Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 00:54

Gisteren sprak ik met iemand die in zuid Holland woont en haar paarden voor flink wat geld pm op een pensionstal heeft staan waar ze een uurtje per dag naar buiten gaan in een kleine paddock(van okt tot mei).
Ik kan daar met mijn boeren paardenverstand niet bij, mijn paarden staan van 8 tot 6 buiten in de winter en bij zomerdag 24/7.
Op het land welteverstaan omdat ik geen fan ben van kleine, zandpaddocks.

Ik stelde haar de vraag: Waarom heb je een paard als je het geen paardwaardig leven kan bieden?

Nadat ik vandaag het topic van (volgens mij Arabesk) las waar het ook weer gaat over de behoefte van paarden en hoe daar mee om gegaan wordt binnen de Nederlandse 'stal cultuur' ben ik benieuwd hoe bokkers hierover denken.

De stelling gaat als volgt:
Citaat:
Indien je een paard per dag geen 6 tot 8 uur vrije uitloop kunt bieden zou je geen paard moeten willen/mogen houden.


Ik realiseer me dat deze stelling voor sommige mensen confronterend is, hou het beleefd en laten we ondanks onze mening respectvol blijven.

Modopmerking toegevoegd op pagina 27:
Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek tussen voor-en tegenstanders om wel respectvol naar elkaar te blijven reageren. Dit komt de sfeer ten goede. Je kan het niet eens zijn met elkaar, maar daarbij persoonlijk te worden is nergens voor nodig.


Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 01:00

Ik ben er heél simpel in, een paard hoort te bewegen, te spelen, te rennen te rollen, kortom, paard zijn. Dat gaat niet in een hok van 3x3 23 uur lang. Een hond stop je ook niet 23 uur in een bench om een uurtje de bossen in te gaan.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 01:03

Eens.

Moet wel zeggen aangepast aan de mogelijkheden. Zoals jij het stelt, kleine paddocks vs. weide. Qua ruimte de weide, maar sinds ik ben verhuisd van zandgrond naar kleigrond begrijp ik ineens het nut van paddocks en kan ik zelf swinters ook slechts zonder. Liever een kleinere, droge paddock dan de smerige gladde en zware klei. Maar bij mij is de paddock (voor 2-3 paarden) nog steeds groter dan een standaard rijbak.

Verder kan ik er met mn hoofd niet bij dat men met een goed gevoel in bed ligt wetende dat je paard nagenoeg 24/7 opgesloten staat te vereenzamen.

‘Snachts op stal is voor mij acceptabel, maar liever niet. Ik schrik wel van het grote aantal eigenaren die niet door heeft hoe scheef ook daarbij de verdeling buiten/op stal is als je per 24 uur gaaf kijken.

_Tarzan

Berichten: 11154
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 01:06

Mijn paard staat bewust op een stalling verder van huis weg omdat ze bijna nergens in de winter weidegang bieden.

Mijn paard gaat rond 9 uur naar buiten en komt tussen 15.00 en 16.30 naar binnen (ligt er net aan of ze vroeg zijn of iets uitlopen maar hij is een van de of de laatste die naar binnen komt :) ) In de zomer staat hij vaker 24/7 buiten of snachts buiten en overdag binnen als het te heet is.

Ik zou er niet mee kunnen leven als mijn paard de hele dag op stal zou moeten staan (extreme weersomstandigheden daargelaten)

(Mijn konijnen hebben ook 24/7 vrije uitloop in een ren en zal ik ook nooit opsluiten.)

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 01:49

Met een ruime paddock met hooi/kuil is niets mis!
Het nederlandse klimaat is simpelweg niet geschikt voor het jaar rond weidegang. Het gras houdt namelijk een tijd van het jaar op met groeien. De enige manier om ervoor te zorgen dat er altijd wat armetierige grassprietjes beschikbaar zijn is de weide in het algemeen afschaffen: alle hekken weg. Zidat alle paarden het hele jaar rond hun grasje bij elkaar kunnen scharrelen. Dát is natuurlijk.

Doe mij maar een fatsoenlijke paddock met hooi in de wintermaanden. Ik snap die hysterie dat het weide moet zijn niet echt. Een deel van het jaar is een paddock ook goed.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 01:52

@palmera, in een paddock kan een paard niet veel bewegen, het staat vaak met zijn snoet in de hooibak. De weide zorgt voor meer beweging, zelfs als er geen gras staat lopen paarden er meer dan in een paddock en gezien paarden er op gebouwd zijn om de hele dag te bewegen en kleine beetjes te eten....
Anyway, jij bent het dus niet eens met de stelling ;)

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 01:55

Ik heb stukjes wei gezien die kleiner zijn dan een ruime paddock. ;)

Ik ben het eens met buiten zijn. Maar niet persé weide.
Dan kan namelijk 80% van de paardenliefhebbers hun hobby op hun buik schrijven.

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 02:00

Mijne hebben amper gras (2 mini's) maar zeker ruimte om te rennen spelen en doen.
Nu het kouder en natter wordt gaan ze rond 21.00 zelf naar binnen, sinds 2 weel sluit ik de deur om 21.30 omdat ze geschoren zijn en 1 sinds vorige week aan medicatie ect. Tussen 6 en 7 uur staan ze weer buiten.

Normaal kunnen ze zelf kiezen.
zomers is de stal altijd dicht en slapen ze in de schuilstal :)

Ja ik ben het er mee eens dat een paard zeker meerdere uren per dag op een weide/ruime paddock moet kunnen rond bewegen en zijn eigen ding doen en het liefst met soortgenoten
Laatst bijgewerkt door rayoow op 01-11-18 02:02, in het totaal 1 keer bewerkt

theadora99

Berichten: 3628
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 02:01

Moeten willen houden ben ik het zeker mee eens. Ik heb al een stal uitgekozen voor als ik ooit een eigen paard krijg, waar paarden de mogelijkheid hebben om in groepsverband 24/7 buiten te staan met schuilmogelijkheden en onbeperkt hooi verdeeld over (uit mijn hoofd) 7 of 8 voerbeurten per dag. Dus ja, dat is het beeld wat ik voor ogen heb, waar ik aan gewend ben en wat ik een fijn concept vind. Ik zie het een beetje als kinderen de hele dag stil op de bank laten zitten, en dan mogen ze 2 uurtjes naar de speeltuin en daarna weer op de bank zitten. Succes ermee :')

Maar mogen is weer wat groter. Mogen is meer “wettelijk” bepaald. En hoewel ik niet tegen een wet als dit zou zijn, of een regel, zie ik daar praktische problemen in.

+Overigens zie ik de stelling “vrije uitloop” iets breder dan hierboven (nieuwe reacties voor ik hem plaatste). Vrije uitloop zie ik als een plek waar paarden kunnen rennen, gek doen etc, ongeacht of dit gras, zand of voor mijn part een enorme stro stal is (oké niet helemaal), vind ik al snel onder vrije uitloop. Een paddock van 2 bij 3 is iets anders dan eentje van 20 bij 20 bijvoorbeeld. Ook afhankelijk van het aantal paarden. Niet zo makkelijk 1 antwoord te geven. Want een weide van 10 bij 10 is bij wijze van spreken misschien heel leuk voor 10 paarden, maar voor 50 paarden wordt het wel gezellig, zeg maar.

Onali

Berichten: 18446
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 02:16

Tja heel makkelijk gezegd, maar als je eenmaal een band hebt opgebouwd kan je moeilijk weglopen.

Ik leerde mijn fjord 14 jaar geleden kennen. 24 uur per dag op stal in de winter, in de zomer 24 uur per dag op de wei.
Hij was mijn verzorgpaard en ja ik had mn twijfels maar iedereen op stal (jong en oud) deed alsof dit normaal was.
Iedereen kwam zo'n beetje tegelijk in de namiddag op stal, we hadden 1 minipaddock. Daar ging je paard dan in terwijl jij ging mesten. De volgende stond al klaar op de poetsplaats te wachten totdat jij eruit ging. Onze bak was 1 kilometer verderop, de boer zelf was een type geld moet verdiend worden, niet uitgegeven.

Toen ik hem na een paar maanden heb overgenomen bleef ik hier staan, maar was inmiddels wel aan het uitkijken voor iets anders. Dat duurde alsnog een jaar voordat hij weg kon.
Hij verhuisde naar een andere locatie bij dezelfde boer. Paarden stonden 's nachts op stal, overdag in het land.
Sinds die tijd ben ik veel kritischer geworden en hij heeft nooit meer 24/7 op stal gestaan. Altijd buiten met schuilmogelijkheden.
Maar ik zie het ook terug in de ontwikkelingen de laatste 10 jaar. Nu moet ik er inderdaad niet meer aan denken dat hij ooit zo gehouden is.


Soms moeten je ogen geopend worden, maar om nou te zeggen dat je helemaal geen paard 'mag' nemen als je daar woont. Nee :n


Er is trouwens niks mis met een paddock. Weidegang is niet jaarrond bevorderlijk voor sommige paarden. Ben het er wel mee eens dat een paddock niet een stal zonder dak en muren moet zijn, maar wel fijne afmetingen moet hebben.
Nederland is simpelweg veels te klein om overal PP's te hebben.

Black is the colour of my true love's hair

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 03:20

Het gaat niet per se om paddock of wei, maar de grootte ervan, of er te eten is en of ze samen staan.

Wij hebben een bestraat plein, heel breed zandpad, dan een mega zandpaddock en dan weer een pad om een weitje met achterin ook een breed zandstuk waar ook een hooibak staat en ze liggen en rollen etc. Dus wel zand, maar alles is aanwezig. Water op steen, hooihuisje op steen, 2 open stallen, Bomen en 1 mega boom met hooibak eronder.
We hebben nog een hooibak en spelen met de plekken.

Dus nee, een paddock hoeft niet slecht te zijn. Zeker niet voor ir en hb paarden bijv.

Maar te weinig buiten moet niet mogen. Het is hard als mensen daarom geen paarden meer kunnen houden, maar waarom moet iedereen maar een paard kunnen hebben? Vaak ten koste van het paard? Het zijn dieren, geen fietsen.
Niet iedereen kan een villa kopen, dure auto of veel grote reizen maken.

Wees gewoon realistisch. Als mensen te klein wonen en of teveel weg zijn, nemen ze ook geen hond. Als je een paard geen goed leven kan bieden, neem dan ook geen paard. Niemand moet nu zijn paard wegdoen, maar waar een paard weg gaat, hoeft er niet per se een nieuwe voor terug.

Als stallen niet willen veranderen, moeten de eigenaren dat wel doen. Waar stallen leeg komen te staan., gaan ze vanzelf wel ooit iets doen waar mogelijk en de rest zal verdwijnen.

Wat niet kan, kan gewoon niet.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 06:44

Het zou natuurlijk wel mooi zijn als je paard het hele jaar door de wei in kan, maar daar zijn de meeste weiden echt niet geschikt voor in Nederland. Mijn paard staat in het winterseizoen 7 a 8 uur in een redelijk grote paddock en ik denk dat ik dan nog mazzel heb dat ik zo’n plek voor hem heb weten te vinden.
Een paddock-paradise zou mooier zijn.
En toch geloof ik niet dat mijn paard een paard-onwaardig bestaan heeft.
Ik vind je stelling net even te hoog gegrepen, maar ik begrijp hem wel.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:03

Die van mij gaan naar buiten als het licht word, en naar binnen als het donker word, ongeacht het jaargetijde...

Bevalt prima. Ze hebben ieder een stal van 5x5 met een uitloop van 5x10 eraan vast. Ze komen juist graag binnen, vooral in de winter!

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:04

Eens. Een van de redenen waarom ik gekozen heb voor verkoop van mijn jonge tinker nadat de ode was overleden. Omdat ik binnen een redelijke afstand geen betaalbare stal kon vinden waar ze genoeg buiten zouden komen. Behalve een paddock paradise met te weinig gras in de zomer. En jonge tinker geen fan is van buitenstaan zonder goede schuilmogelijkheid. Bij regen gaat ie binnen staan.

Ik heb het helaas tijdje voor oude tinker niet kunnen vermijden. Na verhuizing naar andere regio had ik een stal gevonden met winterweidegang. Alleen bleek na twee maanden hij zijn box doodeng vond en steeds meer in paniek raakte s nachts. Reden onbekend. Noodgedwongen moeten verhuizen naar een plek waar ze in de winter helemaal niet buitenkwamen tenzij je zelf deed in een mini modder paddock. Heb dus heel wat uren gewandeld, stapmolen, paddock en wachten om hem maar buiten te krijgen. En gelijk doorgezocht baar een betere plek.

Met paddock is niks mis, mits droog met eten en beenstrek ruimte

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:31

Ik kan mijn paard niet 8 uur per dag buiten in de winter bieden, maar echt niet dat ik hem weg ga doen na 12 jaar. Waar denken jullie dat al die paarden terecht gaan komen? Beter? Denk het niet. Elk paard is anders en heeft verschillende behoeften. Ik wil best een stukje reistijd hebben, maar ga niet elke dag 2 uur reizen om bij mijn paard te komen. Je zoekt een goede en ideale combinatie voor er tussen in wat voor zowel jou als je paard werkt. Denk niet dat je daar een label op kan plakken van dat het minimaal zoveel uur per dag moet zijn. Mijn oudje maak ik niet in de winter blij met in de wei staan met -5. Die trekt dat lichamelijk niet en heeft de warmte van een stal nodig om te voorkomen dat hij stijver wordt.

Denk dat dit topic ook vooral maar 1 geluid zal zijn en je niet veel reacties gaat krijgen van mensen die geen 8 uur per dag kunnen bieden.
Het is ook altijd dezelfde discussie en eerlijk gezegd trek ik het me ook niet meer echt aan :)

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:37

Ik ben het niet eens met je stelling. Ik ben voor 24/7 buiten met schuil maar ik kan mijn beesten nu al niet meer op de wei laten lopen. Dan is het in no time blub totnde knieën, lijkt me ook niet gezond. Klei ansich is nog niet eens zo erg maar dan erdoorheen ploeteren vind ik wel erg tricky. Ik ga ook niet ineens 8 uur rijden bij schoorl in het zware duinzand. Dan gaan ze gewoon stuk. Hier dus pleinen en paddock en looppaden. Ze vermaken zich prima.

Voor degene die paarden het grootste gedeelte van de dag binnen hebben en als ze dan wat gaan doen ook nog snel zachte ondergrond kiezen (ook eigenlijk voor ts want die heeft wei of stal) hoe kwetsbaar zijn jullie paarden? Ik zie hier de veulens al over het betegelde pad rennen en sliden. Ik denk dat hun weefsels hier sterker van worden en ze dus uiteindelijk minder blessure gevoelig zijn. Ik kan ook rustig met mijn dieren op straat draven sn galoperen. Hoe is dat bij jullie paarden?

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

belle_boef

Berichten: 10728
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:42

Eens. Paarden horen te bewegen en niet op 3-3 rondjes te draaien en als ze san even in de paddock mogen compleet uit hun panty gaan. Geen gezond gedrag voor lijf en hoofd.

Dus minimaal stallen met een flinke uitloop en contact met de buren. En daarnaast weidegang of pp- paden als er geen weidegang toelaatbaar is. Maar opsluiten voor zoveel uur is wel achterhaalt

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:45

Ik ben opgegroeid met in de winter 24/7 binnen ik zag het als klein meisje op de manege ik zag het later bij mijn verzorgpaarden en toen ik later mijn eigen paard had deed ik het ook. Ik wist namelijk niet beter! Nu sta ik op een stal alweer 2 jaar, waar ze 24/7 buiten staan en over 2 weken begint het paddock seizoen en komen ze 12 uur per dag in de paddock me een slowfeeder omdat het land te nat en te glad word. En nu pas besef ik hoe paardonwaardig 24/7 binnen is. Denk dat dat ook een probleem is dat mensen net als Ik niet beter weten. Gelukkig nu wel! En ga hier nooit meer weg!

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:46

Deels eens. Ik vind dat ze buiten moeten kunnen lopen, maar ben zelf geen fan van het hele jaar door op de wei.

Mijn mini Appaloosa komt maar een uurtje per dag op de wei van april tot november omdat hij gevoelig is voor suikers. Hij staat de rest van de uren in een grote paddock met grote schuilstal (bedekt met stro) met 2 andere paarden en 2 ponys. In de paddock kan hij prima een stuk rennen. En dat doet hij dan ook
Geen onbeperkt hooi, wel 3 a 4 x per dag een grote portie (avonds dubbel) en 2x per dag een handje vitamine korrel. :)
Het is een stuk van mijn huis, want hier in de regio zijn dit soort stallen héél moeilijk te vinden. Zeker als je er nog fatsoenlijke faciliteiten bij wil. Die hebben wij gelukkig.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:07

Ik denk dat je het ook per paard moet bekijken... als het regent wil mijn merrie echt niet naar buiten!

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Jorex

Berichten: 9926
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:09

Niet mee eens, als ik mijn pony's zo lang op gras zet raakt Jorie HB en Alex schuurt al zijn manen en zijn staart kapot, want die is gewoon allergisch voor gras. Mijn pony's staan 24/7 buiten met schuilstal, maar wel in een zandpaddock. Ze mogen af en toe even grazen in het land voor max 4 uren. Qua grootte is de paddock aan de kleine kant dus ik als ik thuis ben, komen ze er dagelijks even uit om echt goed hard te rennen. Ik zou ze het liefst op een pp willen houden later.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 01-11-18 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Alex en Jorie <3

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:11

Wildgirl schreef:
@palmera, in een paddock kan een paard niet veel bewegen, het staat vaak met zijn snoet in de hooibak. De weide zorgt voor meer beweging, zelfs als er geen gras staat lopen paarden er meer dan in een paddock en gezien paarden er op gebouwd zijn om de hele dag te bewegen en kleine beetjes te eten....
Anyway, jij bent het dus niet eens met de stelling ;)

Ik vind jouw uitspraak heel erg zwart wit. Jouw definitie van paddock is dus zeker de mijne niet. Ik ben het eens met de stelling, maar dan dat ze in de winter ook op de paddock kunnen. Maar, mijn definitie van paddock is anders dan de jouwe.
Mijn paarden staan namelijk in de winter in de paddock en in de zomer in de wei. Onze paddock is 25*43 meter voor 1 shet, 1 pony en 1 paard. In de zomer staat er gras (maar dit is dus niet de weide waar de paarden dan in lopen) in de paddock wat dan rustig aan opgegeten wordt in de winter. Ik vind dit ruim voldoende voor ze om te bewegen.
(Overigens snap ik dat je paddocks van 5x5 onvoldoende vindt, maar niet meteen alle paddocks over 1 kam scheren. En dan hebben we het nog niet eens over een paddock paradise gehad)

Syberdepiep

Berichten: 1599
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:20

Ik heb mn paarden thuis staan en we hebben zeker 45 hectare land. Maar mn paarden staan in de winter echt samen in de paddock omdat het niet meer te doen is op het land, gevaarlijk glad en gras groeit niet meer, wordt een grote bagger bende. Zeker als het regent dan doe je ze er geen plezier mee. Ben het eens dat je een paard niet te lang in een stal moet zetten, maar gezien het stallen aanbod heb je niet altijd die mogelijkheid. Wat ik wel erg vind dat stallen vaak echt kleine hokken zijn waar paarden niets kunnen zien etc. Mijn stallen zijn 4x4 m, beide met een buitenluik, en elke box heeft 3 ramen waardoor ze de hele polder kunnen zien. Mn stalgebouw is 8x8 m totaal en heeft in totaal dus 11 ramen, 2 buitenluiken en nog een deur met bovenluik, en geen tralies in de tussenwanden maar een lager tussenschot zodat ze nog kunnen kroelen. Hoeveel paarden staan er elke dag wel niet tegen een blinde muur aan te kijken? Mn paddock is 6 x 30 m en daar kunnen ze lekker in ravotten met ballen, in de winter leg ik daar ook nog een berg wilgentakken in zodat ze wat te doen hebben.

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:27

Oneens .
Paard vertoefd prima in de winter met x aantal uur stal en x aantal uur paddock

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:29

Wildgirl schreef:
mijn paarden staan van 8 tot 6 buiten in de winter en bij zomerdag 24/7.
Op het land welteverstaan omdat ik geen fan ben van kleine, zandpaddocks.


Die van mij staan van maart t/m oktober 24/7 in de wei (klei) en in de winter 24/7 op een paddock met open stal.
Ik heb ze liever 24/7 buiten in een paddock dan 14 uur binnen op stal zoals jij doet!
En die van mij staan zeker niet alleen te eten, er is genoeg te doen voor ze!

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 bezoekers