Weide kaal laten eten of op de paddock houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Niwla

Berichten: 4114
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Weide kaal laten eten of op de paddock houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 19:57

Hoi Bokkers,

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar nog niet echt antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Ik heb een paard en een shet aan huis staan, zij hebben een inloopstal met bestrating ervoor, dit grenst aan een paddock van 20 x 40. Daarnaast heb ik een stuk wei van ca. 5000 m2.

Ze staan iedere dag nog een paar uur op de wei en er ligt dan altijd hooi in de slowfeeder. Bij natte dagen houd ik ze sowieso op de paddock zodat ze de boel niet stuk lopen, maar met deze droge dagen vinden ze het wel heel fijn om een paar uurtjes de benen te strekken op het gras. De wei is inmiddels wel vrij kaal, kan dit kwaad voor het grasland? Geef ik nu onkruid bijvoorbeeld vrij spel? Van het voorjaar wordt er weer gekalkt en bemest trouwens.

Bedankt!

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.





Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Weide kaal laten eten of op de paddock houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:13

Ja, dit kan kwaad. Nog los van het feit dat ze vaak toch stiekem best wel wat schade lopen aan de weide qua remsporen als het kouder wordt en nat is geweest, omdat de wei vaak van boven nog wel opdroogt, maar de onderlaag vrij lang nat blijft, is puur het kaal eten al slecht voor het gras.

Gras heeft een groeipunt zitten rond de 5cm, daaronder is het gestresst en groeit het veel langzamer. Als het heel vaak daaronder afgegraast wordt, zie je dat zelfs de wortels minder worden. Ook ontstaan er op deze manier kalige plekken in de grasmat, hier komt dan onkruid op dat, als je pech hebt, het toch al mishandelde gras verdrukt en dan heb je opeens een wei onkruid.

Ben je er van bewust dat kalk en mest minimaal 6 weken uit elkaar gestrooid moet worden? Idealiter doe je de kalk zelfs in het najaar/nu en dan de mest in het voorjaar. Dit geldt zowel voor dierlijke mest, compost als kunstmest.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Niwla

Berichten: 4114
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 14:54

Bedankt voor je antwoord, dan haal ik ze er vanaf.

Kalken en mesten doen we niet zelf, ik ga er vanuit dat de loonwerker weet wat 'ie doet. :)

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Weide kaal laten eten of op de paddock houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:56

het ligt ook een beetje aan je land. als je wei laag ligt dan blijft dat land deze maanden super nat. dan heb je in het voorjaar niets meer dan een grote modder poel.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:07

Wij hebben ze nog gewoon op het land lopen met wat hooi. Er is zelfs nog zo bizar veel gras gegroeid na september dat we nog stroken gras kunnen geven. Ze hebben een super size paddock nu. Uniek voor ons op kleigrond. Ze mogen het niet vertrappen maar zolang het groen ziet komt het wel weer goed in het voorjaar.
En anders gaan de schapen er over of spuiten we wat weg om het land netjes te houden. Vind het veel te fijn dat ze gewoon nog op het land kunnen scharrelen.

Maar wij hebben op een paar dagen na vrijwel geen regen gehad, de afgelopen maand. Iedere wolk bleef oost of zuid gaan. Dus bodem is mooi vast. :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:12

Als je een paddock hebt: lekker van het gras afhalen nu! Wij hebben alleen weides op stal, en in de winter blijven we er zandkuren in stoppen ;) Niet alleen funest voor je weiland om ze erop te laten als het kaal is, maar belangrijker: je paard eet vermoedelijk die kleine grasjes met wortel en al als t moet, en krijgt dan zand binnen.
Edit: niet mijn eigen land, anders zou ik een kwart van de wei 'slopen' en paddock maken...

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Weide kaal laten eten of op de paddock houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:20

Hier staan de paarden vanaf eind oktober in de paddock en mogen ze niet meer op de wei tot eind april. dan wordt het eerst strookbegrazing anders worden de dames veel te dik. ze hebben bij de schuilstal slowfeeder bakken op de bestrating waar altijd hooi in zit

Hedy mijn meisje, mijn witte, mijn oude doos voor altijd in mijn hart. Roweentje samen met je moeder nu een sterretje aan de hemel.
Dag Sandy, dag meisje rust zacht, dag Sauron mijn maatje nooit meer met jou de beestjes voeren

hoogendroog
Berichten: 3279
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Weide kaal laten eten of op de paddock houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:23

Hier lopen ze er nog steeds op, wij laten graag de weides goed kaal de winter in gaan. Dan hebben engerlingen en aanverwante griezels minder beschutting en slopen die in ieder geval niet je wortels. Als de paarden 'm niet goed kaalvreten, bloten we de weides nog een keer.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:27

Skippy01 schreef:
Als je een paddock hebt: lekker van het gras afhalen nu! Wij hebben alleen weides op stal, en in de winter blijven we er zandkuren in stoppen ;) Niet alleen funest voor je weiland om ze erop te laten als het kaal is, maar belangrijker: je paard eet vermoedelijk die kleine grasjes met wortel en al als t moet, en krijgt dan zand binnen.
Edit: niet mijn eigen land, anders zou ik een kwart van de wei 'slopen' en paddock maken...


Tja, bij ons is dat dus andersom. Op de paddock krijgen ze zand binnen, de wei vrijwel niet.
Het hangt gewoon af van de bodemsoort van t.s.

Niwla

Berichten: 4114
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 15:27

Grappig, toch wel wat verschillen van mening dus. Misschien goed om erbij te vermelden dat wij op zand zitten. De wei is nog groen, maar het gras is op de meeste plekken wel kort. Er staan nog wel redelijk wat lange plekken, maar dat zijn de plekken waar ze mesten.

Wij hebben inderdaad ook nauwelijks regen gehad de laatste weken Sybelle, de bodem is hier ook nog mooi droog.

Strookbegrazing ben ik ook aan het overwegen voor volgend jaar zacharyhill, die van mij hebben ook de neiging om snel dik te worden.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:29

Sybelle schreef:
Skippy01 schreef:
Als je een paddock hebt: lekker van het gras afhalen nu! Wij hebben alleen weides op stal, en in de winter blijven we er zandkuren in stoppen ;) Niet alleen funest voor je weiland om ze erop te laten als het kaal is, maar belangrijker: je paard eet vermoedelijk die kleine grasjes met wortel en al als t moet, en krijgt dan zand binnen.
Edit: niet mijn eigen land, anders zou ik een kwart van de wei 'slopen' en paddock maken...


Tja, bij ons is dat dus andersom. Op de paddock krijgen ze zand binnen, de wei vrijwel niet.
Het hangt gewoon af van de bodemsoort van t.s.


Klopt inderdaad, wij zitten op zandgrond. Paddock met hooinet zouden ze minder zand binnenkrijgen dan op de wei nu :)

pien_2010

Berichten: 43068
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:47

Onze sobere paardjes gaan 's nachts op de schrale wei, en overdag op de wei met veel gras. Het is te veel voor 24 uur. Jij hebt ook een sober paardje namelijk een shet dus laat hem lekker spelen en rennen als het droog is. Ik zou hem er wel ophalen als het kan. Fijn toch die paar uurtjes. In de lente en zomer is het vaak veel te rijk om die kleintjes op weilanden te laten.

Cioccolato

Berichten: 6593
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Weide kaal laten eten of op de paddock houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:05

Ik zit op veen en laat ze nog op het land. Het is nu al kapot en meer zwart dan groen.
Trekt wel weer mooi bij in 't voorjaar hier


zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:33

Strookbegrazing ben ik ook aan het overwegen voor volgend jaar zacharyhill, die van mij hebben ook de neiging om snel dik te worden.[/quote]

ik vind het ideaal hoor ik heb 2 jaar terug mijn merrie gehad op het randje van hoef bevangen. ik heb houten omheining en als ik start zet ik mijn draadje op de derde wei paal en dan is het na ongeveer 5 dagen op. dan zet ik mijn draadje een wei paal verder en met die strook doen ze 2 dagen

Hedy mijn meisje, mijn witte, mijn oude doos voor altijd in mijn hart. Roweentje samen met je moeder nu een sterretje aan de hemel.
Dag Sandy, dag meisje rust zacht, dag Sauron mijn maatje nooit meer met jou de beestjes voeren

8nnemiek

Berichten: 43363
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:50

Wij hebben een vergelijkbare situatie; 4000m2 wei en een paddock/rijbak van 20x35.
Hier staan ze overdag nog steeds elke dag op wei, met toegang tot de paddock en ruim voldoende hooi. Als ik zie hoe vaak ze even naar boven wandelen en weer terug naar achter in de wei.. ze zijn de hele dag in beweging, en dat vind ik toch wel belangrijk. Op de paddock staan ze de hele dag stil en gaan ze juist in de paddock op zoek naar sprieten gras in het zand, en dat zie ik toch minder graag.
In het voorjaar mest ik de weides een voor een, dan blijven ze er een maand vanaf, om de beurt de ene en dan de andere wei, en als het gras dan weer hoog genoeg staat dan mogen ze er met graasmasker weer op.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Weide kaal laten eten of op de paddock houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:00

Hier ook vergelijkbare situatie. Ik hou ze vanzodra het gras stopt met groeien op de paddock. Hier lopen ze de weide kapot als er te weinig op staat. In principe zouden ze er elke dag enkele uur op kunnen maar dat zorgt voor stress bij de pony’s. Na enkele dagen zijn ze het weer gewoon dat ze op de paddock moeten blijven en keert de rust terug.

Lindsey_99
Berichten: 2473
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:00

Ik heb er een paddock paradise van gemaakt. Een 8 vorm met twee grote weides die ook gehooid worden, en ze lopen nu nog lekker op de track en mogen een uurtje op het gras als ik aan het uitmesten enzo ben. Als de weide te nat begint te worden (het gaat vast wel weer veel regenen) dan blijven ze op de paddock. In de zomer na het hooien wordt het weer strookbegrazing. Op deze manier krijgen ze veel loopruimte en gaan toch rondscharrelen en krijgen hun beweging.
Op de paddock doen ze niet zoveel.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 27-11-18 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Over de IJssel

Paardenfann4
Berichten: 1332
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:01

Sybelle schreef:
Skippy01 schreef:
Als je een paddock hebt: lekker van het gras afhalen nu! Wij hebben alleen weides op stal, en in de winter blijven we er zandkuren in stoppen ;) Niet alleen funest voor je weiland om ze erop te laten als het kaal is, maar belangrijker: je paard eet vermoedelijk die kleine grasjes met wortel en al als t moet, en krijgt dan zand binnen.
Edit: niet mijn eigen land, anders zou ik een kwart van de wei 'slopen' en paddock maken...


Tja, bij ons is dat dus andersom. Op de paddock krijgen ze zand binnen, de wei vrijwel niet.
Het hangt gewoon af van de bodemsoort van t.s.


Hier idem. In de paddock vreten ze zich vol zand. Dus wij houden ze het hele jaar op de wei en in de winter met hooi erbij. In het voorjaar even bemesten en dan op een klein stuk houden en dan strook begrazing. Dat werkt bij ons prima.

Niwla

Berichten: 4114
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 17:22

Voor diegenen die de wei kaal laten eten: jullie krijgen dus geen onkruidveld terug in het voorjaar?

In de paddock hebben ze onbeperkt hooi, maar daar gaan ze inderdaad ook zand eten.
Dat is ook een mooie oplossing Lindsey, maar dat krijg ik er niet door bij mijn man denk ik. Die vindt het al snel rommelig ogen. :P

zacharyhill, ik heb ook een houten omheining dus ik zou het ook zo kunnen doen. Krijgen ze dan gewoon een groter stuk, of haal je er aan de achterkant dan ook weer een stuk wei af?

Overigens staan ze sowieso 's nachts op de paddock, ze staan nooit 24/7 op de wei.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




Sanet

Berichten: 7914
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:26

Ik heb de paarden sinds voorjaar 2016 aan huis. Maar heb ze afgelopen 2 najaars/winters niet zolang op het gras kunnen houden, eerder was het echt veel te nat en liepen ze alles zwart. Dat is nu totaal niet aan de orde.
Wij doen aan strook begrazing en ‘s nachts op stal, altijd. Dus ik heb nu ook echt nog vers gras wat ik bij kan geven. Maar het gras groeit al eventjes niet meer. Dus over 2-3 dagen is het wel op. En dan zullen ze toch de paddock maar in moeten denk ik...
Wel jammer, want de meiden genieten echt nog van het gras!
Op het moment dat ze het zwart gaan lopen, moeten ze sowieso de paddock in. Dat vind ik zonde!

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Weide kaal laten eten of op de paddock houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:46

Bij mij hebben ze een kaalloop weide en dagelijks mogen ze nu nog een paar uurtje op de weide waar lang gras staat.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: Weide kaal laten eten of op de paddock houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:18

Wij laten onze ponies op 1 stuk weide van ca een half ha. lopen. Er is een betonnen voerplek, waar ze onbeperkt kunnen snaaien. Ik kan niet zeggen dat ik vrolijk word van een zwartgetrapte, kapotgelopen wei , maar de ponies hebben wel de behoefte om er af en toe lekker over te lopen, terwijl ze toch de keuze aan onbeperkt kuilvoer hebben. Zand krijgen ze niet binnen. En de wei hersteld wonderwel in het voorjaar.Slepen, bemesten en om de zoveel jaar een keer onkruid spuiten. Helaas ontkom je daar niet aan. De rest van het land, ruim 2 ha., kunnen ze dan weer op zodra het gras weer gaat groeien. Op zandgrond zou ik wel voorzichtiger zijn, maar een paddock met zand is in wezen net zo riskant.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:26

Niwla schreef:
Voor diegenen die de wei kaal laten eten: jullie krijgen dus geen onkruidveld terug in het voorjaar?

In de paddock hebben ze onbeperkt hooi, maar daar gaan ze inderdaad ook zand eten.
Dat is ook een mooie oplossing Lindsey, maar dat krijg ik er niet door bij mijn man denk ik. Die vindt het al snel rommelig ogen. :P

zacharyhill, ik heb ook een houten omheining dus ik zou het ook zo kunnen doen. Krijgen ze dan gewoon een groter stuk, of haal je er aan de achterkant dan ook weer een stuk wei af?

Overigens staan ze sowieso 's nachts op de paddock, ze staan nooit 24/7 op de wei.


Hier word geen zand gegeten uit de paddock de slow feeders staan op de bestrating rond en in de schuilstal. De paddock wordt hier het meest gebruikt om te liggen slapen en te rollen, even gek doen.

Hu wei wordt telkens een stukje groter, Is de wei kaal gaat deze dicht en gaan ze naar een andere wei. Zo heb ik er 3 en kan ik rouleren. Ik heb nog een 4 de stukje wei daar lopen ze in de winter wel eens op als ik de paddock ga mesten en ik ze van voor mijn voeten wil hebben


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Hedy mijn meisje, mijn witte, mijn oude doos voor altijd in mijn hart. Roweentje samen met je moeder nu een sterretje aan de hemel.
Dag Sandy, dag meisje rust zacht, dag Sauron mijn maatje nooit meer met jou de beestjes voeren

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Weide kaal laten eten of op de paddock houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:21

Hier zijn de 5 paarden/pony's en de 2 mini koeien van de weide af. Het gras groeit nu nog amper en heeft rust nodig om te kunnen herstellen en straks weer voor een mooie grasmat te kunnen zorgen. Vuisthoogte is het mooiste om de winter in te laten gaan, te lang of te kort geeft kans op beschadigingen tijdens vorst. Ook zijn de weides allemaal gesleept. Wij hebben 3,5 ha ter beschikking en hooi/silage wordt aangekocht, dus de weide wordt alleen gebruikt voor begrazing.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Weide kaal laten eten of op de paddock houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:19

Ik heb 3 ha voor 6 paarden en na de 2e snee is het nog goed gaan groeien.

Ik heb ze dus nog wel op het land omdat er nog genoeg gras staat. 1stuk moet met strookbegrazing omdat dat langer gras is, het grote gemaaide en weer bijgegroeide stuk geef ik in grote blokken bij (45 bij 40 meter) waar ze dan weer een paar dagen van kunnen eten zonder dat het gelijk helemaal kort bij de grond kaal is. Ik heb nog voor een paar weken tot een maand gras wat korter de winter in mag. Een ander deel is al kort en heb ik deels al uitgerasterd. Dat heeft nu rust nodig en kan met wat mazzel nog wat herstellen voor het gras echt niet meer groeit. Ik probeer nu eerst het laagste en natste deel kort te krijgen zodat dat hopelijk kort is voor het natter wordt. Dan kunnen ze daarna nog iets langer doorlopen op het hogere drogere stuk.

Ze gaan er af als het natter wordt en ze de graszode te erg beschadigen met hun geren.

Maar omdat het tot nu toe een uitzonderlijk droog najaar is geweest is de bodem nog mooi stevig.

Vorig jaar moest ik ze er in september al afhalen.

Voor de oudjes heb ik vlak bij de stal nog drie kleine stukjes waar ze eventueel nog elke dag even wat gras zouden kunnen snoepen als de grote wei niet meer in gebruik is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 98 bezoekers