Hooi aanschaf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:10

Mijn trekpaard at in zijn eentje 35 kg per dag. Ik heb nu een Fjord, NRPS merrie en een Shetlandpony en die eten met zijn 3e 20 kg hooi per dag. Ze krijgen onbeperkt.
Ik heb kleine baaltjes en de prijs daarvan verschilt tussen de 3,50 en 6 euro per stuk. Ligt eraan of ik het in de winkel haal of bij iemand met land in de buurt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:25

Citaat:
Het gaat om regio midden Nederland. Hierbuiten dus ook liever niet reageren want daar kan ik niks mee ;)

Wat een rare en misplaatste opmerking, iedereen mag hier reageren. Je stelt voor het grootste gedeelte heel algemene vragen, die niets met je regio te maken hebben. En wil je iets regiospecifiek dan kun je beter je vraag op ED stellen voor tips wbt hooileveranciers in een bepaalde omgeving.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:31

ik volg de rest.

15 paarden en kleine baaltjes?
zoiets lijkt me te gek voor woorden en volgens mij kost het minstens het dubbele dan grote pakken en met hetgeen je 'uitspaart' door grote pakken te komen,kan je echt op zoek gaan naar een kleine trekker of bv knikladertje ofzo om pakken te verplaatsen,kom je in enkele jaren zeker goedkoper uit.

want je 150 baaltjes zijn echt nog niet overdreven hoor.
onbeperkt en in koude dagen eet een volwassen paard echt makkelijk een stuk meer dan 1 klein baaltje/dag.
niet betaalbaar,tja,stallen kopen natuurlijk altijd groot in en hebben daarom een betere prijs en vaak is de zomer- en winterprijs hetzelfde,waardoor ze in de zomer dan een stuk meer winst hebben en dat compenseert de winter een stuk.
(en weinig mensen komen rijk van een pensionstal)

is je schuur goed bereikbaar?
want je kan bv ook grote pakken kopen en het laten binnenzetten door een landbouwer uit de buurt?

wij hebben bv een bobcat,maar die kan enkel onze grote pakken stro optillen,de pakken hooi wegen te veel.
dus stapelt de boer waaraan we de pakken kopen,alles mooi max 3 hoog.
is soms wat klauterwerk,maar kan dan prima telkens opengesneden worden,in kruiwagen gooien en gaan verdelen.

@gdg,ik denk dat TS bedoelt dat bv plekjes waar je leuk hooi kan komen,buiten midden nederland niet vermeld moeten worden,dat ze daar niets aan heeft(logisch ook)

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:26

Hoezo logisch? Als je de ruimte hebt kan het juist lonen om ook in andere regio's te kijken. Voor een grote lading komen de meeste wel

BigOne
Berichten: 38243
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:30

capopjekop schreef:
Hoezo logisch? Als je de ruimte hebt kan het juist lonen om ook in andere regio's te kijken. Voor een grote lading komen de meeste wel

En met vijftien paarden praat je over heel veel pakjes hooi.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:34

zodanig veel dat het bijna krankzinnig zou zijn om kleine pakjes te kopen..

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:07

10 pakjes per dag bij (min of meer) onbeperkt voeren. Het kan toch praktischer zijn, wij vullen zelf de slowfeeders door het net over het baaltje te trekken. Op deze manier is het hooinetten vullen een fluitje van een cent. Eerder verhuurden we de locatie en stonden er tussen de 11 en 24 paarden. Er 's nachts werd er met slowfeeders gewerkt (overdag gingen ze iedere paar uur met de kruiwagen langs bij de paarden op stal en hadden de paarden buiten een ruif vol), daar was het hooinetten vullen altijd een zware klus waar al snel 1 tot 2 uur aan op ging, afhankelijk van hoe de baal meewerkte en hoeveel paarden er stonden. Met kleine baaltjes en passende netten ben je minder dan 1 minuut per baal bezig, en ben je dus binnen een half uur klaar met vullen bij 2x15 netten.

Dat is overigens wel echt een aandachtspunt. Zorg dat je netten echt ruim groot genoeg zijn. Een net dat niet helemaal vol hoeft, is veel makkelijker te vullen. Onze huidige netten zijn eigenlijk net aan de krappe kant (uit mijn hoofd gezegd 60x80, met de 60-zijde open) en daardoor werkt het systeem nu niet. Ik ga binnenkort de hooinetten dus aanpassen zodat het wel weer gaat, maar een maat groter had in zijn geheel fijner gewerkt (alleen niet verkrijgbaar bij deze maaswijdte/draaddikte).

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:13

Mizora schreef:
10 pakjes per dag bij (min of meer) onbeperkt voeren. Het kan toch praktischer zijn, wij vullen zelf de slowfeeders door het net over het baaltje te trekken. Op deze manier is het hooinetten vullen een fluitje van een cent. Eerder verhuurden we de locatie en stonden er tussen de 11 en 24 paarden. Er 's nachts werd er met slowfeeders gewerkt (overdag gingen ze iedere paar uur met de kruiwagen langs bij de paarden op stal en hadden de paarden buiten een ruif vol), daar was het hooinetten vullen altijd een zware klus waar al snel 1 tot 2 uur aan op ging, afhankelijk van hoe de baal meewerkte en hoeveel paarden er stonden. Met kleine baaltjes en passende netten ben je minder dan 1 minuut per baal bezig, en ben je dus binnen een half uur klaar met vullen bij 2x15 netten.

Dat is overigens wel echt een aandachtspunt. Zorg dat je netten echt ruim groot genoeg zijn. Een net dat niet helemaal vol hoeft, is veel makkelijker te vullen. Onze huidige netten zijn eigenlijk net aan de krappe kant (uit mijn hoofd gezegd 60x80, met de 60-zijde open) en daardoor werkt het systeem nu niet. Ik ga binnenkort de hooinetten dus aanpassen zodat het wel weer gaat, maar een maat groter had in zijn geheel fijner gewerkt (alleen niet verkrijgbaar bij deze maaswijdte/draaddikte).

daarom maak ik mijn netten zelf.
Wij hebben nu netten waar van een groot pak ongeveer 80 cm breed aan hooi in kan (6-7 dikke plakken?). als je met twee bent is dit in notime gevuld, op de kruiwagen geflipt, en in de hooiruif gekanteld.
Toen ze voorheen nog ophingen waren ze zo gemaakt dat er gemakkelijk 3 dikke of 4 dunnere plakken van een grote baal in passen. Plakken in 1 pak lostrekken, hooinet erover schuiven, pak flippen, toeweven met een touwtje en knopje erin.
op de kruiwagen kantelen, en vanop de kruiwagen ophangen in de stal met musketonhaken.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:31

Hier 2 d pony's eten samen ongeveer 20 kg hooi...is in ons geval 5 euro per dag ( kleine pakjes droog hooi) dus 75 euro per maand ongeveer...dus prijs voor groot paard wat jij aangeeft lijkt me heel reeel...

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:40

_kmbn schreef:
Collie2008 schreef:
Wat eten ze veel bij jullie. Mijne staan ook aan huis (kwpn 1.70 en cpony veulen 6 mnd). Ze eten van de nieuwe partij hooi (24 kg baaltjes) nu 3 balen/4 per week (dus ongeveer 12 kg per dag samen) Krijgen onbeperkt in fijnmazige netten. Staan op strokorrels met een dun laagje stro om nog eventueel aan te knabbelen. Staan in de paddock.


Ik vind 12 kilo juist weinig, gezien een warmbloed van die grote meestal zelf al 12-18 kilo eet. Weet niet of het veulen is van een van je paarden en al afgespeend maar een paard met veulen aan de voet heeft nog meer nodig. Stro om aan te vullen is zeker goed, maar het ruwvoer is het belangrijkste van de dag en zeker om alle voedingsstoffen uit te halen.


Ik weet dat het weinig klinkt toch zien ze er prima uit, eten de hele dag door. Ik moet eerder wat weggooien dan bijvullen. Het is een ruin van 10, bijna 11 en een veulen van 6mnd.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:42

Selka schreef:
bigone, daar heb je gelijk in. Wij hebben hooi van eigen land en ik zou niet weten hoe ik dat zonder tractor verplaatst zou krijgen. En dan gaat het maar om 4 paarden. 15 paarden zonder tractor is geen doen.

Ik vind 2 paarden/pony al best een gedoe met al dat gesjouw, wij hebebn ook weinig ruimte voor opslag, maar ik zou sowieso vanaf 3/4 paarden aan grote balen denken én het juiste gereedschap (tractor/etc) ervoor

Popstra
Berichten: 13736
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:49

Ik heb 7 paarden thuis en ook grote balen. Zowel kruidenhooi als verpakte voordroog. Ik geef onbeperkt maar heb geen idee hoeveel kilo....we zorgen altijd voor een flinke voorraad.
Ik doe 2 weken met 1 grote baal hooi en overdag krijgen ze voordroog bij of staan ze op de wei.
Wij hebben een sjofel met verschillende opzet stukken en daarmee pakken we de grote balen uit de opslag.
Wij laten het gewone hooi bezorgen door Venhorst ( niet uit de regio dus!) De grote pakken voordroog komen bij onze buurman vandaan. Wij zitten op de Utrechtse Heuvelrug.

kimmie261

Berichten: 19212
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:00

wij hebben 7 paarden aan huis ,welke in de winter onbeperkt hooi krijgen,zij eten ( 5 grote paarden en 2 shetten) 2 grote rondbalen per week op ( ong 400 kilo rondbalen)

die rondbalen zijn met zijn 2tjes wel weg te rollen overigens,maar met 15 paarden zou ik echt denken aan grote pakken hooi, alhoewel die kleine baaltjes echt wel makkelijk voeren,maar het is gewoon veel duurder als die grote rondbalen.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:09

Paarden niet aan huis maar wel in eigen beheer (op gehuurde wei + stallen). En toevallig ook in Midden-Nederland. Ik voer onbeperkt, en dat is bij mij... onbeperkt. De hoeveelheid wisselt per dag en is afhankelijk van het weer en de beschikbare hoeveelheid gras. Twee keer per dag hang ik 2 hooinetten per paard op en daar zit bij de volgende voerbeurt altijd nog wat in. Bij veel wind voer ik extra (krijgen ze er nog een berg los hooi bij) omdat mijn ruin dan héél veel vreet. In de praktijk hebben ze nu nog wat gras, en heb ik gisterochtend voor het laatst de netten bijgevuld. Er zat gisteravond en vanochtend nog voldoende in. Afgelopen zomer (toen het zo droog was en er geen gras meer was) aten ze wel bijna al het hooi op uit de netten en vorig jaar winter ook. Dit jaar hebben ze meer gras. Begin deze maand heb ik een nieuwe lading hooi gekregen (baaltjes van rond de 30 kilo) en daar hebben ze nu pas een paar baaltjes van op. Normaal eten die van mij samen ongeveer anderhalf etmaal van 1 zo'n baaltje, maar ik heb geen warmbloeden ;) Ik heb mooi paardenhooi, momenteel kost 't me 6 euro per baaltje dus ik ben blij dat ze nog wat gras hebben... strooisel komt er inderdaad ook nog bij maar dat ligt bij mij in maar 1 van de 2 inloopstalletjes. Ze mesten en plassen buiten, het strooisel ligt er eigenlijk nu voor de sier en ik hoop dat ze het in de winter gaan gebruiken als ligplek.

Paarden zelf houden is helemaal niet automatisch goedkoper dan in pension... in pension wordt beknibbeld op ruwvoer, vergis je niet.

Nadiine__x

Berichten: 2798
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 20:19

Wow, super bedankt voor alle reacties!! Zoveel had ik er echt niet verwacht.

Ze komen op de paddock met slowfeeders en snachts (of met heel erg bagger weer) op stal.
Zomers kunnen ze in de wei, maar hoelang en veel weet ik allemaal nog niet.

Dus ik ga nu voor het gemak maar even uit van jaar rond op de paddock ;)

Kunnen jullie mij vertellen wat de verschillen zijn tussen hooi, graszaadhooi en voordrooghooi?

Ik heb zelf namelijk een chronische bevangen ruin en moet echt geen vette, suiker bende zeg maar ;)

Gewoon lekker stengelig droog spul is prima!

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:25

Bij paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid is het ook handig om in je achterhoofd te houden dat bij voordroog een fermentatieproces heeft plaatsgevonden en dat paardendarmen niet zo goed tegen gefermenteerd ruwvoer kunnen (itt bij voorbeeld runderen). De fermentatie van voedsel vindt bij paarden namelijk pas in het caecum plaats. Als de bevangenheid voedsel/spijsverteringsgerelateerd is is dat wel een dingetje. Mijn shet is in het verleden bevangen geweest en ze mag absoluut geen voordroog hebben. Luzerne mag ze bij voorbeeld ook niet.

Stengelig wil trouwens niet altijd zeggen dat het laag in suiker is, wel dat de aanwezige suikers minder kwaad kunnen. Je moet namelijk niet alleen naar het % suiker kijken, maar naar de aanwezige suikers icm de vezels in het voer. Suiker + vezels krijgen ze veel minder gauw last van van suikers + slappe hap.

Nadiine__x

Berichten: 2798
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 20:40

Bedankt ikke!
Hij doet het erg goed op voordroog, zolang hij niet op de wei staat of stiekem gras eet onder dr draden door gaat het eigenlijk heel erg goed.
Heb hem verder ook niet laten testen dus waar het vandaag komt weet ik niet.
Maar zolang hij vollop glimt en.goed in zijn spieren zit zonder zere voetjes, doen we blijkbaar iets goed haha! (al 3 jaar) maar ik snap je punt hoor!!

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:42

Fijn dat 't goed gaat :) Hopelijk vind je een goed hooiadres.

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:50

Sure_lee schreef:
Ik heb ze niet aan huis maar op pension waar ik zelf mijn hooi regel. Eerder deed ik mee met het kuilvoer van stal. Maar daar deden mijn paarden het niet zo goed op. Nu krijgen ze dus onbeperkt hooi.

Maar wat een geld zeg! Ik koop in voor mijn 2 haflingers en shet. Een sltalgenoot voert ook mee voor haar tinker.
We kopen dus in voor 3 grote pony's en een shet.
We voeren in fijnmazige hooinetten.
En ze eten dus nu in de winter bijna 1 grote baal per week van zo'n 400 kg. Zo'n baal kost hier gemiddel 100 euro.

Dus ik ben nu gemiddeld 400 euro per maand kwijt aan kwalitatief goed hooi.
We hebben maar opslag voor 1 grote baal. Ik denk als je het groot kunt inkopen dat het wel goedkoper is.
Hooi is nu ook gewoon heel duur. Mijn stalgenoot kocht vorig jaar dezelfde balen voor 70 euro.

Jij reageerd met wat een geld zeg. maar dat doe ik nu ook. €100,.. voor een grote baal. Hier betaal je € 45,00 voor een grote 400 kg baal voordroog.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:59

Ik schrok er ook van, ik betaalde 35 euro voor een grote baal van 350 kg. Voor twee paarden (een draver en een haflinger) heb ik 12 balen in huis gehaald. Vorig jaar had ik 3 balen over, die ben ik nu eerst aan het opvoeren.

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:01

Ik bedoelde dat ik het juist van mezelf heel duur vind. Nu dus 400 euro extra in de maand bovenop stalgeld omdat ik graag kwaliteit voer. En goedkoper in een kleine hoeveelheid heb ik helaas nog niet kunnen vinden.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:35

Ik rekende thuis 1 groot pak voordroog per paard per maand. Had altijd tussen de 4 en 6 paarden staan + 2 shetten.
Paarden hadden buiten altijd hooi beschikbaar in de slowfeeder en indien ze op stal stonden hadden ze allemaal een heel groot net vol in hun eigen uitloop.
Dat net was dan nog niet leeg als ze in de ochtend weer naar buiten gingen.
Pakken kosten mij 35/45 euro per pak thuis geleverd.

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:39

Sure_lee schreef:
Ik bedoelde dat ik het juist van mezelf heel duur vind. Nu dus 400 euro extra in de maand bovenop stalgeld omdat ik graag kwaliteit voer. En goedkoper in een kleine hoeveelheid heb ik helaas nog niet kunnen vinden.

Zijn er geen veehouders in de buurt. Ik kan ze hier bij de boeren rondom gewoon kopen. Al wil ik maar 1

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:22

Heb ze tot nu toe niet kunnen vinden die onbemest en onbespoten droog onverpakt hooi verkopen.

Popstra
Berichten: 13736
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:06

vergeet niet dat de prijzen van goede kwaliteit hooi dit jaar flink gestegen zijn door de schaarste.