Bagger uit sloot op wei, een probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Bagger uit sloot op wei, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 21:31

Ik ben net naar een bijeenkomst geweest over het baggeren van sloten. 30 jaar lang is de bagger die uit de sloot langs onze wei kwam afgevoerd, maar nu moet het ineens over de wei verspreid worden. Ik heb daar dus helemaal geen ervaring mee. In hoeverre is mijn wei daarna verziekt? En hoe lang duurt het voordat mijn paarden er dan weer op kunnen? Of moet ik daarna de boel om laten ploegen en opnieuw inzaaien? Ik hoop dat er hier mensen ervaring mee hebben.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Bagger uit sloot op wei, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:34

Wij hebben dat ook regelmatig gehad.
Sleep erover en het hersteld zich vanzelf

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:36

Over de hele wei? Bij ons gooien ze het altijd langs de sloot. Normaal is dat niet zo veel dat je er last van hebt, maar bij ons doen ze dat eens per 5 jaar rigoureus. Op zich niet erg maar bij ons heeft vroeger een steenoven op die plek gestaan dus er kwam heel veel troep mee (glas, baksteen, ijzer) dus dat heb ik toen allemaal lopen uit zoeken

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Bagger uit sloot op wei, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:39

Opgestapeld langs de sloot at mijn pony er amper (alleen in het begin de verse rietstengels) tot niet van, terwijl hij best fan van eten is. :)

spatie
Berichten: 40
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:40

Gewoon sleep erover werkt prima, gebeurd hier ook altijd.
Als er veel riet/planten tussen zit. Komt er nog wel eens een tractor met verticuteer machine die het verpulvert. Daarna oom gewoon sleep erover. En even geen paarden erop. Schapen lopen er dan wel

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Bagger uit sloot op wei, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 21:45

Ik ben vooral ook bang dat het heel veel is en dat er veel troep inzit.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Bagger uit sloot op wei, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:48

Waarom moet dat? Ik heb het laten afvoeren. Dankzij het jarenlang verspreiden zit heel m’n wei vol met akkerpest en dat is giftig voor paarden.. kun je niet een loonwerker vragen die het afvoert? Kost je een wagen extra maar dat vind ik beter dan een wei vol met zooi.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:52

Woon in een gebied waar goed water doorlopende sloten een absolute must zijn.(Krimpenerwaard)
Zie ook regelmatig, meestal september( }> ) de boeren als de hazewinden de sloten baggeren en verspreiden over het land.
Geeft bergen ooievaars maar dat terzijde.
Weides/landerijen zijn hier rijk.
Dus weet niet wat de vraagstelling erachter is. Worden de sloten als afvalputje gebruikt oid.
En hier loopt in het voorjaar/zomers alles buiten inclusief jongvee.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Bagger uit sloot op wei, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 21:56

Naast ons huis zijn volkstuintjes die mensen gooien vaak hun flesjes, blikjes en snoeppapiertjes neer, die belandden dus vaak in de sloot. Ook komen er veel mensen langs die hun hond uitlaten en hun afval daar neergooien.
Af laten voeren schijnt duizenden euro's te kosten.

spatie
Berichten: 40
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Bagger uit sloot op wei, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:07

Afvoeren kost idd een hoop geld..enige wat je kunt doen is het land nalopen op troep/afval. Doen wij ook

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Bagger uit sloot op wei, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:09

Zou dan inderdaad alles afvoeren. Volkstuinders zijn niet altijd braaf met hun mengseltjes.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:11

Tinka schreef:
Naast ons huis zijn volkstuintjes die mensen gooien vaak hun flesjes, blikjes en snoeppapiertjes neer, die belandden dus vaak in de sloot. Ook komen er veel mensen langs die hun hond uitlaten en hun afval daar neergooien.
Af laten voeren schijnt duizenden euro's te kosten.

1000 euro’s? Is het zo veel dan? Bedoel je echt uitbaggeren of gewoon het slotenafval? Want dat laatste kun je gewoon laten drogen en dan de kantenfrees erover. Bagger kun je slepen met een weidesleep. Afvoeren kan ook, laten drogen en dan op een kieper en naar de stort. Kost rond de 200-300 euro.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Bagger uit sloot op wei, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 22:13

Dat zei die mevrouw van het bagger bedrijf, leek mij ook erg overdreven hoor. Het gaat echt om bagger, die vieze prut slijk onderin de sloot, riet zit er amper in.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Bagger uit sloot op wei, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:20

Die bagger is wel vruchtzaam. Alleen menselijk troep is niet fijn plus dat je niet weet wat voor andere rommel erin zit

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:28

belle_boef schreef:
Die bagger is wel vruchtzaam. Alleen menselijk troep is niet fijn plus dat je niet weet wat voor andere rommel erin zit

Vruchtbaar of groeizaam. deze is wel grappig vruchtzaam. . Maar idd die bagger is best goed voor het land, het is eigenlijk compost. Als het echt veel is kun je het beter met een (vaste) mestverspreider over je land strooien.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:30

Tinka schreef:
Dat zei die mevrouw van het bagger bedrijf, leek mij ook erg overdreven hoor. Het gaat echt om bagger, die vieze prut slijk onderin de sloot, riet zit er amper in.


Joh gewoon uitslepen, is super voor je land

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:34

1000den euro’s? := ik heb totaal 380 m. sloot moeten laten baggeren. Waarvan 230 m. voor mijn rekening komt. De extra kosten waren het huren voor een kiepkar voor 2 uur... het is bij de buurman zijn maisland eronder geploegd.

Ken je geen loonwerker met mais of aardappel land ofzo? Zij ploegen toch alles om en vinden het vaak geen probleem. Ik kon met mijn bagger bij verschillende mensen terecht.

Super voor je land ben ik het echt niet mee eens. Akkerpest is super slecht te verwijderen en groeit in veel sloten. Ik had een paard met ernstig vitamine b te kort door die zooi. Kon amper meer lopen.

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:40

Ik heb nog nooit Akkerpest of Heermoes in de sloot gezien. Ms streek gebonden. Maar daar kun je de sloot op contoleren. Het is wel enigszins giftig, maar wordt vlgs mij niet door dieren gegeten.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Bagger uit sloot op wei, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:25

Wat voor enorme sloot hebben we het over?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Bagger uit sloot op wei, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:03

Hier in het Rivierenland groeit het weelderig. Buurboer gaf aan dat zijn koeien het eten, mijn paarden helaas ook. Het is erg lastig te zien als het mooi groen is tussen het gras. In zuid Brabant heb ik het niet in de sloot gezien.

Maar ts duizenden euro’s is echt oplichterij hoor.

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bagger uit sloot op wei, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:13

Lijkt mij ook onzin. Paar honderd euro max. Hier wordt het altijd op de kanten gelegd en als het heel veel is wordt het een stuk de wei opgesleept. In het voorjaar zie je daar niks meer van.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Bagger uit sloot op wei, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:49

Wij zien er ook niks van terug. Af en toe eens wat afval. Maar ja. Pikken we eruit. Weinig aan te doen verder

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:58

Een offerte laten doen.
Mochten de kosten meevallen, dan afvoeren.
Ik heb ook een stuk weiland van de gemeente waar eerder de bagger is gestort, maar dat stuk is echt niet fijn en veel onkruid.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bagger uit sloot op wei, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:15

Idd,op hoeveel meter uitbaggeren gaat het?