Oplossing schuilen in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Oplossing schuilen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 11:26

Wat is jullie oplossing voor paarden om te kunnen schuilen in de wei? Ik heb een flinke bosrand naast de wei, maar voor de wind zit het aan de verkeerde kant. Er mag van de gemeente niet gebouwd worden.


_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Oplossing schuolen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:28

Schuil stal op wielen. Dan is het niet bouwen en mag dat wel. Maar dat is dan beetje tussen de regels door manoeuvreren....

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:28

Heb je al gevraagd of je een container neer mag zetten?

First love never dies ღ
P & K ღ

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Oplossing schuolen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:35

Een container mag je vaak ook niet zomaar plaatsen...
Wat ook een optie is, zijn schuiltenten...
Er zijn echte paarden versies (maar die zijn duur!) maar een stevige auto schuil tent, werkt even goed en die zijn heel wat goedkoper :j

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 13:57

_Elke schreef:
Schuil stal op wielen. Dan is het niet bouwen en mag dat wel. Maar dat is dan beetje tussen de regels door manoeuvreren....


Mag niet helaas

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Oplossing schuolen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 13:58

Container mag ook niet.

En ik wil het graag ook netje er uit hebben zien.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Oplossing schuolen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:22

Bomen/coniferen planten in U-vorm en van de toppen een puntdak maken. Dan van binnen bekleden met schaduwdoek en stevig plastic/rubberfolie voor het dak. De opening is dan aan de bomenkant. Doordat het groen is zal het ook weinig opvallen.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Oplossing schuolen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:27

Schutting vlechten van wilgen?
Sws wilgen planten, groeien ontzettend snel!

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

JoycexEnyaJarig

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Oplossing schuolen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:33

Wij stonden op zo'n zelfde soort land. Mocht niks staan behalve een hooiruif met dak van max 1m hoog dacht ik.

Wij zijn verhuist!

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:37

4 stevige houten palen en dan aan 3 kanten (of alleen de ergste windkant) windbreekgaas.
Als dak stevig waterdicht schaduwdoek erover spannen. Lijkt mij niet dat dit gezien kan worden als bouwwerk. Schaduwdoek mag je in je tuin ook spannen tussen wat palen.

Windbreekgaas heb je in veel kleuren. Als je dan bijv. mooi grijs pakt en als schaduwdoek ook grijs, dan blijft het er mooi en rustig uit zien.

Wellicht dan i.v.m. knagen en schuren een stroomdraadje spannen over/langs de palen.

knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:53

Kennis van me heeft een soort zig zag van schutting delen vrij hoog op de palen bevestigd, zo konden ze tegen wind en regen schuilen ook als die uit andere hoek komt, ze zoeken zelf de luwte op, schaduw doek zou je hier ook op kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 13-11-18 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:56

Delphi schreef:
Als dak stevig waterdicht schaduwdoek erover spannen. Lijkt mij niet dat dit gezien kan worden als bouwwerk. Schaduwdoek mag je in je tuin ook spannen tussen wat palen..

Een bouwblok (wat een tuin is) is niet te vergelijken met landbouwgrond.
Alles wat je in en op de grond zet van meer dan 1 m3 wordt gezien als een bouwwerk en heb je vergunning voor nodig.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 20:38

Amalarab schreef:
Schutting vlechten van wilgen?
Sws wilgen planten, groeien ontzettend snel!

Je bedoeld met bomen of met takken.

Eigenlijk mag ik ook niks planten.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 20:39

DubbelDun schreef:
Bomen/coniferen planten in U-vorm en van de toppen een puntdak maken. Dan van binnen bekleden met schaduwdoek en stevig plastic/rubberfolie voor het dak. De opening is dan aan de bomenkant. Doordat het groen is zal het ook weinig opvallen.

Dat is ook een mooi idee. Mag eigenlijk niks planten, maar misschien aan de rand dat het niet op valt.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 20:42

DubbelDun schreef:
Delphi schreef:
Als dak stevig waterdicht schaduwdoek erover spannen. Lijkt mij niet dat dit gezien kan worden als bouwwerk. Schaduwdoek mag je in je tuin ook spannen tussen wat palen..

Een bouwblok (wat een tuin is) is niet te vergelijken met landbouwgrond.
Alles wat je in en op de grond zet van meer dan 1 m3 wordt gezien als een bouwwerk en heb je vergunning voor nodig.


Klopt inderdaad en ik krijg daar geen vergunning voor.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Oplossing schuolen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:26

Mag je er wel kuil gras balen opslaan? Van die ingepakte balen kun je misschien ook wat maken?

~Turbohoof Solutions ~

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:28

ClauH schreef:
Mag je er wel kuil gras balen opslaan? Van die ingepakte balen kun je misschien ook wat maken?

Nee dat mag dan ook niet.
Je mag op weilanden niets opslaan, geen kuilbalen geen trailer/caravan.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:02

DubbelDun schreef:
Delphi schreef:
Als dak stevig waterdicht schaduwdoek erover spannen. Lijkt mij niet dat dit gezien kan worden als bouwwerk. Schaduwdoek mag je in je tuin ook spannen tussen wat palen..

Een bouwblok (wat een tuin is) is niet te vergelijken met landbouwgrond.
Alles wat je in en op de grond zet van meer dan 1 m3 wordt gezien als een bouwwerk en heb je vergunning voor nodig.


Dat is afhankelijk van het bestemmingsplan. Een deel van onze tuin is bouwblok, een deel heeft agrarische bestemming. Onze weide van 5000m2 heeft als bestemming agrarisch, maar mag volgens bestemmingsplan ingericht worden als tuin. Ik mag er inderdaad geen gebouwen wegzetten, de stallen staan bij ons op de bouwblok.

Maar ik begrijp dat er volgens bestemmingsplan helemaal niets mag bij TS. Als er niets geplant mag worden, niets gezet mag worden en zelfs een voerbak van meer dan 1m3 (bij wijze van) al niet zou mogen heeft dit topic weinig nut.
Dan mag er dus gewoon helemaal niets gedaan worden aan schuilmogelijkheid.

Nu weet ik niet hoe het bij TS in de gemeente er aan toe gaat, maar ik zou zoiets gerust weg durven zetten hier en de gok nemen. Het staat niemand in de pad en ik kan me niet voorstellen dat er hier mensen over zouden klagen.
En het idee dat ik aandroeg is niet erg duur en vrij snel en makkelijk te plaatsen en eventueel weer te verwijderen.

Nu woon ik in een gemeente waar niet echt gehandhaafd wordt. Ik ken 4 mensen die zonder vergunning een bak hebben en zelfs één iemand die op haar weide zonder vergunning een schuilstal heeft weggezet. Dan durf je zoiets al sneller te doen. Maar wellicht woont TS in een gemeente waar wel actief gehandhaafd wordt.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Oplossing schuolen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:10

Hoe zit dat eigenlijk met bomen planten op weiland met agrarisch bestemming. Is dat dan verboden?

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:11

Raamzicht schreef:
Hoe zit dat eigenlijk met bomen planten op weiland met agrarisch bestemming. Is dat dan verboden?

Yep.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:19

Brainless schreef:
Raamzicht schreef:
Hoe zit dat eigenlijk met bomen planten op weiland met agrarisch bestemming. Is dat dan verboden?

Yep.


Staat in de regels van het daar geldende bestemmingsplan. Wij mogen er wel bomen planten en het inrichten als tuin.

Dit staat er bij ons bij de opsommingen waarvoor onze agrarische grond bestemd is;
''tevens tuin, niet zijnde erf, direct grenzend aan:
a. bestemmingsvlakken anders dan 'Agrarisch', 'Agrarisch met waarden – landschapswaarden' of 'Agrarisch met waarden – Natuur en landschapswaarden', of;
b. bouwvlakken.''

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Oplossing schuolen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 13:48

Geen planten inderdaad. Ik wil het ook gewoon proberen. Maar dan moet het niet ineens duur zijn. Maar bomen mag dus ook niet, maar dat staat ook in mijn pa ht. . Nu zit er naast mijn wei een stukje bos. Ben ook bezig te achter halen van wie dat is. Misschien kan ik een stukje erbij krijgen. Dan kan ik misschien iets met die bomen.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Oplossing schuolen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:48

Als je idd een stukje bos zou mogen gebruiken zou je tussen de bomen een dak kunnen maken desnoods van gewoon een stuk gespannen zeil oid.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:53

Tent mag dus ook niet zomaar?

Ik heb namelijk een tent staan wat echt ideaal is, 3,5x7m, speciaal ook voor dieren/paarden.

Afbeelding
Het licht werkt op een (auto) accu.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Oplossing schuilen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:56

Een tent mag ook niet nee :)
Overigens is deze niet echt geschikt voor paarden of je moet hele brave hebben :D Als er eentje met zijn kont tegen het geraamte gaat staan dan buigen de stangen :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers