Bodembedekker stofvrij? (geen zaagsel)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Bodembedekker stofvrij? (geen zaagsel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 13:09

Mijn merrie staat altijd buiten met een inkoopstal met rubberen vloer. Ze is gevoelig op haar luchtwegen, en dit werkt heel fijn voor haar.
Ze moet nu echter geopereerd worden (iets anders) en 5 weken revalideren. Heel klein uitloopje mag op den duur wel, maar ze moet voornamelijk op stal (ik vind het echt niet fijn, maar na die 5 weken kan ze weer een leven lang blij vooruit).

Nu wil ik dus zorgen dat ze zo min mogelijk last heeft van stof, stilstaan is al niet erg gezond natuurlijk :-(
Dus wat is de meest stofvrije bodembedekker om haar op te zetten? Zaagsel kan niet ivm afvoer mest, afnemer wil geen zaagsel.

Verder is de stal tamelijk open, het is gelukkig geen bedompt hok.....


Appy_Lynne
Berichten: 60
Geregistreerd: 13-09-18

Re: Bodembedekker stofvrij? (geen zaagsel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:10

Stropellets wellicht?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 13:14

Appy_Lynne schreef:
Stropellets wellicht?


Oh ja, stropellets! Dat zijn echt hele schone balletjes he?

Is zoiets ook aantrekkelijk om veel te eten vraag ik me dan direct af.........

Appy_Lynne
Berichten: 60
Geregistreerd: 13-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:16

Ninx schreef:
Appy_Lynne schreef:
Stropellets wellicht?


Oh ja, stropellets! Dat zijn echt hele schone balletjes he?

Is zoiets ook aantrekkelijk om veel te eten vraag ik me dan direct af.........


Geen idee, ik heb het zelf nooit gebruikt :D maar was het eerste dat in mij opkwam

reegan
Berichten: 7
Geregistreerd: 23-07-13

Re: Bodembedekker stofvrij? (geen zaagsel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:19

Ik zou eens kijken naar gehakseld koolzaad stro, ik gebruik rapsodie, dat is ontstoft, ik heb ook stropellets gebruikt maar beviel mij niet

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 13:20

Appy_Lynne schreef:
Geen idee, ik heb het zelf nooit gebruikt :D maar was het eerste dat in mij opkwam


Grinnik, ik ga even googlen ;-)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 13:22

reegan schreef:
Ik zou eens kijken naar gehakseld koolzaad stro, ik gebruik rapsodie, dat is ontstoft, ik heb ook stropellets gebruikt maar beviel mij niet


Koolzaadstro eet ze dus continue ;-) Ik voer koolzaadstro en gehakkeld tarwestro bij dat ik licht bevochtig.
Buiten het hooi heeft ze dat altijd tot haar beschikking.
Het is een sober dier, dus onbeperkt hooi is niet verstandig. Maar als de stal helemaal vol ligt met koolzaadstro ben ik bang dat ze echt alles op eet.

Mijn laatste pakken koolzaadstro waren trouwens erg vervelend qua geur, het rook bedompt... schimmelig.
Dus ik ben nu sowieso even overgegaan op gehakseld tarwestro.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Bodembedekker stofvrij? (geen zaagsel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 13:22

Hoe stofvrij is vlas eigenlijk?

Fleuribelle
Berichten: 770
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Bodembedekker stofvrij? (geen zaagsel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:36

Ik heb vlas gehad en dat was best we stoffig. Ik gebruik nu Rapsodie dat bevalt veel beter. Mijn merrie eet ook alles wat stro is behalve Rapsodie.

Fries Maike P. Ster Maiko 373 x Olof 315
Yinthe fan ‘t Boveneind Martzen 521 x Maiko 373
Minente KWPN, Elite Impresario x Jazz x Casanova

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:37

Vlas is super voor stofgevoelige paarden , daarbij is sirocco poeder ook een geweldige aanvulling ... heb het zelf gebruikt en ben er erg enthousiast over !
En nee , geen aandelen :-)

Sirocco is een belangrijk nieuw product voor uw paard. Het is een stalpoeder met eucalyptus en cineol, dat bacteriën en vieze ammoniageuren bestrijdt en de stal ontsmet. Bijkomend voordeel: geen vliegen meer in de stal!

Productbeschrijving
Sirocco is een belangrijk nieuw product voor uw paard. Het is een stalpoeder met eucalyptus en cineol, dat bacteriën en vieze ammoniageuren bestrijdt en de stal ontsmet. Bijkomend voordeel: geen vliegen meer in de stal!

Helpt ook bij de bestrijding van ongedierte in de stal of het kippenhok zoals bloedluis, luis, vlooien en teken. De etherische olien weren ongedierte en de gedroogde mineralen drogen ze uit.

Een drogere stal
Door de combinatie van plantaardige en gedroogde mineralen ontstaat een grotere absorptiecapaciteit. Ook te gebruiken in trailers en/of andere transportmiddelen.

Bestrijdt ammoniageuren
Het effect van Sirocco in paardenstallen of -boxen is het verminderen van verschillende geuren. Dit nieuwe product neemt het ammoniakgas op en absorbeert het in het strooisel.

Goed voor ademhalingsmoeilijkheden
- Sirocco opent de luchtwegen;
- Versterkt het immuunsysteem;
- Bestrijdt virussen en infecties en ontsmet;
- Werkt koortsverlagend;
- Doodt bacteriën;



Sirocco bevordert het welzijn van paard en eigenaar.

Het kan bronchitis verhelpen of kan dit zelfs voorkomen, doordat het de luchtwegen opent en het immuunsysteem versterkt. Ook werkt het slijmoplossend bij luchtwegaandoeningen als bronchitis en astma.

Het is ook een goed middel wanneer er sprake is van de hardnekkige aandoening 'mok' (oftewel kootholte-eczeem). Zoals u weet zijn de oorzaken van mok zeer divers. Het kan ontstaan door bacteriën, virussen, schimmels, etc. Berucht is mok door verweking van de huid. De beenverzorging na het rijden is een hele belangrijke factor en moet met beleid uitgevoerd worden. Goed drogen en het paard stallen in een droge box, want dat helpt mok voorkomen. Sirocco optimaliseert niet alleen de vochtopnamecapaciteit van het strooisel, maar verbetert ook het hygiënische klimaat. Hard nodig in ons Nederlandse klimaat!

En zeker ook voor de veulens, die in het voorjaar lang op stal staan. Want de eerste maanden ligt een veulen vooral en ademt het zijn longen vol met ammoniaklucht. Dit kan ongeneeslijke aantastingen van de luchtwegen veroorzaken.



Samenstelling
- zeewier
- gedroogde mineralen
- plantenextracten
- desinfecterende middelen
- Eucalyptus

Dosering
Over het strooisel 2 à 4 kg. per paard, verdeeld over 4 dagen per week verstrooien (voor een paard dat 23 à 24 uur in de box verblijft.)
Laatst bijgewerkt door N4N4 op 02-12-18 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 13:38

Fleuribelle schreef:
Ik heb vlas gehad en dat was best we stoffig. Ik gebruik nu Rapsodie dat bevalt veel beter. Mijn merrie eet ook alles wat stro is behalve Rapsodie.


De mijne eet rapsodie als snoep... :+

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 13:39

N4N4 schreef:
Vlas is super voor stofgevoelige paarden , daarbij is sirocco poeder ook een geweldige aanvulling


Mmm, deze reactie en de reactie erbovenop zeggen exact het tegendeel.... ehhhh, misschien moet ik mijn neus er maar even inhangen... ;-)

sirocco ken ik niet; even googlen ;-)

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Re: Bodembedekker stofvrij? (geen zaagsel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:43

Afhankelijk van welke leverancier je vlas krijgt is het stoffig of niet. Bij ons staan de paarden al jaren op stro en ik heb er een paar die gevoelig zijn voor stof. Het vlas van mijn leverancier durf ik zelfs in de stal te doen als ze erin staan. Ik heb er ook gehad dat ik zelf begon te niezen met opstrooien. En mijn stal is erg luchtig.

Dreams do not have an expiration date. Take a deep breath and try again.

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:43

Heb mijn bericht even aangevuld over de sirocco poeder

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 13:46

Funnygirl schreef:
Afhankelijk van welke leverancier je vlas krijgt is het stoffig of niet. Bij ons staan de paarden al jaren op stro en ik heb er een paar die gevoelig zijn voor stof. Het vlas van mijn leverancier durf ik zelfs in de stal te doen als ze erin staan. Ik heb er ook gehad dat ik zelf begon te niezen met opstrooien. En mijn stal is erg luchtig.


Dat is dus even een kwestie van proberen? je hebt ook nog hennepachtige vezels natuurlijk..... wellicht is dat ook nog weer anders?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 13:46

N4N4 schreef:
Heb mijn bericht even aangevuld over de sirocco poeder


Dank je, ik heb net gekeken.... en ik ga het gewoon bestellen. Klinkt echt goed!

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:00

Ninx schreef:
Appy_Lynne schreef:
Stropellets wellicht?


Oh ja, stropellets! Dat zijn echt hele schone balletjes he?

Is zoiets ook aantrekkelijk om veel te eten vraag ik me dan direct af.........


De mijne at het alsof ik biks over de grond had uitgegooid. :D

Rubberen matten? Of als je even niet weet wat doen met je geld zo een rubberen matras. :+
Vlas vind ik ook wel redelijk stofarm, maar helemaal stofvrij is het niet.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 08:49

[quote="Gini"]


Er liggen nu rubberen matten in.... maar iets van bedekking lijkt me wel prettiger voor haar.....

En hennepvezel, is dat wat?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:55

Met vlas heel hard opletten dat het niet gegeten wordt. Vlas kan erge koliek geven net omdat het zo hard absorbeert.

Betty62

Berichten: 69
Geregistreerd: 06-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:08

Altijd zaagsel en gehakseld stro gehad op rubber matten, erg stoffig. Nu staat mijn paardje op strokorrels, had ik dit 20 jaar geleden maar gehad.
Ik vind dit echt fantastisch spul! In het begin heeft ze een paar happen genomen, maar de korrels vallen al snel uit elkaar en dan eten ze het echt niet meer.
Het vormt een lekkere dikke droge laag. Uitmesten is een cookie en volledig stofvrij, echt super, ik wil nooit meer iets anders.

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:08

Ben je niet bang dat vlas ook wordt gezien als de rapsodie? het lijkt voor het oog vrij veel op elkaar. Vlas kan vervelende verstoppingen geven.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Bodembedekker stofvrij? (geen zaagsel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:18

Hier een hoestend paard op vlas. Bij het eten van vlas doe ik er azijn over sprenkelen en zorgen dat er wat viezer vlas door ligt dan eten ze het niet enkel als het erg schoon is. Ik zorg wel dat er ook op stal voldoende hooi is dan eten ze het ook niet zo gauw.

Hedy mijn meisje, mijn witte, mijn oude doos voor altijd in mijn hart. Roweentje samen met je moeder nu een sterretje aan de hemel.
Dag Sandy, dag meisje rust zacht, dag Sauron mijn maatje nooit meer met jou de beestjes voeren

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:42

Ninx schreef:
Funnygirl schreef:
Afhankelijk van welke leverancier je vlas krijgt is het stoffig of niet. Bij ons staan de paarden al jaren op stro en ik heb er een paar die gevoelig zijn voor stof. Het vlas van mijn leverancier durf ik zelfs in de stal te doen als ze erin staan. Ik heb er ook gehad dat ik zelf begon te niezen met opstrooien. En mijn stal is erg luchtig.


Dat is dus even een kwestie van proberen? je hebt ook nog hennepachtige vezels natuurlijk..... wellicht is dat ook nog weer anders?


Sorry zie nu pas je bericht en onze paarden staan al jaren op vlas :o . Maar wij gebruiken linostar en dit bevalt dus goed. De vlas die ik bij de fourage een paar keer gehaald heb was zonder merk maar veel stoffiger.

Dreams do not have an expiration date. Take a deep breath and try again.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Martine__, Antheman, boemel, Marjelle1992, nikkyily, schumiegirl, VWestra en 94 bezoekers