toileteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

toileteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 12:59

wat knippen/scheren jullie allemaal bij jullie pony/paard. Mijn pony ( haflinger)heeft nu bijv allemaal fluffies uit zijn oren hangen maar vind het wel schattig. Ook zijn derde oor was veel te ruim geknipt door de vorige eigenaar waardoor ik nu de helft laat groeien en het er nu niet uitziet .. rechtopstaande plukjes nu. zijn sokken laat ik ook voor wat het is en enkel zijn staart hou ik bij.... ik scheer hem ook niet, dan kan hij zonder deken naar buiten. Ik ben ook maar een recreatieve ruiter en mijn pony heeft dusver nog geen last van zijn vacht...

LaLune
Berichten: 54
Geregistreerd: 17-12-16

Re: toileteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 13:04

Wij scheren ons paard niet. Gewoon omdat dat bij hem niet nodig is; Zijn vacht is niet veel te dik en hij zweet ook niet/nauwelijks na het rijden. Oortjes laten we gewoon, want die vallen ook wel mee. Staart knippen we weer als we er toevallig aan denken. Zijn manen zijn echt een ramp. Die groeien heel hard en zijn heel dik. We proberen ze handbreedte te houden, maar dat mislukt vaak een beetje. Door de dikte is het ook lastig om het netjes te knippen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 13:11

Mijn haflinger loopt er vaak heel keurig bij, de oortjes knip/scheer ik het uitstekende haar bij weg, de baard trim ik regelmatig, het 3e oor scheer ik weg, ik heb dit alleen wel een stukje verder naar achter gedaan dan de meeste omdat ik de voorpluk lekker dik wilde laten. Verder knip ik uiteraard de staart en scheer/knip ik de sokjes eraf.
Hier zie je mooi het 3e oor en het baardje (of juist niet haha)
Afbeelding
De oortjes zijn hier nog niet gedaan.

Afbeelding
Verder zitten de manen overigens altijd in de vlecht omdat ze dan beter groeien, makkelijker schoon te houden zijn, praktischer met rijden etc. Ik heb haar dit jaar voor het eerst helemaal geschoren omdat ze te nat word (en bleef) van het zweet en daardoor ziek werd vorig jaar. Het scheren bevalt me heel goed!

Anoniem

Re: toileteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 13:42

Derde oor, fluffy oortjes, neusharen en snor (in de winter bevriest dit namelijk en dat vind ik echt sneu!). Dr oren knijp ik dichr en wat uitsteekt knip ik weg. Dr baard en de sik gaan er ook af.

Tot slot de sokken (om medische redenen). Gaat om een tinker met enorm veel haar. :)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 13:46

Derde oor. De plukken in zijn oor knip ik. Zijn kin en wangen scheer ik. 1 a twee per jaar scheer ik 'm helemaal 'm sokken laat ik zitten. Staart hou ik bij.

Verder zitten zijn manen altijd in een vlecht behalve soms als ik aan het rijden ben. En in de winter zit zijn staart ook in een vlecht on dreads en klitten door vuil en vocht te voorkomen. Hij heeft dan toch een deken op en er zijn bijna geen vliegen. Dus zijn vliegenmepper heeft ie niet nodig in de winter.

Dit was vlak na het scheren.
Afbeelding
En zo is hij nu


Afbeelding