Mest op wei particulieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:01

Niello schreef:
luffwinny schreef:

Dan zijn ze niet goed op de hoogte, dit is niet toegestaan. https://www.dehoefslag.nl/tag/mest-uitrijden . Zou het er ook zeker niet op gokken, boetes zijn niet laag..

In dit artikel gaat het als je mest laat aanvoeren van een bedrijf. Ik voer geen mest aan, maar strooi alleen mijn eigen mest uit. En ik kom bij lange na niet boven de 80 kg fosfaat of 170 kg stikstof.

Het maakt niets uit of je je eigen mest uitrijdt of dat je het laat aanvoeren.
Telefoonnummer RVO staat onderaan het artikel.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:03

Niello schreef:
luffwinny schreef:

Dan zijn ze niet goed op de hoogte, dit is niet toegestaan. https://www.dehoefslag.nl/tag/mest-uitrijden . Zou het er ook zeker niet op gokken, boetes zijn niet laag..

In dit artikel gaat het als je mest laat aanvoeren van een bedrijf. Ik voer geen mest aan, maar strooi alleen mijn eigen mest uit. En ik kom bij lange na niet boven de 80 kg fosfaat of 170 kg stikstof.

Het maakt niets uit of je je eigen mest uitrijdt of dat je het laat aanvoeren.
Telefoonnummer RVO staat onderaan het artikel.[/quote]
Dit inderdaad. Of je het nou aan laat aanvoeren of zelf uitrijd dat is voor de wet hetzelfde. En daarbij zou ik er nooit aan beginnen ivm wormbesmetting.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:09

Niello schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik werk zelf bij de Rvo. Wel op een andere regeling. Maar ik heb zelf regelmatig te maken met adviesbureaus die de regels bij lange na niet weten of niet goed interpreteren.

Wil het voor de zekerheid ook nog wel even checken bij de RVO. Heb je het telefoonnummer voor me?

0800-042 42 42 op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:17

Zolang er trouwens mest gevonden kan worden in je composthoop, dan gaat dat voor de wet gewoon door als mest, en niet als compost. Compost over het land rijden, zitten ook voorwaarden aan voor bedrijven.

Voor particulieren kan er veel, zeker als niemand er over meldt of klaagt.

Ik weet niet of je de weide huurt van iemand, of dat het jouw eigendom is. Als je de weide huurt, wordt deze dan wel of niet opgegeven door de eigenaar in de landbouwtelling? Daarmee valt of staat eigenlijk aan welke regelgeving je moet voldoen.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Mest op wei particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 20:22

Weide is al tientallen jaren ons eigendom. Daarvoor tuinbouwland geweest. Is al die jaren nooit bemest met dierlijke mest.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:23

luffwinny schreef:
En daarbij zou ik er nooit aan beginnen ivm wormbesmetting.

Dat vind ik altijd zo zwaar overdreven... het is de mest van je eigen paarden he. Sowieso, veel mensen mesten hun weiland ook niet uit, maar voeren hun mesthoop vervolgens af om hun land te laten bemesten met rundermest. Dan heb je het niet helemaal begrepen m.i.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Mest op wei particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:26

Runderwormen leven niet in paarden, dus op zich kan bemesten met rundermest juist geen kwaad. Daarom werd vroeger (in de tijd dat wormmiddelen niet bestonden) ook altijd wisselbeweiding gedaan: eerst de koeien, dan de paarden en tenslotte schapen. Dan doorbrak je de wormcyclus voor al die diersoorten.

Maar als je je paarden goed ontwormd, kan bemesten met eigen mest idd weinig kwaad. Er zit alleen wel vrij weinig voeding in voor het gras, en het maakt je grond zuur. Dus je moet wel veel meer bekalken.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:53

Achterom schreef:
luffwinny schreef:
En daarbij zou ik er nooit aan beginnen ivm wormbesmetting.

Dat vind ik altijd zo zwaar overdreven... het is de mest van je eigen paarden he. Sowieso, veel mensen mesten hun weiland ook niet uit, maar voeren hun mesthoop vervolgens af om hun land te laten bemesten met rundermest. Dan heb je het niet helemaal begrepen m.i.

Nou, ik heb zelf nu een één-en tweejarige, de kans dat je die goed schoonhoudt is nihil, worden elke keer getest en moeten elke keer ontwormd.
Zo'n spoelwormbesmetting op je wei, das écht een probleem, die overleven langer dan een jaar op je wei.

En wat Ibbel zegt, andere mest is beter, paardenmest is goed voor champignons en rozen.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:34

Hoe kan een evt. controleur zien of je paarden die mest daar gescheten hebben of dat jij het daar gegooid hebt? ;)
Ff met de weidesleep erover en een paar weken laten liggen en je vindt er niks van terug.
Lijkt me alleen maar goed voor je land en waarom zouden de paarden dat niet eten?
Wormbesmetting lijkt me ook niet zo'n risico; het komt van je eigen paarden? (althans; ik neem aan dat je ze ontwormd?)

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:21

No way dat onze paarden het gras eten van plekken waar ze zelf hebben gemest. Sterker nog: zelfs het hooi dat daar vandaan komt kijken ze bijna niet aan. Maar volgens mij wil TS een stukje van de wei gebruiken alleen hiervoor. Een extended mesthoop als het ware :D. Ik zou eerst zoeken naar andere oplossingen. Want voor een jaar wil dat misschien wel, maar na verloop van tijd wordt het vrees ik een enorme bende, nog los van het feit of het mag.

MarjanB

Berichten: 16443
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Mest op wei particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:26

Waarom zou je überhaupt nu mest op het land willen gooien? Het spoelt uit en daardoor heb je er niks aan. Ten tweede vind ik het bizar dat je je onder de noemer van particulier beter voelt dan een boer die zich aan allerlei regels moet houden omdat de burgers in dit land vinden dat de boeren de oorzaak zijn van alle vervuiling.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:10

sflj schreef:
Hoe kan een evt. controleur zien of je paarden die mest daar gescheten hebben of dat jij het daar gegooid hebt? ;)
Ff met de weidesleep erover en een paar weken laten liggen en je vindt er niks van terug.
Lijkt me alleen maar goed voor je land en waarom zouden de paarden dat niet eten?
Wormbesmetting lijkt me ook niet zo'n risico; het komt van je eigen paarden? (althans; ik neem aan dat je ze ontwormd?)

Mensen kunnen je ook aangegeven hè?
Je hebt altijd van die verklikkers die dat leuk vinden. Een kennis van mij was een keer een dagje uit. Ze gingen met een grote groep. Daar was een politie agent bij. Onderweg zagen ze een boer het land bemesten ( in de tijd dat het niet mocht) hij belde direct om aangifte te doen.

Een andere kennis van mij deed zijn paardenweide bemesten in de tijd dat het niet mocht. De buurman waar die gewoon normaal contact mee had. Zaten zelfs samen in het bestuur van de vereniging gaf hem aan bij de politie.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Mest op wei particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:31

Hmm interessant topic.
Wij hebben 2 paarden in de wei, 24/7 buiten maar hebben een verhard stuk met de hooiruif+schuilstal, hier komt behoorlijk wat mest vanaf (lees ong 5 kruiwagens p/week). Dit rijden we uit over de weide, maar deze is niet extreem groot (1/3 van een ha ong) en volgens mij is het niet heel erg bevorderlijk voor het gras. Dat t niet zou mogen had ik nooit aan gedacht eerlijk gezegd. Nog nooit problemen mee gehad.
Weet iemand of het beter is voor het gras als we de mest af zouden voeren i.p.v. het over de wei uit te rijden? Er blijft natuurlijk nog wel mest in de wei van wat ze mesten want de wei zelf mesten we niet uit. Maar wel beduidend minder

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:08

Ibbel schreef:
Runderwormen leven niet in paarden, dus op zich kan bemesten met rundermest juist geen kwaad. Daarom werd vroeger (in de tijd dat wormmiddelen niet bestonden) ook altijd wisselbeweiding gedaan: eerst de koeien, dan de paarden en tenslotte schapen. Dan doorbrak je de wormcyclus voor al die diersoorten.

Maar als je je paarden goed ontwormd, kan bemesten met eigen mest idd weinig kwaad. Er zit alleen wel vrij weinig voeding in voor het gras, en het maakt je grond zuur. Dus je moet wel veel meer bekalken.

Eerst paarden want die zijn het kieskeurigst en laten dus veel lange plukken staan, dan de koeien die het veel gelijkmatiger afgrazen, maar niet erg kort kunnen en dan de schapen, en als je die het niet te kort laat grazen kunnen de ganzen er achter aan. Wisselbeweiding is trouwens ook met de huidige wormenmiddelen gezonder voor je grasmat en je dieren, begrazing door 1 diersoort geeft hoe dan ook eenzijdige begrazing en dat is niet bevorderlijk voor een gezonde grasmat.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Mest op wei particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:33

Eerst de koeien, die moeten voldoende gras kunnen vreten voor de melk :P Als paarden een wei hebben afgegeten is het gras wat er nog staat niet hoog genoeg is voor koeien. Er ontstaan geen mestplekken met hoog gras bij wisselbeweiding, dat is nu net het mooie.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:55

Ibbel schreef:
Eerst de koeien, die moeten voldoende gras kunnen vreten voor de melk :P Als paarden een wei hebben afgegeten is het gras wat er nog staat niet hoog genoeg is voor koeien. Er ontstaan geen mestplekken met hoog gras bij wisselbeweiding, dat is nu net het mooie.

En dat paard moest ploegen (was vroeger de trekker). Beide dieren hadden extra energie nodig uit zowel gras als graan.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:02

MarjanB schreef:
Waarom zou je überhaupt nu mest op het land willen gooien? Het spoelt uit en daardoor heb je er niks aan. Ten tweede vind ik het bizar dat je je onder de noemer van particulier beter voelt dan een boer die zich aan allerlei regels moet houden omdat de burgers in dit land vinden dat de boeren de oorzaak zijn van alle vervuiling.


+:)+ De bekeuringen van particulieren zijn niet zo hoog en ze komen er vaak af met een waarschuwing. De boer wordt bij zo'n overtreding meteen gekort en dit kan oplopen tot in de tienduizenden euro's. Hier wordt alle mest 2x per week van de weide gehaald en gaat op de mesthoop. De mesthoop wordt 2x per jaar uitgereden over het maisland en op mijn weide komt rundveemest.