(Verzorg) Kosten falabella

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MandySS
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-10-17
Woonplaats: Apeldoorn noord-oost

(Verzorg) Kosten falabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 22:53

Hoi! Na bijna 7 jaar paardrijden lijkt het mij leuk om een eigen pony te hebben. Ik hoef niet meteen een pony waar je op kan rijden, ik wil eerst graag een falabella, omdat hij iets minder tijd nodig heeft. Nou heb ik wat rond zitten kijken naar de prijs en de verzorging.

Voor de pensionstallingen kom ik rond de €300,-. Weet iemand misschien een goedkopere pensionstalling in Apeldoorn (en omgeving)?
Ik vroeg me ook af wat de kosten zijn naast de pensionstalling. Bijvoorbeeld het voer, wat ben ik daar maandelijks aan kwijt? En de andere maandelijks kosten?

Alvast bedankt voor de hulp!
- Groetjes Mandy


Onali

Berichten: 18431
Geregistreerd: 16-03-06

Re: (Verzorg) Kosten falabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:02


Black is the colour of my true love's hair

Isabeaumin01

Berichten: 36
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:03

Ik heb even een naar je profiel gekeken, maar zie dat je nog maar dertien bent. Persoonlijk zou ik nog een aantal jaar wachten, ook met een fallabela. De veronderstelling dat die minder tijd nodig hebben is zeker niet waar. Je hoeft ze niet te rijden, maar de verzorging blijft hetzelfde! En hoelang je daar over doet ook.

Maar als je het toch doet:
Denk aan hoefsmid elke 2/3 maanden (30-50 per keer)
Tandarts elk jaar (80-120 per keer)
Voedsel
Dekens
Spullen zoals halsters, longeerspullen etc
Denk aan medicijnen en andere verzorgingsspullen
En ook onverwachte da kosten kan groot uitpakken

Ook een kleine pony is niet goedkoop en kost ook veel tijd!!

Nog een laatste vraagje, mag dit van je ouders?

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:06

Bedenk wel een pony kost even veel als een paard op pension. Dus ik zou als ik jou was desnoods een paardje van rond de 10-15 zoeken met ervaring waar je rustig mee aan de slag kan en evt mee kan rijden! In aanschaf wat duurder maar maandelijkse kosten komen redelijk overeen.


Bedenk ook nu heb je nog tijd straks niet meer.

Ik heb zelf een shet en rijd daarnaast op andermans paarden, en heb mazzel met erg goedkope stalling. Maar ik merk wel dat interesses verschuiven en je steeds minder tijd overhoudt naarmate je ouder wordt. Het is niet niks, ga anders evt eerst opzoek naar mee verzorgpaard/leas! Succes!

S <3

MandySS
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-10-17
Woonplaats: Apeldoorn noord-oost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 23:11

Isabeaumin01: Ik ben met mijn ouders aan het overleggen. Zij willen eerst een preciezere prijs (daarom vraag ik dit ook). Ik snap dat je vindt dat ik misschien te jong ben, maar ja, als paardenras kun je niet anders...

Deni11: Bedankt voor de tip, ik heb zelf ook al over een verzorgpony zitten te denken!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 14-11-18 23:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: (Verzorg) Kosten falabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:14

Waarom een falabella en geen shetlander? Ik denk dat als je echt een kleine pony wilt nemen om niet te veel geld uit te hoeven geven aan voer e.d. dan zou ik voor een shetlander gaan, daar heb je denk ik ook makkelijker de goede maten voor (gewoon shetlander maat) anders moet je naar falabella maat gaan zoeken, en dat lijkt mij niet zo goedkoop ;)

Isabeaumin01

Berichten: 36
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:15

CookiePuck schreef:
Isabeaumin01: Ik ben met mijn ouders aan het overleggen. Zij willen eerst een preciezere prijs (daarom vraag ik dit ook). Ik snap dat je vindt dat ik misschien te jong ben, maar ja, als paardenras kun je niet anders...


Hoe bedoel je ‘als paardenras kun je niet anders’ ?
Ben het trouwens ook eens met deni11 dat je beter eerst een verzorg of bijrijder paardje kan zoeken, kan ook zo maar zijn dat je het over 4 jaar niet leuk meer vind en dat zit je met een paard.
Niet alleen in het nu kijken maar ook in de toekomst, een pony of paard is zeker niet voor even

Maar als je een concreet getal wilt, is dat tussen de 400 en 500 per maand zonder lessen. Heb dit begin van het jaar uit moeten rekenen en dan maakt het bijna geen verschil of je nou een pony of paard hebt

MandySS
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-10-17
Woonplaats: Apeldoorn noord-oost

Re: (Verzorg) Kosten falabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 23:17

Isabeaumin01: autocorrectie, moest zijn: paardenfan!

Isabeaumin01

Berichten: 36
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:24

CookiePuck schreef:
Isabeaumin01: autocorrectie, moest zijn: paardenfan!


Als dat je argument is vind ik het knap als je het voor elkaar krijgt bij je ouders.
Wou dat ik dat kon zeggen ‘ja ben paardenfan dus MOET een paard’, denk dat mijn ouders me voor gek verklaren.

Maar een paardenfan MOET geen paard he. Een verzorgpony of lease kan ook voldoening brengen en persoonlijk zou ik dat aanraden voor jou. Puur om meer ervaring op te doen. Ik weet niet precies wat voor ervaringen je hebt maar ik zeg altijd: jaren zegt niks, daden en gebeurtenissen wel

MandySS
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-10-17
Woonplaats: Apeldoorn noord-oost

Re: (Verzorg) Kosten falabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 23:29

Isabeaumin01 zo bedoel ik het ook niet. Wat ik ermee wou zeggen is dat je als paardenfan vaak een eigen paard/pony wil, niet dat je er meteen ééntje MOET hebben.

Rennie89
Berichten: 37235
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: (Verzorg) Kosten falabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:57

Eerlijk, niet doen. De kosten zijn hoog en je zit nu nog aan het begin van je pubertijd. Straks krijg je interesse in jongens en wil je lekker stappen en je roes uitslapen en je paard is afhankelijk van jou!


orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: (Verzorg) Kosten falabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:59

Kun je beter een D/E pony hebben om in pension te zetten in plaats van zo'n kleintje.... dan kun je tenminste ook nog fijn rijden.

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: (Verzorg) Kosten falabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:11

Wij hebben 2 minishetten aan huis (+2 grote paarden)en het enige wat ze opvallend minder kosten dan de grote paarden zit in de hooikosten per maand.

Qua tijd is er ook nauwelijks verschil, we werken met geen van de 4 en een borstel erover halen is de tijd niet. Het mesten is een stuk minder werk, maar dat komt omdat de shetten grotendeels zindelijk zijn (Dat is toeval, niet sheteigen, maar wel aangenaam) en omdat ze op een iets andere manier gehouden worden.

Afgelopen voorjaar was 1 van de shetten stevig ziek, waarschijnlijk door een virus, en uiteindelijk heeft hij 5 dagen op de kliniek gestaan. Dan is het prijskaartje ook nauwelijks lager dan bij een groot paard, dus het is nu een shet met een gouden randje, kosten waren 1500 euro.

Al met al zou ik gewoon op zoek gaan naar een leuk paardje dat maximaal 20cm kleiner is dan dat jij uiteindelijk gaat worden. Op die manier heb je de keuze of je erop wilt rijden. Want dat hoeft dan net zo goed niet!

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

maras

Berichten: 2337
Geregistreerd: 04-06-06

Re: (Verzorg) Kosten falabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:37

Ik snap wel dat je een eigen pony wilt dat is toch het leukste wat er is als paardenliefhebbers! Maar een pony waar je niet op kunt rijden is bijna even duur als eentje waar je wel op kunt rijden. Ik heb twee mini's als gezelschap voor mijn rijpaard, het enige wat ze minder doen is mesten voor de rest kosten ze vrijwel evenveel tijd als geld, de ene heeft eczeem en de andere een niet al te best gebit, dierenarts kosten genoeg dus. Als je nu in de buurt zou wonen dan zou je met mijn mini's mogen " spelen" misschien is er iemand bij je in de buurt waar dat ook zou kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:56

Onali schreef:


In dit topic vind je allerlei kosten die bokkers maken.

Om je een kijkje te geven in mijn financiën:

Stalling: €350 per maand
Voer: €15-€25 per maand
Verzekering: €47 per maand
Hoefsmid: €35 (1x in de 2 maanden)
Jaarlijkse enting: €25
Mestonderzoeken: €15 (4x per jaar)
Wormenkuren: €20 (wanneer blijkt dat de wormen heeft en die heeft ze vaak)
Toebehoren: €200-500 per jaar (borstels, halster, dekjes, dekens etc etc. Alles wat je je kan bedenken aan spullen rondom het paard)
Zadel: €700 (eenmalige uitgave)
Zadelpasser: €60 per jaar
Zandweg kuur: €30 per jaar
Tandarts: €65-€160 per jaar (soms halfjaarlijks) ene keer laat ik een handmatige TA komen andere keer een elektrische.
Supplementen: €35 per maand. Door de chronische ziekte die mijn merrie heeft (was er nog niet toen ik haar kocht) moet ik haar straks supplementen geven.
Lessen: €20-€40 per maand (afhankelijk van hoevaak ik les).
Osteopaat: €60 per halfjaar ongeveer.
Huur scheerapparaat 2x per jaar: €20 per keer

Dit jaar heb ik ongeveer 4x de DA moeten laten komen. Kosten daarvan in totaal: rond de €400/500 euro inclusief medicatie etc.

Edit: en qua tijd. In mijn pony zit dagelijks tussen de 2 en 3 uur tijd. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-11-18 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43366
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: (Verzorg) Kosten falabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:30

Goed dat je zelf ook al hebt zitten denken aan een verzorgpony, want dat zou ik ook aanraden om mee te beginnen :j
Er zijn zat mensen die nog een leuke meid zoeken die mee wil helpen met verzorgen en rijden. Krijg je momenteel paardrijles bij een manege? Misschien staat daar wel een pony waar een verzorgster voor wordt gezocht. Dat scheelt je veel geld en kost ook minder tijd, en zo kun je er rustig achter komen hoeveel tijd er in een eigen pony gaat zitten en wat er allemaal bij komt kijken. Ondertussen kun je wat geld sparen om uiteindelijk een eigen pony te kunnen kopen.

Qua tijd zit er niet veel verschil tussen een fallabella of shet, of een groot paard. Ze hebben allemaal aandacht, verzorging, voer en beweging nodig.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

MandySS
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-10-17
Woonplaats: Apeldoorn noord-oost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 07:56

Ik heb na het lezen van de reacties mijn zinnen toch op een iets grotere pony gezet, omdat veel mensen zeggen dat dat qua prijs niet veel uitmaakt. Bij voorkeur een connemaraatje! :P

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: (Verzorg) Kosten falabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:12

Een prachtige droom! Wie weet lukt het... Ik zou je aanraden om te zoeken naar een plek waar het paardje veel buiten kan zijn met vriendjes. Weidegang en grote paddock. Veel paardvriendelijker dan een stal en soms zijn dit soort adressen ook goedkoper. Pin je niet teveel vast op een ras, maar ga met een kenner allerlei paardjes proberen. Bedenk wat je graag wilt met je paardje. Recreatie? Kijk dan ook zeker naar de robuuste rassen.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:18

Ik hoop dat je eerst een verzorgpony/leasepony gaat zoeken. Pony's kosten veel tijd en geld, maar ook veel kennis ik weet niet of je die kennis hebt... Wat als er hoge dierenarts rekeningen komen? Willen je ouders al jouw lessen gaan betalen? Het is verstandig om goed te leren rijden. Ik denk dat je ervan uit moet gaan dat het 2x zoveel kost dan je denkt. Met een pensionstal ben je er nog niet. Er komen veel meer dingen bij kijken: les, trailer, tuig, dierenarts, hoefsmid, tandarts, spullen(dekens etc.). Wedstrijd rijden is ook duur(benzinegeld, startpas, inschrijfgeld, eten enz.)
Het is een mooie droom, maar ik zou eerst gaan verzorgen/leasen en als dat goed gaat pas een pony kopen. Dit is voor je ouders ook fijner dan kunnen zij dit als een soort test zien.

rien10
Berichten: 14557
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:28

Spannend TS! Deze voorbereidingen zijn zo leuk!

Wat mij opvalt in dit soort topics is vaak de opmerking: “ Niet doen, je bent te jong. Straks krijg je verkering en dan ....”

Ik ben het daar niet mee eens.
Mijn dochter kreeg haar pony toen ze 11 was. (Daarvoor anderhalf jaar een lease pony gehad) Een groene E pony. Het bleek geen makkelijk dier zijn. We hebben er samen heel veel tijd en energie in gestoken.
Toen dochter 15 jaar was kreeg ze serieuze verkering.
Toen ze 16 was had ze haar HAVO diploma in haar zak.
Ze is nu 19, zit in het derde jaar HBO. Heeft nog steeds verkering met dezelfde jongen (leuke schoonzoon *D ) en start de pony Z1 bij de paarden.

Nooit van je leven krijg je meer zoveel tijd voor een pony als in je school- of studententijd.

TS mag ik je een tip geven? Ga een pony leasen voor een tijd. Of ga 7 dagen in de week naar de manege om te helpen. Zo ervaar je wat het is om veel tijd tussen de paarden door te brengen, en wat het is om te MOETEN gaan naar je pony. Je kan niet tegen een pony zeggen “zoet het vandaag zelf maar uit”. Je moet 7 dagen in de week gaan.

En als je het dan nog steeds wilt: ga er voor. Connemaras zijn geweldige dieren.!
Je denkt er goed over na. Ga daar mee door en geniet van deze onwijs leuke tijd.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:45

Mizora schreef:
Wij hebben 2 minishetten aan huis (+2 grote paarden)en het enige wat ze opvallend minder kosten dan de grote paarden zit in de hooikosten per maand.

Qua tijd is er ook nauwelijks verschil, we werken met geen van de 4 en een borstel erover halen is de tijd niet. Het mesten is een stuk minder werk, maar dat komt omdat de shetten grotendeels zindelijk zijn (Dat is toeval, niet sheteigen, maar wel aangenaam) en omdat ze op een iets andere manier gehouden worden.

Afgelopen voorjaar was 1 van de shetten stevig ziek, waarschijnlijk door een virus, en uiteindelijk heeft hij 5 dagen op de kliniek gestaan. Dan is het prijskaartje ook nauwelijks lager dan bij een groot paard, dus het is nu een shet met een gouden randje, kosten waren 1500 euro.

Al met al zou ik gewoon op zoek gaan naar een leuk paardje dat maximaal 20cm kleiner is dan dat jij uiteindelijk gaat worden. Op die manier heb je de keuze of je erop wilt rijden. Want dat hoeft dan net zo goed niet!


Over hooikosten heb je gelijk, maar dit meisje wil haar pony dan in pension zetten en dan maakt het vaak weinig uit. Ook qua mesten, hoef je zelf toch niet te doen...

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

idylle
Berichten: 5779
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: (Verzorg) Kosten falabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:57

Als je bang bent soms minder tijd te hebben voor je pony, zou ik hem op volpension zetten. Dan wordt het buiten en binnenzetten, stal mesten, voeren voor je gedaan. Dan hoef jij je pony alleen maar te poetsen en beweging te geven en is het niet zo erg als je eens een keer niet kunt komen.

rien10
Berichten: 14557
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:59

idylle schreef:
Als je bang bent soms minder tijd te hebben voor je pony, zou ik hem op volpension zetten. Dan wordt het buiten en binnenzetten, stal mesten, voeren voor je gedaan. Dan hoef jij je pony alleen maar te poetsen en beweging te geven en is het niet zo erg als je eens een keer niet kunt komen.


Ook in vol pension moet je 7 dagen per week. Personeel geeft je pony geen beeeging.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlotte446, Googlebot en 100 bezoekers