Hooi aanschaf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 09:22

Hallo allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op de paarden aan huis. En hiervoor naar eigen hooi inkopen.

Het gaat om regio midden Nederland. Hierbuiten dus ook liever niet reageren want daar kan ik niks mee ;)

Ik zie door de hooibomen het bos namelijk niet meer.

Ik. Heb balen nodig die ik zelf kan tillen/rollen. Of die op de plek worden neer gezet in de schuur zodat ik ze niet hoef te verplaatsen.

Momenteel zou je om een stuk of 15 (plus/min) paarden gaan.

Nou leea ik verhalen dat een paard 10kg hooi eet, maar ook 15 tot 20kg hooi. Dat is nogal een verschil..
Uitgaand van de standaard paarden, in training, warmbloed 1.65 hoog of het standaard recreatie type paard, iets kleiner en wat steviger.

Wie heeft zijn paarden aan huis en wat eten ze per dag?!
Ik wil onbeperkt hooi aanbieden!. Dus wanneer je in verbeurten geeft en het tussendoor op is, ook liever niet reageren!

En dan het volgende punt, waar halen jullie je hooi vandaan?!
Mag ook via pb natuurlijk!
Het moet een 2e snede zijn, droog en stengelig hooi en weinig suikers, althans dit lijkt mij het mooiste, advies hierin is ook welkom!

Ik kom al snel uit op 100 tot 150 per paard, dit slaat natuurlijk nergens op!
Want daar komen je vlasbalen nog bovenop en dan ben je al hetzelfde kwijt als een betaalbare pensionstal, dus dat zou dan helemaal niet uit kunnen vokr die mensen. Het moet dus goedkoper kunnen, toch? {:)-:(

Nou, brand los! :D

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl


Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 09:30

Ik had ergens een rekenformule gevonden en daar kwam ik erop uit dat de mijne bij elkaar zo'n 15kg hooi per dag zouden zouden "moeten" eten. Het gaat om een d-pony en mini shet.

Ik heb uiteindelijk 50 baaltjes van ongeveer 22kg per stuk gekocht = 1100kg hooi.
Ik heb beperkte opslag vandaar deze hoeveelheid.
Ze staan nu 44 dagen aan huis. 44dagen x 15kg = 660kg.
Ik zou dus al over de helft van al mn hooi moeten zitten maar ben net aan mn 10e baaltje begonnen.
Ze krijgen onbeperkt en staan overdag op de wei.

Het kan meevallen dus!
Al merk ik dat ze nu met de kou meer gaan eten.

Ik heb via MP gezocht op hooi binnen een bepaalde straal van mijn woonplaats en dit gehaald.

I love you to the moon and back

capopjekop

Berichten: 30646
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 09:39

Heb je een grote schuur? Met 15 paarden zijn grote balen voordeliger dan kleine pakjes.

Wij laten een keer per jaar een vrachtwagen hooi komen uit Zeeland van stoutenfourage. Mijn paarden staan in omgeving Nijmegen. Dit is ongeveer 5 ton graszaadhooi. Ongeveer 10 balen van 450/500 kg. Voorheen haalde ik in de buurt graszaadhooi maar dat was veel duurder dan nu.

Dat is voor 2 shetlanders en een welsh die onbeperkt graszaadhooi krijgen en daarnaast laten we een paar keer per jaar een aanhanger weidehooi komen van een kennis uit de buurt. Deze wegen 100 kg per stuk ongeveer. Die zijn verplaatsbaar met een steekwagentje.

De grote balen verplaatsen we met een heftruck. Maar een vrouw die een tijd meebestelde met ons en het bij ons in opslag liet liggen die had geen heftruck. Die maakten de balen open en verplaatste de plakken los. Voor een meerprijs kunnen ze hem met een lader ook voor je in de schuur zetten.

Met dat graszaadhooi doe ik ongeveer een maand en met het weidehooi ongeveer een week. Dus hier gaat er toch wel minimaal 800 kg hooi per maand doorheen. Je verspilt altijd wel wat als je onbeperkt voert, ook met slowfeeders.

Edit: die van mij lopen niet op het gras ivm cushing en insuline resistentie. Ze werken niet.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 26-11-18 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 09:42

Ja als je ze onbeperkt laat eten dan eten ze echt wel vaak 20 kg weg als warmbloedpaard zijnde. En het klopt ook dat het erg duur is. Wij hebben een manege met 40 paarden, en op de pensionstallen verdienen we echt niet veel, alleen je kosten qua hooi, stro, brok zit je idd al richting de 200/250 euro per maand

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 09:58

Hier eten ze ongeveer 10 kilo per dag (gemiddeld want er staan warmbloeden en koudbloeden, jong en oud) aan hooi, daarnaast staan ze 24/7 op de wei dus eten ze ook nog wat gras etc.
Ik geef balen van ongeveer 350 kilo, gewoon in een ruif zonder netten oid.

Als het kouder is dan eten ze duidelijk meer hooi, in de zomer raken ze het hooi niet aan zolang er genoeg gras staat dus dan staat het hooi er 2 maanden voor de sier ;)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Jorex

Berichten: 9928
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:11

Hier eten twee mini shetlanders nog geen 300 kg samen ongeveer 6-8 kg per dag op aan hooi. En als ze op gras komen minder natuurlijk, dan gaan ze algauw naar 4 kg in totaal. Dan kom je voor 1 groot paard rond de 1.65 inderdaad op die 15 kg per dag.

Edit; als ik zie wat mizora hieronder zet, moet ik toch mijn netten eens wegen. Ik weet het niet precies hoeveel ze eten, maar ze staan onbeperkt in het hooi.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 26-11-18 10:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Alex en Jorie <3

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:12

Op een hoop pensionstallen krijgen ze een kleine hoeveelheid lage kwaliteit voordroog te eten en strooien ze dun op. Voordroog is vaak al vanaf 50€/500kg te krijgen, maar dan krijg je ook waar je voor betaald, veelal berm direct langs de weg.
Verder doet grote partijen ook wonderen voor de prijs, en waar je woont. Nu betaal ik 6€/18kg hooi (vrij lichte balen), maar er zijn ook mensen die voor 3€/baal hun voorraad kunnen kopen. Met 6€/18kg ben je 3x zoveel geld kwijt voor je ruwvoer als dat je de goedkoopste voordroog koopt, daar gaat nog iets vanaf omdat voordroog meer vocht bevat, maar 2.5x duurder is het wel. De kwaliteit van de mest is echter wel gigantisch veel beter en er zitten geen slechte balen tussen.

De meeste pensionstallen voeren 8-9kg voordroog, dat komt neer op 5-6kg droge stof aan ruwvoer, oftewel: 1% lichaamsgewicht bij een paard van 550-600kg. Ideaal gezien krijgt het paard 2-2.5% lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer, maar over het algemeen eten de paarden die dat mogen hebben niet zo veel ruwvoer en degene die het wel zouden willen eten groeien dicht van lucht. 1.5-1.8% droge stof ruwvoer is vaak passend (bij volwassen niet te hard werkende paarden).

Wij hebben thuis 4 paarden staan. Wij hebben een pavo quickscan van ons hooi laten maken en weten daardoor dat we zeer arm hooi hebben (ewpa zeer laag, ruw eiwit zeer laag en suiker laag).
2 minishetten van ieder zo'n 120-130kg, deze staan altijd samen en voeren we voor 250kg (over 5 voerbeurten verdeeld). Zij krijgen bij elkaar 6kg hooi, omdat ze anders echt te lang zonder staan, ondanks zeer fijnmazige netten. Hooi zo'n 85% droge stof, dus als richtlijn kan je het gewicht delen door 1.2 om op het aantal kg droge stof te komen. In hun geval is dat dus 5kg droge stof ruwvoer, dus 2% lichaamsgewicht.
1 jaarling fries x haflinger, volwassen gewicht geschat op 550kg. Op die leeftijd (18-24 maanden) hebben ze zo'n 20% meer energie nodig dan als ze eenmaal volwassen zijn. Dus qua richtlijn moet hij 550*1.2*1.5/100 = 9.9kg droge stof ruwvoer minimaal binnen krijgen. Dit komt overeen met 12kg hooi. Hij krijgt 's nachts een net van 5-6kg, hiermee heeft hij 's ochtends soms nog een pluk in zijn net, maar meestal alleen nog iets onder zijn net. Overdag komt hij samen met het andere paard. Dan krijgen ze 's ochtends 8kg en 's middags 5-6kg en mogen ze 2 uur op het gras. Dat gras is overmorgen afgelopen, dus dan krijgen ze 's middags waarschijnlijk ook 8kg. In principe staan ze me deze hoeveelheden niet langer dan een uur zonder hooi. Hij eet dus zo'n 12kg hooi + 2 uur (kort) gras.
1 6-jarige Groninger op rust. Geschat gewicht is 750-800kg. Minimaal gewenste hoeveelheid hooi is dan 800/100*1.5*1.2 = 14.5kg hooi (12kg droge stof ruwvoer). Hij krijgt 6-7kg hooi op stal en staat dus bij de kruising. Daar zal hij zo'n 8kg hooi eten + 2 uur gras, en dan kom je uit op 14-15kg hooi + 2 uur gras.

Bij elkaar eten de 4 paarden, samen 1600kg, dus 33kg hooi op een dag, met 550kg paard kom je dan op 12kg hooi op een dag, wat neerkomt op 2 baaltjes per 3 dagen, dus 20 baaltjes per maand en dat is dus 120€/maand/paard aan hooi bij onze hooiprijs.

Vlasverbruik is bij een gemiddeld paard, bij een goed opgebouwde stal (dus geen flinterdun laagje dat er steeds uit moet, maar met ½ pak/m2 box gestart), zo'n 1.5 pak per week (baal per 5 dagen). Ons grote paard gebruikt 2-2.5 pak per week, ons jonge paard ruim 1 pak, de shetten samen ook 1 pak per week. De 2 grotere dieren staan tegenwoordig op houtvezel, dat bevalt ons beter (onder andere minder ratdruk) en sindsdien turven we op het bord hoeveel strooisel we gebruiken. Het verbruik is dus gemiddeld over (nu) een periode van 3 maanden, maar het verbruik is niet veranderd ten opzichte van vlas.

Vlas kost 5€/baal bij ons in de omgeving, (plospan) houtvezel tussen de 8-9.50€/baal (maar gaan we een pallet van bestellen, waardoor het nog maar 6.25€-6.35€/baal kost.). Met 6 balen per maand zijn de vlaskosten dus 30€.

Wat ik in je berekening mis zijn de mestafvoerkosten, bij ons is dat waarschijnlijk 60€/maand. Wij hadden nog best wat restafval van de eerdere huurders waardoor de mestbak eerder geleegd moest worden en problemen met het ruwvoer (voordat we op de huidige balen uit kwamen) waar we ook flink wat van moesten afvoeren vanwege schimmel, dus een helemaal eerlijk beeld hebben we niet. Het legen kost 180€ en de verwachting is iedere 3 maanden. Des te groter de mesthoop, des te goedkoper het is. Niet alleen vanwege de soms lagere kuubprijs om het af te voeren, maar voornamelijk omdat de mesthoop ook nog flink slinkt in de loop van de tijd. Reken dus op minimaal 20€/maand/paard aan mestafvoer, en bij onze vorige locatie lag dat zelfs op 50€/maand/paard.

En nee, dan is het aan huis houden niet goedkoper dan op een pensionstalling zetten. Je kunt je paarden echter wel voor datzelfde geld veel mooier houden.

Er zijn ook mensen die hun paarden op een flinterdun laagje vlas hebben op rubber tegels (of zelfs gewoon op beton), 2x per dag 1.5 schep biks voeren en 2x een plak hooi en dan ben je wel veel goedkoper uit dan op een pensionstal. Minder mest en strooisel om af te voeren, minder opslag nodig en minder strooiselgebruik. Krachtvoer begint bij 6.50€/20kg, dus 3.5kg biks kost 35 euro/maand/paard. 8kg goedkope voordroog kost 35€/maand/paard maximaal en dan nog 3 pakken vlas kost nog eens 15€/paard/maand. Hiervan poepen de paarden weinig, dus je doet waarschijnlijk 3-4x langer met je mesthoop (vergeet namelijk niet dat je ook de helft aan vlas gebruikt). Dan ben je voor 100€ helemaal klaar, heeft je dier het wel twijfelachtig. En ja, ik ken mensen die hun paarden zo houden, helaas.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 26-11-18 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:13

Mijn 2 E ponys aten makkelijk 15kg per stuk en dan waren ze nog niets te dik.
Hooi is echt een grote kostenpost als je het goed wil doen..

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:19

Ik heb ze niet aan huis maar op pension waar ik zelf mijn hooi regel. Eerder deed ik mee met het kuilvoer van stal. Maar daar deden mijn paarden het niet zo goed op. Nu krijgen ze dus onbeperkt hooi.

Maar wat een geld zeg! Ik koop in voor mijn 2 haflingers en shet. Een sltalgenoot voert ook mee voor haar tinker.
We kopen dus in voor 3 grote pony's en een shet.
We voeren in fijnmazige hooinetten.
En ze eten dus nu in de winter bijna 1 grote baal per week van zo'n 400 kg. Zo'n baal kost hier gemiddel 100 euro.

Dus ik ben nu gemiddeld 400 euro per maand kwijt aan kwalitatief goed hooi.
We hebben maar opslag voor 1 grote baal. Ik denk als je het groot kunt inkopen dat het wel goedkoper is.
Hooi is nu ook gewoon heel duur. Mijn stalgenoot kocht vorig jaar dezelfde balen voor 70 euro.

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:23

Mijn paarden krijgen onbeperkt.
Ik heb een groot paard van 1.70m en tinker van 1.38 en een mini van 95 cm.
Samen goed voor +- 1250 kilo aan paard.
Dat zou betekenen dat ik iets meer dan een (kleine) baal hooi per dag moet voeren als ik op 2% van het lichaamsgewicht wil komen.
Mijn baaltjes zijn dik 20 kilo en ik voer inderdaad 1 hele baal, paar losse plakken en wat stro bij voor buikvulling.
Ik heb €4,- per baal betaald maar daar heb jij niks aan want ik zit in regio oost.
Grote balen voordroog kosten me €50 en is in verhouding iets goedkoper.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:25

SuperZodiaX schreef:
Ja als je ze onbeperkt laat eten dan eten ze echt wel vaak 20 kg weg als warmbloedpaard zijnde. En het klopt ook dat het erg duur is. Wij hebben een manege met 40 paarden, en op de pensionstallen verdienen we echt niet veel, alleen je kosten qua hooi, stro, brok zit je idd al richting de 200/250 euro per maand

Dat lijkt me eerlijk gezegd sterk.
Ik betaal zelf 70 euro per 350 kilo hooi (en ja, dit is echt duur!)
Mijn trekpaarden eten +- 20-25 kilo hooi per dag weg / paard = 2 balen per paard per maand = 140 euro/mnd/trekpaard (en dit is op onbeperkt en afgerond naar boven)


Op een andere plaats kan ik 450 kilo hooi krijgen voor 45 euro, dan zou ik ongeveer 70 € hooi / mnd / trekpaard kwijt zijn.

Nog een andere plaats betalen we 45 euro voor 350 kilo, dan kost het 90 euro/mnd/trekpaard. (op onbeperkt en géén gras.

Ik kan me niet voorstellen dat een pensionstal zijn hooi aan 70 euro voor 350 kilo aankoopt, dus ik gok dat het eerder richting de laatste twee gaat, dus maximaal 90 euro per trekpaard. Mijn gewone paarden eten "maar" een 15 kilo per dag (onbeperkt en slowfeeder), die zitten in de laatste formule op 60 euro per maand per paard.

Dus lijkt me sterk dat bodembedekking en een schep krachtvoer 140-190 euro per maand kosten ... (los van het aantal werkuren erin uiteraard)

op vraag van ts:

onze gewone paarden eten +- 15 kilo per dag, onbeperkt hooi in een slowfeeder van 45 cm.
De trekpaarden eten 20-25 kilo (mijn twee zitten op gemiddeld 20/dag, er staat nu een derde bij en het verbruik zit nu op 70 kilo per dag voor de drie, die eet dus behoorlijk meer.)

15 paarden aan 15 kilo = +- 225 kilo per dag. *365 = 82125 kg / jaar / 12 = 6843.72 kilo per maand.
= gemiddeld 456.25 kilo per maand per paard. Afhankelijk van de grootte van de balen, maar zo kan je inschatten hoeveel balen per paard per maand je moet rekenen (dit is uiteraard op enkel hooi, ervanuitgaand dat ze op paddocks of op stal staan.)

Bij dit aantal paarden zou ik toch kijken naar grote balen, zowel kwa gemak als prijs en de mogelijkheid tot grote hooiruiven of gemakkelijk vulbare slowfeeders. wij hebben een ruif waar de ronde balen in 1 keer inpassen, ik heb er een net over gemaakt die aan 1 kant open kan, net omhoog houden, met de knikker de baal erin, poortje dicht, net toeweven en ze hebben met 4 trekpaarden hooi voor 5 dagen.

bij de kleintjes vullen we 1 baal van 350 kilo in grote netten, die we zo in de ruif kunnen kantelen (ongeveer 1/5 de baal past in 1 net). (netten in bulk besteld en zelf op maat gemaakt)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:47

Mijn tinker van 550 kilo eet 13 kilo per dag als hij onbeperkt krijgt.
Dat is zo’n 3,50 per dag, oftewel zo’n 100 euro per maand.

Nu krijgen ze hier geen onbeperkt hooi meer omdat ze er gewoon te veel van eten en het echt niet nodig hebben. Vol schrokken is natuurlijk meer een instinct om een schrale winter te kunnen overleven dan dat het echt noodzakelijk of goed voor ze is. Zo zijn we in voerkosten gehalveerd zonder dat de paarden te schraal worden, maar ik zorg dan wel dat ze de hele dag hooi kunnen blijven eten. Alleen heel langzaam.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:53

Wat eten ze veel bij jullie. Mijne staan ook aan huis (kwpn 1.70 en cpony veulen 6 mnd). Ze eten van de nieuwe partij hooi (24 kg baaltjes) nu 3 balen/4 per week (dus ongeveer 12 kg per dag samen) Krijgen onbeperkt in fijnmazige netten. Staan op strokorrels met een dun laagje stro om nog eventueel aan te knabbelen. Staan in de paddock.

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:05

Ik heb Friezen staan, nu 2, vorige winter 3.
In de periode dat ze vol op het ruwvoer staan en niet meer gras kunnen eten dan gaat er een half pak hooi per paard per dag doorheen.
Dan heb ik het over kleine hooipakjes 25-30kg in een touwtje.
Als je voordroog in plastic hebt, is dat natter en voer je er dus meer kilo’s van om aan dezelfde hoeveelheid ruwe stof te komen.
Ik had 1 drachtige merrie erbij vorig jaar. En die at echt beduidend meer dan de andere twee.

Ik denk dat jij prima toe moet kunnen met van die midi-pakken in plastic, mits je dat kunt voeren aan deze paarden. Als je namelijk echt hooi wilt gaan voeren, moet je echt mega opslag hebben. Voor 3 paarden hebben wij voor het hele jaar genoeg aan 400 pakken.

Ik voer wel uit slowfeeders, zowel binnen als buiten om onbeperkt te kunnen voeren zonder veel knoeien. Dat scheelt een hele hoop aan afval en verspilling.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:17

Wij rekenen 100 pakjes hooi per paard (ca.25 kilo pakjes).
Maar onze paarden staan in grote weides, we zijn nu net deze week begonnen met beetje bijvoeren. Dus gaat alleen om de wintermaanden.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:38

Duhelo schreef:
SuperZodiaX schreef:
Ja als je ze onbeperkt laat eten dan eten ze echt wel vaak 20 kg weg als warmbloedpaard zijnde. En het klopt ook dat het erg duur is. Wij hebben een manege met 40 paarden, en op de pensionstallen verdienen we echt niet veel, alleen je kosten qua hooi, stro, brok zit je idd al richting de 200/250 euro per maand

Dat lijkt me eerlijk gezegd sterk.
Ik betaal zelf 70 euro per 350 kilo hooi (en ja, dit is echt duur!)
Mijn trekpaarden eten +- 20-25 kilo hooi per dag weg / paard = 2 balen per paard per maand = 140 euro/mnd/trekpaard (en dit is op onbeperkt en afgerond naar boven)


Op een andere plaats kan ik 450 kilo hooi krijgen voor 45 euro, dan zou ik ongeveer 70 € hooi / mnd / trekpaard kwijt zijn.

Nog een andere plaats betalen we 45 euro voor 350 kilo, dan kost het 90 euro/mnd/trekpaard. (op onbeperkt en géén gras.

Ik kan me niet voorstellen dat een pensionstal zijn hooi aan 70 euro voor 350 kilo aankoopt, dus ik gok dat het eerder richting de laatste twee gaat, dus maximaal 90 euro per trekpaard. Mijn gewone paarden eten "maar" een 15 kilo per dag (onbeperkt en slowfeeder), die zitten in de laatste formule op 60 euro per maand per paard.

Dus lijkt me sterk dat bodembedekking en een schep krachtvoer 140-190 euro per maand kosten ... (los van het aantal werkuren erin uiteraard)

op vraag van ts:

onze gewone paarden eten +- 15 kilo per dag, onbeperkt hooi in een slowfeeder van 45 cm.
De trekpaarden eten 20-25 kilo (mijn twee zitten op gemiddeld 20/dag, er staat nu een derde bij en het verbruik zit nu op 70 kilo per dag voor de drie, die eet dus behoorlijk meer.)

15 paarden aan 15 kilo = +- 225 kilo per dag. *365 = 82125 kg / jaar / 12 = 6843.72 kilo per maand.
= gemiddeld 456.25 kilo per maand per paard. Afhankelijk van de grootte van de balen, maar zo kan je inschatten hoeveel balen per paard per maand je moet rekenen (dit is uiteraard op enkel hooi, ervanuitgaand dat ze op paddocks of op stal staan.)

Bij dit aantal paarden zou ik toch kijken naar grote balen, zowel kwa gemak als prijs en de mogelijkheid tot grote hooiruiven of gemakkelijk vulbare slowfeeders. wij hebben een ruif waar de ronde balen in 1 keer inpassen, ik heb er een net over gemaakt die aan 1 kant open kan, net omhoog houden, met de knikker de baal erin, poortje dicht, net toeweven en ze hebben met 4 trekpaarden hooi voor 5 dagen.

bij de kleintjes vullen we 1 baal van 350 kilo in grote netten, die we zo in de ruif kunnen kantelen (ongeveer 1/5 de baal past in 1 net). (netten in bulk besteld en zelf op maat gemaakt)


1 baaltje per dag a 18 kg, 6,00. Is al 28 x 6 is 168 euro in de maand aan hooi. Miss dat jij het in megahoeveelheden grote balen veel goedkoper in kan kopen, maar hier in de randstad is het gewoon echt heel duur en hebben we ook geen megaloodsen waar je een jaarvoorraad weg kan zetten.
Zeker als je geen grote balen wil/kan ivm sjouwen kom je toch op de kleine baaltjes uit

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:48

Ik merk dat het erg veel verschil maakt hoe lekker je hooi is. Hoe lekkerder, hoe meer ze eten.
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze blijven eten, dus koop ik altijd hooi wat ze niet zo mega lekker vinden. Dat is ook altijd heel goedkoop hooi (lees: graszaadhooi, overjarig hooi, onbemest weidehooi).
Enkel voor de paarden die het mogen hebben (dus niet de vetzakjes) geef ik af en toe een plakje lekkerder hooi erbij. Zo blijf je laag in kosten ondanks dat je onbeperkt voert. Daarnaast heb je geen risico op overgewicht en hoefbevangenheid enz. Voor de vitamientjes krijgen ze een vitaminekorrel.
En ja, hoeveel hooi je per jaar moet hebben is totaal afhankelijk van de seizoenen. Als jij eind november je paard nog op de wei hebt en ze kunnen ook nog eens vroeg weer het land op in het voorjaar, dan heb je bijna geen winter dus bijna niks te voeren. Dus het aantal baaltjes per winter is weinig over te zeggen. Enkel per dag. Heb ik lekker hooi dan vreten ze een baal (klein baaltje met touwtjes er omheen) per paard per dag. Maar bij mijn grove vezelrijke arme hooi red ik met diezelfde baal twee paarden en een pony per dag.
Ik moet zeggen dat ik het niet echt bijhou, bijna op is bijna op en dat betekent aanvullen. Ene dag eten ze meer dan de andere

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:11

Ik had mijn e pony en klein paard in eigen beheer op een stukje grond. Ze aten bij mij ongeveer 15 kilo. Mooi droog hooi niet te veel suikers. Dit was ook niet ingepakt.
Ik had het in slowfeeders, ik deed per 24 uur 1 voerronde. Hier deden ze 22-24 uur mee. Ik deed met een baal hooi ongeveer 7 dagen. Soms 6 of 8 afhankelijk van de verspilling. De balen waren ongeveer 250 kilo. Hier betaalde ik voor het weideseizoen €45 incl leveren (einde van de straat) voor, en na het weide seizoen (droogte) €52,50.

Ik has ongeveer 4,5 baal per maand nodig dus mijn hooi kosten kwamen rond de 240 per maand. Ik had geen bodem bedekking in de zomer maar ik had wel navraag hedaan naar de kosten en die zouden zijn:

Grote baal 55 euro
Kleine baal stro a 20 kilo 4 euro op t 5 euro incl leveren
Kleine baaltjes hooi 20 kilo 4 euro op t erf 5 incl leveren

Voor de winter had ik evt gekeken naar een andere leverancier die droog hooi voor mij zou inpakken zodat ik het kon hebben staan allemaal. Dat was toen voor 4000 kilo incl leveren a 20 kilometer enkele reis €520. Hooi was wel mindere kwaliteit dan destijds huidige leverancier. Daarom ook niet gedaan.

Met een fijnmazig net, en exact gemeten gewicht per paard kun je evt nog mengen met stro om de kosten de drukken. Sowieso is stro een optie als je bijvoorbeeld ze het hooi wat wilt beperken. Verder kun je opvangbakken onder je hooinetten plaatsen. Ik zelf gaf ook geen hooi op zand enkel ol stenen die ook elke dag geveegd werden (zand koliek en krijg je niet zo een smeerboel)

volg ons op insta @bigbluejacy

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:16

Collie2008 schreef:
Wat eten ze veel bij jullie. Mijne staan ook aan huis (kwpn 1.70 en cpony veulen 6 mnd). Ze eten van de nieuwe partij hooi (24 kg baaltjes) nu 3 balen/4 per week (dus ongeveer 12 kg per dag samen) Krijgen onbeperkt in fijnmazige netten. Staan op strokorrels met een dun laagje stro om nog eventueel aan te knabbelen. Staan in de paddock.


Ik vind 12 kilo juist weinig, gezien een warmbloed van die grote meestal zelf al 12-18 kilo eet. Weet niet of het veulen is van een van je paarden en al afgespeend maar een paard met veulen aan de voet heeft nog meer nodig. Stro om aan te vullen is zeker goed, maar het ruwvoer is het belangrijkste van de dag en zeker om alle voedingsstoffen uit te halen.

volg ons op insta @bigbluejacy

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:20

Hier eten 2 mini's, 1 Appaloosa van 1.64 en een Quarter van 1.55 per 24 uur ongeveer 35 kg hooi (onbeperkt) Op koude dagen redden ze het er net aan mee en op warmere dagen hebben ze altijd wel iets over.

Ik wilde eventueel ook een pensionpaardje erbij, maar dan moet ik al vrij veel geld vragen om alleen al mijn hooikosten eruit te halen, en dan heb ik nog niet eens stro/vlas omdat ze full time buiten staan.

Het hooi wat ze eten zijn kleine onverpakte baaltjes van 13-16 kg. Ik betaal 3,50 per baaltje en heb een vast adres in de buurt welke ik via marktplaats gevonden heb. Toen het hooi goed beviel hebben we gewoon gebeld en gevraagd of hij kan zorgen voor een voorraadje zodat we het hele jaar bij hem kunnen halen. In mijn opslagje thuis kan ik niet heel veel kwijt, dus wij halen maandelijks hooi met de paardentrailer :+

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:25

Mizora, precies wat jij schrijft ja. Het is echt niet perse goedkoper om ze aan huis te hebben.

Hier eet 2200 kg paard 80 kg hooi per dag. Wij doen met een grote baal 5 dagen. Dit is onbeperkt. Oftewel €341 per maand aan hooi ongeveer. Bij mij zou een kwpner van 550 kg €85,25 per maand aan hooi kosten. Dit klopt niet helemaal want er eet bij ons ook een d-pony en een shet mee. Maar dan heb je een idee.

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:33

Bij ons is het wel een stuk(je) goedkoper? Een baal van 500kg kost 70,-. Mijn appaloosa en 3 shetjes eten onbeperkt hooi, gewoon vanaf de grond. Er hangt één hooinet maar die is altijd nog half vol. Ze doen 1.5-2 maanden met die baal hooi. Nou hebben ze ook een (groot) stuk land met gras waar ze van knabbelen. Maar ook dat is niet bijzonder veel. Merrie is net iets té dikjes en de shetlanders zijn gewoon goed op gewicht. Wij zitten in het zuiden van het land, dus je hebt er niet veel aan. Maar nog vind ik sommige bedragen wel veel, :o . Bij ons stond er wel veel gras, daar ligt het natuurlijk ook erg aan. O:) (24 uur buiten, )
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 26-11-18 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:35

15 paarden aan huis? Dan zou ik me eerst oriënteren op een goede miditractor met een balengrijper. Balen van 400 kilo goede voordroog is het goedkoopst .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:54

Ik woon dan niet in de juiste regio, maar mijn paarden krijgen wel onbeperkt hooi. Mijn Tinker kruising en Shet eten samen ongeveer 14kg hooi per dag, afhankelijk van het weer. Als het warmer is eten ze minder dan als het koud is.

Edit: wat hiervoor ook gezegd wordt, ik zou met zoveel paarden aan huis wel investeren in een tractor of shovel. Grote balen zijn nou eenmaal goedkoper dan kleine en buiten het eten, hoe wil je dat anders met mest en eventueel een wei slepen doen?


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:59

bigone, daar heb je gelijk in. Wij hebben hooi van eigen land en ik zou niet weten hoe ik dat zonder tractor verplaatst zou krijgen. En dan gaat het maar om 4 paarden. 15 paarden zonder tractor is geen doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, SentiBot en 102 bezoekers