het vieste paard van stal. kan wel huilen/koolzaad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

het vieste paard van stal. kan wel huilen/koolzaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 14:42

hoi bokkers .

Ik heb een enorme viespeuk, het is echt heel erg zelfs. ze lijkt 5 keer zoveel te plassen als elk wilekeurig ander paard , draait rondjes , mestballen zijn weg na 1 minuut dus er valt niks te scheppen...
Ze staat nu op koolzaad , ondergrond is vlakke beton. ze staat altijd buiten weather permitting dus dit is geen issue in de mooie maanden. Nu heeft ze een onderlaag van een tiental cm koolzaad opgepot , dit is ondertussen pekzwart , als het sopt dan probeer ik het eruit te graven en verder op te vullen , maar het is elke 5 dagen een zwarte natte sopboel (alles). Ik kan niet eindeloos opppotten want ik moet het er met het kruiwagentje uit halen en op een gegeven moment wordt dat echt teveel.Ik wil niet dat ze op de beton staat of kan uitschuiven als ze gaat liggen. Wat doe ik verkeerd , naar mijn idee is de hele onderlaag nat en ik ben nu slecht 1 maandje bezig met het potten. Iemand nog tips ? Er gaatt elke 5-7 dagen een baal koolzaad bij en dan staat ze weer even mooi , maar je ziet het elke dag zwarter worden. Ik ben genoodzaakt er toch elke keer een deel uit te halen omdat het anders teveel wordt om eruit te scheppen. die ik dat plaatselijk best en graaf naar beneden , of schraap ik een deel van de bovenlaag af over de gehele stal? Iemand tips verder , wat doe ik verkeerd???


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: het vieste paard van stal. kan wel huilen/koolzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:48

Wat je zou kunnen doen is beginnen met een echt dikke laag. Een laag die sopt is domweg te nat. Oude tinker en karuna waren ook van die zouvarkens. Alles smerig, iedere dag een viexe natte stront en pies bende. Voor oude merrie overgestapt op een mega dikke laag houtkrullen, beginnen met een basis van 5 pakken en daarna hooguit een pak per week nodig nooit meer een stinkende stal.

Oude tinker overgezet op hennep, ook weer 5 a 6 grote balen als basis en daarna bijhouden max 3/4 baal per week nodig daarna nog.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Re: het vieste paard van stal. kan wel huilen/koolzaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 14:53

een grote baal is dat 20 kg?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:00

Ja meestal welja, afhankelijk wat je koopt. De standaard pak maat zoveel liter. Soms is dat 20 kilo soms 15

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:10

vendake schreef:
Ze staat nu op koolzaad , ondergrond is vlakke beton. ze staat altijd buiten weather permitting dus dit is geen issue in de mooie maanden. Nu heeft ze een onderlaag van een tiental cm koolzaad opgepot , dit is ondertussen pekzwart , als het sopt dan probeer ik het eruit te graven en verder op te vullen , maar het is elke 5 dagen een zwarte natte sopboel (alles). Ik kan niet eindeloos opppotten want ik moet het er met het kruiwagentje uit halen en op een gegeven moment wordt dat echt teveel.Ik wil niet dat ze op de beton staat of kan uitschuiven als ze gaat liggen. Wat doe ik verkeerd , naar mijn idee is de hele onderlaag nat en ik ben nu slecht 1 maandje bezig met het potten. Iemand nog tips ? Er gaatt elke 5-7 dagen een baal koolzaad bij en dan staat ze weer even mooi , maar je ziet het elke dag zwarter worden. Ik ben genoodzaakt er toch elke keer een deel uit te halen omdat het anders teveel wordt om eruit te scheppen.

Het gaat dus om een inloopstal/schuilstal?

Je kunt toch best hoger potten? Voor een potstal is 10cm echt niks.

koeien op de weg...

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: het vieste paard van stal. kan wel huilen/koolzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:26

Sowieso starten met 10kg product/m2 stal (dus bij een stal van 3x4m is dat 6 pakken van 20kg) en reken met 2-2.5 pak strooisel per week met zo'n viezerd. Zelfs met een hele schone heb ik toch 1-1.5 pak per week nodig. Natte plek wekelijks verwijderen, bij voorkeur ruim en zo nodig 2x per week. Strooisellaag op minimaal 20cm houden (bij gehakseld product, lang stro op 50cm).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:27

Paardenmatrassen in leggen. Dure aanschaf, maar met zo een snel terug verdiend.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: het vieste paard van stal. kan wel huilen/koolzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:34

Wij gebruiken ook koolzaadstro, maar geen potstal. Mijn ervaring is dat juist wanneer de laag te dik wordt, het een vieze boel wordt.
Dagelijks de drollen eruit, wekelijks de natte plekken heel grondig eruit halen. Dan het gebruikte koolzaadstro verspreiden en een nieuwe baal erbovenop.
Zo is het 1 dag/week een flinke klus en de andere dagen niet zoveel werk.

Betty62

Berichten: 69
Geregistreerd: 06-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:01

Sclimpre schreef:
Wij gebruiken ook koolzaadstro, maar geen potstal. Mijn ervaring is dat juist wanneer de laag te dik wordt, het een vieze boel wordt.
Dagelijks de drollen eruit, wekelijks de natte plekken heel grondig eruit halen. Dan het gebruikte koolzaadstro verspreiden en een nieuwe baal erbovenop.
Zo is het 1 dag/week een flinke klus en de andere dagen niet zoveel werk.


Precies mijn ervaring Sclimpre, zo doe ik het ook, met toevoeging dat ik s'avonds rond 22.00 uur nog even de aanwezige drollen eruit haal. Ik ga trouwens over op strokorrels, vanwege het stof dat in koolzaad en tarwestro (evt. gehakseld) aanwezig is. Kijken hoe dat bevalt.

vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 16:04

Hoeveel pakken gebruik jij? Per vierkante meter /week. Schep je 1x per week er alles uit? Ik heb enkel het gehakseld spul voorhanden

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: het vieste paard van stal. kan wel huilen/koolzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:20

Wij beginnen een lege stal (3.20x3.10m) met 2 pakken. Verder kom ik met 1 pak/week toe of nu zelfs minder. Onze paarden staan nu nog wel op de wei van 8.00u tot 10.30u. Als het natter weer wordt zal dat van 8.00u to 20.00u worden.
Wel altijd aanvullen met een volledig pak. En door de week alles met rust laten en enkel de drollen scheppen. Op die manier is het veel minder werk dan een stal met stro.

SCC

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:34

is het niet gewoon mogelijk 1 of 2 pakken per week te gebruiken ? en verder niet oppotten en niks?

die van mij (tinker AKA stinker) 3,5 jarige hengst draait continu in de box en poept en plast daar waar hij staat (de hele box door dus). ik geef hem op zondag 1 zak zaagsel. en dan woensdag of donderdag weer.
ik haal elke dag de mest er uit en de echte zwarte plekken. de rest schep ik om en zo droogt het nog een beetje. dit zorgt ervoor dat mijn pony nog enigszinds schoon blijft, en ik niet mega veel troep in de stal heb. mijn stalbodem is trouwens 40x60 grindtegels. en de stal is iets groter dan 3,5 bij 4,5

een paard draaft met zijn longen, houdt vol met zijn hart. maar wint met zijn karakter !
<3

MarliesV

Berichten: 15172
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:35

Sclimpre, dat is prima, maar niet bij een smeervarken. Daar werkt dat echt niet mee.

Oppotten en beton bij een draai en schrapend paard is geen doen, stalmatten er onder en dan nat/vies er elke week uit en aanvullen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Popstra
Berichten: 13712
Geregistreerd: 21-06-08

Re: het vieste paard van stal. kan wel huilen/koolzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:36

Ik begin in een stal van 3.5 bij 3 met 4 balen.
En 10 cm is echt veels te weinig!! Helemaal als je maar 1x per week 1 baaltje bij gooit.
Bij mij ligt er een 30 cm.
Haal alleen de poep weg en 1 of 2x in de week de plas plek. Heb er ook paarden bij die alles er doorheen lopen maar nog krijg ik het dagelijks netjes zonder te verschonen.
Paarden staan wel dagelijks een dikke 8 uur buiten.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: het vieste paard van stal. kan wel huilen/koolzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:57

Probeer eens een ander stalstrooisel. Mijn paard kreeg ik niet proper gehouden op stro, koolzaad en strokorrel. Nu mijn paard op vlas staat, kan ik de stal netter houden.
Bij ieder stalstrooisel geldt wel: wees niet zuinig. De urine zou eigenlijk meteen naar de onderste laag moeten kunnen wegzakken en dan kan het paard "ongestoord"woelen en wroeten in de bovenste laag. Maar als je op te beginnen al maar een laagje van 10cm hebt, krijg je dat effect natuurlijk niet. Niet beginnen oppotten.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:06

Persoonlijk zou ik rubber stal matten in de stal doen en daar dan stro of zaagsel overheen.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

annibel

Berichten: 1191
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: het vieste paard van stal. kan wel huilen/koolzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:16

Als hij echt zoveel plast, zou ik eens kijken of hij niet iets mankeert.. Bij cushing bijv plassen ze ook veel.
Hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar je weet het nooit!

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: het vieste paard van stal. kan wel huilen/koolzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:38

Je zegt dat ze altijd buiten staat met de mooie maanden? En nu?

Als je paard (te) veel op stal staat, wordt je stal vies en begin je er niks tegen. 2x per dag mest eruit en stal rechttrekken is dan echt het enige.

Wij hebben 2 open stallen en zijn begonnen met 5 en 3 pakken vlas. Even vies laten worden en alleen mest eruit en rechttrekken. Nu een mooie potlaag en halen alleen mest eruit. Eens in de zoveel tijd een pak erbij. Altijd droog voor 4 paarden.

Ze mesten vrijwel altijd buiten en dat is zo ongeveer 2 kleine kruiwagens per dag. Maar wat voer je? Ik zie ook dat ze van het ene meer mesten dan van het andere.

Hoe groot is je paard en hoe groot is de stal? Veel stallen zijn echt te klein en dan kan een paard niks anders dan rondjes draaien en op de mest gaan liggen helaas.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: het vieste paard van stal. kan wel huilen/koolzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:20

Mijn trainingspaardje heeft hier gestaan toen de eigenaresse op vakantie was en hij was ook zo'n enorme viezerik. Rondjes lopen waardoor de mest gelijk verpulverd wordt en de natte plekken ook steeds verstoord worden en door de hele stal gelopen. Hij stond overdag buiten van 9-17:30 en ik haalde in de avond nog een keer de mest er uit. Ik mestte uit met huishoudhandschoen en hield alles zo schoon mogelijk. Toch verbruikte ik 2 20kg pakken per week.
En dan kan na 2 weken vrijwel alles er uit zodat we weer fris en schoon konden beginnen.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:04

Heel herkenbaar. Ik heb ook zo'n viespeuk. Ik hou hem nu 24/7 buiten op een track/wei en schuilstal meestal zonder bodembedekking. Dat is echt een verademing. Maar tja dat is wel heel out of the box als je verder tevreden bent met je stal

vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 21:51

Ik heb een stal van 4x4 , ze is 1.60m en mankeert verder niks . Ze staat zoveel buiten als het weer toelaat . Helaas dus wel op zware klei. Ze gaat s nachts op stal in de winter maanden. Ik heb geen goot dus matten lijken me erg vies. Verder koolzaad , stropellets of zaagsel.er is geen enkele paddock paradise in de buurt , dus dat is geen optie, en met in de buurt bedoel ik 2 uur rijden en n landsgrens over.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: het vieste paard van stal. kan wel huilen/koolzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 22:10

Als je zegt dat ze in de stal staat te soppen door het plassen zou er bij mij ook een belletje gaan rinkelen. Heeft ze een automatische drinkbak? Sommige paarden gebruiken dat om mee te spelen en drinken dus veel meer dan nodig. Of er kan inderdaad wat anders aan de hand zijn waardoor er overmatig geplast wordt. Zou daar ook eens naar kijken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: het vieste paard van stal. kan wel huilen/koolzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 01:03

Heb je haar ook al met je eigen ogen zien plassen? Dat zou ik eens proberen in de gaten te houden dan. En kijk ook hoeveel ze drinkt en wanneer.

Als je naar iets zoekt als een pp wordt dat momenteel in kaart gebracht en dat groeit heel hard. Komen er steeds meer bij nog;
http://www.hetnieuwepaardenhouden.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, marga1 en 107 bezoekers