Kleine of grote baal hooi voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Kleine of grote baal hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 16:13

Er gaat bij ons redelijk wat hooi door en op dit moment voeren we kleine baaltjes.
Zou het rendabel zijn om grote balen of desnoods midi balen te voeren?
Het gaat om een veulen en een shet en ze krijgen onbeperkt hooi, meeste eet het veulen (uiteraard) op.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Kleine of grote baal hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:52

In verhouding zijn grote pakken vaak goedkoper. Je moet dan wel in de mogelijkheid zijn om deze op te slaan en op te halen of iemand te hebben die ze kan brengen
ik vind zelf kleine fijner te voeren omdat die precies in een net passen.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (Belgiƫ)

Re: Kleine of grote baal hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:16

Ik voer grote balen hooi, ik heb hier 2 volwassen warmbloeden staan en 1 shet erbij. Grote balen zijn over het algemeen goedkoper. Ik weet niet aan welke prijs jij kan inkopen? Daarnaast ook rekening houden met eventueel transport kosten?
Nadeel van grote balen is dat je ze zeker binnen moet kunnen leggen (toch in geval van hooi) en dat je het materiaal moet hebben om ze te kunnen verplaatsen of de persoon die ze brengt moet ze meteen op de juiste plaats kunnen zetten.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:19

Denk zeker om de tijd waarin je het opvoert. Als het echt goed droog hooi is kan het geen last en is het goedkoper, maar als je de geplastificeerde balen/enigszins natte hebt moet je ze toch echt wel binnen een week of twee opvoeren. Daar liepen wij tegenaan met 1 paard en 1 shet, de grote geplastificeerde die net niet helemaal hooi zijn voeren we niet snel genoeg op. Dan komt er schimmel in.
Je zou ook kunnen kijken naar midibalen die zijn +- 125 kilo.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:31

xJolijn schreef:
Denk zeker om de tijd waarin je het opvoert. Als het echt goed droog hooi is kan het geen last en is het goedkoper, maar als je de geplastificeerde balen/enigszins natte hebt moet je ze toch echt wel binnen een week of twee opvoeren. Daar liepen wij tegenaan met 1 paard en 1 shet, de grote geplastificeerde die net niet helemaal hooi zijn voeren we niet snel genoeg op. Dan komt er schimmel in.
Je zou ook kunnen kijken naar midibalen die zijn +- 125 kilo.


Die zetten wij op een pallet en halen er vooraf alle plastic af. Laat je b.v. de onderkant zitten, loopt daar alle vocht naartoe en kun je dat weggooien.
Ik beslis aan de hand van het weer of een grote of kleine baal pak. Wordt het lekker koud, pak ik de grote.
En dan gaat er ook nog wat naar het weiland mee.
Hij staat onder een afdak gewoon buiten, maar dus op een pallet.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 21:06

Ja het transport doet mijn man en opslaan van grote balen hebben we op dit moment geen plek voor, maar op de toekomstige locatie wel.
Hooi e.d. zullen we dan ook van "eigen land" (familie) halen.
Ik denk inderdaad dat als ik bovenstaand zo lees, dat midi balen dan t.z.t. toch de uitkomst voor ons is. In de winter redden we het prima alleen ben ik bang dat we in de zomer dan wel teveel hooi overhouden en dat zou jammer zijn.

stalluxor

Berichten: 8
Geregistreerd: 17-10-18
Woonplaats: Eemnes

Re: Kleine of grote baal hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:02

Grotere balen zijn relatief goedkoper. Het wikkelen is prijzig. Naast de ruimte is het gewicht vaak een probleem (200-400kg). Niet iedereen heeft de middelen om dit makkelijk te verplaatsen.