Zwangere merrie 'verdovend' scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ACIP9304
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-11-18

Zwangere merrie 'verdovend' scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 12:25

Dag allemaal!

Mijn - nog steeds - sportmerrie is sinds dit jaar voor de eerste keer zwanger. Vorig jaar een zwaardere blessure gehad dus we zijn nu terug aan het opbouwen op jumpings. Mijn merrie is dus zeker nog actief bezig, bij mijn weten het beste wat je kan doen als je merrie voor de eerste keer vol is.

Jammer genoeg is ze elk jaar al geschoren geweest en is ze nu al een echte teddybeer. Omdat ik ziekte wil vermijden door het overmatig zweten en ze op de wei staat, gaan we ze ook dit jaar opnieuw scheren.
PROBLEEM: merrie is altijd geschoren met verdoving, omdat ze zeer gevoelig is voor geluiden. Maar verdoving gaat nu dus niet meer want dit is te riskant om haar veulentje te verliezen. We gaan het dus sowieso eerst proberen met heel veel geduld en eventueel een praam.

Ik zoek dus ideeën en tips! Misschien natuurlijke druppels, verdoving die mag voor volle merrie's, ...

Dank je wel!

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Zwangere merrie 'verdovend' scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:30

Is die extra stress ook niet slecht voor het veulen ( kans op miskraam)

ACIP9304
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 12:32

dromertje2 schreef:
Is die extra stress ook niet slecht voor het veulen ( kans op miskraam)


Daar was ik ook wel aan aan het denken, maar DA zei dat ze dat nu ook weer niet ZO snel doen. Het is dubbel... Wil ze geen extra stress bezorgen, maar haar teddyvacht is echt te warm. Zelfs nu zweet ze van even de wei op en af te lopen... Het is een zweetzakje ;-)

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Zwangere merrie 'verdovend' scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:34

Maar als je ze niet meer intensieft traint, is het scheren dan echt noodzakelijk?
T is nu ook nig niet echt koud he. Als het kouder wordt zal ze op de wei niet meer zweten.

ACIP9304
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 12:36

dromertje2 schreef:
Maar als je ze niet meer intensieft traint, is het scheren dan echt noodzakelijk?
T is nu ook nig niet echt koud he. Als het kouder wordt zal ze op de wei niet meer zweten.


Ik moet van de dierenarts toch wel veel blijven rijden momenteel. Een eerste zwangerschap heeft de meeste kans om fout te gaan zegt hij. Als ik nu stop, gaat ze het moeilijk hebben op vlak van conditie en zou de ontsluiting moeilijker verlopen

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:37

Kan je niet alleen de borst- en halsstreek scheren? Dan kan ze wel haar warmte wat beter kwijt, maar zit je haar niet langer dan nodig stress te bezorgen. En misschien dat ze dat nog wel toelaat zonder verdoving?

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:38

Ik zou dit aangrijpen om haar hierin te trainen. Zoek een goede grondwerkjuf en ga haar leren dat geluiden niet eng zijn. Is een tijdsinvestering maar 1 waar je op de lange duur veel aan hebt!

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:39

ok, maar tussen rustig rijden om conditie op peil te houden of intensief met springwedstrijden is wel een verschil.

Enkel jachtpatroon, is rapper klaar.

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:40

Misschien een oornetje met watten proberen als geluid het grootste probleem is?

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:41

Ik zou ook iets minder intensief rijden en een jachtpatroon (of iets anders creatiefs wat snel klaar is) overwegen.

mooney

Berichten: 7777
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:41

Dit is misschien niet wat je wil horen en wellicht zijn er mensen die met tips komen die beter in je straatje passen.
Mijn persoonlijke kijk op de situatie is dat jij ervoor gekozen hebt om een veulen te willen fokken, daar horen ook concessies bij die je dan moet doen. Als zij niet zonder stress geschoren kan worden doe je dat dus niet, een merrie op conditie hebben is inderdaad mooi tijdens de dracht. Maar dat hoeft geen sportconditie te zijn, een goede basisconditie is prima. Gaat het je dus puur om de conditie dan ga je flinke stukken met haar stappen, dat kan prima met een vachtje en is genoeg voor een basisconditie van een dragende merrie.

Daarnaast is het rijden op het normale niveau voornamelijk voor merries die op het moment van dekken in het werk staan. Dan hou je de conditie die ze al hebben op peil. Training opbouwen (tenminste, ik neem aan dat je dat doet aangezien ze met een blessure stond) is niet iets wat perse beter is voor je drachtige merrie.

Het verschilt natuurlijk ook nog per paard hoe ze erop reageren. Mijn merrie die in het werk stond stak na 4 maanden haar middelvinger al op terwijl ze normaal bloedfanatiek is, dat verlies heb ik maar genomen en die is op zwangerschapsverlof (natuurlijk wel veel buiten en wat stapwerk) gegaan. Dat was goed genoeg voor haar, heb nu gezonde merrie met gezond veulen.

ACIP9304
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 12:42

Grondwerk was ik inderdaad langer aan het overwegen! Maar moet er werk van maken, enkel moeilijk om alles te combineren met hoge studies, you know...
En oornetje met wat kan ik proberen ...

Graag enkel tips voor het scheren, dank je wel! Toch bedankt voor de vriendelijke reacties!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-11-18 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zwangere merrie 'verdovend' scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:55

Bij mijn weten is sedatie bij een drachtige merrie geen probleem. Bij RX keuren wordt een drachtige merrie ook gewoon gesedeerd.

ACIP9304
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 12:57

Babootje schreef:
Bij mijn weten is sedatie bij een drachtige merrie geen probleem. Bij RX keuren wordt een drachtige merrie ook gewoon gesedeerd.


Dit heb ik ook veel gehoord. De ene zegt dat het niet uitmaakt, de andere wel. De dierenarts zegt dat er een risico is, maar dat is een klein risico

Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:02

Bij ons worden drachtige merries niet gesedeerd als het niet strikt noodzakelijk is.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:05

ACIP9304 schreef:
Babootje schreef:
Bij mijn weten is sedatie bij een drachtige merrie geen probleem. Bij RX keuren wordt een drachtige merrie ook gewoon gesedeerd.


Dit heb ik ook veel gehoord. De ene zegt dat het niet uitmaakt, de andere wel. De dierenarts zegt dat er een risico is, maar dat is een klein risico


Dan is het denk ik zaak om de risico's goed af te wegen.
Ik ben van mening dat stress een groter risico is dan sedatie.
Als je paard veel stress ondervindt op de trailer of op wedstrijd dan zou ik dat bijvoorbeeld niet meer doen. Alleen nog thuis in conditie houden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:06

Als je enkel tips wil over het scheren begrijp ik het topic niet want er zijn echt maar twee opties: wel of niet verdoven.
Je kent van beide de risico's en pro's en contra's. Dus waarom dan het topic?
Grondwerk duurt je te lang, training aanpassen is geen optie, tsja, dan zal er maar één ding opzitten, plat spuiten en er het beste van hopen.
In principe wordt een paard dat zweet trouwens ook in deze koude niet ziek. Een geschoren paard is anders maar eentje die niet geschoren is die gewoon op adem gestapt wordt gaat niet sneller ziek worden dan normaal. Dat is het hele idé achter die vacht soort van.

ACIP9304
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 13:13

Ayasha schreef:
Als je enkel tips wil over het scheren begrijp ik het topic niet want er zijn echt maar twee opties: wel of niet verdoven.
Je kent van beide de risico's en pro's en contra's. Dus waarom dan het topic?
Grondwerk duurt je te lang, training aanpassen is geen optie, tsja, dan zal er maar één ding opzitten, plat spuiten en er het beste van hopen.
In principe wordt een paard dat zweet trouwens ook in deze koude niet ziek. Een geschoren paard is anders maar eentje die niet geschoren is die gewoon op adem gestapt wordt gaat niet sneller ziek worden dan normaal. Dat is het hele idé achter die vacht soort van.


Nu ja, jawel. Als je mijn vraag leest, dan zie je dat ik om tips en ideeën vraag. Ik heb al gehoord van natuurlijke druppeltjes die je paard kalmeren, maar ken er niet het fijne van. Misschien waren er wel ervaringsdeskundigen die mij konden helpen. Maar ja

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:16

Die natuurlijke druppeltjes helpen over het algemeen alleen als je ze al voor een langere periode geeft en doen heel weinig aan accute stress (wat scheren is.). Die zijn meer van toepassing voor paarden die van zichzelf erg nerveus zijn om die wat te ondersteunen.
En als ze dusdanig stress maakt dat verdoven nodig is, dan vrees ik dat je er met natuurlijke druppels niet gaat komen. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-11-18 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:17

Je kunt proberen haar druppels zuivere Valeriaan tinctuur te geven. 40 druppels zo'n 15 minuten voor aanvang. Wat je ook nog kunt proberen is een zakje Confidence. Wil ook nog wel eens helpen. Maar eerlijk, drachtig betekent hier thuis dat we geen risico's nemen. De dracht staat voorop.

ACIP9304
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 13:17

Ayasha schreef:
Die natuurlijke druppeltjes helpen over het algemeen alleen als ze ze al voor een langere periode geeft en doen heel weinig aan accute stress (wat scheren is.).
En als ze dusdanig stress maakt dat verdoven nodig is, dan vrees ik dat je er met natuurlijke druppels niet gaat komen. :)


Voila, dat zijn tips die ik moest hebben. Dank je wel

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Zwangere merrie 'verdovend' scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:21

Die druppels zijn vaak meer voor paarden die bv op stal ook al snel nerveus of onrustig zijn om die een beetje te "helpen" hun rust te vinden. :) Dus voor paarden die nerveus zijn in "normale" omstandigheden. Niet voor paarden wiens "flight" instinct getriggerd wordt. Daar zijn ze simpelweg niet sterk genoeg voor. :) Ze zijn er ook voor mensen, je kan ze altijd zelf eens proberen en dan voel je vanzelf dat het effect vrij "beperkt" is. :) Het kan je helpen met de dagelijkse stress van een drukke werkdag en nog boodschappen moeten doen enz. Maar als er echt iets eng gebeurt dan merk je nog weinig. :D

Als het haar echt om het geluid te doen is dan helpen watten wellicht wel. (watten en daar overheen een isolerend mutsje.) dan is je enige compensatie dat je het hoofd niet (volledig) kan doen.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Zwangere merrie 'verdovend' scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:34

Gewoon sederen en scheren. Niet zo moeilijk doen.

Trouwens: Een mens is zwanger en een paard is drachtig. Paarden krijgen geen miskraam die verwerpen een veulen.

ACIP9304
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 13:36

Rolfje schreef:
Gewoon sederen en scheren. Niet zo moeilijk doen.

Trouwens: Een mens is zwanger en een paard is drachtig. Paarden krijgen geen miskraam die verwerpen een veulen.


oh my god, je weet echt niet hoelang ik heb zitten zoeken achter het woord drachtig!! Het lag op het puntje van mijn tong :p

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:39

Miss een hele stomme vraag hoor...maar heb je het al eens geprobeerd zonder sedatie?
Mijn o zo onzekere, gevoelige ruin stond doodbraaf bij z’n eerste scheerbeurt. Scheerapparaat was vrij stil, dat scheelt ook een hoop, maar hij deed helemaal niets...