Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:24

Onze haflingers staan de hele dag buiten op de wei, het hele jaar door. Als ze te zwaar worden, gaan ze op de paddock met hooi.

Een paard is voor alles paard, gebouwd voor de hele dag te bewegen. Je houdt ze lekker soepel en cool in he.t hoofd zo.

De haflingers lopen ZZ dressuur / zz vaardiheid en M dressuur / m vaardigheid.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 23:26

luffwinny schreef:
PerleB schreef:
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

Overigens moet ik mijn paard best wel goed in de gaten houden in de zomer. Wordt heel snel echt vet (zo'n paard dat vet wordt van lucht), en dit krijg ik er ook heel traag en langzaam af. Dus in dat opzicht kijk ik er wel tegenop om hem in de zomer hele dagen op gras te hebben.

Kun je dit niet combineren met de paddock? Zo kan die alsnog de hele dag buiten, of strookbegrazing of kap op dat die niet zoveel gras kan eten, op stal houden is nooit een excuus.


Dat zal er vanaf hangen in wat voor stal ik terecht zal komen..

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:27

Onze paarden staan ongeacht hun niveau zomers dag en nacht buiten in weiland van 4ha wat in 3 stukken verdeeld is, tenzij het echt mega slecht weer is. Soms staan ze in de zomer ook wel eens een paar nachtjes binnen. Maar over het algemeen zoveel mogelijk buiten. In de winter komen ze overdag in de paddock en snachts binnen. Hierbij houden we reking met wie het best bij elkaar kunnen en doen we ze om en om sochtens of smiddags buiten. Nu het nog steeds best droog is in de wei lopen ze nog steeds overdag zoveel mogelijk in de wei.

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:51

Mijn paard gaat dagelijks van half 8 tot 5 naar buiten. In de winter is dat een paddock met onbeperkt toegang tot hooi en water. Wel individueel ( lang hengst geweest en niet sociaal). En in de zomer is dat de ochtend in de paddock met hooi en middag op de wei. Mijnes kan zeker niet langer als 4 uur op het gras ivm vervetten en andere gezondheidsrisico's. Wij hebben hier op stal recreatie paarden en paarden die hoog in de sport lopen.

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+6!

Susanjansenn
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:04

Ik heb 2 pony's in het z1 paarden staan voor me huis staan wel apart draaitje er door (broers) ze krijgen buiten 3x daags hooi buite onbeperkt water. Ze gaan geregeld door het dolle heen maar dat hou je toch niet tegen. En op stal zetten vind ik niks lekker naar buiten met dat spul. Ze kunnen over het draadje makelijk met elkaar kroelen ik zet ik voer ze op stal om kwart voor 7 en zet ze om half 9 buiten tot 5 zomers is het langer en met egt goed weer blijven ze een nagje buiten slaapen

Sherivey
Berichten: 8591
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:07

Mijn mening? Ik denk dat het juist goed is voor ze ;)

Dat een paard in de sport loopt, wil niet zeggen dat het geen natuurlijke behoeftes meer heeft. En juist bij die sportpaarden die veel op stal staan, zie ik rare trekjes en gezondheidsproblemen.

Lijkt mij juist dat het paard fris in zijn koppie blijft (op de goede manier), soepeler is en sterkere spieren houdt. Ik had geen sportpaard, maar merkte wel dat hij met 24/7 op de weide, zoveel soepeler bleef en goed in bespiering bleef, zelfs toen ik een periode bijna niet erop gezeten had.

En ik vind eerlijk gezegd dat buitenpaarden wat geconcentreerder zijn in hun werk. :)

:wave:

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:12

Ik weet niet of er wetenschappelijke studies zijn, en zit mobiel dus kan ze ook niet snel opzoeken, maar het zou me niets verbazen wanneer blijkt dat paarden beter presteren wanneer in hun dagelijkse behoeftes (en dat is dus ook fatsoenlijk weidegang) wordt voorzien. Als ik het niet vergeet kom ik daar nog op terug.

Mijn merrie heeft een veulen aan de voet van een dekhengst die succesvol in drie disciplines in de sport is uitgebracht als actieve dekhengst (dekt natuurlijk) en dagelijks weidegang naast merries met daarnaast een eigen uitloop, jaarrond. Bizarre gedachtegang. Met goed beleid, incl. voer- en weidebeleid, worden zelfs heel sobere paarden niet moddervet van een hele dag weidegang en zie ik niet in hoe het een paard verder zou moeten belemmeren in prestaties. Een paard is immers een bewegingsdier.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Sherivey
Berichten: 8591
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:16

JoSav schreef:
Ik weet niet of er wetenschappelijke studies zijn, en zit mobiel dus kan ze ook niet snel opzoeken, maar het zou me niets verbazen wanneer blijkt dat paarden beter presteren wanneer in hun dagelijkse behoeftes (en dat is dus ook fatsoenlijk weidegang) wordt voorzien. Als ik het niet vergeet kom ik daar nog op terug.

Mijn merrie heeft een veulen aan de voet van een dekhengst die succesvol in drie disciplines in de sport is uitgebracht als actieve dekhengst (dekt natuurlijk) en dagelijks weidegang naast merries met daarnaast een eigen uitloop, jaarrond. Bizarre gedachtegang. Met goed beleid, incl. voer- en weidebeleid, worden zelfs heel sobere paarden niet moddervet van een hele dag weidegang en zie ik niet in hoe het een paard verder zou moeten belemmeren in prestaties. Een paard is immers een bewegingsdier.

Helemaal mee eens :)

Ben ook wel benieuwd naar wetenschappelijke studies hiervan

:wave:

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:26

Mijn Connemara is ZZ Licht startgerechtigd tussen de paarden, en heeft altijd minimaal de hele dag buiten gestaan, op dit moment zelfs 24/7 met zeer goede schuilgelegenheid ( en goede dekens)

Connemara's worden makkelijk dik, hebben echt heel weinig nodig, dus onbeperkt vol op gras gaat echt niet. Dit hebben we opgelost door ze snachts op een royaal paddock te zetten, overdag met graasmasker op in de wei, waarbij de wei ingezaaid is met paardengras/geen rijk engels raai. Dit werkt prima. Hij blijft prima in conditie, niet te dik oid.


Iedereen een Connemara!!


.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:40

Zeker mee eens JoSav!

TS: Dan zou ik gewoon gaan zoeken naar een plekje waar je paard een paar uurtjes op de wei kan en de rest van de dag op een paddock. En anders kijken hoe hij reageert op een graasmasker.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:50

Enne:
Ook bij Jessica von Bredow-Werndl komen de paarden dagelijks buiten, uit visie, uit vinden dat je dit aan een paard verplicht bent. Sterker nog... werken in de sneeuw is zelfs geen probleem voor haar:

http://www.jessica-aubenhausen.de/


Iedereen een Connemara!!


.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 02:17

Je paard hoeft niet perse dikker te worden van langer op de weide. Als ik naar de mijne kijk die eet juist meer als ze korter op de wei staat dan langer. Met 2 uur weidegang is ze ook echt 2 uur aan het eten, met 4 uur neemt ze veel meer rustperiodes er tussenin en graast ook minder agressief.
Degene met stalpaarden trainend voor hogere dressuur waren verbaasd hoe soepel de mijne was die bijna niet gereden wordt en toen ook nog eens een jaar niks anders als buitenritjes had gedaan.

Het leven is als een kerstmuts

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 03:50

Ik train mijn sport paard maar 3x in de week ofzo... en hij word ook snel vet. Staat op een schrale weide met zn vriendinnen en dat houd hem wel in conditie :')

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 07:53

Laat ik eerst zeggen: die van mij staan jaarrond de hele dag als het licht is op 1ha met zijn 3/4en lopen ook in de sport.

Maar ik snap wel dat als je een paard hebt van een paar ton dat je daar voorzichtig mee omgaat. Dat je die niet zomaar in een kudde gooit. Als wij in een auto van datzelfde bedrag rijden kijken wij immers ook nog een keer extra of we echt niet te dicht langs het paaltje gaan nietwaar?

En daarbij bedoel ik niet maar klakkeloos op stal laten

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Amber_anne

Berichten: 6902
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 07:59

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:
Carl Hester zijn paarden (en ook van andere sporters die grand prix paarden hebben) zet heel bewust zijn grand prix paarden overdag op de wei, ik geloof zelfs in de kudde.


Ze komen niet elke dag op de wei en als ze op de wei komen dan een paar uurtjes en ingepakt. En alleen bij goed weer, anders gaan ze in de molen. :D
http://www.carlhester.co.uk/yard/daily-routine/


"change rugs depending on the temperature and get the first horses ready to go out in the paddocks or on the walker."
Ze wisselen dekens kijkend naar de temperatuur en dan gaan de paarden naar buiten of in de molen.
Dus er staat nergens dat de paarden met slecht weer binnen blijven ;)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 08:03

Goed dat je er zelf kritisch over na denkt TS! Ik woon dichtbij Belgie en merk dat het daar toch nog wel 'normaler' is om paarden veel op stal te hebben staan, vooral in de winter. Als je dichtbij de grens woont geeft het misschien kansen net in NL te kijken!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 08:07


MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:11

Die van mij valt ook onder de noemer ´sportpaard´ en komt inderdaad niet in de wei, maar dat heeft niks met mijn keuze te maken maar met die van hemzelf. Als ik hem namelijk in een wei zet met gras, weet hij zichzelf geen blijf, grazen doet hij amper en staat alleen maar aan te poort te maaien en kappen dat hij terug binnen wil. Zet ik hem in de paddock met hooi dan staat hij lekker buiten, beetje rennen, beetje slapen, wat hooi eten, over de draad kroelen met de buurman, gewoon wat een normaal paard ook doet in de wei/paddock.

Nu niet dat ik het erg vind dat hij op de paddock gaat ipv op de wei, heeft sowieso al aanleg om rap dik te worden dus paddock met hooi is geen ramp voor hem.
Hier staan ze wel allemaal apart ivm de slidingplates, daar kunnen ze elkaar echt heel lelijk mee verwonden en dan heb ik het niet over eens een trap maar als ze met een plate raak trappen heb je gewoon echt hele lelijke winkelhaken, dus dat risico lopen we niet. Alles wat (nog) geen plates onder heeft staat wel samen.

Voorderest denk ik dat veel mensen eens kritisch naar hun paard moeten kijken en vooral kijken naar wat dat specifieke paard nodig heeft. Niet ieder paard is geschikt om 24/7 buiten te staan in een weiland met schuilstal en niet ieder paard is geschikt om de nachten op stal te moeten en binnen te staan. Soms moet je een gulden middenweg zoeken.

Het is vooral heel belangrijk dat je paard ook rust kan vinden en even zichzelf kan zijn en daarmee ook happy is. Een ongelukkig paard zal en kan niet presteren.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:30

Goed dat je op zoek gaat naar een stalling met meer weidegang, ik vind hoe je paard nu staat niet paard vriendelijk als ik eerlijk ben. Een paard moet (minimaal 6 uur maar dat is aan de lage kant) met vriendjes op de wei kunnen spelen en lekker rond kunnen rennen. Blessure’s zijn ook onzin, die kunnen ze ook op stal krijgen. Als ze veel buiten komen zullen ze ook niet zo belachelijk doen omdat ze eindelijk naar buiten mogen.
Vriendin van mij rijd internationaal, 2 sterren eventing, z dressuur en haar zus gaat nu bij de junioren starten (bijna grand prix dus). En hun paarden komen van 8 tot 5 elke dag buiten, dit mag van mij meer zijn maar het is al heel wat vergeleken met andere sportpaarden. Met extreme weersomstandigheden staan ze er soms wat korter op.
Mijn eigen (sport) haf staat 24/7 buiten, haflingers worden ook enorm snel dik, hier is zij ook gevoelig voor, maar ik moet zeggen dat ik totaal geen problemen heb met haar op gewicht houden, ook weinig verschil tussen winter en zomer. Gewoon intensief door blijven trainen en op je paard blijven letten. Mijn haf vind het buiten overigens heerlijk, meerdere keren per dag zie ik ze door de wei sjeesen met alle bijhorende vreemde sprongen etc. daarbij hooguit een keertje een spiertje verrekt maarja, daar gaan ze ook niet dood aan.
Afbeelding
Afbeelding

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:34

Niet mee eens.

Ik heb hier een sportpaard staan op internationaal endurance niveau en deze staat 24/7 buiten. Hij kan kiezen in de zomer uit stal, paddock of wei en in de winter stal en paddock. Wij zotten op kleigrond en als ik hem in de winter op de wei zou zetten ben ik inderdaad bang voor blessures (been there, done that). Maar 24/7 buiten met de juiste ondergrond is een must voor een paard vind ik. Ze blijven lekker soepel kunnen heerlijk lopen. En zeker voor de longen is frisse lucht vele malen beter. Voor mij niets anders meer!

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:53

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:
Carl Hester zijn paarden (en ook van andere sporters die grand prix paarden hebben) zet heel bewust zijn grand prix paarden overdag op de wei, ik geloof zelfs in de kudde.


Ze komen niet elke dag op de wei en als ze op de wei komen dan een paar uurtjes en ingepakt. En alleen bij goed weer, anders gaan ze in de molen. :D
http://www.carlhester.co.uk/yard/daily-routine/


Amber_anne schreef:
"change rugs depending on the temperature and get the first horses ready to go out in the paddocks or on the walker."
Ze wisselen dekens kijkend naar de temperatuur en dan gaan de paarden naar buiten of in de molen.
Dus er staat nergens dat de paarden met slecht weer binnen blijven ;)


Er staat "turned out where appropriate" vrij vertaald "naar buiten als het kan". Ik denk dat daar wel degelijk rekening wordt gehouden met een modderige wei of paddock met het oog op blessure risico. Anders is het molen. We moeten even af van het idee dat Hester zijn paarden de hele dag ongeacht het weer in een kudde op de wei zet want dat is dus niet zo.

Ik denk dat een sportpaard op de wei natuurlijk wel kan. Maar zoals in het andere topic ook naar voren komt moet je daarbij ook kijken naar het individu. Een paard dat op de wei zijn rust niet vindt of zich helemaal 'leeg' loopt zou ik er niet een hele dag opzetten. Ook niet als het paard het pispaaltje uit de groep blijkt te zijn. Dan is er toch een onevenredig groot risico op blessures. Dan maar lekker met 2 naar buiten.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:57

PerleB schreef:
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

Overigens moet ik mijn paard best wel goed in de gaten houden in de zomer. Wordt heel snel echt vet (zo'n paard dat vet wordt van lucht), en dit krijg ik er ook heel traag en langzaam af. Dus in dat opzicht kijk ik er wel tegenop om hem in de zomer hele dagen op gras te hebben.


Mijn ervaring is, als een paard heel snel vet wordt, in de meeste gevallen ook heel snel weer af kan vallen. Die 'snelheid' werkt meestal twee kanten op. :+

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:01

Marin_ka3 schreef:
Mijn ervaring is, als een paard heel snel vet wordt, in de meeste gevallen ook heel snel weer af kan vallen. Die 'snelheid' werkt meestal twee kanten op. :+


Nou nee hoor. Ook dat verschilt per individu.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 13:16

Babootje schreef:
]l
pien_2010 schreef:
Carl Hester zijn paarden (en ook van andere sporters die grand prix paarden hebben) zet heel bewust zijn grand prix paarden overdag op de wei, ik geloof zelfs in de kudde.


Ze komen niet elke dag op de wei en als ze op de wei komen dan een paar uurtjes en ingepakt. En alleen bij goed weer, anders gaan ze in de molen. :D
http://www.carlhester.co.uk/yard/daily-routine/


Amber_anne schreef:
"change rugs depending on the temperature and get the first horses ready to go out in the paddocks or on the walker."
Ze wisselen dekens kijkend naar de temperatuur en dan gaan de paarden naar buiten of in de molen.
Dus er staat nergens dat de paarden met slecht weer binnen blijven ;)


Er staat "turned out where appropriate" vrij vertaald "naar buiten als het kan". Ik denk dat daar wel degelijk rekening wordt gehouden met een modderige wei of paddock met het oog op blessure risico. Anders is het molen. We moeten even af van het idee dat Hester zijn paarden de hele dag ongeacht het weer in een kudde op de wei zet want dat is dus niet zo.

Ik denk dat een sportpaard op de wei natuurlijk wel kan. Maar zoals in het andere topic ook naar voren komt moet je daarbij ook kijken naar het individu. Een paard dat op de wei zijn rust niet vindt of zich helemaal 'leeg' loopt zou ik er niet een hele dag opzetten. Ook niet als het paard het pispaaltje uit de groep blijkt te zijn. Dan is er toch een onevenredig groot risico op blessures. Dan maar lekker met 2 naar buiten.[/quote]

Afbeelding
De paarden van Carl, in de sneeuw en in de kudde. En ook valergo word niet apart gehouden.
Afbeelding

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 13:34

Maar zo staan de paarden bij glock ook. Maar niet 10 uur per dag

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, criollo_yess, GoogleAdsense, Henkje, Imhrien, MarjanB, Marsie2, Nickeltje, xxxmh en 90 bezoekers