Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:04

Ik heb jaren op 1 stal gestaan, tijdje met 1 paard en laterop met 2. Ik voerde mijn eigen hooi omdat er waardeloze kwaliteit werd gevoerd en ook nog eens te weinig. De eigenaar van stal wilde een prijsophoging door voeren omdat de hooiprijzen waren gestegen, ik was toen van mening (en nu nog steeds) dat die ophoging voor mij niet van toepassing kon zijn, ik nam immers zijn hooi niet af en zorgde voor mijn eigen hooi. Daar was hij het niet mee eens. Alle klanten klaagden steen en been over de kwaliteit en dat ze zo weinig kregen maar wilden zelf er ook geen moeite voor doen. Wat vinden jullie daar dan van?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:02

Als hij stalgeld omhoog wil doen vanwege gestegen hooikosten en jij voert geen hooi van stal, dan mag daar wel onderscheid in zijn.

Krijg je ook korting op je stalgeld, of betaal je gewoon volle pond?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:10

In dat geval zou ik inderdaad het niet eens zijn met de prijsverhoging. Maar niets tegenin te brengen vrees ik. Bij de stallen waar ik heb gekeken werd geen korting gegeven bij eigen hooi.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:16

Maar, ik lees dit nu een poosje mee....
Is het niet altijd wat?
Het is te droog
Het is te nat
Het is te warm
Het is te koud.....

Toen ik nog paarden had was er altijd wel iets waardoor hooi of stro of vlas of brokken duurder werden, maar het werd nooit goedkoper

_Lorette_

Berichten: 12079
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:18

Sla je het hooi op bij stal of neem je het zelf mee? Ik vind het ook oneerlijk lijken, maar hoe minder groot je in kan kopen, hoe duurder het hooi, dus ik snap ergens dat het ongunstig is als een deel van de pensiongasten eigen hooi inkoopt, helemaal als het wel bij de stal wordt opgeslagen. Maar er wordt nu een verhoging van de kostprijs doorgevoerd voor een product dat jij niet afneemt. Moeilijk...

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:47

joyce B schreef:
Als hij stalgeld omhoog wil doen vanwege gestegen hooikosten en jij voert geen hooi van stal, dan mag daar wel onderscheid in zijn.

Krijg je ook korting op je stalgeld, of betaal je gewoon volle pond?

Nee ik kreeg geen korting op het stalgeld.

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:49

_Lorette_ schreef:
Sla je het hooi op bij stal of neem je het zelf mee? Ik vind het ook oneerlijk lijken, maar hoe minder groot je in kan kopen, hoe duurder het hooi, dus ik snap ergens dat het ongunstig is als een deel van de pensiongasten eigen hooi inkoopt, helemaal als het wel bij de stal wordt opgeslagen. Maar er wordt nu een verhoging van de kostprijs doorgevoerd voor een product dat jij niet afneemt. Moeilijk...

Ik nam het zelf mee.
Het hooi op stal was vreselijk, rotzooi er in, veel onkruid, takken, plastic, of het was zo nat dat je het uit kon wringen.
Ik betaalde het volle pond stalgeld.
Alle klanten hadden wel wat op stal staan, de één een trailer (mijne had ik er ook niet staan), de andere marathonwagens.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:53

Als je gewoon het volle pond betaald, mag hij voor jou best de oude prijs aanhouden. Hij rekent immers wel hooikosten maar heeft die niet voor jouw paard.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:35

Ik vind het eigenlijk wel heel logisch als een pensionhouder 1 prijs hanteert en daarvoor kun je het hooi, stro en brok van de stal gebruiken. Gebruik je het niet en heb je eigen spul, prima, maar de prijs blijft de prijs. Anders kun je voor bijna elke klant een apart individueel pakket en bijbehorende prijs gaan bedenken. Dat lijkt me geen doen. Je hebt het recht om het spul van de stal te gebruiken en daar betaal je voor. Je betaalt ook niet ineens minder als je paard kreupel staat en je dus geen gebruik van de bak maakt.

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:46

oji ik had er ook geen problemen mee om het volle pond te betalen voor mijn beide paarden, alleen toen de prijs ging stijgen vanwege de hooikosten omdat hij beweerde dat die prijzen omhoog gingen vond ik dat die stijging niet voor mij opging, hij hield tenslotte hooi over maar wel het volle pond stalgeld. terwijl ik mijn eigen hooi met zijn instemming voerde.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:15

Maar 1 prijs hanteren betekent dus ook dat iedereen in die prijs meegaat als de standaard prijs stijgt, ook al is dat vanwege een onderdeel waar jij toevallig geen gebruik van maakt. Anders ga je dus allerlei uitzonderingssituaties creëren en heb je binnen no time dus een customized prijs voor elke afzonderlijk klant. Als pensionhouder moet je daar niet aan willen beginnen lijkt me.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:26

Gini schreef:
Dat je het nooit goed voor iedereen kan doen, klopt. Een stal die het paardenwelzijn goed heeft, vind ik zelden te duur.

Citaat:
Als je een hogere stalprijs rekent omdat je over 3 jaar een stapmolen gaat plaatsen is dat "voorbarig"


Dat denk ik niet, stel dat je een goed bedrijfsplan hebt en je hebt alles goed uitgerekend, je weet welke investeringen je nog wilt doen, waar je naartoe wilt met je stal, wat je wil aanbieden en wat voor soort klanten je wilt hebben. Je hebt alles goed uitgedacht en je komt dus op een realistische maandelijkse pensionprijs van 360 euro. Klanten komen bij jou staan met een contract waarin staat: voor die prijs krijg je deze diensten en deze faciliteiten in de plaats. Omdat je als stalhouder je rekenwerk goed gedaan hebt, kan je na 3 jaar die mooie stapmolen plaatsen die je vanaf het begin voorzien had. Jouw prijs? Nog steeds 360 euro per maand per paard.
Ik denk niet dat je maar 1 klacht gaat horen over voorbarig zijn. Eerder: oh wow, nu hebben we ook nog een stapmolen voor dezelfde prijs.

Het is wel een zeldzaamheid om een stal te vinden die gerund wordt door een persoon die zowel een goede ondernemer als een overtuigd paardenliefhebber is, maar stallen die door zulke personen gerund worden, die hebben geen website of Facebookpagina nodig om hun boxen gevuld te krijgen.


3 jaar is wel erg lang van te voren.
Dan betaal je, terwijl je er misschien nooit gebruik van gaat maken.,,,en die kans is met 3 jaar wel erg groot.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 09:38

meggiemeg schreef:
Ik heb jaren op 1 stal gestaan, tijdje met 1 paard en laterop met 2. Ik voerde mijn eigen hooi omdat er waardeloze kwaliteit werd gevoerd en ook nog eens te weinig. De eigenaar van stal wilde een prijsophoging door voeren omdat de hooiprijzen waren gestegen, ik was toen van mening (en nu nog steeds) dat die ophoging voor mij niet van toepassing kon zijn, ik nam immers zijn hooi niet af en zorgde voor mijn eigen hooi. Daar was hij het niet mee eens. Alle klanten klaagden steen en been over de kwaliteit en dat ze zo weinig kregen maar wilden zelf er ook geen moeite voor doen. Wat vinden jullie daar dan van?

Weigeren.
Prijzen gaan hier omhoog vanwege de stijging van de hooiprijs. Jij nam zelf je hooi mee. Was er dus nooit mee akkoord gegaan

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 09:47

We gingen sowieso al weg omdat de paarden aan huis kwamen te staan vanwege dat wij een ander huis hadden gekocht. De eigenaresse kon mijn standpunt goed snappen en was het er ook wel mee eens dat ik er op tegen was, de eigenaar niet die vond dat de ophoging ook voor mij gold.

Popstra
Berichten: 13725
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:49

Ik zie het al zeg dat ik stalling all in ga aan bieden en mensen gaan alles zelf in slaan..
Is toch eigenlijk een best wel raar als je daar over na denkt. Als dat zo ver komt zoek je toch een plek waar je wel tevreden gaat zijn

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 11:08

Als alles verder prima is, op het hooi na zie ik geen reden om te kijken of je dat kunt veranderen op die stal voordat je verder gaat kijken naar wat anders. Een verhuizing voor een paard is niet niks en alleen daarom...
Heb het wel aangekaart hoor, meer hooi ze krijgen erg weinig, als er dan wordt gezegd dat regel je maar zelf prima. Geen probleem

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 11:38

Popstra schreef:
Ik zie het al zeg dat ik stalling all in ga aan bieden en mensen gaan alles zelf in slaan..
Is toch eigenlijk een best wel raar als je daar over na denkt. Als dat zo ver komt zoek je toch een plek waar je wel tevreden gaat zijn


Klinkt logisch, maar als je bedenkt dat ieder paard individuele behoeftes kan hebben dan is het misschien niet altijd mogelijk om daar als staleigenaar aan te voldoen, en het is het wel fijn als je je daar een beetje flexibel in kunt opstellen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:13

Het is simpel,als stalhouder doe je het toch nooit goed,er zijn er die altijd wat te zeuren hebben of iets niet eerlijk vinden.Bij ons is de prijs all in. maar er zijn er drie die hun eigen voer laten voeren en die betalen helaas het zelfde,ik heb ook al gehad dat mensen zeggen dat paard eet meer als de mijne en ik betaal het zelfde.Ook dat is zo.Of over grote's,ik heb niet zo'n grote kan ik minder betalen.Ik heb eens een D pony op stalling gehad die 3x meer at als er een van 1.75. Bij mij betalen ze 150 euro dus geen godsvermogen en op 10 jaar tijd zijn we verleden jaar 5 euro gestegen ivm de stijgende elektriciteitsprijzen.Hooi hebben we geen last van dat heb ik van eigen land.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:49

beatje schreef:
Het is simpel,als stalhouder doe je het toch nooit goed,er zijn er die altijd wat te zeuren hebben of iets niet eerlijk vinden.Bij ons is de prijs all in. maar er zijn er drie die hun eigen voer laten voeren en die betalen helaas het zelfde,ik heb ook al gehad dat mensen zeggen dat paard eet meer als de mijne en ik betaal het zelfde.Ook dat is zo.Of over grote's,ik heb niet zo'n grote kan ik minder betalen.Ik heb eens een D pony op stalling gehad die 3x meer at als er een van 1.75. Bij mij betalen ze 150 euro dus geen godsvermogen en op 10 jaar tijd zijn we verleden jaar 5 euro gestegen ivm de stijgende elektriciteitsprijzen.Hooi hebben we geen last van dat heb ik van eigen land.


Wauw wat goedkoop!!!!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:26

Wij gaan per januari een tientje meer betalen
Dan zitten we nog steeds onder de 150 , maar dat is paddock/bestrating met schuilstallen, weide, een buitenbak en een opslag container
Waarbij we alle voerdiensten en het mesten onderling verdelen
Luxe voor de eigenaars hebben we niet, geen kantine , geen toilet
Maar de paarden staan 24/7 in een groep en dat is me meer waard dan dergelijke faciliteiten

Wil je stalling met een box , binnen en buitenbak en enige luxe voor de eigenaar dan zit je hier in de regio tussen de 250 en de 500
Maar dan staat je paard wel opgehokt hele winters met een paar uurtjes tot een dagdeel paddock
Of in de zomer ene postzegel wei per 1 a 2 paarden
Als ik dat als optie zou moeten aangaan dan verkoop ik de boel , want zo wil ik geen paarden houden

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:10

mirgino schreef:
beatje schreef:
Het is simpel,als stalhouder doe je het toch nooit goed,er zijn er die altijd wat te zeuren hebben of iets niet eerlijk vinden.Bij ons is de prijs all in. maar er zijn er drie die hun eigen voer laten voeren en die betalen helaas het zelfde,ik heb ook al gehad dat mensen zeggen dat paard eet meer als de mijne en ik betaal het zelfde.Ook dat is zo.Of over grote's,ik heb niet zo'n grote kan ik minder betalen.Ik heb eens een D pony op stalling gehad die 3x meer at als er een van 1.75. Bij mij betalen ze 150 euro dus geen godsvermogen en op 10 jaar tijd zijn we verleden jaar 5 euro gestegen ivm de stijgende elektriciteitsprijzen.Hooi hebben we geen last van dat heb ik van eigen land.


Wauw wat goedkoop!!!!

Het is ook simpel, een buitenbak ,wel met verlichting .Ze staan altijd buitenop gras en een schuilstal van 200m2. ze krijgen onbeperkt hooi en 2x daags wat krachtvoer naar behoefte van het paard.Voor zieke paarden zijn er 2 stallen ter beschikking.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:52

Klinkt goed.

Popstra
Berichten: 13725
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:43

Nikass schreef:
Popstra schreef:
Ik zie het al zeg dat ik stalling all in ga aan bieden en mensen gaan alles zelf in slaan..
Is toch eigenlijk een best wel raar als je daar over na denkt. Als dat zo ver komt zoek je toch een plek waar je wel tevreden gaat zijn


Klinkt logisch, maar als je bedenkt dat ieder paard individuele behoeftes kan hebben dan is het misschien niet altijd mogelijk om daar als staleigenaar aan te voldoen, en het is het wel fijn als je je daar een beetje flexibel in kunt opstellen.

wellicht pension klanten zich ook wat flexibeler kunnen opstellen ;)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 00:51

Nou ja, zoals ik al eerder zei, ik heb prima met mijn stalhouder kunnen overleggen dat de hooi die ik zelf voor Duke inkoop verrekend word met het bedrag dat zij voor hooi rekend in het pensiongeld. Ze zijn er dus wel en zij vind het niet erg dat mijn volwassen Shire nu niet meer onbeperkt van haar hooi eet, daar ging meer in zitten dan het gerekende (en nu gekorte) bedrag in het pensiongeld. Ik kan het hooi gratis via mijn vriend krijgen, die nog 18 balen heeft van 500 kg. Knappe Shire die dat in z’n uppie op krijgt.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 08:51

Voor een deel ben ik het wel met je eens Popstra maar ik zie toch wel problemen bij sommige soorten hooi, dan doet het ene paard het er geweldig op en het andere krijgt problemen.
Als de staleigenaar daar niks aan doet, gaan mensen het of zelf doen, of ze gaan weg.

Ik zou als staleigenaar ze daar een keuze in laten maken.