Mest onaantrekkelijk maken voor kippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Mest onaantrekkelijk maken voor kippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 21:35

Op de wei waar mijn paardjes leven komen ook twee vogelsoorten voor. Één ervan permanent (zijn wilde vogels) en de andere alleen overdag. Dat zijn namelijk de kippen van de eigenaar van de weide (ik sta bij een particulier aan huis). Nou zijn die kippen hartstikke gezellig, een leuk toompje van een haan met een stuk of 5 hennen. In formatie scharrelen ze clustergewijs over het erf.

Nou is het probleem dus dat ze de mest lostrekken. En dan niet zoals kraaien de keutels wat in het rond smijten. Nee, de boel wordt zeer grondig ontleed. Waardoor ik met sommige drollen een paar minuten bezig ben om het weer op te ruimen. Per drol. Ik mest twee keer per dag uit maar op deze manier duurt me dat veel te lang. En nu ben ik op zoek naar een manier om de mest onaantrekkelijk te maken voor kippen. De kippen van de weide weren is wenselijk noch haalbaar. Overigens valt op te merken dat alleen de mest van mijn ruin uit elkaar wordt gepuzzeld. Die van mijn merrie laten ze met rust, kennelijk heeft zij een minder aantrekkelijke darmflora. Ze krijgen het zelfde te eten. Kan ik iets toevoegen aan het voer zodat de kippen van de mest af blijven? Mijn paardjes krijgen geen granen, enkel gras/hooi en een vitaminebrok met koolstofklei. Ze hebben ook een zoutblok. Gewoon heel normaal paardendieet zeg maar.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:56

Misschien gekke vraag, maar kan je ruin wormen hebben?
Dat ze die eruit pikken.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:05

Als ze alles zo goed uit elkaar peuteren, dan zijn de eventuele wormeneitjes ook opgegeten. Reden dat sommige boeren tegenwoordig kippen achter de koeien aan laten gaan bv. Het uit elkaar peuteren en alles wat eetbaar is eten scheelt flink in plaag insecten en inwendige parasieten druk op een weide. Beetje schelpenkalk er over strooien (als dat nodig is) en je land is bemest ook.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mest onaantrekkelijk maken voor kippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:12

Hier hebben we ook 6 keutelkipjes lopen die alles grondig uit elkaar schuiven :=
Ik probeer het altijd eerst op een hoopje te schrapen met de mestschep, dan schep ik het vrij makkelijk weg. Het is wel wat vervelend, maar eigenlijk vind ik het ook wel fijn dat ze daar een hoop insecten en onverteerde granen tussenuit pikken.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 22:18

amber15 schreef:
Misschien gekke vraag, maar kan je ruin wormen hebben?
Dat ze die eruit pikken.

Je weet 't natuurlijk nooit zeker maar daar heb ik nooit iets van gemerkt. Ook uit mestonderzoeken komt hij altijd schoon. Voor de vorm ontworm ik 'm twee keer per jaar. Mijn merrie daarentegen had een wormbesmetting toen ze bij mij kwam. Die is nu redelijk onder controle, op het moment dat haar weerstand wat minder is zit er af en toe een wormpje in de mest. Maar haar keutels laten de kippen (en alle andere vogelsoorten) juist met rust. Ook bij mestkevers is haar mest minder in trek.

Vanwege de wormbesmetting mest ik juist regelmatig uit. Maar misschien wel een idee om maar te laten liggen, en dan wat kalk eroverheen. Ze hebben nog redelijk lang gras dus het mest echt onhandig uit :Y)

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:21

Hier ook kipjes die dat doen, bij elkaar harken met een plastic gras/bladhark werk hier prima voor het opruimen. Geen idee hoe je het kan voorkomen.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Mest onaantrekkelijk maken voor kippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:29

Wat voer je? Iets met hele zaden/granen?

Bij de mijne pluizen de mussen de mest in zijn stal helemaal uit als hij overdag op de wei loopt. En dat wordt veel erger wanneer ik lijnzaad aan het rantsoen toevoeg.
Dus ik denk dat de granen uit de muesli en het lijnzaad deels nog onverteerd in de mest komt bij die van mij en dat de mussen daar dol op zijn.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 22:34

Sharani schreef:
Hier ook kipjes die dat doen, bij elkaar harken met een plastic gras/bladhark werk hier prima voor het opruimen. Geen idee hoe je het kan voorkomen.

Op zich is dat natuurlijk een goed idee. Ware het niet dat ik het een stom gezeul vind om naast én mestboy én klein harkje ook nog bladhark mee te slepen voor die 4 a 5, uiteraard optimaal ver bij elkaar vandaan liggende, drollen uit hoogpolig gras te gaan staan peuteren. Ik heb maar twee handen, en met zo veel spullen moet ik dus steeds minimaal één attribuut neerleggen, waardoor het nat wordt en vervelend om weer op te pakken en verder mee te werken. Waarbij ik nog maar moet zien dat ik het terugvind, en er ook aan denk om het steeds weer bij elkaar te zoeken. En dat dan bij elke drol weer. Nog afgezien van dat dat gras momenteel echt niet fijn is om wat dan ook bij elkaar te harken. Een deel hebben ze redelijk afgevroten maar twee weken geleden hebben ze er een stuk (kleine halve hectare schat ik) gras bij gekregen en dat is nog laaaannggggg niet op. Een normale, niet ontlede, shettendrol uit het gras vissen dekt wel weer mijn behoefte aan geduldig priegelwerk zeg maar.

Marije_jiplover zie OP. Geen granen, en lijnzaad blieven ze niet dus ook dat krijgen ze niet.

Vooralsnog appeleert de tactiek van laten liggen, kalk er bij en dan wachten tot het gaat regenen het meest aan mijn luiheid :Y) Ik schrijf nu wel luiheid maar met de korter worden de dagen is het echt een uitdaging om alles uitgemest te krijgen voor/na werk en ook nog wat met de paardjes te doen. De tijd van met lampje uitmesten komt er ook heus wel weer aan, dat weet ik, maar ik hoop toch dat ze tegen die tijd het gras wat korter hebben. Ook dan blijft het natuurlijk irritant om per drol bijna twee vierkante meter mestkruimels bij elkaar te moeten harken. Als het nou een ruige winter wordt... paardjes die wat meer binnen gaan staan, kipjes die buiten wegwaaien en dus op hok blijven... dat zou het uitmesten wel vergemakkelijken :Y)

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:15

Koper schreef:
Op zich is dat natuurlijk een goed idee. Ware het niet dat ik het een stom gezeul vind om naast én mestboy én klein harkje ook nog bladhark mee te slepen voor die 4 a 5, uiteraard optimaal ver bij elkaar vandaan liggende, drollen uit hoogpolig gras te gaan staan peuteren.


Ik hark de mest altijd op met de bladhark en de mestboy, werkt veel prettiger als het bijgeleverde harkje.
Prettiger dat er een langere steel aan zit vanwege mijn evenwichtsklachten
en houdt ook fijner vast als het bijgeleverde harkje.
En met de bladhark ook een veel groter bereik als met het kleine harkje.

Dit soort model bladhark werkt prettig :j

https://www.welkoop.nl/winkel/tuin/werk ... cm_1085613

Groet Karin.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 23:19

Ja, ik doe dat dus niet want de hark is breder dan de mestboy waardoor ik de helft er alsnog naast hark. Daarnaast is een normale bladhark, en dan vooral de lange steel, ook een superonhandig ding om mee tussen het koord van de omheining te kruipen (het alternatief is een heel eind omlopen en dat is heel nuttig voor de paarden maar heb ik zelf geen zin in :Y) ). Ik heb een metalen bladhark, en voor blad en hooi is die fijn maar ik vind 'm niet prettig om mee uit te mesten. Plastic bladhark gaat 'm ook niet worden, die is bij mij binnen een week kapot. Daarom heb ik een kinderharkje, gewoon harkje dus in klein formaat. Te klein om net onhandig te zijn voor zulke uitgespreide mestsnippertjes. Het harkje wat je bij zo'n mestboy krijgt is inderdaad een klunzig ding. Gaat bij mij in de winter ook meteen kapot, één klap op een bevroren drol en ze zijn verbogen. Dus die harkjes gooi ik nu meteen maar weg. Je hebt er niks aan.

Kortom: ik mest al jaren uit met mestboyschep + kinderharkje en dit blijft ook zo. Ik zoek een manier om de kippen te ontmoedigen een puinhoop van de mest te maken, niet een manier om de rotzooi op te ruimen. Vanwege lengte en zeker ook vochtigheid van het gras is mestkruimeltjes namelijk met elk attribuut poedersuiker uitmesten. Ik wil gewoon drollen uitmesten, geen fliebertjes.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Mest onaantrekkelijk maken voor kippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:29

Dan ben ik er wat handiger in, geen problemen om de mest in de mestboy te harken
en de lange steel gaat horizontaal tussen het draad door,
waarna ik er vervolgens zelf door stap.
Je zou het er ook overheen kunnen gooien en dan zelf tussen het draad volgen. ;)
Had het kleine kinderharkje ook al en beviel al beter als het bijgeleverde harkje bij de mestboy.
Succes met het vinden voor een handige oplossing wat werkt voor jou :j

Groet Karin.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Mest onaantrekkelijk maken voor kippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:40

Tja, dat is toch gewoon normaal kippengedrag (wat je dus van tevoren kunt verwachten)?