Ongevraagd voeren: ok of not done?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:27

Echt not done!
Hier geef ik enkel het buurpaard van mijn merrie wat. Die twee staan naast elkaar in de uitloop en stal. Maar:
a. Ik weet dat zijn baas dat ok vindt.
b. Het gaat om een handje muesli of een plukje kuil, en alleen als ik mijn eigen paard wat geef, enkel zodat die van haar niet jaloers wordt.
c. Ik weet dat hij er tegen kan.
Dit vind ik al heel wat anders dan iemand die ongevraagd een hele voerbeurt aan brok in zijn bak gooit. Waar hij nog niet lekker van wordt ook...
Dat is echt not done. Als het niet stopt na het kenbaar gemaakt te hebben op de app zou ik ook een briefje op zijn stal plakken.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 07-11-18 15:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:30

Zo, daar zou ik echt niet van gediend zijn. :=

Bij mij is er op de vorige stal een paar keer iemand bij mijn pony in de box geweest (ongevraagd). Ik heb toen een bordje op de stal gehangen dat ik dat niet wil hebben. (Niet voeren en niet ongevraagd in de box komen). De box is namelijk 1 keer niet goed afgesloten en toen stond mijn pony doodleuk ergens op het terrein 's avonds laat. :+ (gelukkig niet op de A4 die om de hoek was)

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:31

Absoluut not done! Onbekenden weten niet wat jouw paard wel/niet mag hebben, en het is tenslotte hartstikke asociaal om zomaar iets aan iemand anders zijn paard te geven.

Gelukkig heb ik zelf (nog) niet zo'n verhaal om te delen. Ik sta op een hele fijne pensionstal waar volgens mij niet echt van dit soort dingen gebeuren. Aan mij wordt altijd gevraagd of mijn pony een snoepje of wortel mag hebben als hij op de poetsplaats staat. Ik kan me echt niet voorstellen dat je zonder te vragen iets in de stal gooit van een dier dat niet van jou is.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:33

Marocje schreef:
Nu zit er een verschil in een paardenbrokje of bananenschil (serieus? Ik zou gaan twijfelen aan mezelf) maar dan nog.


Is dat zo?
Mijn zusje had er eentje die prima tegen een bananenschil kon (mijn pony's zijn gek op banaan, met schil en al), maar echt hele heftige reacties kreeg van paardenbrok of paarden snoepjes!

De rest van mijn pony's word schraal gehouden ivm snel dik, cushing en voorheen ook eentje met insuline resistentie (gelukkig doen ze het allemaal goed op het zelfde strengen dieet). Dus extra'tjes zijn een zeldzaamheid hier op stal.

Dus nee, je voer andermans paard niet zomaar iets. Voor een suiker gevoelig paard kan een appeltje al te gek zijn, voor die van mij zusje was een paardensoepje of stukje oud brood echt een groot probleem en zo zijn er veel meer paarden die niet tegen bepaalde dingen kunnen.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:08

Daarom mijn toevoeging ‘maar dan nog’. Ken ook een pony die niet tegen wortel kon. Last van de buik/aan de dunne.

Dus idd absoluut niet ok. Maar toch zie ik het vaak gebeuren, iemand die een ander paard/pony wat geeft.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 11:01

Not done voor mij..
Hier eentje met speciaal dieet, zo min mogelijk suikers en zetmeel.. staat op een enorm drukke stal dus wil nog wel eens voorkomen dat mensen hem willen voeren. Ben daar dus niet blij mee

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:39

Ik vind het not done.

Is voor mij ook (mede) een reden geweest om van onze vorige stal te vertrekken.
Paard kreeg op een gegeven moment 3kg brok op een dag, terwijl ik meermaals heb aangegeven het bij max 1kg per dag te willen houden.
En nee, voor mensen op ideeen komen, paard was niet te mager of wat dan ook. Ze had die 3kg echt niet nodig!!