Slowfeeder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kippetje2007
Berichten: 156
Geregistreerd: 17-06-12

Slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-18 22:32

Binnenkort gaan de weides toe en zal mijn paard weer meer op stal staan.
Nu staat hij overdag buiten en 's nachts binnen maar de koude dagen doe ik dit niet meer omdat hij wanneer het koud is niet buiten wil staan. hij rent dan als een gek rond en begint luidkeels te schreeuwen.
Maar vanaf de wintermaanden staat hij wel enkele uren in de paddock en verder op stal. Hier laat ik hem niet te lang in omdat hij altijd meteen aan de poort gaat staan om eruit te kunnen raken.

Daarom wilde ik zorgen voor een slowfeeder zodat hij zijn tijd wat beter kan omkrijgen...Maar nu weet ik niet wat ik best kan doen. Ik heb een fijnmazig hooinet en een hooitas van little bit. Maar is dit wel veilig? Ik ben bang dat hij erin verstrikt zou kunnen raken en zich zwaar verwonden?Welk van de twee is het beste of gooi ik het in de stal beter gewoon op de grond. Ik gooi er 4x per dag een zak in maar die is altijd meteen op want hij neemt erg grote plukken.

Het komt allemaal goed. Wacht nu maar af wat de tijd met je doet.
Het is nog te vroeg. Alles wat groot is, begon ooit klein.
Je hoeft niet meteen, een vlinder te zijn...


suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:37

Neem hier eens een kijkje voor tips en/of ideeën; [VSW] [INFO] Slowfeeders

Ik voer al jaren uit slowfeeders, zowel netten als hooitas in de stal en ibc vat buiten in de paddock. Er kan altijd wat gebeuren, maar ik heb het nog nooit meegemaakt.

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:39

Hooinetten met van die kleine gaatjes, kunnen toch geen kwaad? Daar kunnen de hoeven niet in verstrikt raken, mocht dat touw op wonderbaarlijke wijze breken. ( Denk ik! ). Ik voer ook altijd uit een hooinet, ook nooit problemen mee gehad, :o

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 08:21

Als je paard in de paddock geen hooi heeft dan is het logisch dat hij het er niet leuk vind.. daar moet je dus 1 ophangen. Maar wel een grote, een paard hoort onbeperkt te kunnen eten. Een zak die gelijk leeg is is veel te klein! Even als vergelijk, mijn paard eet een baal hooi per dag op en hij is maar 1.53

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 08:25

Als je paard ijzers heeft zou ik zo hak hoger ophangen

Mijn haf is keer in wat lagere hooinet met z’n ijzer blijven hangen. Gelukkig bleef hij rustig en at gwn rustig verder uit z’n hooinet :')

Ook heeft hij niet lang zo gestaan en had hij niks verdraaid.

kippetje2007
Berichten: 156
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 11:22

Dit las ik op een website en dat baart me toch wel zorgen:
"Vanwege verkeerde en onnatuurlijke lichaamsbelasting. Door steeds te moeten trekken in een ‘rare hoek’ belast een paard zijn nek- en rugspieren. Een onnatuurlijke manier van voeren met onnodige spierspanning en hierdoor kans op klachten.
Daarnaast heb je bij voeren op de grond het voordeel dat de luchtpijp zichzelf schoon kan maken. Stof en irriterende delen worden makkelijker afgevoerd. Bij hoger voeren maakt de hals een onnatuurlijke knik en worden stofdeeltjes ingeademd. Deze moeten weer uitgehoest worden. Bij elke hoest en proestbeurt gaan er longblaasjes kapot.

In onze praktijk komen wij paarden tegen met gebitsproblemen ten gevolge van het gebruik van hooinetten en slowfeeders. Juist uit frustratie (en niet weggenomen verveling) gaan deze paarden hun tanden ‘slijpen’ aan de roosters. Met enorme slijtage van de snijtanden tot gevolg."

Het komt allemaal goed. Wacht nu maar af wat de tijd met je doet.
Het is nog te vroeg. Alles wat groot is, begon ooit klein.
Je hoeft niet meteen, een vlinder te zijn...

Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:40

Ik heb een kunststof bak (ca 1m bij 60cm) staan in de paddock met daarin een fijnmazig hooinet, in de bak 3 ogen van staal en daaraan klik ik mijn hooinet vast met karabijn haken, nog nooit problemen gehad en een juiste eethouding.
O ja in de bak gaten geboord zodat het regenwater er niet in blijft staan, en de bak staat vast aan een paal anders gaat hij de hele paddock rond.
Je kan ook een stalen bak gebruiken die hoef je niet vast te zetten.

Mijn tandarts heeft nog nooit gezegd dat mijn paard last heeft van slijtage van tanden door het hooinet.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:44

wat rumay zegt vind ik een een fijne oplossing

Ik zelf had een oude hooibak vast geschroeft aan de stalwand. En daarin hing dan t hooinet. Hij kon er makkelijk bij maar niet meer blijven haken.

zal eens kijken of ik nog foto van kan vinden.

Prima2Donna

Berichten: 851
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:04

Mijn vader heeft een beetje onderzoek naar slowfeeders gedaan, en is tot de conclusie gekomen dat je het beter niet kan gebruiken. Paarden raken alleen maar geïrriteerd omdat ze hun eten niet zo kunnen pakken. Daarbij komt ook nog dat de houding waar ze dan in moeten staan, onnatuurlijk is (zoals je al had gezegd). Ik zou het dus niet gebruiken en lekker vanaf de grond voeren.

Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:10

Ongetwijfeld zullen sommige paarden in het begin geïrriteerd raken maar dat went en dan is dat over én het hangt af van de maaswijdte van je netten. Je kan kiezen voor niet de kleinste maat. En de houding hebben we het al over gehad als je een bak neemt is de houding prima.

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:32

rumay schreef:
Ik heb een kunststof bak (ca 1m bij 60cm) staan in de paddock met daarin een fijnmazig hooinet, in de bak 3 ogen van staal en daaraan klik ik mijn hooinet vast met karabijn haken, nog nooit problemen gehad en een juiste eethouding.
O ja in de bak gaten geboord zodat het regenwater er niet in blijft staan, en de bak staat vast aan een paal anders gaat hij de hele paddock rond.
Je kan ook een stalen bak gebruiken die hoef je niet vast te zetten.

Mijn tandarts heeft nog nooit gezegd dat mijn paard last heeft van slijtage van tanden door het hooinet.

Zo heb ik het ook. Werkt perfect

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:36

ik heb een paar weken geleden een paard mee gemaakt die de box instapte en vervolgens met de haakjes om de deken singels vast te maken of het was het voorste haakje van de deken..vast kwam te zitten in de slowfeeder... nog nooit een paard zo allemachtig in paniek gezien in de box.. we dachten dat ie over de deur heen ging... hij is op één of andere manier uit zn deken gekomen en was toen los...
Sindsdien zorgen we dat alle haakjes van een deken op 1 of andere manier niet in een slowfeeder komen.. Sommige dekens hebben zo'n flap met klittenband over de haakjes en bij de singels maken stof die we er overheen kunnen schuiven... Hoop dit nooit weer mee te maken, want hier had ik nooit bij stil gestaan. Sindsdien iets voorzichtiger met slowfeeders in de box....

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:41

Met alles kun je de gekste ongelukken krijgen, maar je kunt ook niet alles bedenken laat staan voorkomen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:51

Ik zou er voor zorgen dat het niet zo laag hangt dat hij er met zijn hoeven in terecht kan komen. Je hebt tegenwoordig ook van die bakken waar ze dan hooi netten in doen..

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:58

rumay schreef:
Mijn tandarts heeft nog nooit gezegd dat mijn paard last heeft van slijtage van tanden door het hooinet.


Die slijtage aan hun tanden lopen ze op als een ijzeren mat gebruikt wordt ipv een net.

Dat zou dus ook mijn grote kanttekening zijn maar ts heeft het al over net. Verder gaat mijn voorkeur ook uit om dit gewoon in een bak op de grond te doen.

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:55

Kasty schreef:
ik heb een paar weken geleden een paard mee gemaakt die de box instapte en vervolgens met de haakjes om de deken singels vast te maken of het was het voorste haakje van de deken..vast kwam te zitten in de slowfeeder... nog nooit een paard zo allemachtig in paniek gezien in de box.. we dachten dat ie over de deur heen ging... hij is op één of andere manier uit zn deken gekomen en was toen los...
Sindsdien zorgen we dat alle haakjes van een deken op 1 of andere manier niet in een slowfeeder komen.. Sommige dekens hebben zo'n flap met klittenband over de haakjes en bij de singels maken stof die we er overheen kunnen schuiven... Hoop dit nooit weer mee te maken, want hier had ik nooit bij stil gestaan. Sindsdien iets voorzichtiger met slowfeeders in de box....


Dit komt helaas heel vaak voor met de T sluitingen van de dekens. Een stukje van de sokpijp wil al goed helpen of de oplossing die jij hebt gekozen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frummel01, Googlebot, kimwilliam, Lui_ en 39 bezoekers