Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:31

Oakland1990 schreef:
Gini schreef:
Dan is er nog de optie dat je geen paard aankoopt wanneer je in zo een helse streek woont. Maar dat is een optie waar we vaak niet aan willen, want iedereen heeft recht op een paard. Of ieder paard recht heeft op een goede thuis, dat trekken we ons minder aan.


Ik denk dat er zat paarden zijn die het een stuk slechter af zijn dan "het gemiddelde sportpaard"... ts roeit ook maar met de riemen die ze heeft, is op zoek naar verbetering en nog is er wat te klagen...


Ow, er zijn paarden die het nóg slechter hebben? Wist ik niet. Nou, dan vind ik max. 2 uur naar buiten in de zomer wel ok hoor. :D

Rafke

Berichten: 498
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: cow city

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:02

Ik reageer nooit op bokt maar ik vind dat paarden, of ze groot of klein, jong of oud, buiten moeten kunnen. Ik heb een kleine pensionstalling en de paarden gaan sochtends naar buiten en savonds weer binnen. Een paard is een bewegings en kudde dier dus bij mij staan ze altijd buiten. Ik lees hier ook dat regio Oost vlaanderen dat niet te vinden is. Bij mij wel dus.
Ook mijn sportpaarden staan de hele dag buiten en met blessures of wondjes valt dat best wel mee als je de groepen maar stabiel houdt

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:07

Gini schreef:
Ow, er zijn paarden die het nóg slechter hebben? Wist ik niet. Nou, dan vind ik max. 2 uur naar buiten in de zomer wel ok hoor. :D


Zucht. Wil je het niet begrijpen of doe je gewoon zo? Als de mogelijkheden zeer beperkt zijn zul je het er mee moeten doen. TS zoekt oplossingen. En "nog slechter"? Ja het is geen uitzondering dat paarden slechts 1x per week op gras komen, tussendoor op zand als de stal uitgemest wordt en in een box staan van 3x3m tussen 3 betonnen muren.

Kan je op tegen zijn, ben ik ook. Maar daarom heb je nog niet gelijk een alternatief.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:13

Oakland1990 schreef:
Gini schreef:
Ow, er zijn paarden die het nóg slechter hebben? Wist ik niet. Nou, dan vind ik max. 2 uur naar buiten in de zomer wel ok hoor. :D


Zucht. Wil je het niet begrijpen of doe je gewoon zo? Als de mogelijkheden zeer beperkt zijn zul je het er mee moeten doen.


Ik doe niet gewoon zo, ik ben het alleen niet eens met wat je zegt. Ik vind niet dat je moet roeien met de riemen die je hebt en dat je paard het er maar mee moet doen. Je moet gewoon zorgen dat je het goed voor elkaar hebt, punt. En als dat niet lukt, dan heb je pech. Ik wil dolgraag Alpaca's, maar heb de ruimte niet, dan stopt het.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:15

Gini schreef:
Ik doe niet gewoon zo, ik ben het alleen niet eens met wat je zegt. Ik vind niet dat je moet roeien met de riemen die je hebt en dat je paard het er maar mee moet doen. Je moet gewoon zorgen dat je het goed voor elkaar hebt, punt. En als dat niet lukt, dan heb je pech. Ik wil dolgraag Alpaca's, maar heb de ruimte niet, dan stopt het.


In zoverre een paard en een alpaca te vergelijken zijn...

@TS: je hoort het; weg er mee!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:26

Niet overal zijn eindeloze weides en ook al zijn die er, is nog overal de bodem niet geschikt om paarden er zomer en winter op te laten lopen.
En ook in een wat kleinere zandpaddock met voldoende afleiding en aandacht kan een paard dat regelmatig werkt en ruim voldoende ruwvoer krijgt een prima leven hebben.

Maar goed, dat was eigenlijk de vraag hier niet eens, de ruimte die nodig is, maar het ging alleen om het wel of niet naar buiten gaan...

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:48

Oakland1990 schreef:
Gini schreef:
Ik doe niet gewoon zo, ik ben het alleen niet eens met wat je zegt. Ik vind niet dat je moet roeien met de riemen die je hebt en dat je paard het er maar mee moet doen. Je moet gewoon zorgen dat je het goed voor elkaar hebt, punt. En als dat niet lukt, dan heb je pech. Ik wil dolgraag Alpaca's, maar heb de ruimte niet, dan stopt het.


In zoverre een paard en een alpaca te vergelijken zijn...

@TS: je hoort het; weg er mee!


TS is juist op zoek naar een stal waar die langer buiten kan omdat ze 2 uur per dag te weinig vindt.

WiPaLa
Berichten: 245
Geregistreerd: 20-07-12

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:53

Mijn sportpaard staat zelf nu nog 24/7 buiten zonder deken, bevordert zijn prestaties alleen maar. Als hij gezweet is zet ik hem even op stal tot hij droog is en daarna kan hij weer buiten.

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 14:59

Ik ben opzoek naar een stal maar de zoektocht is zeer moeilijk. Mede omdat de combinatie 20x60 piste én een mogelijk om ze de hele dag buiten te hebben, bijna (in regio Antwerpen) niet bestaat.
Daarnet een super fijne stal tegengekomen. Topmensen, met top beleid. Alleen is er geen 20x60 piste en is het voor mij bijna een uur (in de file) rijden. Dan kijk ik toch ook wel twee keer..

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:35

En bij een kleinschaligere stal zetten niet ver van een stal met faciliteiten? Kan je paard hele dag buiten en jij te paard (of met trailer) naar stal om te trainen?

Ga ik nu ook doen met m'n merrie. Ze gaat op een draversstal staan, hele dag buiten. Ja ook de koersdravers komen daar niet op stal, in de drafwereld zijn ze toch wat meer down to earth dan in andere disciplines. En die paarden zijn perfect in staat topprestaties te leveren (laten we wel wezen, een koers deftig uitlopen vergt wat meer fysieke geschiktheid en management dan een paar minuten figuren lopen).
Er is een kleine piste en een drafpiste. Wil ik een binnenbak dan moet ik 3km stappen naar een stal met faciliteiten.
Maar goed, ik ben recreatie/afstandsruiter. Ons plezier is km's vreten dus bos is belangrijker dan binnenbak.

Anyhow, ben al een aantal jaren weg uit Antwerpen maar weet idd wel dat ik toendertijd richting de kempen moest om wat leuk te kunnen rijden.

Om terug te komen op je vraag: ja ook sportpaarden kunnen gewoon buiten. Worden ze alleen maar beter van.
Dat hysterisch bubbeltjesplastic gedoe is dressuurgeneuzel.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:56

Ik heb mijn paarden thuis staan, maar mijn bak is op dit moment ook geen 20x60m.... dat hoeft helemaal geen probleem te zijn toch.

Ja het is iets lastiger met de series, maar verder maakt het mij weinig uit