Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:32

Citaat:
Een stalhouder mag van mij dik winst maken. Een stalhouder mag een plekje op zijn stal verhuren aan 600 euro per maand. Allemaal geen probleem.
Maar wanneer ik het huurcontract teken, doe ik dat niet zomaar. Dan teken ik voor die prijs in ruil voor de verzorging en de faciliteiten die op dat ogenblik aangeboden worden. En als er eens een prijsstijging moet doorgevoerd worden omdat er een faciliteit bijkomt of een bepaald aspect van de verzorging duurder wordt, dan is dat ook nog ok. Maar er standaard ieder jaar 20 euro bijkletsen, een bedrag dat precies met de natte vinger bepaald werd, vind ik niet zomaar aanvaardbaar. Ik zou niet op een stal willen staan met een staleigenaar die blijkbaar zo slecht in rekenen is en zo slecht zijn kosten en inkomsten kan inschatten dat ik ieder jaar al een ander bedrag moet betalen.


Maar overal worden de prijzen toch aangepast? Jaarlijks of tussendoor?

Je ziektekostenverzekering bekijkt elk jaar wat de nieuwe premie moet worden, naar gelang hoe het afgelopen jaar is geweest en de ontwikkeling in prijs en verbruik van zorg.

De benzine wisselt soms per dag van prijs.

De supermarkten passen stiekem de prijzen aan van bepaalde producten, de fabrikanten passen de verpakking aan waardoor je minder inhoud per verpakking krijgt, voor de prijs van de oude verpakkingen...

De boer fabrikanten passen hun prijzen aan als de inkoopprijzen van hun grondstoffen zijn gestegen, de strohandelaar/fouragehandel kijkt naar inkoopprijs, marktwerking en past de prijzen aan, het loonbedrijf berekent gestegen kosten door aan hun klanten in een hoger uurloon of hogere stuks prijs.

Waarom zou een stalhouder dan niet kunnen rekenen als die vervolgens na al dit soort prijsaanpassingen, die buiten zijn eigen controle liggen, ook als gevolg daarvan zijn prijs aan past?

Vaak is het bedrag een rond bedrag. Verbruik fluctueert, kosten fluctueren, dus op de euro alles doorrekenen van het jaar ervoor is geen garantie dat het jaar erna weer precies zo uit valt.

En soms is men te voorzichtig en moet men later een extra verhoging instellen omdat het toch tegen valt.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:22

joyce B schreef:
Citaat:
Een stalhouder mag van mij dik winst maken. Een stalhouder mag een plekje op zijn stal verhuren aan 600 euro per maand. Allemaal geen probleem.
Maar wanneer ik het huurcontract teken, doe ik dat niet zomaar. Dan teken ik voor die prijs in ruil voor de verzorging en de faciliteiten die op dat ogenblik aangeboden worden. En als er eens een prijsstijging moet doorgevoerd worden omdat er een faciliteit bijkomt of een bepaald aspect van de verzorging duurder wordt, dan is dat ook nog ok. Maar er standaard ieder jaar 20 euro bijkletsen, een bedrag dat precies met de natte vinger bepaald werd, vind ik niet zomaar aanvaardbaar. Ik zou niet op een stal willen staan met een staleigenaar die blijkbaar zo slecht in rekenen is en zo slecht zijn kosten en inkomsten kan inschatten dat ik ieder jaar al een ander bedrag moet betalen.


Maar overal worden de prijzen toch aangepast? Jaarlijks of tussendoor?

Je ziektekostenverzekering bekijkt elk jaar wat de nieuwe premie moet worden, naar gelang hoe het afgelopen jaar is geweest en de ontwikkeling in prijs en verbruik van zorg.

De benzine wisselt soms per dag van prijs.

De supermarkten passen stiekem de prijzen aan van bepaalde producten, de fabrikanten passen de verpakking aan waardoor je minder inhoud per verpakking krijgt, voor de prijs van de oude verpakkingen...

De boer fabrikanten passen hun prijzen aan als de inkoopprijzen van hun grondstoffen zijn gestegen, de strohandelaar/fouragehandel kijkt naar inkoopprijs, marktwerking en past de prijzen aan, het loonbedrijf berekent gestegen kosten door aan hun klanten in een hoger uurloon of hogere stuks prijs.

Waarom zou een stalhouder dan niet kunnen rekenen als die vervolgens na al dit soort prijsaanpassingen, die buiten zijn eigen controle liggen, ook als gevolg daarvan zijn prijs aan past?

Vaak is het bedrag een rond bedrag. Verbruik fluctueert, kosten fluctueren, dus op de euro alles doorrekenen van het jaar ervoor is geen garantie dat het jaar erna weer precies zo uit valt.

En soms is men te voorzichtig en moet men later een extra verhoging instellen omdat het toch tegen valt.


Dat klopt, en zowel bij benzine als bij verzekeringen als bij supermarktproducten betekent dat dat de prijs ook naar omlaag kan gaan. En dat is zo. Dat heet economie. En als een stalhouder dus kan beargumenteren dat het hooi daadwerkelijk 20 euro per maand per paard duurder is, dan is dat een heel gegronde reden en dan mag die pensionprijs gewoon de hoogte in. Maar met de natte vinger 20 euro erbij kletsen en het jaar daarop nog eens diezelfde 20 euro erbij om zo op een gemakkelijk rond bedrag van 400 euro te komen, dat is niet de stalhouder die ik wil. Want wat volgend jaar? Weer 20 euro erbij?

Ik houd van een stalhouder die een beetje vooruitziend is, goed kan rekenen en een cursus bedrijfskunde gedaan heeft. Want nu is 2018 wel een dankbaar jaar, want oooooh, het is een slecht hooijaar en oooh, de paardeneigenaars geloven het maar want het is ook wel heel droog geweest en hup, de prijs gaat naar omhoog, dat ging simpel. Maar wat met de prijs van het graan? Is die ook naar omhoog of is die juist gezakt of...? Wat als je je paard op de helft van de normale portie krachtvoer zet? Op jaarbasis spaar je dus de helft van de kosten voor 1 paard aan krachtvoer, wordt dat doorberekend in je stalgeld? Ik denk het niet. Dan fluctueren de prijzen precies toch niet. In de paardenwereld fluctueren ze alleen maar naar omhoog. :D En zolang paardeneigenaars daar tevreden mee zijn, zal ik er niet voor op de barricades gaan staan. Maar ik ben blij dat ik al jarenlang gewoon dezelfde prijs betaal, duur, dat wel, maar duidelijk. Ik zou anders ieder jaar nagelbijtend moeten afwachten of ik het stalgeld dit keer wel nog kan ophoesten of niet.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:45

Tja, een stalhouder kan wel wat marge gebruiken. Want als een paard een drinkbakken van de muur drukt, gaat de rekening vaak niet naar de eigenaar. En als een groep paarden in hun enthousiasme door de draden rent en een rits isolatoren en paar kunststof en houten palen mee kapot trekt ook niet...

En als de trekker het te vroeg begeeft en eerder vervangen moet worden is dat ook een onverwachte tegenvaller die financieel zwaar mee kan tellen in het resultaat. De prijsstijgingen per paard gaat over 1 of 2 tientjes per maand. Terwijl de meesten tig setjes met chabrakjes en bijpassende oornetjes en beenbeschermers en dure matchende rijkleding aan schaffen, dure maatwerk laarzen, etc. Maar ja, dat vind je leuk... Dat stalgeld ben je elke maand echt kwijt...

De stalhouder moet het doen met wat hij binnenkrijgt, waar al geen dikke marge voor kosten en loon tussen zit in de stalprijs. En dan ook nog de onverwachte dure tegenvallers opvangen.

De meeste mensen hebben geen idee wat alles kost! Totdat ze het zelf aan moeten leggen en onderhouden.


En ook ik zou balen van elk jaar weer een behoorlijke prijsstijging. Dat snap ik echt wel. Maar ik zie ook wat het hier allemaal kost en hoe weinig er overblijft in verhouding tot het werk wat je er van hebt.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:22

joyce B schreef:
Tja, een stalhouder kan wel wat marge gebruiken. Want als een paard een drinkbakken van de muur drukt, gaat de rekening vaak niet naar de eigenaar. En als een groep paarden in hun enthousiasme door de draden rent en een rits isolatoren en paar kunststof en houten palen mee kapot trekt ook niet...

En als de trekker het te vroeg begeeft en eerder vervangen moet worden is dat ook een onverwachte tegenvaller die financieel zwaar mee kan tellen in het resultaat. De prijsstijgingen per paard gaat over 1 of 2 tientjes per maand. Terwijl de meesten tig setjes met chabrakjes en bijpassende oornetjes en beenbeschermers en dure matchende rijkleding aan schaffen, dure maatwerk laarzen, etc. Maar ja, dat vind je leuk... Dat stalgeld ben je elke maand echt kwijt...

De stalhouder moet het doen met wat hij binnenkrijgt, waar al geen dikke marge voor kosten en loon tussen zit in de stalprijs. En dan ook nog de onverwachte dure tegenvallers opvangen.

De meeste mensen hebben geen idee wat alles kost! Totdat ze het zelf aan moeten leggen en onderhouden.


En ook ik zou balen van elk jaar weer een behoorlijke prijsstijging. Dat snap ik echt wel. Maar ik zie ook wat het hier allemaal kost en hoe weinig er overblijft in verhouding tot het werk wat je er van hebt.

Ondernemers risico's moet je ook incalculeren. Als je een kapot draadje al lastig kunt betalen moet je iets aan je bedrijfsvoering doen.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:29

chevax schreef:
Je moet het maar willen: heel hard werken, grote verantwoordelijkheid en onderaan de streep niks overhouden.


Er zijn genoeg beroepen waar dat voor geldt. En veel mensen doen dan ook nog eens werk wat ze vreselijk vinden, waarin ze niet gewaardeerd worden of wat slecht is voor hun gezondheid.

Ik geloof best dat het voor sommige, kleinere pensionhouders buffelen is, maar ik kan je ook een paar grote bedrijven noemen waar de eigenaren het behoorlijk riant hebben. Dat zijn ook niet zozeer paarden liefhebbers, maar wel "goede" ondernemers. Met 100+ paarden voor 350 euro of meer per maand. Faciliteiten aanwezig, maar voor een aantal moet je wel extra betalen, binnen en buiten zetten zelf regelen of er voor betalen. Vol pension, maar er wordt maar eens per week uitgemest. Kwalitatief slecht ruwvoer en grote silo's goedkope brok.

Ik heb op een verschrikkelijk mooie stal gestaan, en daarom bleef ik er ook staan. Maar de stalprijs sloeg nergens op: 275,- euro per maand. Daarvoor mocht je gebruik maken van de faciliteiten: goede grote buitenbak, kleine binnenbak, ruime stallen, 1 grote paddock en heel veel land, stro en hooi zoveel je wilt.
Maar nagenoeg volledig doe het zelf. De eigenaar kocht twee keer per jaar stro in. Hooi kwam van eigen land, en hij liet de mest afvoeren. That's it. Hoe je de buitenbak gesleept kreeg moest je zelf maar bedenken. En hoe je het stof uit de binnenbak kreeg ook. Binnen en buiten zetten lekker zelf doen en als je de paddock wilde opdelen in meerdere stukken regelden we zelf materiaal. Water vullen in de winter op de stallen als de leidingen bevroren waren, en in de zomer op het land, dagelijks voeren, stal uitmesten, erf ijs of sneeuwvrij maken enz.
En mijn paard stond zes maanden per jaar 24/7 op het grote land. Voor diezelfde 275,- per maand.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 06-12-18 22:53, in het totaal 2 keer bewerkt

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:47

De pensioneigenaar waar de paarden van mijn partner staan zegt altijd.
Mijn eigen paarden staan voor niks ( dat zijn 2 paarden, een shet en een C pony )

Daar is het: zelf mesten en ev paarden naar de wei brengen, voeren kun je zelf doen of laten doen.
Ze staan in de winter op een redelijke zandpaddock.
En er staan daar verder plm 25 paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 23:02

Ik sta midden in de randstad (Delft/[***] Haag) op een stalling met in de zomer hele dag weidegang, eb en vloed rijbaan 20x40 12 paddocks, binnenkort een kleine 15x30 binnenbaan, grote losgooibak, longeercirckel en onbeperkt hooi en stro van eigen land + trailerstalling voor €250,-.
Zonder trailer betaal je €235.

Binnen en buitenzetten gebeurd onderling + je moet zelf mesten. Verder wordt er gevoerd en de bak etc gesleept + voor de omheining van de landjes in de zomer gezorgd.

Wij gaan €15,- omhoog het nieuwe jaar voor de hogere hooi/stro kosten én de binnenbaan.
Ik vind dat geen enkel probleem.. er staan nu 18 paarden, waarvan er denk ik 6 fanatiek gereden worden, de rest is al wat ouder.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 00:23

Het is altijd wel apart dat prijzen omhoog gaan bij schaarste van wat dan ook, maar bij overvloed aan een bepaald product, gaan de prijzen niet meer omlaag

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 00:43

Malle1970 schreef:
joyce B schreef:
Tja, een stalhouder kan wel wat marge gebruiken. Want als een paard een drinkbakken van de muur drukt, gaat de rekening vaak niet naar de eigenaar. En als een groep paarden in hun enthousiasme door de draden rent en een rits isolatoren en paar kunststof en houten palen mee kapot trekt ook niet...

En als de trekker het te vroeg begeeft en eerder vervangen moet worden is dat ook een onverwachte tegenvaller die financieel zwaar mee kan tellen in het resultaat. De prijsstijgingen per paard gaat over 1 of 2 tientjes per maand. Terwijl de meesten tig setjes met chabrakjes en bijpassende oornetjes en beenbeschermers en dure matchende rijkleding aan schaffen, dure maatwerk laarzen, etc. Maar ja, dat vind je leuk... Dat stalgeld ben je elke maand echt kwijt...

De stalhouder moet het doen met wat hij binnenkrijgt, waar al geen dikke marge voor kosten en loon tussen zit in de stalprijs. En dan ook nog de onverwachte dure tegenvallers opvangen.

De meeste mensen hebben geen idee wat alles kost! Totdat ze het zelf aan moeten leggen en onderhouden.


En ook ik zou balen van elk jaar weer een behoorlijke prijsstijging. Dat snap ik echt wel. Maar ik zie ook wat het hier allemaal kost en hoe weinig er overblijft in verhouding tot het werk wat je er van hebt.

Ondernemers risico's moet je ook incalculeren. Als je een kapot draadje al lastig kunt betalen moet je iets aan je bedrijfsvoering doen.



Dat doen ze toch ook? De stalprijs is dan dus te laag, de marge te klein en moet dus omhoog.
Wat anders?

Ik heb het niet alleen over dat draadje hè, in een jaar gaat er wel wat meer kapot en dat kan flink tegenvallen. Je ziet dan soms dat dingen niet meer gerepareerd worden. Zo ook bij een voorheen luxe stal. Gaten in de plafondplaten en muren van de wasplaats, houten omheining buitenbak stuk en wordt niet hersteld. Uiteindelijk deel vervangen door lint. Stapmolen tijd buiten werking... bodem buitenbak verslechtert. Afvoer wasplaats verstopt, wc Goor. Je ziet het afglijden...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 07-12-18 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 00:51

Nee, je moet de risico's op voorhand zo goed mogelijk incalculeren. Dat je dus een buffer hebt en dat je niet meteen aan je stalgeld moet rommelen wanneer een draadje kapot getrokken wordt of het hooi schaars is. In hele goede jaren waarin dan weinig investeringen gedaan moeten worden en alle oogsten goed zijn, heb je dan een leuk vetpotje. In slechtere jaren zorg je dat je niet meteen met verlies zit te werken.
Dat sluit eventuele prijsstijgingen niet helemaal uit, maar zo vermijd je te veel aanpassingen met ontevreden klanten tot gevolg. Het idee van een stapmolen komt niet uit de lucht vallen, dergelijke investeringen moet je op voorhand in je bedrijfsplan incalculeren en meenemen in je prijszetting. Niet achteraf zeggen: sjips, die stapmolen is toch best wel duur geweest, daar heb ik me even misrekend, laat ik het verhalen op alle pensionklanten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 01:04

Tja, je doet het nooit goed voor iedereen. Als je veel marge incalculeren dan ben je "te duur" en verdien je er te veel aan, als je een strakke marge rekent en daardoor sneller moet verhogen is het ook niet goed.

Als je een hogere stalprijs rekent omdat je over 3 jaar een stapmolen gaat plaatsen is dat "voorbarig" en biedt je niet genoeg waar voor het geld. Ga je achteraf na plaatsing je stalgeld verhogen is het dus ook al niet goed.

Sorry hoor. Als men heel vaak in het jaar prijzen omhoog gooit of een erg groot bedrag in 1 keer, kan ik me voorstellen dat dat vervelend is, maar een jaarlijkse verhoging van een aantal procenten en bij stijgende voorzieningen lijkt me logisch en heel normaal.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 01:25

Dat je het nooit goed voor iedereen kan doen, klopt. Een stal die het paardenwelzijn goed heeft, vind ik zelden te duur.

Citaat:
Als je een hogere stalprijs rekent omdat je over 3 jaar een stapmolen gaat plaatsen is dat "voorbarig"


Dat denk ik niet, stel dat je een goed bedrijfsplan hebt en je hebt alles goed uitgerekend, je weet welke investeringen je nog wilt doen, waar je naartoe wilt met je stal, wat je wil aanbieden en wat voor soort klanten je wilt hebben. Je hebt alles goed uitgedacht en je komt dus op een realistische maandelijkse pensionprijs van 360 euro. Klanten komen bij jou staan met een contract waarin staat: voor die prijs krijg je deze diensten en deze faciliteiten in de plaats. Omdat je als stalhouder je rekenwerk goed gedaan hebt, kan je na 3 jaar die mooie stapmolen plaatsen die je vanaf het begin voorzien had. Jouw prijs? Nog steeds 360 euro per maand per paard.
Ik denk niet dat je maar 1 klacht gaat horen over voorbarig zijn. Eerder: oh wow, nu hebben we ook nog een stapmolen voor dezelfde prijs.

Het is wel een zeldzaamheid om een stal te vinden die gerund wordt door een persoon die zowel een goede ondernemer als een overtuigd paardenliefhebber is, maar stallen die door zulke personen gerund worden, die hebben geen website of Facebookpagina nodig om hun boxen gevuld te krijgen.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 01:45

Ik vind het ook wel wat voorbarig.
Als ze bij de buren een stal hebben voor 360 euro waar die stapmolen al wel staat dan krijg je daar toch meer voor je geld. Zo kijkt de klant er toch ook naar.
Hoeveel kun je dan vooruit in de stalprijzen berekenen? Onder het motto: we willen een binnenbak aanleggen, solariums ophangen, warm water op de wasplaats, een galopeerbaan, etc, betaalt u maar vast dan leggen we het over 3 jaar aan. Daar trek je toch weinig klanten mee denk ik zo lang de prijs niet in verhouding is met de voorzieningen die er al wel zijn als je voor vergelijkbaar stalgeld die voorzieningen wel elders kan krijgen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 08:00

Ik zou dat ook voorbarig vinden. Betalen voor iwts dat er hopelijk over 3 jaar komt..

Nee dan is het veel logischer dat de prijs omhoog bij meer faciliteiten. De plek wordt dan ook meer waard

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 08:21

MizzMontana schreef:
Ik vind het ook wel wat voorbarig.
Als ze bij de buren een stal hebben voor 360 euro waar die stapmolen al wel staat dan krijg je daar toch meer voor je geld. Zo kijkt de klant er toch ook naar.
Hoeveel kun je dan vooruit in de stalprijzen berekenen? Onder het motto: we willen een binnenbak aanleggen, solariums ophangen, warm water op de wasplaats, een galopeerbaan, etc, betaalt u maar vast dan leggen we het over 3 jaar aan. Daar trek je toch weinig klanten mee denk ik zo lang de prijs niet in verhouding is met de voorzieningen die er al wel zijn als je voor vergelijkbaar stalgeld die voorzieningen wel elders kan krijgen.


Nou....ik heb ook getwijfeld bij een stal vanwege de aanleg van een binnenbak welke na een jaar zou beginnen.
Dit, omdat het wel een fijne stal was en vol is vol. Uiteindelijk toch niet gedaan, zag de verbouwing niet zitten met een pony die alles al snel eng vond.
Maar...helemaal gek vind ik het dus niet. Het gaat ook om vertrouwen naast de voorzieningen.

Popstra
Berichten: 13727
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:57

Je zou als stal eigenaar ook een stapmolen abbonement kunnen aan bieden voor wie daar intensief gebruik van wil maken.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:51

MizzMontana schreef:
Ik vind het ook wel wat voorbarig.
Als ze bij de buren een stal hebben voor 360 euro waar die stapmolen al wel staat dan krijg je daar toch meer voor je geld. Zo kijkt de klant er toch ook naar.
Hoeveel kun je dan vooruit in de stalprijzen berekenen? Onder het motto: we willen een binnenbak aanleggen, solariums ophangen, warm water op de wasplaats, een galopeerbaan, etc, betaalt u maar vast dan leggen we het over 3 jaar aan. Daar trek je toch weinig klanten mee denk ik zo lang de prijs niet in verhouding is met de voorzieningen die er al wel zijn als je voor vergelijkbaar stalgeld die voorzieningen wel elders kan krijgen.


Je moet natuurlijk wel pas je stal beginnen als je al iets hebt om aan te bieden. Een huis verhuur je ook niet als alleen de ruwbouw staat.

Maar jullie zien het ook verkeerd. Je bent niet al 3 jaar op voorhand alleen voor die stapmolen aan het betalen, je bent de marge aan het betalen voor investeringen die de stalhouder moet doen. De stapmolen is daar één van, maar je hebt ook de omheining die kapot getrokken wordt en vervangen moet worden, de nieuwe kruiwagens die aangeschaft moeten worden, dat slechte oogstjaar waardoor hooi duurder is, etc etc. Heeft jullie stalhouder nooit eens iets vervangen of nieuw aangeschaft in de jaren dat je daar staat? Hebben jullie je toen bekocht gevoeld van: "he, blijkbaar maakt die zoveel winst met ons stalgeld dat die dit kan kopen/aanleggen. Dus hebben we x aantal jaar voorbarig betaald."
Nee, dat denken jullie dan niet. Jullie zijn blij en dankbaar dat jullie nieuwe kruiwagens hebben of een nieuwe omheining. Het is dankzij die winst dat de goede zorg en het welzijn van mens en paard behouden kan blijven.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:20

Maar Gini de laatste voorbeelden die je geeft zijn allemaal bestaande zaken die vervangen moeten worden. Dat was er al en ja, dat slijt en moet vervangen worden.
Betalen voor iets wat er nog niet is vind ik echt iets anders.

Wat Popstra zegt kan ik wel helemaal inkomen, extra betalen als je van een voorziening gebruik maakt. Je kan dan bijvoorbeeld ook zeggen dat een stapmolen op de lijst staat om aan te leggen en zodra die er is dat daar een bijdrage voor betaald moet worden. Dan weet je als klant ook waar je aan toe bent.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:32

Ok, er is geen solarium en daarna wel. Je betaalde 360 euro en nu betaal je 360 euro. Voel jij je bekocht? Zou jij het gevoel hebben dat je al die jaren te veel betaald hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:33

MizzMontana schreef:
Maar Gini de laatste voorbeelden die je geeft zijn allemaal bestaande zaken die vervangen moeten worden. Dat was er al en ja, dat slijt en moet vervangen worden.
Betalen voor iets wat er nog niet is vind ik echt iets anders.

Wat Popstra zegt kan ik wel helemaal inkomen, extra betalen als je van een voorziening gebruik maakt. Je kan dan bijvoorbeeld ook zeggen dat een stapmolen op de lijst staat om aan te leggen en zodra die er is dat daar een bijdrage voor betaald moet worden. Dan weet je als klant ook waar je aan toe bent.


Betreft stapmolen zijn er inderdaad veel stallen die een stapmolen-abonnement aanbieden, dat vind ik wel een mooie optie! Want dat is toch wel een ding waar lang niet iedereen gebruik van maakt.
Solarium is vaak ook apart betalen, met 1 euro muntjes ofzo

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:34

Ooit had ik het plan om een pensionstal te beginnen...wat ben ik blij dat ik het niet gedaan heb :D

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:54

Gini schreef:
Ok, er is geen solarium en daarna wel. Je betaalde 360 euro en nu betaal je 360 euro. Voel jij je bekocht? Zou jij het gevoel hebben dat je al die jaren te veel betaald hebt?


Wel als ik al 3 jaar 360 euro betaal waarvoor geen solarium en stapmolen beschikbaar zijn en die komen pas na 3 jaar. Terwijl je bij de volgende pensionstal 360 euro betaald en daar zijn die voorzieningen al wel.

Daarnaast, waarom zou iedere pensionstal een stapmolen en solarium aan moeten leggen. Er zijn pensionstallen die prima zijn zoals ze zijn en waar de klanten tevreden zijn met wat er is en wat er niet is.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:26

MizzMontana schreef:
Gini schreef:
Ok, er is geen solarium en daarna wel. Je betaalde 360 euro en nu betaal je 360 euro. Voel jij je bekocht? Zou jij het gevoel hebben dat je al die jaren te veel betaald hebt?


Wel als ik al 3 jaar 360 euro betaal waarvoor geen solarium en stapmolen beschikbaar zijn en die komen pas na 3 jaar. Terwijl je bij de volgende pensionstal 360 euro betaald en daar zijn die voorzieningen al wel.


Ja, zo redeneer je echt? Hoeveel betaal je nu voor pension? Als je nu een pensionstal tegenkomt die dezelfde prijs hanteert en iets anders aanbiedt (die stal heeft bv. een aquatrainer), dan ga jij naar je huidige stalhouder en zeg je: ik voel me bekocht, ik betaal hetzelfde bedrag als op de stal die een aquatrainer heeft. Zo lang hier geen aquatrainer is, moet je een lagere pensionprijs hanteren dan die stal.

Ik denk niet dat je dat zou doen?

Maar kijk, ik heb dit topic al genoeg met mijn mening besproeid. Als iedereen maar tevreden is met de plek waar die staat, dat is wat telt.

Anoniem

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:35

Ik zou niet naar de pensioneigenaar gaan, maar vraag mij zelf wel is af hoe sommige stallen (in dezelfde regio uiteraard) aan hun prijs komen. Bij de ene krijg je voor €300 hetzelfde als wat bij de ander bijna €500 kost. Dan begrijp ik toch niet helemaal...

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:50

Gini ik heb de paarden aan huis en verhuur zelf stallen. Zonder binnenbak, solarium, stapmolen of wat dan ook, daar betaal je dan ook beduidend minder voor dan een stal die dat wel heeft. Dat vind ik niet meer dan normaal.
Anders kan iedere pensionstal toch exact hetzelfde bedrag gaan vragen onder het motto: op een dag.....
Je bepaalt je stalgeld toch aan de hand van de voorzieningen die er zijn en de diensten die er geboden worden?
Ik ga toch ook geen extra tarief betalen om een paar baantjes te zwemmen en dat het dan de prijs kost van een wellnesscenter omdat het zwembad op een dag een sauna, een Turks stoombad en een relaxruimte wil gaan faciliteren.