeperkt hooi zou ook al prima zijn :D. Dan zou ik mss ook nog eens bezig kunnen zijn met de paarden zelf ipv met hetgene wat ze uitscheiden... :D

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:00

Ook dat boden ze aan :D
Paddockboxen die je ook kon koppelen (dus 2 paarden samen) en dan overdag weidegang). Ik baal echt dat we uit die regio wegverhuist zijn anders bleef ik daar mooi staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gambler21, Jos_1 en 141 bezoekers