Wat is de perfecte stalling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:08

kan ik me voorstellen. In mijn regio is zoiets gewoon niet te vinden (of je hebt de boertjes met een schuur en een weide waar een handvol paarden lopen, maar zonder enige andere faciliteiten, of met wat geluk een doe het zelf stal waar ze 24/7 buiten kunnen maar je al het werk incl dingen die eigenlijk niet voor huurders zijn (weide onderhoud zoals bemesten, onkruid wieden, omheiningen onderhouden) er ook bij hebt ... Of de gewone stallen waar ze in de winter niet of een halfuurtje buiten komen...

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:31

Als ik echt mag dromen heb ik nog een element niet gehoord en dat is faciliteiten voor zwemmen met je paard :D (bij weer dat het toestaat uiteraard), of de mogelijkheid tot watergewenning en watertraining.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:51

Seltje schreef:
Ik ken ze toch ook niet in België, omgeving Antwerpen...

Voor mij is de perfecte stal trou geen paddock paradijs, maar gewoon een gigantische wei waar alle paarden samen staan met een voerrobot die per paard weet (via chip) hoeveel krachtvoer en ruwvoer dat paard mag krijgen, als we naast dat weiland dan nog een stallenblok met solarium, binnen en buitenpiste bouwen ben ik helemaal content.

Ik ben echt niet voor tracks enzo, gewoon een groot genoeg stuk grond met wat voerrobots ... Blijft verder dromen.

Ik vind persoonlijk voerrobots helemaal niks.Ik haal de paarden van de wei zet die apart met hun krachtvoer en app eigenaren verdachte dingen door,onder tussen controleer ik dekens of geef ik medicatie.Dat kan een voerrobot niet.
Paarden op een wei houden betekent gewoon onbeperkt ruwvoer want wei is gras dus altijd eten :-)

De grootste naturalhorsemanstalling de 2lazy7ranch zit in Kalmthout https://www.facebook.com/Twolazyseven
In brecht heb je er 4 maar die zijn kleiner en hebben geen facebook.Voor deze stallingen geld net als die van mijzelf dat er een wachtlijst is,dus die worden meestal via mondelingen reclame gevuld

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:06

De 2lazy7ranch is geen paddock paradise dacht ik, maar wel natuurlijk paarden houden, dus ik snap wel waarom je het aanhaalt. De uitbaatster van die stal is een Nederlandse die waarschijnlijk ook het gat in de markt zocht en naar België trok. Net zoals ik TS aanraadde. :D In België zijn we toch altijd net iets later in dat soort concepten. Niet dat we het helemaal niet kennen, maar zoiets als een paddock paradise begint nu pas op te komen. De 4 die jij kent, hebben dus logischerwijze een wachtlijst en geen website nodig, omdat iemand die zoiets zoekt al snel bij die 4 zal uitkomen. Heel ruim is het aanbod namelijk niet. :)

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:14

Ineke2 of Sizzle haar oude stal :)

Ideaal. Zou er veel meer mogen zijn.
Ik erger me altijd wat aan het feit dat je ofwel alle luxe hebt (binnenbaan, longeerbaan, enzo voorts ) maar geen fijne leefomgeving voor de paarden, of 24/7 buiten, maar niks geen luxe. Persoonlijk ga ik dan toch voor het altijd buiten verhaal, maar zulke stallen als jullie beschrijven zijn echt een uitzondering.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:26


Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:55

Ik verhuis :D

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:09

De perfecte stal is wanneer ik zonder enige twijfel een dag weg kan blijven en met een gerust hart 3 weken op vakantie zou gaan zonder ook maar een minuut te hoeven denken :

*Komt paard wel buiten en ook op tijd, dus niet om 13.00 uur smiddag en om 17.00 uur weer naar binnen
*Krijgt hij wel de juiste voeding (of stiekum toch weer voordroog uit plastic)
*Krijgt hij wel genoeg voeding of lekker makkelijk baas is er niet dus maar 2 plakken hooi.
*Mag mijn verzorger wel voeren wat ik zei...dus ruim hooi/stro.
*Staat paard niet in de bagger of juist stromende regen
*Zijn er soortgenoten waar hij mee samen kan staan
* Mag paard ongeneerd ff een sprintje op de wei trekken zonder gelijk op stal te worden gezet want ja weiland gaat eraan.
* Is er zicht op mijn paard.
* Word mijn hooinet niet leeggehaald als ik weer naar huis ben.
*Word er ook voor de andere dieren op het terrein goed gezorgd?


Dingen van de laatste 15 jaar waar ik soms slapen loze nachten van heb gehad.
Dus als ik door alles een streep kan halen dan komt de perfecte stal toch aardig in de richting.
Maar op dit moment is het een beetje als ik het ene weg kan strepen krijg ik er een andere voor in de plaats.

beetje luxe voor mij: Buitenbak, leuke rij/men omgeving (bos/hei) en een opgeruimd terrein met zadelkamertje en wc.

Mijn oude haflinger staat op een rusthuis...ik kan wel zeggen dat dat de beste stal hier in de omgeving is.
Paarden worden rustig geintroduceerd, voer word allemaal geanaliseerd, regelmatig weg momenten v/d paarden, heel veel ruimte voor de paarden, alles is schoon.
Hier lig ik niet meer wakker van...alleen dat ik mijn paard mis.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:14

Gini schreef:
De 2lazy7ranch is geen paddock paradise dacht ik, maar wel natuurlijk paarden houden, dus ik snap wel waarom je het aanhaalt. De uitbaatster van die stal is een Nederlandse die waarschijnlijk ook het gat in de markt zocht en naar België trok. Net zoals ik TS aanraadde. :D In België zijn we toch altijd net iets later in dat soort concepten. Niet dat we het helemaal niet kennen, maar zoiets als een paddock paradise begint nu pas op te komen. De 4 die jij kent, hebben dus logischerwijze een wachtlijst en geen website nodig, omdat iemand die zoiets zoekt al snel bij die 4 zal uitkomen. Heel ruim is het aanbod namelijk niet. :)

Ligt er aan wat je onder paddock paradise verstaat natuurlijk.De 4 die ik noemde liggen hier bij mij in een straal van 10 km. er zijn er hier nog wel meer.Ik vind een zandpad met wat rommel op eigenljk weinig paradijselijk.Die heb je hier ook genoeg.Mensen vragen aan mij wel vaker waarom leg je geen track ,maar ik vind 4 ha met bos omrand een waterpoeltje een grote schuilstal veel meer paradise voor paarden als wat dan ook.

Wat voor mij aardig bij mijn ideaal beeld zou komen is de paddock paradise van een bokker ik dacht in Nijkerk daar is een topic over op een paar kleine dingetjes na (oa de voerstations en iets te weinig weidegang)Zou dat mijn ideale paardestal zijn.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:18

Persoonlijk heb ik toch wel gemerkt dat hoe meer ik zelf kan/mag doen, hoe fijner het is. Zo weet je dat je paard altijd staat zoals je dat graag hebt.

Nu betaal ik kale huur, en verdeel met stalgenoten de diensten. We kopen zelf (of gezamelijk) hooi/stro in, ruwvoer etc. Dan kan je precies geven wat en hoeveel je wilt. Ook het buiten/binnen zetten regelen we zelf, zodat je precies kan beslissen hoelang ze buiten blijven. Ik vind het ideaal, nooit meer twijfels of hij wel lang genoeg buiten staat, genoeg hooi heeft etc etc

Als ik dan iets mag toevoegen: stal aan een groot natuurgebied (met meer/zee om te zwemmen)

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:23

Ik sta op een stal waar mijn paard in de uitloop staat.
Hier word alleen hooi gevoerd.
Verder mesten we onderling uit, ik hoef maar 1x per week.
Verder geef ik haar krachtvoer als ik er ben.

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:39

@cowgirl, poeh herkenbaar. Heb bij een vorige pensionstal daar ook vaak over wakker gelegen. Blij dat ik daar ook weer heel snel weg was
@freetorun, dat is wel apart! Ik had juist verwacht dat mensen die paarden in pension hebben staan het juist ook fijn vinden niet alles zelf te hoeven doen. Ik heb ze (min of meer) aan huis en ben toch blij als mijn zusje ze een keer doet voeren etc.

Wat eerder werd gezegd kan ik mij ook bij neerleggen. Kijken wat voor het paard het beste is. Dit komt trouwens ook inclusief wat het beste is voor bijvoorbeeld het paard van mijn moeder dat na 2-4 uur weidegang wel heel graag weer terug naar binnen wil. Helaas kunnen wij zelf haar dit niet gunnen ivm werktijden, en gelukkig gaat het buitenstaan steeds beter, maar die stress waar ze steeds door heen moet :n

Ook wat er eerder werd gezegd over de luxe zonder de luxe voor het paard (weidegang), of de pp met weinig faciliteiten ben ik helemaal mee eens. Gat in de markt!

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:50

Semi-realistisch: 6x6 boxen met rubber tegels op de bodem en daaronder (hoge aslast) veeroosters met put, minimaal 20cm strooisel. De ene kant dichte wand, de andere kant half tralies half halfhoge wand (dus met mogelijkheid tot kroelen). Ruwvoer gevoerd met StableGrazer o.i.d. (i.i.g. maximaal 4 uur tussen de voerbeurten, ook 's nachts, en dan voor minimaal 1 uur ruwvoer) of onbeperkt (maar wel met de mogelijkheid tot belemmeren = slowfeeder). Krachtvoer gevoerd met de iFeed o.i.d. Daar aan vast een vrije uitloop van minimaal 10m (dus 10x6), maar bij voorkeur 20m. De eerste 3m bestrating bij 10m, daarna zand. Bij 20m de helft bestrating en de helft zand.

Qua faciliteiten een 40x60 buitenbak en een 20x40 binnenbak, met bij één van de twee (of beiden) springmateriaal en bij voorkeur ook cavalettiblokken. Om de binnenbak heen een Rail-Gliding trainingsmolen, zodat de paarden ook lange stukken rechtuit gaan. Daarnaast een overdekte longeercirkel van 18m. Wacht, maar 10 paardem. In dat geval is een 20x40 buitenbak en een 20x20 binnenbak waar in gelongeerd mag worden, ik vrees dat de trainingsmolen dan ook weg valt.

De weides zou ik in 10 blokken verdeeld willen zien worden, dan kunnen ze per 2 erop en kan het land tussendoor rust krijgen, of per 4 erop en dan 3 rondes rust krijgen. Indien de weilanden ook gemakkelijk aan elkaar verbonden kunnen worden is dat een pluspunt, bij de ingangen of een dikke laag houtsnippers (40-50cm) of grastegels/grasraster.
Minimaal 3 poetsplekken, een wasplaats met warm en koud water en een solarium (betalen voor gebruik is prima, wel bij voorkeur met een strippenkaartsysteem, dus niet steeds op zoek naar kleingeld).

Medicatie en supplementen zo nodig 's ochtends en 's avonds door de pensionhouder/stalhulp gegeven op vaste tijdstippen (tegen betaling). Dagelijks mest verwijderen. Strooisel is te kiezen, eventueel voor extra betaling (hemperade is 2-3x zo duur als vals qua aanschaf per kg). Keuze uit goede kwaliteit voordroog of droog hooi. Eventueel betalen per baal is geen probleem, idem dito met krachtvoer (per kg).

Tegen betaling kan het paard dagelijks (op vriendelijke wijze) getraind of gelongeerd worden.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 00:05

Wauw, veel mensen met een idee over de perfecte stal :D

Eigenlijk vindt iedereen dus dat een 'veel buiten/natural' stal is voor het paard. Onbeperkt hooi is een must, samen staan is een must, krachtvoer door een pensionhouder een pré. Met binnenbak, buitenbak, springmogelijkheid, longeercirkel. Stapmolen, solarium zijn nog pré, maar wel zeer gewenst.

Eigenlijk moet ik zeggen dat dat nog niet zo heel buitensporig klinkt, ik vind het vreemd dat dat hét gat in de markt zou zijn. Is dat dan zo buitengewoon?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 00:10

Alles valt of staat met de uitbaters van de stal. Oprecht geëngageerde staluitbaters zijn een uitstervend ras... De weinigen die er nog zijn moeten we koesteren :+ Dus idd, de eisen zijn niet waanzinnig groot, maar de uitbater van de stal is een van de belangrijkste factoren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 00:13

Mm even denken, in ieder geval weidegang, strookbegrazing of stukken per keer afhankelijk van soort gras,

Aan de weides een droge paddock met zand en bestrating. Grote overdekte hooiruiven voor mogelijkheid onbeperkt ruwvoer, losse stallen die open staan en de paarden zelf kunnen kiezen binnen of buiten staan. Waar ook hooi ligt. Maar per paard dus een eigen stal waar je kan eten geven borstelen bij slecht weer of ziekte kan opsluiten .

Voldoende bomen in de wei (bij voorkeur wilg en beuk) voor genoeg natuurlijke schaduw. Rijbak waar ook gelongeert en losgegooid kan worden, stapmolen die ook hogere snelheden aankan.

Ik heb bijna dit gehad als laatste optie. Alleen was zelfzorg op afstand en bak was gras. Beviel heel goed en de paarden ook. De boxen werden best veel gebruikt door ze, grappige is dat ze meestal s nachts plat binnen sliepen. Ok soms met zijn tweeen in een box gepropt maar hee het paste net :+

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 00:38

Mijn paard staat in een bewegingsweide (kudde 30 paarden) en dit is voor mij zeker de perfecte stalling. Ook faciliteiten voor mij zijn fijn. Als ik echt echt zou mogen kiezen, zou ik zeggen watertraining en een waterpoel in de weide waar de paarden kunnen afkoelen in de zomer. Revalidatiestal zag ik ook ergens staan, lijkt me ook een goed idee!

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 00:43

Ik zou dolgelukkig zijn met een stal in deze regio waarbij de paarden 365 dagen per jaar overdag (10 uur dus ofzo) buiten komen en er ook een binnenbak is. Budget tot 500 euro.

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 02:07

khirshanta schreef:
Wauw, veel mensen met een idee over de perfecte stal :D

Eigenlijk vindt iedereen dus dat een 'veel buiten/natural' stal is voor het paard. Onbeperkt hooi is een must, samen staan is een must, krachtvoer door een pensionhouder een pré. Met binnenbak, buitenbak, springmogelijkheid, longeercirkel. Stapmolen, solarium zijn nog pré, maar wel zeer gewenst.

Eigenlijk moet ik zeggen dat dat nog niet zo heel buitensporig klinkt, ik vind het vreemd dat dat hét gat in de markt zou zijn. Is dat dan zo buitengewoon?

Ja. We hebben al die luxe wel (binnenbak, buitenbak, longeercirkel) maar dan met boxen. Of 24/7 buiten maar geen luxe.

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:16

khirshanta schreef:
Wauw, veel mensen met een idee over de perfecte stal :D

Eigenlijk vindt iedereen dus dat een 'veel buiten/natural' stal is voor het paard. Onbeperkt hooi is een must, samen staan is een must, krachtvoer door een pensionhouder een pré. Met binnenbak, buitenbak, springmogelijkheid, longeercirkel. Stapmolen, solarium zijn nog pré, maar wel zeer gewenst.

Eigenlijk moet ik zeggen dat dat nog niet zo heel buitensporig klinkt, ik vind het vreemd dat dat hét gat in de markt zou zijn. Is dat dan zo buitengewoon?

jep.
Helaas wel. Hier in west-vlaanderen heb je eigenlijk meestal een aantal optie's:

- 24/7 buiten bij een boertje die weide verhuurt. Dan heb je meestal géén faciliteiten (als je geluk hebt electriciteit en stromend water, dit vaak ook niet. Met wat geluk heb je een schuilstal en een vorm van verharding, meestal niet. ) moet je alles zelf doen, inclusief weide en omheining onderhoud, leveren van hooi en afvoeren van mest, en kan je vaak niks verbeteren (ofwel doordat je niet mag, ofwel doordat het niet interessant is om te investeren in andermans grond)

- een (dure) pensionstal met ALLE luxe voor de ruiter (binnenpistes, stapmolens, kantine, alles waardoor je goed kan sporten.). De paarden staan meestal 24/7 binnen in de box (als je geluk hebt zijn er paddocks waar je zelf onder toezicht de paarden even kan los zetten, en als je nog meer geluk hebt komen ze in groepjes een halfuurtje of een uurtje buiten tijdens het uitmesten.

- de doe het zelf of halfpension stallen waar je een lege box huurt en alles zelf doet, vaak is er een stalroulement systeem waardoor iedereen bv 1 keer in de week alle boxen uitmest, of er afgewisseld wordt om de paarden binnen en buiten te zetten.
Hier heb je dan vaak een stuk winterweide dat in no-time een modderpoel is, en staan de beesten wel overdag buiten tot over de koten in de drek zonder hooi, als je geluk hebt is het wel beter geregeld met een paddock / drogere weide en kan/mag je hooi geven.
Hier staat en valt alles met stalgenoten die hetzelfde idee hebben van paardenhouden (en ze niet bij een buitje terug binnenhalen) en ook hun afspraken nakomen.
Bij ons op stal bij de binnenstallen zie ik dat de paarden in de winter amper buitenkomen, want ze smelten blijkbaar in de regen. Als ze buiten komen is het soms van 9 uur smorgens tot 17 uur savonds, soms gaan ze pas om 16 uur buiten, soms niet, soms wel. Er zit geen lijn in en mensen die hun afspraken niet nakomen waardoor paarden niet buiten komen, geen hooi hebben, ...

Texas8
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-09-18

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:50

Wat ik ook erg belangrijk vindt (naast 24/7 buiten met schuilmogelijkheid, contact met soortgenoten en ruim voldoende ruwvoer), dat je paard ook veilig staat en dat er goed op gelet wordt.
Mijn paard stond in een grote kudde 24/7 buiten, maar er werd niet genoeg gelet op hoe de paarden erbij stonden. Vaak genoeg op stal gekomen dat er rare wonden zaten, onrust, magerder worden door niet mogen eten etc

Geen vertrouwd gevoel en heb ik dus mijn paard weer verhuist, waar ze met 1 tot 3 paarden samen kunnen staan in plaats van een grote kudde en de weides wat kleiner. En voldoende ruwvoer.

pol013

Berichten: 8992
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:17

Zoals hier al genoemd Stalling waar sportpaarden goed 24/7 buiten gehuisvest worden met de benoemde fasciliteiten met als kers op de taart een terrein voor heuveltraining.

Alleen is dat (nog) geen levensvastbaar concept vrees ik. Want mensen koppelen buiten staan aan goedkoop. En ik denk dat een stal waar sportpaarden echt goed buiten gehouden worden niet goedkoop zal zijn.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:28

De ideale stalling zou voor mij rond de €350,- per paard kosten en het volgende bieden:

ruime weides, zodat alle paarden in iedergeval zomers overdag op de wei staan en snachts op stal.
voor de nattere periodes, paddocks met mogelijkheid van hooi bijvoeren, zodat ze overdag buiten staan.
een stalling waarbij de paarden buiten in groepen worden gehuisvest, kijkend naar paarden die bij elkaar passen, een fijne koppel, maar de schrale paarden in een volle wei en de vette mormels wat schraler houden.
een binnen en buitenbak, longeercirkel, het liefst overdekt/verlicht.
een poetsplaats/afspuitplaats met warm en koud water. (solarium zou fijn zijn maar geen pre)
overdekte stapmolen het liefst verlicht.

en kwalitatief goed ruwvoer, dat de ene baal wat minder is als de ander is begrijpelijk, maar over het algemeen gewoon goed en droog.

eigen voer kopen/klaarzetten zou voor mij geen probleem zijn, zelf de stal mesten ook niet. zou wel fijn zijn als er op de stal dan een plek is waar ik wat voorraad bodembedekking zou kunnen neerleggen.

en een stalhouder waar mee te communiceren valt zou ook heeeeel fijn zijn.

maarja dat is natuurlijk mijn ideaal plaatje. :')

oh en fijne uitrijmogelijkheden zou wel helemaal optimaal zijn.

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:17

De stal waar wij nu staan is bijna ideaal.
Paarden staan van zonsopkomst tot zonsondergang in een rustig groepje op de wei. Als er weinig gras staat krijgen ze meerdere keren per dag hooi, staan zelden zonder.
In het zomerseizoen staan ze dag en nacht buiten. En bij extreme hitte of slecht weer een paar uur op stal. Er is een longeerbak, buitenbak die altijd te rijden is en goede uitrijmogelijkheden. Enige nadeel vind ik dat er veel paarden staan, ik houd meer van wat knusser. Ohja en we hebben geen warm water op de wasplaats, dat mis ik ook wel met 3 schimmels...

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Wat is de perfecte stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:31

Mijn perfecte stalling, zou toch wel aan huis zijn. :P . Nu ik eenmaal een eigen wei heb, wil ik niet terug naar die 'onzekerheid' van een pension stalling. Altijd m'n twijfels of ze lang genoeg buiten staan, of ze genoeg hooi krijgen, of er gedaan word wat er gezegt word zeg maar. Ik doe liever alles zelf, scheelt ook dat ik voeren, uitmesten, alles regelen leuk vind. Máar, wel zou ik graag een goede bak willen, ik maak er bijna geen gebruik van, maar nog is het fijn om te hebben. En longeercirckel, voor die kleintjes later, :') . Voor de rest, tja, misschien 2-3 schuilstallen en niet ééntje van 4x4 wat we nu hebben. Ik merk dat m'n jongste een beetje word weggejaagd, en je kunt al snappen, 4x4 met 4 paarden past niet erg goed. := .