Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BrittOllie

Berichten: 2286
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:49

Amber_anne schreef:
Beste voor met hunzelf zul je idd bedoelen

BrittOllie schreef:
Niet erg valide om deze uitspraak te baseren op 1 vrouw die toevallig de hele tijd op haar mobiel zat terwijl haar paard op stal stond, toen jij daar op stal was.

Amber_anne schreef:
Ik reageer hier op iemand, deze reactie slaat dus nergens op.

Wat versta jij dan onder “beste voor met hunzelf” als ik vragen mag? Ik bedoel dit niet banketstaaf maar er worden hier nogal veroordelende uitspraken gedaan (niet alleen door jou) over pensionklanten.

Ik sta overigens zelf niet op een pensionstal.


fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:32

MamAppelsap schreef:
BrittOllie schreef:
Geinig, dat je nu stelt dat Babootje zichzelf als mens ver boven dieren plaatst, terwijl er een paar pagina's terug nog beweert werd dat mensen als Babootje hun paarden te veel vermenselijkten (iets met dekens en regen).


Het één hoeft het ander niet uit te sluiten in deze context.



Inderdaad het een sluit het ander niet. Sterker nog ik denk dat vrijwel ieder mens weleens een dier vermenselijkt al dan niet bewust.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:56

fransje23 schreef:
Popstra schreef:
Zowiezo moet je ,,onze,, paarden niet met ,,wilde,, paarden vergelijken........


Sowieso zijn er amper wilde paarden op de wereld, daar heeft de mens wel voor gezorgd. Verwilderde paarden zijn er wel heel veel, mustang, brumbies etc. Ooit losgelaten omdat ze niet meer nodig waren of ontsnapt. Die paarden zijn genetisch vrijwel gelijk aan onze paarden dus vergelijken kan wel :j

Enne de paarden in de ovp zijn aan hun eigen succes ten onder aan het gaan. Door overpopulatie , omdat ze dus prima voor zichzelf konden zorgen en zich goed konden voortplanten.

Natuur is ook niet per definitie allemaal mooi en goed, dood en verderf is ook natuur.

Maar terug meer ontopic

Met een paar handige jachtluipaarden was het misschien anders geweest, nu gingen ze dood van de honger.

En voor de mensen met opmerkingen over pensionstallen waar alles zo verkeerd is: ga ernaartoe en beklaag je tegen de eigenaren erover.

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 07:41

BrittOllie schreef:
Amber_anne schreef:
Beste voor met hunzelf zul je idd bedoelen

BrittOllie schreef:
Niet erg valide om deze uitspraak te baseren op 1 vrouw die toevallig de hele tijd op haar mobiel zat terwijl haar paard op stal stond, toen jij daar op stal was.

Amber_anne schreef:
Ik reageer hier op iemand, deze reactie slaat dus nergens op.

Wat versta jij dan onder “beste voor met hunzelf” als ik vragen mag? Ik bedoel dit niet banketstaaf maar er worden hier nogal veroordelende uitspraken gedaan (niet alleen door jou) over pensionklanten.

Ik sta overigens zelf niet op een pensionstal.


Er is niks mis met pensionklanten, ik ken zat mensen die 2 keer per dag gaan hun paard genoeg beweging en uitdaging te geven. Maar ik ken er ook zat die hun paard in een helemaal dichte box zetten want als ze andere paarden zien dan trappen ze misschien tegen de wand aan, en hun wedstrijd paard is te belangrijk. Daarom gaan ze ook maar 1 uur per dag in de paddock en dan wel helemaal alleen.
Of mensen wiens paarden nooit naar buiten gaan en de hele dag in een donkere stal staan want het licht aan kost te veel.

Uitspraken als hij kan best 23 uur per dag op stal en hij is best gelukkig. Als die niet gelukkig was had die ook niet in het z gelopen.

Ik denk dat iedereen hier in het topic het er mee eens is dat een paard meer uitdaging nodig heeft dan 23 uur op een afgesloten stal zonder contact met andere paarden. Of dat 8 of 4 uur buiten is, weide of niet.
Maar veel mensen denken niet zo, hun paard staat al zijn hele leven zo en dus is het prima. Of hij is teveel waard om contact met andere paarden te hebben en gewond te raken.
Ik vind dan dat je alleen aan jezelf denkt en niet in het belang van je paard.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:01

Ik vind het een heftige discussie worden. Maar wel een hele goede! Er is verandering op komst met het betrekken tot het houden van paarden. En ik gok dan ook dat er over 20 jaar nog amper pensionstallen die paarden in de winter op stal houden nog vol staan. Omdat wij mensen ons steeds bewuster worden dat het niet diervriendelijk is een paard 23 uur op te sluiten. Ik denk dan ook dat de mensen die hier heel fel zeggen dat ze wel gelukkig zijn die paarden ook over een aantal jaar omdraaien. Ben daar zelf denk wel het perfecte voorbeeld van haha! Ik noem het ontwetenheid.

Het is goed dat hier over gepraat wordt!

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:09

nouklime schreef:
Ik vind het een heftige discussie worden. Maar wel een hele goede! Er is verandering op komst met het betrekken tot het houden van paarden. En ik gok dan ook dat er over 20 jaar nog amper pensionstallen die paarden in de winter op stal houden nog vol staan. Omdat wij mensen ons steeds bewuster worden dat het niet diervriendelijk is een paard 23 uur op te sluiten. Ik denk dan ook dat de mensen die hier heel fel zeggen dat ze wel gelukkig zijn die paarden ook over een aantal jaar omdraaien. Ben daar zelf denk wel het perfecte voorbeeld van haha! Ik noem het ontwetenheid.

Het is goed dat hier over gepraat wordt!


En dat vraag ik mij af... Ik ben juist bang dat er over 20 jaar nog minder ruimte is om paarden (of andere vee dieren) nog buiten te laten staan omdat alles volgebouwd wordt hier...
En ook rondom de meeste stallen zal er in 20 jaar niet ineens meer ruimte zijn om ze naar buiten te kunnen doen -O-

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:12

Pipodipo schreef:
Met een paar handige jachtluipaarden was het misschien anders geweest, nu gingen ze dood van de honger.

En voor de mensen met opmerkingen over pensionstallen waar alles zo verkeerd is: ga ernaartoe en beklaag je tegen de eigenaren erover.


Ik heb ze ook gezien, de eigenaren die wel eens een dagje oversloegen en waarbij het paard er dan dus 48 uur achtereen niet uitkwam. Tot voor kort waren er zelfs nog stallen die op 1e kerstdag gesloten waren en waarbij je dus als eigenaar niet eens bij je paard kon. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Op die stallen wil ik überhaupt niet staan.

Enfin, ik vind dat je als stalhouder daar ook nog een verantwoordelijkheid hebt. Die zou een eigenaar erop moeten aanspreken en bij onveranderd gedrag laten vertrekken. Maar dan moet je zelf natuurlijk wel het goede voorbeeld geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:15

Babootje schreef:
Pipodipo schreef:
Met een paar handige jachtluipaarden was het misschien anders geweest, nu gingen ze dood van de honger.

En voor de mensen met opmerkingen over pensionstallen waar alles zo verkeerd is: ga ernaartoe en beklaag je tegen de eigenaren erover.


Ik heb ze ook gezien, de eigenaren die wel eens een dagje oversloegen en waarbij het paard er dan dus 48 uur achtereen niet uitkwam. Tot voor kort waren er zelfs nog stallen die op 1e kerstdag gesloten waren en waarbij je dus als eigenaar niet eens bij je paard kon. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Op die stallen wil ik überhaupt niet staan.

Enfin, ik vind dat je als stalhouder daar ook nog een verantwoordelijkheid hebt. Die zou een eigenaar erop moeten aanspreken en bij onveranderd gedrag laten vertrekken. Maar dan moet je zelf natuurlijk wel het goede voorbeeld geven.


Ik heb afgelopen dinsdag een rondje stallen gedaan, en vorig weekend ook een aantal.
En geloof mij, ik heb vaak zat gezegd dat ik mijn paard MINIMAAL 6 maar eigenlijk gewoon 8 uur per dag naar buiten wil. Hoeveel reacties ik wel niet gehad heb met "maar na 3 uur willen ze zelf naar binnen" of "een sportpaard hoeft maar 2 uur naar buiten" werd ik echt verdrietig van :( Zelfs m'n moeder stond ervan te kijken...
Dus helaas, veel eigenaren van pensionstallen valt niet mee te praten hoor...

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:24

Haha nu je het zegt dat zou ook kunnen @dreamer! Maar ik hoop echt van niet! Het mooiste zou zijn als er regels komen voor het houden van paarden en dus niet verplicht water en voer maar ook gewoon bewegen in vrijheid. Ben benieuwd naar de toekomst!

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:28

Eigenaren van pensionstallen hebben een bedrijf te runnen. Dus het is logisch dat je niet de antwoorden krijgt die enkel rekening houden met paardenwelzijn. Zij denken ook aan praktische indeling van het werk, moeten rekening houden met personeel en met klanten. En met de prijs die ze kunnen vragen. Dus als ze hun klanten kunnen aanpraten dat een paard maar 2 of 3 uur naar buiten maakt dat hun werk heel wat makkelijker.
Het is aan de klanten om daar niet in mee te gaan. Maar klanten moeten dan ook bereid zijn een eerlijke prijs te betalen voor het werk van de pensionhouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:33

Sclimpre schreef:
Eigenaren van pensionstallen hebben een bedrijf te runnen. Dus het is logisch dat je niet de antwoorden krijgt die enkel rekening houden met paardenwelzijn. Zij denken ook aan praktische indeling van het werk, moeten rekening houden met personeel en met klanten. En met de prijs die ze kunnen vragen. Dus als ze hun klanten kunnen aanpraten dat een paard maar 2 of 3 uur naar buiten maakt dat hun werk heel wat makkelijker.
Het is aan de klanten om daar niet in mee te gaan. Maar klanten moeten dan ook bereid zijn een eerlijke prijs te betalen voor het werk van de pensionhouder.


Ik ben er inderdaad niet heengegaan en zeker bereid een flink bedrag te betalen voor een goede stal! (dat doe ik nu ook, lees 400+)
Maar het ging mij om die 2 opmerkingen zelf, dat de paarden niet willen en een sportpaard niet hoeft. Dat begrijp ik echt niet en is gewoon jezelf voor de gek houden.
Zeg dan eerlijk dat je de ruimte/tijd niet hebt om het te doen of het gewoon niet wil of niet nodig vind, niet zo'n onzin antwoord...

simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:37

Babootje schreef:
Pipodipo schreef:
Met een paar handige jachtluipaarden was het misschien anders geweest, nu gingen ze dood van de honger.

En voor de mensen met opmerkingen over pensionstallen waar alles zo verkeerd is: ga ernaartoe en beklaag je tegen de eigenaren erover.


Ik heb ze ook gezien, de eigenaren die wel eens een dagje oversloegen en waarbij het paard er dan dus 48 uur achtereen niet uitkwam. Tot voor kort waren er zelfs nog stallen die op 1e kerstdag gesloten waren en waarbij je dus als eigenaar niet eens bij je paard kon. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Op die stallen wil ik überhaupt niet staan.

Enfin, ik vind dat je als stalhouder daar ook nog een verantwoordelijkheid hebt. Die zou een eigenaar erop moeten aanspreken en bij onveranderd gedrag laten vertrekken. Maar dan moet je zelf natuurlijk wel het goede voorbeeld geven.



Die zijn er nog genoeg.

Bij ons in de regio hebben diverse stallen deze regel.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:41

_Dreamer schreef:
En dat vraag ik mij af... Ik ben juist bang dat er over 20 jaar nog minder ruimte is om paarden (of andere vee dieren) nog buiten te laten staan omdat alles volgebouwd wordt hier...
En ook rondom de meeste stallen zal er in 20 jaar niet ineens meer ruimte zijn om ze naar buiten te kunnen doen -O-


Ik denk dat er structureel een aantal zaken moeten veranderen.

De veestapel moet kleiner, Nederland moet gezonder en verantwoorder produceren voor eigen land en niet zozeer de export die onze gronden leegtrekt, dieren een klotebestaan geeft en niet winstgevend is.
Mensen moeten dus minder dierlijke producten eten (gezonder eten dus), en dus is er meer grond beschikbaar voor natuur en andere dieren.

Stallingen moeten meer gesitueerd worden op zandgrond, of bereid zijn te investeren in goede drainage voor buitenruimte op kleigrond.

Veel stallingen kunnen veel functioneler. Juist dat steeds binnen zetten en de enorme hoeveelheden strooisel die er doorheen gejaagd worden zijn arbeidsintensief en prijziger. Bovendien contra-productief als het gaat om gezondheid.
Het bewegingsapparaat, de luchtwegen, het lymfatisch systeem; alles lijdt onder langdurig stilstaan.

Mensen beschikken overduidelijk niet over voldoende kennis, dus als opvoeden niet helpt, moet regulering van hoger hand maar helpen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:42

_Dreamer schreef:
Sclimpre schreef:
Eigenaren van pensionstallen hebben een bedrijf te runnen. Dus het is logisch dat je niet de antwoorden krijgt die enkel rekening houden met paardenwelzijn. Zij denken ook aan praktische indeling van het werk, moeten rekening houden met personeel en met klanten. En met de prijs die ze kunnen vragen. Dus als ze hun klanten kunnen aanpraten dat een paard maar 2 of 3 uur naar buiten maakt dat hun werk heel wat makkelijker.
Het is aan de klanten om daar niet in mee te gaan. Maar klanten moeten dan ook bereid zijn een eerlijke prijs te betalen voor het werk van de pensionhouder.


Ik ben er inderdaad niet heengegaan en zeker bereid een flink bedrag te betalen voor een goede stal! (dat doe ik nu ook, lees 400+)
Maar het ging mij om die 2 opmerkingen zelf, dat de paarden niet willen en een sportpaard niet hoeft. Dat begrijp ik echt niet en is gewoon jezelf voor de gek houden.
Zeg dan eerlijk dat je de ruimte/tijd niet hebt om het te doen of het gewoon niet wil of niet nodig vind, niet zo'n onzin antwoord...

Voor 400+ kan je al eens een paard binnen- en buiten zetten en wat ruimte voorzien :j
Ik denk dat die pensioneigenaren heel goed zelf weten dat het onzin is wat ze zeggen, maar veel klanten zullen er wel intrappen.
Wat ik hier heel vaak zie zijn mensen die hun paard echt een heel eind uit de buurt stallen, ergens waar er nog meer rumte is en hij vaker naar buiten kan. Nadeel is dan uiteraard de reistijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:52

Jupp, mijn paard verhuist volgende week naar een stal op 40 minuten rijden. Maar daar komt ze wel het hele jaar door 8 uur per dag op de wei. Alleen, in een groepje of met z'n tweeën, net wat bij het paard past. Voor de nacht ook mooie ruime boxen. En volpension, 7 dagen per week binnen- en buiten zetten en mesten. En voor mijzelf ook nog is de luxe van een binnenbak, altijd mooi meegenomen ;)

_Nelleke_

Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:09

_Dreamer schreef:
Jupp, mijn paard verhuist volgende week naar een stal op 40 minuten rijden. Maar daar komt ze wel het hele jaar door 8 uur per dag op de wei. Alleen, in een groepje of met z'n tweeën, net wat bij het paard past. Voor de nacht ook mooie ruime boxen. En volpension, 7 dagen per week binnen- en buiten zetten en mesten. En voor mijzelf ook nog is de luxe van een binnenbak, altijd mooi meegenomen ;)


Mag ik vragen hoe je dit gaat doen? Ga je dan nog steeds elke dag of krijgt je paard dan vaker vrij? Geen oordeel hoor, ik heb mijn paard op 35 min gehad maar had dit echt onderschat en hem na een jaar toch weer dichterbij huis gehaald.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:14

Babootje schreef:
Pipodipo schreef:
Met een paar handige jachtluipaarden was het misschien anders geweest, nu gingen ze dood van de honger.

En voor de mensen met opmerkingen over pensionstallen waar alles zo verkeerd is: ga ernaartoe en beklaag je tegen de eigenaren erover.


Ik heb ze ook gezien, de eigenaren die wel eens een dagje oversloegen en waarbij het paard er dan dus 48 uur achtereen niet uitkwam. Tot voor kort waren er zelfs nog stallen die op 1e kerstdag gesloten waren en waarbij je dus als eigenaar niet eens bij je paard kon. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Op die stallen wil ik überhaupt niet staan.

Enfin, ik vind dat je als stalhouder daar ook nog een verantwoordelijkheid hebt. Die zou een eigenaar erop moeten aanspreken en bij onveranderd gedrag laten vertrekken. Maar dan moet je zelf natuurlijk wel het goede voorbeeld geven.


simongek schreef:
Die zijn er nog genoeg.
Bij ons in de regio hebben diverse stallen deze regel.


Klopt, en ik vind dat echt niet meer van deze tijd.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:15

Ik heb de paarden ook een half uur van huis staan en als het tegen zit qua files een uur reistijd.
Er is echt geen behoorlijke stal te vinden die meer in de buurt zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:17

_Nelleke_ schreef:
_Dreamer schreef:
Jupp, mijn paard verhuist volgende week naar een stal op 40 minuten rijden. Maar daar komt ze wel het hele jaar door 8 uur per dag op de wei. Alleen, in een groepje of met z'n tweeën, net wat bij het paard past. Voor de nacht ook mooie ruime boxen. En volpension, 7 dagen per week binnen- en buiten zetten en mesten. En voor mijzelf ook nog is de luxe van een binnenbak, altijd mooi meegenomen ;)


Mag ik vragen hoe je dit gaat doen? Ga je dan nog steeds elke dag of krijgt je paard dan vaker vrij? Geen oordeel hoor, ik heb mijn paard op 35 min gehad maar had dit echt onderschat en hem na een jaar toch weer dichterbij huis gehaald.


Ik heb een bijrijder voor 2 dagen, en paard heeft iedere week sowieso 1 dag vrij. Dus ik moet eigenlijk maar 4x per week heen :) Want op zo'n stal als deze hoef ik op haar vrije dag niet perse te gaan.
Stallen waar ze buiten komen zijn hier echt niet, ik woon op 20 minuten fietsen van het centrum van [plaats]... Dus voor een plekje waar mijn paard gewoon fijn staat wil ik best een stukje rijden :)

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:24

Babootje schreef:
Pipodipo schreef:
Met een paar handige jachtluipaarden was het misschien anders geweest, nu gingen ze dood van de honger.

En voor de mensen met opmerkingen over pensionstallen waar alles zo verkeerd is: ga ernaartoe en beklaag je tegen de eigenaren erover.


Ik heb ze ook gezien, de eigenaren die wel eens een dagje oversloegen en waarbij het paard er dan dus 48 uur achtereen niet uitkwam. Tot voor kort waren er zelfs nog stallen die op 1e kerstdag gesloten waren en waarbij je dus als eigenaar niet eens bij je paard kon. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Op die stallen wil ik überhaupt niet staan.

Enfin, ik vind dat je als stalhouder daar ook nog een verantwoordelijkheid hebt. Die zou een eigenaar erop moeten aanspreken en bij onveranderd gedrag laten vertrekken. Maar dan moet je zelf natuurlijk wel het goede voorbeeld geven.

Die stalhouder is meestal degene die de plooien glad strijkt en dus toch maar de stal opstrooit en het paard de passen de hoeveelheid voer geeft en ze zijn er ook die het diertje toch maar naar buiten doet. Op elke stal zijn er van die weeskindjes waar weinig naar omgekeken wordt, vaak in combinatie met slecht betalen.

Ninx, je hebt ook nog zoiets als de realiteit. Maar het is goed om te weten hoe je erover denkt, dat maakt het makkelijker om je posts op waarde te schatten.

Even voor de mensen die vinden dat de pensionhouder het maar moet oplossen, laten we een casus doorrekenen. Neem een klein bescheiden stalletje van ongeveer 20 paardjes die allemaal 8 uur buiten moeten staan. Als je om 8 uur beneden komt dan moet je dus eerst bakjes voeren en medicijnen geven, vitaminenkoeken geven enzo. Daarna moeten al die 20 paardjes naar buiten en moet je hooibakken vullen, want het is winter. Als alles buiten staat is het 9 uur, tijd om de stallen te gaan doen. Om 1700 moeten ze weer naar binnen.
Vraag 1: hoeveel vierkante meter of hectare heb je nodig om 20 paarden samen in een paddock te zetten??

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:29

Pipodipo schreef:
Ninx, je hebt ook nog zoiets als de realiteit. Maar het is goed om te weten hoe je erover denkt, dat maakt het makkelijker om je posts op waarde te schatten.

Even voor de mensen die vinden dat de pensionhouder het maar moet oplossen, laten we een casus doorrekenen. Neem een klein bescheiden stalletje van ongeveer 20 paardjes die allemaal 8 uur buiten moeten staan. Als je om 8 uur beneden komt dan moet je dus eerst bakjes voeren en medicijnen geven, vitaminenkoeken geven enzo. Daarna moeten al die 20 paardjes naar buiten en moet je hooibakken vullen, want het is winter. Als alles buiten staat is het 9 uur, tijd om de stallen te gaan doen. Om 1700 moeten ze weer naar binnen.
Vraag 1: hoeveel vierkante meter of hectare heb je nodig om 20 paarden samen in een paddock te zetten??


Kun je jezelf nader verklaren Pipodipo? Die oneliners zijn niet erg informatief, ik heb dus geen idee waaraan je refereert?

Ik vind niet dat een pensionhouder het moet oplossen. Een eigenaar is verantwoordelijk voor het dier.
Is er geen mogelijkheid in jouw regio om het goed te regelen, zoek het dan verderop, of schaf het dier niet aan.
Eigen dier = eigen verantwoordelijkheid.
Maar dat laatste schiet er nogal bij in, dus is striktere regelgeving de enige oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:44

Ninx schreef:
Pipodipo schreef:
Ninx, je hebt ook nog zoiets als de realiteit. Maar het is goed om te weten hoe je erover denkt, dat maakt het makkelijker om je posts op waarde te schatten.

Even voor de mensen die vinden dat de pensionhouder het maar moet oplossen, laten we een casus doorrekenen. Neem een klein bescheiden stalletje van ongeveer 20 paardjes die allemaal 8 uur buiten moeten staan. Als je om 8 uur beneden komt dan moet je dus eerst bakjes voeren en medicijnen geven, vitaminenkoeken geven enzo. Daarna moeten al die 20 paardjes naar buiten en moet je hooibakken vullen, want het is winter. Als alles buiten staat is het 9 uur, tijd om de stallen te gaan doen. Om 1700 moeten ze weer naar binnen.
Vraag 1: hoeveel vierkante meter of hectare heb je nodig om 20 paarden samen in een paddock te zetten??


Kun je jezelf nader verklaren Pipodipo? Die oneliners zijn niet erg informatief, ik heb dus geen idee waaraan je refereert?

Ik vind niet dat een pensionhouder het moet oplossen. Een eigenaar is verantwoordelijk voor het dier.
Is er geen mogelijkheid in jouw regio om het goed te regelen, zoek het dan verderop, of schaf het dier niet aan.
Eigen dier = eigen verantwoordelijkheid.
Maar dat laatste schiet er nogal bij in, dus is striktere regelgeving de enige oplossing.


Wij gaan nu dus naar een stal waar er om 8:00 60 paarden naar buiten moeten (incl de polo-paarden, daarom zijn het er zo veel), en dan tussen 15:00 en 16:00 weer beginnen met binnenhalen. Het kost ze ong 1,5 uur lopen per keer en toch wordt het gedaan. Ze hebben wel immens veel grond, dat moet ik er wel bij zeggen en zoveel is bij langen na niet overal mogelijk.
Het kan dus best. Inderdaad is het niet alleen de verantwoordelijkheid van de pensionhouder, maar het is wel hoeveel men ervoor over heeft. Zowel de pensioneigenaar als in tijd, als de paardeneigenaar als in geld (en reistijd soms). Want onmogelijk is het niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-11-18 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:49

_Dreamer, ze hebben dus grond, dat is al 1 ding. Ze hebben ook personeel om die 60 paarden naar buiten te doen in 1,5 uur tijd. Maar goed, hoeveel grond heb je nodig? Dan hebben we het nog niet over het materiaal en de tijd van het personeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:52

Pipodipo schreef:
_Dreamer, ze hebben dus grond, dat is al 1 ding. Ze hebben ook personeel om die 60 paarden naar buiten te doen in 1,5 uur tijd. Maar goed, hoeveel grond heb je nodig? Dan hebben we het nog niet over het materiaal en de tijd van het personeel.


Er is inderdaad personeel, zeker! Al durf ik niet te zeggen hoeveel, en de meeste paarden kunnen per 2 mee, dus dat scheelt al! Je moet soms alleen flink ver lopen, vooral voor alle polo-paarden. Die hebben echt de achterste wei en de pensionpaarden de dichtstbijzijnde.
Ik durf niet te zeggen hoeveel ze hebben, als we er volgende week staan kan ik het wel vragen als je het echt interessant vind om te weten? :)

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:59

Pipodipo schreef:
_Dreamer, ze hebben dus grond, dat is al 1 ding. Ze hebben ook personeel om die 60 paarden naar buiten te doen in 1,5 uur tijd. Maar goed, hoeveel grond heb je nodig? Dan hebben we het nog niet over het materiaal en de tijd van het personeel.


Pipdipo; kun je jezelf nog even nader verklaren aangaande 'realiteitsbesef'? Het is zonde dat ik post typ, jij een onbegrijpelijk oneliner post, en verder er niet op terug komt....

ps: je hebt wanneer je het over weidegang hebt 0.5 tot 1 hectare nodig per paard wanneer je dit ook wilt gebruiken voor hooiwinning.
Wanneer je minder grond hebt en hooi inkoopt en je buitenruimte uit paddocks bestaat, heb je minder ruimte nodig. De ruimte is immers niet de voedselbron.
Hiervan zijn natuurlijk steeds meer zeer fraaie voorbeelden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BVLJ, IASCrawler en 12 bezoekers