Paard aan huis, ideeen voor indeling en opknappen stallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Paard aan huis, ideeen voor indeling en opknappen stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 23:17

Hoi bokkers,

Na vele oude topics van andere gelezen te hebben heb ik besloten dat het tijd werd om een account aan te maken en eigen topic :o . Ergens in februari gaan we verhuizen naar een huis met plek voor mijn paard *\o/*

Achter ons nieuwe huis staat een schuur met daarin 'stallen', oorspronkelijk gebouwd als varkenshokken, later hebben er kalveren in gelopen en naar het schijnt ook paarden. De stallen zijn bijna 3 meter breed en - als ik de tussenwanden eruit haal - zo'n 11 meter lang. Ernaast loopt een pad wat te smal is voor een paard maar waar ik wel net met een kruiwagen door pas. Het plafond is 2.30 hoog en de deuren zijn 80 cm breed, er zit deels een gierput/kelder onder die ik wil dempen (ik vertrouw de roosters niet en vind zo'n put sowieso een beetje eng). Het plafond verhogen is helaas niet mogelijk, daar heeft een bouwkundige al naar gekeken.

Naast de stallen is een strook van ongeveer 3,5m breed die uitkomt bij de ingang van de wei/paddock. De strook naast de stallen wil ik graag bestraten. Het idee is dat ik een grote box maak van 3 bij 7 voor mijn paard (1.70) en een nog aan te schaffen minivriendje en dat ze altijd uitloop hebben vanuit 2 deuren naar het stuk met bestrating van 3,5 bij 11-12m. Vanuit het verharde pad (waar ze dus altijd droog staan en hopelijk al het strooisel achterblijft zodat ik het terug de stal in kan vegen) hebben ze dan altijd toegang tot een paddock van 25/30 bij 40m. Een rijbak/paddock van 20 bij 40 met daaromheen een pad zou ook een optie zijn (beetje paddock paradise idee). Vanuit de paddock is er weer toegank tot een weiland van ongeveer 1600m2 dat ik overweeg in twee stukken te delen en aan de andere kant van de paddock/bak kan ik nog ongeveer 800m2 weide maken. Tot de weides wil ik beperkt toegang geven. Idee is 24/7 buiten op paddock met onbeperkt hooi en dan afhankelijk van hoe de weides zich houden dagdelen weidegang. Bij de stallen hou ik een box over van 3 bij 4 voor als een van de 2 apart moet/ noodgevallen.

Tot zo ver het plan :-). Probleem is dat de boxen eigenlijk te laag zijn, de staldeuren veel te smal en ook aan de lage kant. De aannemer denkt dat de deuropeningen wel naar 1m breed en 2.10 hoog krijgt (moet ook nog betonnen latei boven passen). Ook zou hij de vloer kunnen verlagen met bv. 10-20 cm door het beton te verwijderen (dat kan dan mooi in de gierput), wat uit te graven en een nieuwe laag beton te storten. Maar dan is het allemaal nog steeds vrij laag waardoor ik twijfel of dit de moeite is (al is het verschil tussen trailer van 210 en 230 hoog ook flink) en ik wil graag droge stallen.

Heeft iemand ervaring met lage stallen/deuren en hoe onhandig/niet fijn is dat echt? Mijn paard is 24/7 buiten niet gewend en hem kennende gaat hij zeker in de zomer graag binnen schuilen voor de horzels. Of heeft iemand ervaring met een verlaagde stal en hoe die droog te houden en hoe een veilige ingang te maken met dat hoogteverschil? En kan ik die gierkelder inderdaad gewoon volstorten met puin en dan een nieuwe laag beton erover? Andere tips, ideeen over de indeling, welke bestrating en over hoe je van een totaal overwoekerde wei weer iets maakt zijn ook heel erg welkom! We gaan van 80m2 tuin naar bijna 5000m2 dus het is allemaal nogal nieuw :D


Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Paard aan huis, ideeen voor indeling en opknappen stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 21:30


Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard aan huis, ideeen voor indeling en opknappen stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 21:59

Mijn paarden hebben op onze boerderij ruim 15 jaar in het achterhuis op de deel gestaan. Hier stonden eerder de pinken vast op de grup. De kelder van 2 meter diep hebben wij behouden, maar de ophangband van de vloer breder gemaakt en de roosters vervangen door bankirai hout. De stallen waren 3 x 3 meter, met een luik aan de voorzijde op de deel en de achterzijde naar buiten. De hilde was 2.30 m hoog en mijn paard van 1.80m stond hier ook gewoon in/onder zonder problemen. Overdag waren ze altijd buiten. Mijn staldeuren waren gewoon standaard (1.20m) schuifdeuren.

Nu wonen we sinds 1,5 jaar ergens anders, heb ik buitenstallen van 3,5 x 3,5 met een puntdak van ruim 3,5 meter hoog en deur/luiken aan beide kanten. Ook hier staan ze overdag altijd buiten. Merk ik verschil aan de paarden; NEE!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Paard aan huis, ideeen voor indeling en opknappen stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 22:05

Ik denk dat foto’s en een plattegrond zouden kunnen helpen in het meedenken.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Qucolu

Berichten: 44
Geregistreerd: 02-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 05:39

Over de hoogte van het plafond zou ik me niet zo druk maken of het moet boven de stallen schuin oplopen. Ik ken je paard niet maar wat ik door ervaring geleerd en gezien heb staat je paard straks veel op z'n paddock en weinig binnen als hij zelf mag kiezen, al heb je er natuurlijk altijd wel vreemde snuiters er tussen zitten

Foto's en/of een plattegrond maken het wel duidelijk.

Gefeliciteerd met je nieuwe woning

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 21:31

Dank voor alle reacties! Wat fijn om te horen dat stallen van 2.30 hoog bij jou goed zijn bevallen suffie. Want al verlaag ik het iets, heel hoog gaat het nooit worden.
Ik hoop inderdaad dat hij veel buiten gaat staan, hij 24/7 buiten niet gewend en wil altijd graag naar buiten maar ook heel graag weer naar binnen. Zeker met steekbeesten of regen en hij loopt ook niet graag door plassen ;-). Juist daarom lijkt het me superfijn als hij zelf kan kiezen.

Ik heb vanmiddag wat foto's gemaakt van het pad en de stallen, een plattegrond is in de maak.

De voorste stal van ongeveer 7 bij 3, de achterste stal (van ongeveer 4 meter) is heel donker en kreeg ik niet scherp op de foto. Hier zie je ook duidelijk de roosters.
Afbeelding

Het gangpad langs de stallen, ik wil alle hekken en dergelijke eruit slopen. De tussenwand wil ik half dicht, half tralies en aan de kant van het pad schuifdeuren met een luik. In de zolder zit een luik dat uitkomt in het pad, dus daar kan ik mooi hooi door naar beneden gooien voor als ik op stal hooi wil voeren.
Afbeelding

Pad langs de stallen. Dit pad komt uit op de oprit. Naast uitloop voor de paarden is het ook handig als we hier zelf af en toe met een auto met trailer doorheen kunnen. Om het water goed weg te laten lopen denk ik nu aan van die grastegels van beton (zonder ribbels).
Afbeelding

Pad waar het pad langs de stallen op uitkomt met daarachter de weide en rechts de 'rijbak'. De rijbak is nogal overwoekerd met bramen. Iemand nog tips om daar vanaf te komen ;-).
Afbeelding

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:50

Zijn de vloeren van de stal zelf en het 'gangpad' gelijk qua hoogte?
Als dat het geval is zou ik zelf eerder kiezen voor een grote stal aan de achterkant van de schuur (Over de hele breedte + de lengte die jij nodig vindt.. Misschien 4x7). Het nieuwe gangpad zou ik dan maken langs de deuren, dan wel een stukje breder voor het gemak.. En dan langs het gangpad opslagruimte maken..

edit: eventjes een paint-tekeningetje gemaakt van hoe ik het in mijn hoofd heb.. :')

Afbeelding
Rood = Stal
Blauw = gangpad
Groen = Opslag

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Paard aan huis, ideeen voor indeling en opknappen stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:52

Ik dacht precies hetzelfde, een stuk van het looppad bij de stal aantrekken.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 23:13

Dank! Hierbij de plattegrond. Goed idee dat paint! Ik heb ook even snel tekening gemaakt van de hele schuur (ik was op ruitjes papier bezig). Verhoudingen kloppen ongeveer.

Het rode gedeelte zijn de stallen. Het pad langs de stallen komt uit een opslagruimte en dat is ook meteen de enige ruimte waar deuren in zitten voor een auto, zitmaaier etc. Manlief geeft die liever niet op ;-).

De ingang van de stallen zit op 3,5 meter afstand van het huis dus dat is lekker dichtbij. Als ik de achterste stal over de hele breedte maak dan moet ik altijd vrij 'ver' naar de opslag of door de stal. Al zal ik hooi enzo vooral op zolder opslaan en door het luik naar beneden mikken. In het groene gedeelte zit de trap naar zolder en een trap naar een kelder die eronder zit. Dus dat is moeilijk geschikt als stal te maken.

Vraag is natuurlijk wel een beetje als de paarden maar weinig in de stal komen hoe echt handig het is dat de stal zo dichtbij huis is..... En hoe onhandig is het om altijd door een stal te moeten als het toch een uitloopstal is?

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:35

Let niet op mijn 2 minuten knutselwerkje met mijn vingers op iPad, maar is dit niet een optie?

Afbeelding

Grote inloopstal voor en dan halverwege de ingang naar de schuur achter?
Met een paard van over de 1.70 vind ik nog net geen 3 meter breed erg krap, zeker als die en nieuw vriendje elkaar willen passeren op stal richting een uitgang, tenzij je twee brede uitgangen houdt, is wat meer breedte soms wel gewenst, zeker in het begin dat ze elkaar kennen.

Aan welke kant staat je huis eigenlijk op de plattegrond? Noord, oost, zuid of west van de plattegrond?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MRIIIS, YandexBot en 79 bezoekers