Pension of aan huis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:46

VogeltjeM schreef:
Plus je hebt natuurlijk altijd wel extra onderhoudswerkzaamheden bovenop dat halve uur, maar zeker niet dagelijks en misschien zelfs niet wekelijks. En die werkzaamheden heb je ook met een groter perceel zónder paarden :)

Klopt, bij elkaar is het (veel) meer werk maar dit ging even puur over de dagelijkse klussen (zoals ik al specifiek aangaf). En met een groot perceel (en vrij in het open land gelegen gebouwen) heb je sowieso behoorlijk wat werk inderdaad, daarbovenop nog de klussen puur voor de paarden. Het is echt best veel bij elkaar, maar zoals eerder ook al genoemd door anderen: het is een manier van leven en dat moet je willen en plezier in hebben.

Wij hebben het werk nooit af, maar steken er dan ook niet twee/drie uur per dag in en we kunnen het ook loslaten. Maar op vakantie gaan hebben we dan weer geen behoefte aan. We voelen ons hier de koning te rijk en vermaken ons opperbest met bezig zijn buiten. Natuurlijk is het lang niet altijd leuk (en vooral irritant dat alles altijd veel langer duurt dan je denkt/wil :') ) maar over het geheel genomen is het echt genieten. De vrijheid, rust en ruimte en dan ook nog de dieren... <3 .



Gini schreef:
Natuurlijk, maar dat is wat ik bedoelde met 'je moet niet alles minimaliseren'.
Iemand zei dat 2 uur per dag een gemiddelde is en sindsdien probeert de ene na de andere dat te ontkennen

Ik ging enkel op jou in waar jij het had over twee uur per dag en toen je dagelijkse bezigheden opsomde en nogmaals: ik schreef er expliciet bij dat ik voor de dagelijkse klussen bij lange na geen twee uur nodig heb.

koeien op de weg...


Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:52

Ok, top! +:)+

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:04

Gini schreef:
Ok, top! +:)+

Hè verdorie, heel bericht getypt en heb ik het per ongeluk gewist. Nog een poging dan:

In mijn eerste bericht op pagina 1 schreef ik al dat het een grote verantwoording is en zei ik: ''Maar je moet het werk eromheen ook wel echt leuk vinden, anders hou je het niet vol denk ik. Als jij en je paarden jullie prima thuis voelen op een pension dan denk ik dat ik ze niet snel aan huis zou nemen.''

Dus ik ontken zeker niet dat het veel werk is en het is heel goed dat het benoemd wordt maar dat benoemen zie ik in dit topic ook steeds wel gebeuren eigenlijk. De berichten waar jij op doelde waren reacties op HTS die aangaf per dag minstens 4,5 uur aan onderhoud en mesten kwijt te zijn ( :wow: ):


Citaat:
Ik was ongeveer 3 uur per dag bezig aan onderhoud. En dan reken ik het voeren en mesten niet mee.
Mesten voor 5 paarden (inloopstallen) was ik 1,5 uur per dag aan kwijt.

Dat vinden meerderen (waaronder ik) echt bizar en vrij onbegrijpelijk en dat is niet bepaald representatief voor het houden van paarden aan huis dus dat is ook wel goed om te benoemen vind ik.

koeien op de weg...

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:13

Ja, indeed, ik had even teruggelezen en het klopte wat jij zei, dus dan heb ik niets meer toe te voegen. :) :D

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:27

Ik kan genoeg voor en nadelen opnoemen maar die verdwijnen allemaal als sneeuw voor de zon als ik het compliment krijg dat mijn paard er nog nooit zo goed uit heeft gezien. Heb hem al 11 jaar en hij staat nu ruim een jaar aan huis. Hij is nog nooit zo happy geweest ( en ik ook niet) en dat is toch het allerbelangrijkst.....

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:16

Ben ook twee uur aan dagelijkse klussen kwijt voor 5-6 paarden. En daar komen regelmatig nog wat extra dingetjes bij.
Ik denk dat veel afhangt van hoe groot je perceel is en hoe je het hebt ingedeeld. En dát is afhankelijk van de investering die je kan/wil doen.
Bij ons kan eea nog wel wat efficiënter maar daar is momenteel ff geen geld voor.
Ik ben wel minder gaan rijden maar ik vind rijden niet persé het belangrijkste. Ik vind het leuk om mijn paarden veel te zien.

Ik denk niet dat ik ooit nog paarden in pension wil, misschien dat ik ze dan liever helemaal niet wil. Ik doe nl niet graag concessies, en de pensionstal waarbij ik geen concessies hoef te doen is moeilijk te vinden.
Stalgenoten mis ik als kiespijn :+
Ik vind de verantwoordelijkheid van paarden aan huis soms wel zwaar: alles is mijn verantwoordelijkheid.
Ook vind ik het leven met paarden aan huis óók duur (paarden hebben is gewoon een dure hobby :roll: ) zo hebben wij bijvoorbeeld wel een trailer, en dus een auto die een trailer kan trekken. Dat zijn ook dingen om rekening mee te houden.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:54

Ik heb ze alweer 9 jaar aan huis.
Stond altijd met mijn ene tinkertje op pension.
Beviel goed hoor.Maar ergens was er een droom.
En ver-romantiseerde het best wel een beetje dromen over je paard aan huis.
Dus 9 jaar geleden huisje gekocht met 3 stallen en een stukje grond.

Eerst nog 1 paard.
Hoefde nog geen paard bij want er stond nog een meisje met haar pony en die wilde nog blijven.
Nou niet voor lang dus want ergerde me kapot aan haar en der knol.
Niemand meer op mijn erf.
Paardje erbij gekocht.

En dat lege stalletje is 2 jaar geleden nog even gevuld dus heb er nu 3 gespaard.
Het is allejezeus veel werk.
3 stallen mesten voor 3 bodem bedekking voor 3 hooi voor 3 mueslietjes.
Moeten ze allemaal nog een jasje aan in de regen.
Het land moet bemest gevlakt en bij gebosmaaierd worden.
De mest moet elke week afgevoerd worden met de aanhanger.
Stront uit de paddock.
Bomen bij snoeien.
De bak vlakken.
4x per dag moet er gevroten worden.
En dan nog ff rijden tussen al het stront scheppen door.
En dan soms heel soms denk ik wel eens met weemoed terug aan het leventje met mijn ene paardje op pension.

Maar dan zit je op je stoeltje naar een mooie zons ondergang te kijken op je eigen erfje en tevreden kauwende paardjes in hun schone bedjes en dan......hey tis wel allemaal van mij ik ben een gelukkig mens.

Roosje ZZLicht+3 Nog altijd bij me.rust zacht ouwe gekkie
Marienhofse Loesje Z1 +2
April star mijn feest beestje muis 4 jaar
Jackson loesje x finnegan

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:06

Ik wil wel even ingaan op die twee uur, hoor. Als ik elke dag alle vier goed zou poetsen, ben ik ook echt wel een paar uur kwijt. Ik laat dit achterwege en doe alleen af en toe de hoeven, maar feitelijk zou je die dagelijks op z´n minst moeten krabben. Ik moet ook de staarten van 2 van de 4 , en de manen van 1 daarvan, in de gaten houden en af en toe uitpluizen anders gaat de boel vervilten.
Als je een staldek af moet doen en een weidedek op bij meerdere paarden, kost dat ook tijd.
Allemaal kleinde dingetjes , die bij elkaar opgeteld best veel tijd in beslag kunnen nemen. En als je dan ook nog met een paard gaat werken, komt er nog optuige bij en naverzorging, buiten de tijd om die je kwijt bent om met de dieren te werken.
Dan komt er nog mesten en voeren, water en ruwvoer geven bij.

Ik voel me niet altijd even fit en de paarden zijn ook niet altijd even vroeg bij huis, dus het werken met ze laat ik vaak achterwege, maar als ik het doe, is het gewoonlijk maar 1 per dag.

Niet iedereen houdt paarden hetzelfde. Als ze 24/7 buiten staan is het allemaal anders dan als ze ´snachts op stal staan.
Als ze gewoon dagelijks allemaal moeten werken, is het weer anders dan als je er maar af en toe wat mee doet.

Het geeft wel allemaal voldoening, maar ik kan me voorstellen dat als je er gewoon een baan bij hebt, het gewoon teveel wordt en een pensionstal een verademing kan zijn.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Irene793
Berichten: 267
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 19:28

Zoveel leuke reacties! Ik ga er steeds meer van dromen om mijn lieverd bij huis te hebben. Nu nog een leuk/ geschikt huis. Bedankt allemaal!

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 15:47

VogeltjeM schreef:
HorseTopShop schreef:
Er is nog zoveel meer dan alleen voeren en mesten.
Land bemesten, slootkanten maaien ( ben je klaar, kan je weer bij het begin beginnen), onderhoud bedrading, onderhoud stallen, vlas halen en opstapelen, hooi halen en opstapelen, onkruid verwijderen, mest afvoeren, etc.
Ik was ongeveer 3 uur per dag bezig aan onderhoud. En dan reken ik het voeren en mesten niet mee.
Mesten voor 5 paarden (inloopstallen) was ik 1,5 uur per dag aan kwijt.


Wow!! 4.5 uur per dag bezig :oo
Dan had je óf het best onderhouden perceel ooit, óf het meest arbeidsintensieve perceel ooit. Omg!


Ik zou iemand weleens in 1 uurtje meer dan een km slootkant willen zien maaien met een bosmaaier.
Een goed onderhouden weiland kost tijd. Dat doe je niet in een uurtje per dag.

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 15:58

maar hoevaak per jaar de je dat?

Popstra
Berichten: 13605
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 16:36

Kantjes maaien met de bosmaaier gebeurt hier wel 3x per seizoen. Dus in de zomermaanden. Daar doet mijn man een ochtendje over. Ik heb het dan over iets meer dan 2,5 hectare.
Onkruid vrij houden van het erf doen we ook een drietal keren per jaar.
Sloten worden 1x per jaar ,,gesloot,, dat laten we doen net als het grote maaiwerk.
Dan nog mest ruimen op de weilanden om de 2 dagen. Is met z'n 2en ook een dik uur werk per weiland.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:42

Je bent zo een paar uur bezig met onderhoudsklussen van wei, bak/paddock, stal etc. En al die uurtjes met elkaar zijn heel wat zaterdagen.

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:02

Ja maar toch niet 3 uur per dag.

Coentjuh

Berichten: 9835
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:12

Misschien niet 3 uur per dag maar stiekem vergt het meer tijd dan je denkt. Hangt er natuurlijk vanaf hoe groot je stuk grond is, of je ook van die leuke bosranden hebt met venijnige bramenstruiken, of je paarden weer wat kapot maken zoals kont schuren tegen hekwerk omheining etc etc

Maar hoort erbij en het leven is nooit saai!

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:14

Wat mij betreft niet standaard drie uur per dag, maar regelmatig een hele zaterdag. Dus als je dat omrekent kom je een heel eind, naast de twee uur basis verzorging per dag.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:27

Ik zorg wel eens voor de paarden van vrienden, die aan huis staan.
Hoe fijn en leuk ook, ik zou er nooit aan beginnen, ik ben er 3 uur per dag mee kwijt, onhaalbaar naast een baan.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:23

3 uur per dag is 21 uur per week, da's dus meer dan een keer een hele zaterdag. Dat hoort er idd allemaal bij.

VogeltjeM

Berichten: 3726
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 06:30

Maar ook dat hangt gewoon heel erg af van je perceel. Met onze 6500 vierkante meter ben ik hoogstens op zaterdag 2 tot 4 uurtjes extra bezig (in de zomer) naast het uur per dag dat ik kwijt ben aan de verzorging. En dan doe ik op mijn gemak. En in de winter denk ik maximaal een uurtje extra op de zaterdagen.

Mijn man tuiniert dan eigenlijk amper voor het onderhoud, alleen voor zijn moestuin.

(Ik besteed wel het snoeien van de meidoorn en fruitbomen uit, maar die keuze kan ieder voor zich maken natuurlijk - en je hoeft ook geen meidoorn of fruitbomen hebben staan)

Instagram: lusitano_roux

pol013

Berichten: 8961
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 07:47

Het is bij ons echt netjes en onderhouden en ik ben er echt no way 3 uur per dag (x 7 dagen x 52 weken) mee bezig.
Naast werk het gewone aan de paarden zou ik eerder gaan voor 3 uur per week gemiddeld. Soms een dag, soms een paar weken niets bijzonders.
En dan doen wij ook aan bosmaaien van de kantjes, onkruid met de hand verwijderen, geen kapotte omheiningen etc etc etc

Getup

Berichten: 8215
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 07:58

Hier paarden aan huis,en zou niet anders meer willen. Ondanks dat ik geen bak heb en dus altijd op de wei ( indien mogelijk) in t bos of met de trailer weg moet rijden.
Grootste voordeel: welzijn van de paarden. Kunnen veel naar buiten en hebben genoeg plek en altijd gras (en hooi) .
Op de pensionstal moest ik rijden,omdat ze in de winterperiode er amper uit komen . Rijd nu alsnog veel,maar dan met een relaxt paard,die meer ziet als een stal en een binnebak.

Klusjes doet mijn man veel,en heb alles dichtbij ( hooi,stro,water),dus wat dat betreft heb ik het makkelijk :-)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 08:17

Ik heb 4 ha,daar steekt toch echt veel tijd in,ik tik per dag ook de 3 uur wel aan.Onderhoud bak ,grote schuilstal uitmesten,voeren.In de zomer heb ik minder werk met voeren maar meer werk met het onkruid,wij hooien ook nog eens zelf doen daar helaas geen 2 uur over.
Poetsplaats vegen nu veel bladeren ruimen.Het hebben van paarden is meer als er enkel voer in kwakken en een drol op de mesthoop gooien.
Maar ik zou ze er niet voor op een pensionstal willen,maar naar sommige klussen ben ik gewoon te moe om te rijden.

Karin_deB

Berichten: 8219
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 08:44

Ik denk dat de kunst ook is om bepaalde klusjes als ontspanning te gaan zien.
Als voorbeeld:
Hier hebben wij bomen rondom ons hele erf dus als het blad gaat vallen is dat een aardige klus.
Ik ga dat niet staan opruimen in de stromende regen maar wel op droge (niet al te waaierige) dagen. Muziekje aan, tussendoor bakje koffie en lekker frisse licht inademen.

Hier 2 jonge kinderen (2.5jaar en 3 maanden) dus ik doe uitmesten ed als ze op bed liggen.
De grotere klussen (kantjes maaien,blad ruimen, bak slepen, wei mesten etc) doe ik op de dagen dat mijn man thuis is en in de zomer 's avonds nadat de kinderen op bed liggen.
Onderhoud moet je bijhouden maar je moet ook niet alles in 1x willen want dat lukt gewoon niet.

I love you to the moon and back

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:09

Wij hebben 3,6 ha grond waarvan 3,1 ha voor de paarden.

Een Paddock Paradise met paddock en zandpaden en 20-60 bak die momenteel snel mul zijn, dus alleen aan slepen ben ik al 3x per week een half uur tot 45 minuten bezig inclusief sleep klaarzetten en weer opruimen.

Rondom de wei de bramen weghalen en de greppels en onder de draad maaien met de bosmaaier kost een halve tot hele dag.

Als ik het loonbedrijf laat komen om te klepelen moet ik de draad weghalen, en na het klepelen weer terug spannend. Het klepelen zelf kost met die machine maar 1,5 uur.

Stro halen ben je zo een paar uurtjes kwijt vanwege de reistijd en het inladen en weer uitladen en opruimen. Strooisel kan ik vlak bij kopen(3km). Maar kost me nog steeds een uurtje per keer vanwege het opladen op de kar en thuis weer opruimen

En zo zijn er echt tig klusjes die regelmatig terugkomen en best veel tijd kosten.

Twee a Drie keer per jaar hooien, elke keer een kleine week druk mee. Draden weghalen en na het hooien weer vastmaken, controleren op giftig onkruid, bij de omheining het hooi wegharken met de hand omdat de boer anders met de schudden er niet bij kan zonder de omheining los te trekken... Palen vervangen die de boer stuk heeft gereden, de wiersen en los hooi uit de greppels harken zodat de balenpers dat niet laat liggen.


Grote stalschoonmaak een hele dag met meerdere mensen, ramen lappen binnen en buiten minimaal een halve dag 2x per jaar.

Stal (bij)verven, ook al snel een dag per jaar werk.

Zo ontzettend veel klussen die je niet hebt als je in pension staat...

Naast het gewone dagelijkse stal-en verzorgwerk dat hier gemiddeld een half uur per paard per dag kost.!

We kunnen het nu nog doen, en ik ben liever bij de paarden bezig dan onkruid wieden in de tuin.

Maar als je eerst die klussen afmaakt elke keer,
Zou ik het rijden nog vaker overslaan. En dat gebeurd je op pension veel minder. Maar dan zou ik zitten met gebrek aan oppas.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:51

joyce B schreef:
Wij hebben 3,6 ha grond waarvan 3,1 ha voor de paarden.

Een Paddock Paradise met paddock en zandpaden en 20-60 bak die momenteel snel mul zijn, dus alleen aan slepen ben ik al 3x per week een half uur tot 45 minuten bezig inclusief sleep klaarzetten en weer opruimen.

Rondom de wei de bramen weghalen en de greppels en onder de draad maaien met de bosmaaier kost een halve tot hele dag.

Als ik het loonbedrijf laat komen om te klepelen moet ik de draad weghalen, en na het klepelen weer terug spannend. Het klepelen zelf kost met die machine maar 1,5 uur.

Stro halen ben je zo een paar uurtjes kwijt vanwege de reistijd en het inladen en weer uitladen en opruimen. Strooisel kan ik vlak bij kopen(3km). Maar kost me nog steeds een uurtje per keer vanwege het opladen op de kar en thuis weer opruimen

En zo zijn er echt tig klusjes die regelmatig terugkomen en best veel tijd kosten.

Twee a Drie keer per jaar hooien, elke keer een kleine week druk mee. Draden weghalen en na het hooien weer vastmaken, controleren op giftig onkruid, bij de omheining het hooi wegharken met de hand omdat de boer anders met de schudden er niet bij kan zonder de omheining los te trekken... Palen vervangen die de boer stuk heeft gereden, de wiersen en los hooi uit de greppels harken zodat de balenpers dat niet laat liggen.


Grote stalschoonmaak een hele dag met meerdere mensen, ramen lappen binnen en buiten minimaal een halve dag 2x per jaar.

Stal (bij)verven, ook al snel een dag per jaar werk.

Zo ontzettend veel klussen die je niet hebt als je in pension staat...

Naast het gewone dagelijkse stal-en verzorgwerk dat hier gemiddeld een half uur per paard per dag kost.!

We kunnen het nu nog doen, en ik ben liever bij de paarden bezig dan onkruid wieden in de tuin.

Maar als je eerst die klussen afmaakt elke keer,
Zou ik het rijden nog vaker overslaan. En dat gebeurd je op pension veel minder. Maar dan zou ik zitten met gebrek aan oppas.

Dat is het precies,je bent toch veel meer aan het klussen als op een pensionstal.Het is niet dat ik de klussen niet graag doe,maar ik heb wel soms daarom geen puf of geen tijd meer om te rijden.Het zal zeker schelen of je een kleine padock heb of een aantal Ha.Wij gaan nu ook weer de hele buiten omheining snoeien en draden vervangen,Dat kost ook weer een weekeindje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, mirriejj en 36 bezoekers