Pension of aan huis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:40

VogeltjeM schreef:
Trouwens, over het niet weg kunnen: ik herken dat niet zo. In de ochtend even het hoognodige doen (bij ons is dat vnl de stenen poepvrij en hooi bijvullen) en met een half uurtje ben ik ready to go. Heb ik alleen de volgende dag iets meer werk :) dagjes weg zijn dus geen enkel probleem.

Oppas vinden voor vakantie vind ik tot nu toe niet moeilijk, omdat iemand in principe maar 1x per dag hoeft te komen en zelf mag weten hoe laat. Wij hebben ook een bedrijf thuis dus toezicht genoeg :)

Echt alles staat of valt met je systeem en manier van paarden houden.

Onbeperkt voeren werkt zelfs uit slowfeeders niet voor mijn paarden dus zit wel aan 2x per dag vast buiten de zomer op de wei (heb leemgrond die echt niet begaanbaar is van ca november tot april).

Hoe het geregeld is is inderdaad wel belangrijk :j

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:54

Doorslaggevende factoren.. Beter leven voor de paarden en droom waarmaken!

Hoeveel tijd ik er aan kwijt ben. Gemiddeld per dag 2,5 uur met mesten, hooizakken vullen, incl. alle voerbeurten etc. voor 3 paarden. Als ik ze dan ook nog zou rijden, dan komt er nog 1,5 uur per paard per dag bij.

Kosten tja om de boel te bouwen is natuurlijk geen grapje. Maar heel langzaam verdient het zich terug...

Uhhh stalgenoten mis ik niet :D.. Heerlijk om alleen te zijn, geen gez**k over wie de paddock in mag of reserveringen van kruiwagens en rieken.

Qua nadelen.. Een dagje weg is soms wel lastig. Zomers niet, maar in de winter. Maar zo vaak komt dat niet voor en we hebben aardige buren die het geen probleem vinden om een keer te voeren. Vakantie hebben we eigenlijk niet nodig met zo'n plekkie. Ja 's winters kan de boel bevriezen, maar het beekje wat achter de stallen loopt niet, dus dan slepen we gewoon even met emmers.

Ze hebben stal met uitloop gelijk naar paddock en als ik de hekken open zet, kunnen ze zo naar de wei of naar de paddock of naar de stal, ze kunnen zelf beslissen. Dat vond ik wel een must en fijn dat we dat zo hebben kunnen doen, misschien een tip voor als alles door mag gaan..

Ik zou niet meer kunnen aarden op een pensionstal, tenzij het richting Paddock Paradise gaat..

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:08

Ik heb mijn paard van altijd thuis naar een pensionstal verplaatst en een half jaar later weer terug naar huis.

Op de pensionstal ontdekte ik ineens waarom iedereen poedertjes en supplementen bij gaf. Paard gezond houden? Lastige opgave. Daarnaast had ik het gevoel dat ik mijn paard aan het verliezen was. Juist doordat je niet meer 6 keer op een dag langs de wei kunt gaan lopen ga je veel gerichter, maar daardoor mis je ook veel meer. Zeker de kleine signalen waarop je thuis bij stuurt, maar ook het stukje contact.

Door het voerbeleid kwam ik met een ziek paard te zitten.

Ik ben heel blij dat ze weer aan huis staat en ik het lekker allemaal weer zelf mag regelen. Nu heb ik weer een gezond paard en geheel zonder supplementen, want ze zijn niet meer nodig.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:11

Hier 2 eigen paarden en 1 jaarling van een vriendin aan huis.
Keuze was puur toeval.

Tegenover ons zat een manege die verkocht werd. De weide langs ons huis die gebruikt werd voor de manegepaarden is weer van de boer achter ons huis en die verkoopt het gras nu aan mij. Zo had ik ineens 1,2 hectare ter beschikking dus toen kon er ook weer een paard komen vond ik! Dat werden er alleen 2 :P.

Ze staan bij mijn 24/7 op de wei. We hebben wel 2 stallen neer gezet waar ze zelf in kunnen maar ik ze ook neer kan zetten na het rijden met een zweetdeken bijv.
Nu gebruik ik ze ook met voeren en als er een wat extra hooi moet krijgen zodat deze dat ook echt binnen krijgt.
Met de verzorging ben ik +/- 1 uur per dag bezig. Ze krijgen 2 x per dag voer en mijn iele 3 jarige krijgt 3 a 4 voerbeurten per dag. Uitmesten probeer ik iedere dag wat bij te houden maar dat lukt niet altijd. Hooi geef ik alleen bij wanneer het nodig is.
Dan ben ik 1 x p.w. ongeveer 1 uur extra bezig met de weide uit te mesten.
Kan de mest ook laten liggen want deze is meer dan groot zat maar om alles beter te houden, de weide maar ook kans op wormbesmetting steek ik er liever wat extra tijd in wanneer dit kan. Is ook erg rustgevend voor me :D.

Als ik naar de kosten kijk dan is het even flink investeren en vervolgens vallen de kosten behoorlijk mee per paard.
Het blijft wat tijd kosten maar ondertussen bouw je daar toch ook een betere band mee op met je paard en leer je deze beter kennen. En qua tijd scheelt het ook de reistijd heen en terug naar een pensionstal weer. + de vrijheid om alles te doen wat ik wil, wanneer ik het wil :).

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 20:46

Ik kan me moeilijk een beeld vormen van de tijdsinvestering, het lijkt me wel heel fijn om mijn paard zo dichtbij te hebben. Ik denk aan iets van een paddock Paradise, zodat ik iig geen tijd kwijt ben met binnen en buiten zetten. Mijn partner heeft niet echt iets met paarden, maar wel met het buitenleven. We gaan sowieso buitenaf wonen, we twijfelen nu alleen over de hoeveelheid grond die we erbij willen hebben. Op basis van al jullie leuke reacties neig ik wel steeds meer naar paarden aan huis!

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:53

Wij hebben een perceel van 6500 vierkante meter :) ik vind het zelf wel prettig zo. Groot genoeg voor 2 paarden, maar niet súperveel terreinonderhoud. Het nadeel van een kleiner perceel is wel dat je veel geld kwijt bent aan hooi.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:54

Het hangt er ook vanaf of dat je werkt of niet, zoja fulltime of parttime. Ik snap heus dat het geen lolletje is als je 's avonds nog in het donker de paarden uitgebreid moet doen (vooral in de wintermaanden). Tenzij je goede verlichting hebt en er veel bestraat is. Dat hebben wij helaas nog niet.

Qua hoeveelheid, halve hectare per paard?

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:41

Ik vind dat de hoeveelheid grond die je nodig hebt ook afhangt van wat je er van 'verwacht' straks.
Wil je hooi van eigen land? Is gras heel belangrijk of volstaan paddocks met beperkt gras erbij?

Ik heb de mijne op een kleine pp in wording, grof geschat is die 3000m2, dat is klein hoor. Maar ik heb geen gras nodig of toch maar heel weinig. En door het paddock paradise principe hebben ze zo ook voldoende beweging.

Ik zou proberen te zoeken naar iets met minimum 1500m2 per paard... Maar waarschijnlijk vinden veel mensen dat te weinig :)
Voor ons is dat wel voldoende, maar ik heb ook makkelijk praten want wij hebben wel altijd hooi van eigen land, dat voor de boerderij gebruikt wordt...

Als je zelf wil hooien, heb je natuurlijk veel meer per paard nodig :j

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:05

VogeltjeM schreef:
Wij hebben een perceel van 6500 vierkante meter :) ik vind het zelf wel prettig zo. Groot genoeg voor 2 paarden, maar niet súperveel terreinonderhoud. Het nadeel van een kleiner perceel is wel dat je veel geld kwijt bent aan hooi.



Tis makkelijke gezegd dat hooi kopen duurder is. maar ik weet het zo net nog niet.
Als ik alleen de uren al reken dat we er aan kwijt zijn. en dan het ik het nog niet over de aankoop en onderhoud aan het materiaal dat we nodig hebben( maaier, schudder, hark, pakkenklem, wagens om te laden) De trekker(s) en de diesel die verstookt wordt. en de opslag van de pakken en alle bovengenoemde zooi. En dan nog bemesting( wat voor manier dan ook) van je land want wil je er meerdere keren van kunnen hooien, zal er gras op moeten groeien. en wat kost uberhaupt de pacht of hypotheek die op t land rust.

Alles bij elkaar denk ik( weet ik wel zeker) dat het veel goedkoper is om hooi in te kopen.
Het grote voordeel van zelf hooien is dan je weet wat je voert.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:10

Irene793 schreef:
Ik kan me moeilijk een beeld vormen van de tijdsinvestering, het lijkt me wel heel fijn om mijn paard zo dichtbij te hebben. Ik denk aan iets van een paddock Paradise, zodat ik iig geen tijd kwijt ben met binnen en buiten zetten. Mijn partner heeft niet echt iets met paarden, maar wel met het buitenleven. We gaan sowieso buitenaf wonen, we twijfelen nu alleen over de hoeveelheid grond die we erbij willen hebben. Op basis van al jullie leuke reacties neig ik wel steeds meer naar paarden aan huis!



kijk goed naar de ondergrond, in de klei is een PP een stuk lastiger en duurder te realiseren dan op
bijv. zandgrond.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:12

Coentjuh schreef:
Het hangt er ook vanaf of dat je werkt of niet, zoja fulltime of parttime. Ik snap heus dat het geen lolletje is als je 's avonds nog in het donker de paarden uitgebreid moet doen (vooral in de wintermaanden). Tenzij je goede verlichting hebt en er veel bestraat is. Dat hebben wij helaas nog niet.

Qua hoeveelheid, halve hectare per paard?

Ik zou idd minstens een halve ha per paard voorzien. Je weet ook nooit of er niet nog een paard bijkomt...

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:23

Sinds een ruim jaar heb ik de paarden aan huis en ik zou niet meer terug willen. Ja, het is veel werk, maar het kost minder energie omdat je gewoon alles zelf ik de hand hebt. Zelf bepalen hoe lang naar buiten, hoeveel eten van welke kwaliteit, welke dekens, een niet steeds wisselende kudde.

Probeer het je wel zelf zo makkelijk mogelijk te maken. Wij hebben bijvoorbeeld een tractor om het weiland en de bak netjes te houden. We hebben goede verlichting van de stallen, de bak en het deel van het weiland waar de paarden in de winter staan. Zo sta je nooit in het donker te klooien.
Grote mestplaats zodat je maar één keer per jaar met mestafvoer zit. Grote hooizolder, dus maar één of twee keer per jaar (afhankelijk of je zelf hooit) hooi opslaan. Ook een was/poetsplaats met water en fijn licht. Langs het hele weiland (ruim 2 hectare voor 2 paarden) ligt tyleenbuis zodat ik niet met water hoef te slepen.
En als je fanatiek wil rijden, een goede bodem van de bak met in ons geval drainage en een sproei installatie.

Op mijn wensenlijstje staat nog een paddock met schuilstal.
Laatst bijgewerkt door happyjoyce op 07-11-18 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:37

Bij ons is 5000/6000 m2 weide voldoende voor 2 paarden. In de winter wel wat bijvoeren en in de zomer kan je het opdelen in twee stukken. Alleen die van mij liepen niet dag en nacht buiten.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:43

Ik had mijn vorige paard en mijn vorige verzorgpaard een half jaar 'aan huis' (in het land van de buurman).
Heer-lijk.
Als het weer kon, zou ik het zo weer doen.
Mijn huidige paard staat op een pensionstal. Heel gezellig, maar ik mis het wel dat ik gewoon even langs kan gaan na 30 meter lopen. Of het hooi voeren, de wei uitmesten, paaltjes verzetten voor meer of minder gras etc.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:46

Voor wat betreft de hoeveelheid grond moet je denk ik goed bekijken wat je wil. Afhankelijk van hoeveel paarden, of je zelf wil hooien, of je ze het hele jaar op gras wil hebben bijvoorbeeld.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:47

Ik heb nu 2 shetlanders aan huis. Wij gaan verhuizen en hebben ook dan de mogelijkheid om de paarden aan huis te hebben. Er komt dan een grote E/klein paard bij.
Ik moet wel zeggen dat ik de luxe heb ik dat nu niet werk wegens verkoop bedrijf. En daarvoor deelde ik mijn tijd zelf in. Als het nieuwe huis straks klaar is wil ik wellicht weer gaan werken, maar dat zal slechts 2 of 3 dagen binnen schooltijd zijn.

Wij hebben straks 5000m2 op zandgrond, wat wij weer gaan indelen als paddock Paradise.


Voordelen die ik er in zie:
- zelf in de hand hebben hoe veel ze buiten komen (van 's ochtends tot het 's avonds donker wordt jaarrrond, 's nachts op stal). Ik lees en hoor vaak dat dit een grote bron van frustratie is met paard op pension. Dat ze in de winter erg weinig buiten komen.

- zelf bepalen wat en hoe veel ze eten (paddock paradise met op verschillende punten hooinetten + beperkte weidegang)

- ik heb kinderen en hoef niet mijn kinderen mee te slepen naar stal + misschien zelfs een vriendinnetje dat komt spelen. Ik kan met de paarden bezig zijn terwijl ze thuis spelen. Als ze zin hebben komen ze meehelpen.
Of als mijn oudste wilt rijden, hoeft mijn jongste die misschien niet wilt niet perse mee naar stal.

- ik kan meerdere keren per dag iets met de paardjes doen. Tussendoor kan ik even een was ophangen of wat eten, boodschappen doen e.d.

- intens genieten als ik ze vanaf de veranda of vanuit mijn raam zie lopen.

- doen en laten wat je wilt zonder bemoeienissen.

- dekens wisselen, op of af doen zou straks met een paard geen probleem zijn.

- goedkoper. Sommige mensen zeggen dat het net zo duur is of zelfs wat duurder, maar ik snap dat niet. Of de stallingskosten moeten erg laag zijn en het hooi/strooisel dat je koopt erg duur.
Als ik kijk wat het mijn zou kosten om 2 shetten en een paard op volpension te zetten.... ik ben dan zo minimaal €550,- per maand kwijt. Aan de 2 shetten alleen zou ik €300,- per maand kwijt zijn aan stalling.
Nu ben ik €50,- in de maand kwijt gemiddeld.


Nadelen vind ik:

- ook met slecht weer moet ik de track uitmesten, hooi ophangen, stal uitmesten e.d.

- als ik ziek ben moet ik mezelf toch bij elkaar rapen en de paarden verzorgen, mesten e.d.

- als ik op vakantie ga moet ik iemand regelen die ze mest, verzorgt en voert en toezicht houdt.

- het zou me leuk lijken om met een stalgenoot buitenritten o.i.d. te gaan maken, dat heb ik straks niet. Al mis ik stalgenoten op zich ook niet erg.


Tijd die het me kost:

- uitmesten doe ik dagelijks. De track mest ik, de weide als ze daarin gelopen hebben en de stal. Nu zijn het 2 shetjes en dit kost me krap een uur per dag.
- hooi geven doe ik maar 1 keer per dag. Ik hang in diverse slowfeeders voldoende op voor een ruime dag. Dus als ik ze de andere dag bijvul hebben ze zelfs nog wat er in zitten. Dit kost me een klein half uur.
Met 1,5 uur per dag kan ik rustig op mijn gemak de verzorging doen. En tijdens dat werk sta ik regelmatig lekker even te genieten. Daarnaast ben ik lekker lichamelijk bezig wat mij een abonnement op de sportschool bespaart :') En met slecht weer spring ik daarna heerlijk in een warm bad met een kop thee.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:51

Ik heb ze nu al 20 jaar aan huis. Belangrijk om goede hooi/stroleveranciers te vinden en goede mestafvoer. Het werk is best te doen, al is het schoonhouden van weilanden veel werk.
Het grote voordeel is dat je een bijzondere band krijgt met je dieren en ze heel goed leert kennen; ook de interactie tussen paarden en andere dieren is erg leuk en boeiend. Verder ben je vrij om te rijden of spelen of wat dan ook wanneer en hoe jij dat wilt. Ook het voeren, de materialen etc kun je vrij kiezen.
Nadeel is vooral dat je iemand moet vinden die kan opvangen als je een dagje of meer weg bent.

Samen met anderen rijden gaat ook met dieren aan huis prima, je moet het dan gewoon afspreken.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:54

Wij hebben de paarden ruim 15 jaar privé gehad.

NOOIT MEER!!!
Er is door alle onderhoud en verzorging gewoon geen tijd meer voor de paarden zelf. En je bent altijd alleen.

Sta nu in volpension, waar je gewoon eigen baas blijft over je paard. Onbeperkt hooi, zelf bepalen wat ze eten en hoeveel ze eten, etc.
Ik ben nu met de paarden bezig in plaats van voor de paarden bezig te zijn.

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:57

Ik heb de paarden aan huis, maar zou zo weer terug kunnen naar paarden in pension (alleen is dat voor mij financieel niet haalbaar).
Ik vind geen enkel voor- of nadeel doorslaggevend. Voor elk probleem is wel een oplossing te vinden.
Ik heb gewoon veel grond bij dit huis, dus het kwam zo uit.

Ik heb zomers en als vakantie oppas vaak workawayers (www.workaway.info). Kan ik ook eens uitslapen en op vakantie, hoewel na al die jaren paarden aan huis, mijn inwendige klok wel zo is dat uitslapen niet makkelijk gaat. Zelfs op vakantie ben ik bijtijds wakker. (Zomers om zeven uur en ´swinters om acht uur.)

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:05

Ik wilde ook mijn paard aan huis, nadat we eindelijk een huis hadden gevonden met weiland dacht ik dat mijn droom was uitgekomen.... Wat was ik blij dat het winter werd en ik onder het mom van de weides zijn te nat etc etc naar een pensionstalling kon. (mijn vriend was natuurlijk niet blij omdat we deze plek hadden gekozen voor mij)
Tijdens de 8 maanden dat mijn paard thuis stond heb ik welgeteld er 1 keer opgezeten. Verder was je alleen bezig met verzorgen en zorgen dat alles in orde was.

Daarbij is zien rijden, doet rijden en als ik in de avond naar mijn paard ging op de pensionstalling was dit een ontspanning voor mij terwijl ik thuis dit gevoel absoluut niet had.
Voor mij nooit meer aan huis.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:37

Een aantal mensen zeggen dat het zoveel tijd kost dat ze niet meer aan rijden toekomen. Ik vraag me af hoeveel tijd jullie dan overal aan kwijt zijn?

Ik ben ik denk ik door de weeks per dag een uurtje kwijt aan de paarden (zonder rijden) en in het weekend misschien 2 uurtjes, omdat we dan wat 'grotere' klussen doen. Het enige wat meer tijd kost is hooien, maar je kunt natuurlijk ook gewoon hooi kopen.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:44

grote voordeel is dat je zelf kan bepalen hoe je het wil hebben, en het ook zo gebruikersvriendelijk voor jezelf en zo prettig mogelijk voor de paarden kan maken.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:52

Ik heb ze mijn hele leven aan huis gehad, en heb er enorm veel moeite mee gehad toen we ze helaas op pensionstalling moesten zetten. Niks meer in eigen beheer, echt niet mijn ding. Het is gewoon nooit zoals je zelf graag wilt. Nu staan ze weer aan huis en het is echt een enorme verademing. Wij hebbem 2/3 sportpaarden staan, en 2 fokmerries. Ik ga fulltime naar school en doe daarnaast de paarden en het lukt allemaal.
Wat doen de meesten dan ook niet waardoor ze geen tijd hebben om te rijden? Oke, ik moet 's winters echt enorm opschieten en dan lukt het me echt niet elke dag om 3 te rijden maar dat is een stukje planning aan mijn kant. Maar voor de rest: 5 stallen die elke dag gemest worden, kost een halfuurtje, buiten en binnenhalen in 15 minuten per keer en dan rijden? Buiten het voeren om natuurlijk, maar dat kost 5 minuten en dan ga ik weer naar binnen om andere dingen te doen of zelf te ontbijten.

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:52

happyjoyce schreef:
Een aantal mensen zeggen dat het zoveel tijd kost dat ze niet meer aan rijden toekomen. Ik vraag me af hoeveel tijd jullie dan overal aan kwijt zijn?

Ik ben ik denk ik door de weeks per dag een uurtje kwijt aan de paarden (zonder rijden) en in het weekend misschien 2 uurtjes, omdat we dan wat 'grotere' klussen doen. Het enige wat meer tijd kost is hooien, maar je kunt natuurlijk ook gewoon hooi kopen.


Ik ben er ongeveer even lang aan bezig als jij. Dus ik herken "geen tijd om te rijden" niet echt, tenzij je natuurlijk echt maar een uur overhad. Maar dan zou je, lijkt me, ook geen tijd hebben om naar een pensionstal te gaan om daar te gaan rijden?

Maar het hangt heel erg af van je systeem. Als je al 3x per dag iets moet doen loopt de tijdsinvestering natuurlijk wel op.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:04

Hier ook aan huis, maar iets anders klimaat dan in Nederland (doorgaans). Heb er nu 9 bij huis staan, 24/7 op de weides. Inloopstallen erbij. Voer onbeperkt hooi (onbemest) in grote ruiven. Verder slepen wij de weides (1x per week 2 uur werk), mesten met tractor de stal uit (1x per week uurtje werk) en vullen met tractor de ruiven (ongeveer 1x per 4-5 dagen, kwartiertje werk).
Water geven is wel met tuinslang en grote bakken, maar dat doen we tussendoor.

Wij hebben nu een 3 hectare land (te weinig voor 9, je sais), zitten redelijk hoog (+350 m NAP) maar wel op soort leem/klei
Ik verdeel de weides in 2-3 delen en laat het andere deel elke keer opdrogen en bijtrekken. Van de winter krijgen ze 1 stuk die kapot getrapt mag worden.