de manen scheren van een wat ouder paard..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
1hoorn
Berichten: 5
Geregistreerd: 24-08-17

de manen scheren van een wat ouder paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 20:47

Ik heb een fries van 15 jaar oud.
Ze heeft hele dunne manen, ik zou ze graag wat dikker willen.
Ik heb veel op internet gezocht maar kon mijn vraag nergens vinden..

Als je de manen van een wat ouder paard scheert komt het dan ook dikker en/of langer terug?

Ik heb gelezen dat het scheren van de manen helpt, en dat ze dikker terug groeien.
Maar ik heb ook wel eens gehoord dat je dat niet bij een wat ouder paard moet doen.

Dus ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen!

hynderfrou

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-04-14
Woonplaats: gemeente de friese meren

Re: de manen scheren van een wat ouder paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:17

Volgens mij is het onzin dat haar dikker of langer terug gaat groeien. Ik zou het dus never nooit niet doen met dat doel.
Of een haar dik en lang wordt, is in het dna bepaald en zit in de haarwortels. Het maakt niet uit wat je met de punten doet, het groeit vanuit de wortel.
Optisch bedrog is het, stel je knipt het haar eraf, ook bij mensen, dan lijkt het soms wat voller omdat het kort en dik lijkt. Maar het is natuurlijk niet dikker haar dan wanneer het lang haar is. Als het haar weer lang groeit, is het weer net zo dun als eerst omdat er haar afbreekt en uitvalt.
Voorzichtig met haar zijn, dat voorkomt dat het afbreekt en nog dunner wordt. Weinig kammen en het niet laten afbreken. Daar zijn wel tips voor, zoals niet te strakke vlechten en goed verzorgen.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: de manen scheren van een wat ouder paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:47

Als het al is afgebroken of in het verleden is afgeschuurt dan kan het zijn dat het helpt vriendin van mij heeft het ook gedaan en het groeit binnen notime weer aan bij haar werd het wel dikker omdat het daarvoor was afgeknaot

1hoorn
Berichten: 5
Geregistreerd: 24-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 21:49

hynderfrou schreef:
Volgens mij is het onzin dat haar dikker of langer terug gaat groeien. Ik zou het dus never nooit niet doen met dat doel.
Of een haar dik en lang wordt, is in het dna bepaald en zit in de haarwortels. Het maakt niet uit wat je met de punten doet, het groeit vanuit de wortel.
Optisch bedrog is het, stel je knipt het haar eraf, ook bij mensen, dan lijkt het soms wat voller omdat het kort en dik lijkt. Maar het is natuurlijk niet dikker haar dan wanneer het lang haar is. Als het haar weer lang groeit, is het weer net zo dun als eerst omdat er haar afbreekt en uitvalt.
Voorzichtig met haar zijn, dat voorkomt dat het afbreekt en nog dunner wordt. Weinig kammen en het niet laten afbreken. Daar zijn wel tips voor, zoals niet te strakke vlechten en goed verzorgen.


Bedankt voor de reactie!

dan laat ik het maar hoe het is :)

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: de manen scheren van een wat ouder paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:53

Ik denk wel dat het er mooier uit ziet hoor als het weer terug groeit, want dan is alles dezelfde lengte en dan is het uiteindelijk wel een vollere bos lijkt mij

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: de manen scheren van een wat ouder paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:06

Ik heb 2 jaar geleden de manen van mijn tinker tot sport coupe geknipt omdat ze echt hele dunne manen had waar stukken uit waren geknipt..
Nu 2 jaar later zitten we bijna op 1 meter en ze zijn enorm dik en vol <3

Afbeelding

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:08

hynderfrou schreef:
Volgens mij is het onzin dat haar dikker of langer terug gaat groeien. Ik zou het dus never nooit niet doen met dat doel.
Of een haar dik en lang wordt, is in het dna bepaald en zit in de haarwortels. Het maakt niet uit wat je met de punten doet, het groeit vanuit de wortel.
Optisch bedrog is het, stel je knipt het haar eraf, ook bij mensen, dan lijkt het soms wat voller omdat het kort en dik lijkt. Maar het is natuurlijk niet dikker haar dan wanneer het lang haar is. Als het haar weer lang groeit, is het weer net zo dun als eerst omdat er haar afbreekt en uitvalt.
Voorzichtig met haar zijn, dat voorkomt dat het afbreekt en nog dunner wordt. Weinig kammen en het niet laten afbreken. Daar zijn wel tips voor, zoals niet te strakke vlechten en goed verzorgen.


Dit dus. Heeft dus weinig zin om af te scheren..

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: de manen scheren van een wat ouder paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:20

Het ligt er aan waardoor het dus in geworden. Ik heb een aantal maanden de manen van mijn fries er helemaal afgegaald. Ze waren lang en altijd gevlochten. Hierdoor zijn ze afgebroken en heel dun geworden. Om alles weer op 1 lengte te krijgen, heb ik de tondeuse er overheen gehaald. Omdat alles dus op 1 lengte aangroeit, lijkt het een stuk dikker.

[VSW] Wat hier mee doen?

Ik heb er een topic voor aangemaakt :)

1hoorn
Berichten: 5
Geregistreerd: 24-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 11:49

Kimley schreef:
Ik heb 2 jaar geleden de manen van mijn tinker tot sport coupe geknipt omdat ze echt hele dunne manen had waar stukken uit waren geknipt..
Nu 2 jaar later zitten we bijna op 1 meter en ze zijn enorm dik en vol <3

[ [url=m/lHMXfK.png]Afbeelding[/url] ]


oh wauww! die zijn wel erg mooi <3

snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:22

Ik heb de manen van mijn 18 jarige afgeschoren maar ze zijn niet dikker terug gekomen, gewoon hoe ze ervoor ook waren. Ik had ze afgeschoren ivm dat de helft er af was door de hals deken. Viel me wel mee hoe snel het weer aangegroeid was.

Afbeelding


Afbeelding