Piste met teveel zand op, what to do....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14836
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Piste met teveel zand op, what to do....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 15:40

Hulp gevraagd :’)

Vorig jaar hebben we van de verhuurder van onze weide nieuw zand in onze buitenbak gekregen.

Prima mooi scheldezand.
Echter 1 probleem: veel te veel...

Nu, 1 jaar later, is 1 lange zijde en 1 korte zijde bereidbaar. De andere helft van de piste ligt lood- en loodzwaar.

Na 10min wat stap- en drafwerk staat mijn paard (Haflinger, weinig conditie...) echt te pompen.

We kunnen niet sproeien, wel slepen. Het slepen heeft helaas niet zo veel effect.

De eigenaar wil er niks aan doen, dus zijn we zelf op zoek naar (betaalbare...) oplossingen.

Het enige waar ik op uitkom:

- iemand met een pletwals laten komen om alles goed aan te drukken
- iemand laten komen om een deel af te schrapen

Any other ideas, iemand? :’)

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!


SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Piste met teveel zand op, what to do....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:46

Ik denk dat dat inderdaad de enige opties zijn. Anders wat vlokken doorheen laten Mengen voor stabiliteit

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:55

SBravour schreef:
Ik denk dat dat inderdaad de enige opties zijn. Anders wat vlokken doorheen laten Mengen voor stabiliteit


vlokken staat niet iedere verhuurder op te wachten ivm schone grond verklaring.

kun je niet eens een loonwerker langs laten komen voor ideeen?

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:58

Volgens mij is bijna geen enkele bak goed te houden als je niet regelmatig sproeit. Is er geen sloot in de buurt waar je water uit kunt halen om te sproeien?

Weet je wel zeker dat je goed zand hebt en geen zand wat te rond is?

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: Piste met teveel zand op, what to do....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:04

Hoe is de bak als het heeft geregend? Anders is sproeien de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:06

Met huur grond is het altijd lastig. Daar wil je niet teveel in investeren.

Wat je het beste kan doen is iemand met kennis van paardenbodems een grondanalyse laten doen. Na een jaar gebruik zou het toch voldoende ingeklonken moeten zijn. Met droogte wordt elke bodem zwaar als je niet sproeit maar altijd een zware bodem is weer het andere uiterste.

Afhankelijk van de analyse zijn het inmengen van leem of houtsnippers in jouw geval denk ik de beste opties.

Mi_Amore

Berichten: 14836
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Piste met teveel zand op, what to do....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 16:10

Als het degelijk geregend heeft is de toplaag aangenaam, maar het heeft de laatste maanden gewoon amper geregend. Nu hebben we 1 helft die berijdbaar ligt en 1 helft die te zwaar ligt omdat hij niet ‘pas’ gelegd is.

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

ElCid

Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Piste met teveel zand op, what to do....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:50

Je kan ook eens kijken naar kokosdoppen of goed gedroogde houtsnippers ( Megatop). Dat is allebei afbreekbaar maar heeft dat ook meteen als nadeel; het vergaat en dan wordt de bak bosgrond. Tapijtsnippers zijn een goede optie maar dan zit je dus met een berg chemisch afval.

Elke rijbak, vooral als er alleen maar zand in ligt moet vochtig gehouden worden ( 20% vochtigheid is ideaal). Droog zand zal altijd mul zijn en blijven maar soms werkt dat ook niet. Met een landrol/ plet wals kan je wel wat meer aan laten klinken maar dan zal je het toch vochtig moeten houden.
Wij hadden op onze vorige plek ook een zware bak, met de Megatop er over en doorheen was die echt heel goed te berijden. Dat is toch zeker 6 a 7 jaar heel goed gebleven met regelmatig slepen. Daarna was het hout wel erg vermolmd en hebben we de bovenlaag er uit geschept ( en niet meer vernieuwd i.v.m. verkoop huis). we hebben nu in de buitenbak M3C zand net tapijtsnippers; dat ligt er nu ca. 4 maanden en met veel sproeien begint die nu perfect te worden. In de binnenbak ligt simpel vulzand met tapijt maar beide bakken sproeien we dus zeer regelmatig.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IngeK, Joyce, Trendiction en 116 bezoekers