Ervaringen weide-indeling / strookbegrazing / hooien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Ervaringen weide-indeling / strookbegrazing / hooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 17:23

Hoi allemaal :)

Wij krijgen vanaf de winter/lente onze paarden aan huis (momenteel 2 paarden, mogelijke uitbreiding naar max 4). We hebben 1.5 ha weiland, waar ook de bak + paddocks gemaakt zullen worden (in totaal zo'n 25 x 50m). Blijft dus genoeg over om onze paarden volop te laten grazen en om te hooien. Nu de vraag: hoe delen we het in?

Is het handig om verschillende weides te hebben en steeds na een periode te verplaatsen? Geven we ze er steeds een strookje bij? Houden we een deel onbegraasd om meerdere keren te kunnen hooien? NB: een van de paarden is hengst en kan dus alleen naast (en niet samen met) de andere(n).

Ik ben heel benieuwd naar hoe andere paarden-aan-huis-houders dit aanpakken!


riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:00

Ik heb een pad om de weides heen gelegd waar ze zomer en winter in lopen 3/4 meter breed zodat het altijd toegankelijk is met de trekker, met schuilstal, hooibakken verharding, verhogingen, stukken zand, stukken houtsnippers. Een soort paddock paradise.
Ik heb ongeveer de zelfde grond oppervlakte als jou, ik heb er vier grote weides van gemaakt. en ik gebruik ze met strookbegrazing, ben ik aan het einde gaat de wei dicht en pak ik een andere wei. en zo kan ik ook 1 of twee weides laten groeien voor hooi.
Paarden kunnen lopen staan, hangen liggen wat ze willen. en lopen niet alles kapot als het slecht weer is.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Ervaringen weide-indeling / strookbegrazing / hooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:59

Hai!
Ik heb hier de paarden op ongeveer 1 hectare wei staan, daarnaast nog een track enzo. Ik heb er 3 weides van gemaakt en die doe ik open d.m.v strookbegrazing.
Het lijntje elke dag verzetten is wel een gedoetje (heb wel een haspel enzo) maar het perkt de paarden wel in om zich zelf helemaal vol te vreten (+24/7 hooi)

Ik heb er 3 paarden op staan maar kan niet echt veel hooien van deze weides (dit jaar 130 kleine pakjes ofzo). Hiervoor heb ik nog 2hectare hooiland

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen weide-indeling / strookbegrazing / hooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 21:00

Als ik nog een keer mijn weide moest aanleggen dan ging ik zeker voor een paddock paradise. Rondom tracks, en dan wat kleinere weides die vervolgens ook weer makkelijker te gebruiken zijn met strookbegrazing.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

veersche
Berichten: 1051
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Weustenrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 21:21

Ik heb ongeveer 1 hectare gras voor 2 paarden.
Mijn paarden lopen vanaf ongeveer mei, het ligt eraan hoe het weer is en of het gras goed groeit, tot aan de carnaval (rond februari/maart) 24 uur per dag op de wei.
In mei begin ik met strookbegrazing totdat ze op ongeveer 0,5 hectare staan, de rest laat ik groeien om te hooien. Na het hooien gaat de volledige wei open die blijft open totdat ze van de wei afgaan.
Gras groeit pas als het boven de 12 graden is buiten, vandaar dat ze in de winter niks kapot zullen lopen als je maar genoeg ruimte voor ze hebt. Op een kleine wei lopen de grasmat kapot.
Van de carnaval tot mei staan ze 24 uur per dag in een paddock.
Ik heb ruime stallen waar ze 24 uur per dag gebruik van kunnen maken.
In de winter voer ik ze bij met onbeperkt hooi.

Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles weten.... schoentje

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Ervaringen weide-indeling / strookbegrazing / hooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 21:31

Hey! Hier ook 2 aan huis met een kleine 1 ha. Wij hebben 1 pad in het midden van 3m en dan 7 kleine weitjes.
Vorig jaar 1 wei open met strookbegrazing en hooi in voer beurten. Dit jaar 1 wei open zonder strook begrazing maar met onbeperkt hooi erbij. Beide werkt wel.. dit jaar iets minder kort laten afgrazen zodat het sneller bijgroeit.

In de herfst/winter moet het land dicht. Wij zitten op lage en natte grond echt net een moeras. Nu dit jaar met dit heerlijke weer staan ze nog op het gras. Wat voor ondergrond je hebt maakt wel een heel verschil natuurlijk.

Ik zou gewoon een plan maken wat bij jouw wensen past. Als je wilt kunnen hooien zou ik de weides zo groot mogelijk houden. Het is even werk maar als het niet bevalt kan je het ook zo weer omgooien met de palen..

Succes!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 21:35

Dank voor jullie ervaringen en ideeën!

Wij zitten op zandgrond, maar wel laag gelegen en met een laag aarde over het zand.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ervaringen weide-indeling / strookbegrazing / hooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:51

1 hectare voor 4 pony’s. Om een gedeelte hebben we een track lopen, daarbinnen zitten meerdere kleine stukjes (15x15 tevens longeerbakje, 20x20, 20x45 tevens rijbak, en wat tussenstroken die we ook als pad kunnen inzetten). Dan nog een klein weitje die momenteel wat verwaarloosd is, een stuk van zo’n 2.500 m2 en een stuk van ca 3.000 m2. We doen alles dmv strookbegrazing en zouden kunnen hooien als we daar zin in hadden (maar dat hebben we niet :P).
We starten ongeveer in mei met opbouwen op de wei tot ze 24/7 staan en bouwen normaal gesproken begin september weer af. Dit jaar zijn we nu paa aan het afbouwen, omdat de nachten nog warm genoeg waren en er dus weinig / geen fructaan werd opgebouwd (we zitten met een hb’er).

Voor machines zijn grotere vlakken makkelijker, dus daar zou ik met je indeling zeker rekening mee houden. Of zorgen dat je een tussenomheining makkelijk weg kunt halen, bijvoorbeeld.

Oy with the poodles, already

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Ervaringen weide-indeling / strookbegrazing / hooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:59

Ik ben wel benieuwd hoe de mensen met een track deze aan hebben gelegd. Ik sta ook op zandgrond en zit nu in dubio of ik een track ga maken. Ik ben alleen bang dat het een enorme modderbende gaat worden. De andere optie is ze het volledige stuk (0,5 hectare) geven en hopen dat ze niet alles kapot lopen. Het is niet mijn eigen stuk dus investeren in grond keren of verharden zit er helaas niet in.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:16

Wij frezen elk jaar de track. We huren daarvoor een grondfrees bij Boels (niet de zwaarste, maar eentje lichter) en gaan een dagje aan de wandel (op slakkentempo) achter de frees. Daarmee woelen we de graspolletjes los. In de winter kan het nat zijn, maar zelfs afgelopen winter konden de pony’s altijd relatief droog de track op (op een paar plekken uitgezonderd, die liggen lager en daar loopt dus het water naartoe).
De track is bij ons in de winter vaak optioneel; ze kunnen erop, maar we verplichten ze niet. Hun hooi en water is dan in de paddock (zand, altijd droog) te halen. Als we een voldoende droge plek hebben op de track, geven we daar wel hooi in een hooibak. Maar alleen als het risico op tot modder stampen nagenoeg nihil is. Hierdoor houdt je de boel vrij goed, merk ik. Ga je ze dwingen om bijv de hele track af te lopen om aan de andere kant water te drinken, dan wordt het veel sneller een modderbende (ook ervaring mee).
Aantal paarden per m2 maakt ook uit. Wij hebben vier pony’s lopen op een track van minimaal 5 meter breed en 60 meter lang per zijde. In de winter is daar 170 meter van open, een hoekje is dicht ivm nattigheid en vallende blaadjes en eikeltjes.
Doordat het zo breed is, kunnen ze altijd hun eigen route makkelijk bepalen. Uiteraard lopen ze liever allemaal over 1 spoor, maar als die dan na een flinke bui veranderd is in een afvoergeultje, hebben ze nog 4,5 meter om op te lopen.

Edit: zandgrond, overigens. Het zand zit zo’n 50-60 cm onder de oppervlakte.

Oy with the poodles, already

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:25

Hilary, heb jij hier een foto van?

Ik heb een ruime ha, maar dat is inclusief woning en schuur. Voor 2 fjorden. Ze staan 24/7 buiten. Ik moet in winter bijvoeren. Wij zitten op zandgrond, dus eigenlijk nooit modder

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:34

Vers gefreesde track: Afbeelding

Plattegrond van het perceel:
Afbeelding
A = longeerbak
B = rijbak
In datzelfde stukje vierkant rechtsboven is 20 x 20.
C = paddock, met schuilstallen maar die staan niet op het plaatje.
Daarboven het onkruidweitje.
Roze gekleurde is de track die ze altijd tot hun beschikking hebben. Die vormt in de zomer een vierkant via de rechterkant.
Verder kunnen we de paden om de longeerbak en langs de rijbak ook inzetten als track als ze afgegeten zijn, evenals de EB-lijn van de bak plus de strook tussen de longeerbak en het stukje van 20 x 20.
Die omheiningen staan allemaal met vaste palen, strookbegrazing doen we met prikpalen en losse draad.
Het stuk linksonder heeft alleen een vaste buitenomheining. We variëren met de manier van begrazen; het eerste jaar langs de rechterkant naar beneden, dan de bocht om en langs de linkerkant weer terug. Tweede jaar andersom. Derde jaar volle breedte steeds een strookje verschuiven. Zo voorkomen we dat ze altijd op hetzelfde stuk beginnen en (vooral) op hetzelfde stuk eindigen, wat ze dan niet zo lekker meer vinden.
Het bovenste stuk hebben we nu op twee manieren begraasd (van de paddock naar de overkant en daarna omhoog, en andersom). Komend jaar wil ik eerst omhoog en dan opzij, of omhoog, langs de bovenrand en dan naar beneden.

We kunnen er iig flink creatief mee zijn, wat regelmatig dilemma’s oplevert :D

Over het algemeen geven we smalle strookjes bij, omdat dat met mesten makkelijker is. Ze eten het gras dan goed op en dat is makkelijker scheppen. Op stukken die minder breed zijn, kiezen we ervoor om op meerdere plekken een strookje te geven.

Oy with the poodles, already

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Ervaringen weide-indeling / strookbegrazing / hooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:25

Dank! Goed voor de inspiratie

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:16

Mette schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe de mensen met een track deze aan hebben gelegd. Ik sta ook op zandgrond en zit nu in dubio of ik een track ga maken. Ik ben alleen bang dat het een enorme modderbende gaat worden. De andere optie is ze het volledige stuk (0,5 hectare) geven en hopen dat ze niet alles kapot lopen. Het is niet mijn eigen stuk dus investeren in grond keren of verharden zit er helaas niet in.

Hier ook zandgrond, wel is ons land ook het hoogste punt in de omgeving (land van de buren is al natter). Aanleg van de track bestond uit het plaatsen van paaltjes en draad, meer niet :) . Paarden staan er jaar rond 24/7 op en ik heb nooit modder, ook niet op de overgangen van verharding naar gras.

Maar ik heb een heel groot stuk verharding (waar ik ook voer) en een heel grote paddock, dus ze gaan niet continu de verharding op en af (er is dus geen te grote belasting is van het eerste stuk track): ze trekken dan gelijk door verder de wei in. Daarnaast heb ik ruim twee hectare voor 3 paarden, dus überhaupt geen overbelasting van de wei/paddock.

koeien op de weg...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985 en 126 bezoekers