Eigen pensionstal beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8246
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:35

In de winter niet op de wei op kleigrond?
Natuurlijk kan dat wel, op enkele dagen per jaar na.
En ja dat weet ik zeker want ik heb op een stal gestaan met in de winter weidegang, op kleigrond.
Als de wei groot genoeg is en niet volgestampt met paarden op elke cm kan dat prima voor overdag (zeg van 9 tot 4).
De ingang was altijd even ruk maar verder in het land prima.

Tuurlijk ben ik blij dat ik nu zandgrond heb, wat een luxe in vergelijking met de kleigrond, maar om nou te brullen dat het absoluut niet kan op kleigrond is onzin.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:40

Ts, heb je ook nagedacht over de grootte van parkeerterrein en plek voor paardentrailers?
Dat zie ik in je OP geen info van.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:46

Karin_deB schreef:
In de winter niet op de wei op kleigrond?
Natuurlijk kan dat wel, op enkele dagen per jaar na.
En ja dat weet ik zeker want ik heb op een stal gestaan met in de winter weidegang, op kleigrond.
Als de wei groot genoeg is en niet volgestampt met paarden op elke cm kan dat prima voor overdag (zeg van 9 tot 4).
De ingang was altijd even ruk maar verder in het land prima.

Tuurlijk ben ik blij dat ik nu zandgrond heb, wat een luxe in vergelijking met de kleigrond, maar om nou te brullen dat het absoluut niet kan op kleigrond is onzin.

Ik woon op kleigrond en ik kan zelf niet eens een rondje door mn boomgaard wandelen in de winter. En de eerste stap die een paard zet zakt hij gelijk weg. Dat gaat dus niet over een stukgelopen stuk terrein he.. maar een volkomen hele grasmat die bij iedere stap van een paard onmiddellijk doorzakt en breekt zodat het paard 20cm wegzakt. Iedere pas. Dat is geen onzin en is hartstikke zielig. Het paard zuigt vast in de grond en hij moet zich iedere pas losrukken. Lekker voor de pezen en banden ook. Verliest daarbij ook nog alle ijzers, hoe goed ze ook vast zitten. En nee ik ben geen aansteller. Jij hebt overduidelijk ook geen ervaring met de echte zware klei. Het maakt niet uit hoe groot je land is want je paard zakt daarop ook in ongerept land onmiddellijk weg.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over mok, én over hoe gevaarlijk je land dan in de zomer is met overal 20cm diepe gaten naast elkaar waar je zelf al je enkels ontwricht als je er gaat lopen.
Prijs jezelf gelukkig met je zandgrondje, dan prijs ik mezelf gelukkig met mijn rubber paddock en paarden zonder mok

Parkeerterrein is ook geen goede ja, en let op dat trailers niet klem geparkeerd kunnen worden

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:00

Karin_deB schreef:
In de winter niet op de wei op kleigrond?
Natuurlijk kan dat wel, op enkele dagen per jaar na.
En ja dat weet ik zeker want ik heb op een stal gestaan met in de winter weidegang, op kleigrond.
Als de wei groot genoeg is en niet volgestampt met paarden op elke cm kan dat prima voor overdag (zeg van 9 tot 4).
De ingang was altijd even ruk maar verder in het land prima.

Tuurlijk ben ik blij dat ik nu zandgrond heb, wat een luxe in vergelijking met de kleigrond, maar om nou te brullen dat het absoluut niet kan op kleigrond is onzin.


dan kan ik ook enkel beamen dat je geen ervaring met zware kleigrond kan hebben.
hier zware kleigrond en bv in de zomer als het eens enkele dagen goed regent,lopen ze zo hele stukken kapot.

vanaf half oktober kan je ze jaarlijks definitief uit de weides halen(als het droog is zoals dit jaar,kunnen ze nog langer buiten blijven),anders hou je niets meer over.

zelfs als persoon kan je niet in de weides lopen als het echt nat is,zonder echte klompen aan je laarzen te krijgen,of zelfs je laarzen vast te lopen.

(en we hebben ongeveer 6 ha mat een 10-tal paarden erop,dus alles behalve overbevolkt ofzo)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:02

Spannende uitdaging! Je vroeg om ''ons'' woongebied. Zelf kom ik uit Brabant en geen ervaring met stalling in en rond de Randstad.

Persoonlijk zou ik willen dat ik mijn zadelkast op slot kan doen. Buiten poetsen opzadelen lijkt me fijn, maar daar zou ik mijn keuze voor een stalling niet van laten afhangen.
Binnenbak met wat afwijkende maat zou ik zelf geen probleem vinden, aangezien er een 20 x 60 bak buiten is. Wel zou ik de buitenbak met een goede bodem willen zien, zodat er nagenoeg het hele jaar door buiten gereden kan worden.

Is het mogelijk om je paard tegen betaling een paar uur in de paddock te laten zetten? Voor mensen die fulltime werken overdag is er anders geen mogelijkheid om hun paard in de winter de benen te laten strekken.

Wat worden de regels omtrent paddockgebruik? Moet je erbij blijven of mag je je paard in de paddock zetten en dan weggaan (denk aan boodschappen doen/huishouden doen als je in de buurt woont) en na 4 uur terug komen om je paard binnen te halen?

Komen er poortjes in de uitloopjes? Het lijkt mij dat je als pensionklant je paard uit de uitloop moet halen, omdat er in het gangpad binnen ruwvoer zal liggen? Of wordt het gangpad binnen wel ruim genoeg daarvoor?

Uitloopjes vind ik een enorm pluspunt, maar dit naast het dagelijks buiten staan. Ik vind niet dat dit ter vervanging van kan dienen.
Ik begrijp dat ze in de winter de wei niet op kunnen. Graag zou ik dan 1 paards en 2 paards paddocks willen waar ze overdag minimaal 8 uur op kunnen (bij redelijk weer) en ruwvoer kunnen eten.
En dan zoveel als het aantal paarden dat er staat, zodat alle paarden tegelijk in een paddock kunnen. Afhankelijk van de wensen van de eigenaren kunnen ze apart of met zijn tweeen. Voor 1 paard zou ik zeker 15 x 20 willen als minimale maat, voor 2 paarden 30 x 20 als minimale maat. Ik zou ook willen dat mijn paard ruwvoer kan eten in de paddock.

Dan zou ik er voor kiezen om ze standaart buiten te zetten in de paddock, net zoals in de zomer op de wei. En dan de eigenaar het paard binnen laten halen. Of als mogelijke service aanbieden dat je tegen betaling het paard binnen haalt.


Wij hebben ook getwijfeld om een pensionstal te beginnen. Wij liepen er tegenaan dat je inderdaad een behoorlijk aantal paarden moet hebben om het rendabel te maken. Dat wilden wij niet dus hebben het idee laten varen.
Maar door die grote hoeveelheid paarden heb ik wel het idee dat je inlevert op paardenwelzijn door de ruimte. En dan met name in de winter. In de zomer vind ik het echt top dat ze overdag buiten staan op de wei en verder een stal met uitloop.
Maar in de winter vind ik dat je enorm inlevert op het welzijn.

Het aller-aller fijnste zou ik een paddock Paradise achtig systeem vinden, waarbij er een track afgegraven worden rondom de weide en deze gevuld wordt met zand. Wat leuke tussenpaadjes een schuilmogelijkheid, ruwvoer op meerdere plaatsen. Ook handig bruikbaar in de zomer voor paarden die niet uren op het gras mogen.
Maar dan krijg je dat de paarden als groep erop moeten.
Iets wat ik als eigenaar juist zou willen, maar wat blijkbaar niet iedereen wilt.

Karin_deB

Berichten: 8246
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:04

Dan zal het geen zware kleigrond zijn geweest maar desondanks wel kleigrond.
Nooit geweten dat er verschil was.
Maar goed kleigrond wil dus alsnog niet perse zeggen dat het niet kan. De kleigrond in de regio waar ik stond was te doen.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:05

hier kan je echt boetseren met de ondergrond,is echt 400% klei....

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:11

Wij zitten ook op kleigrond en de paarden gaan get hele jaar door de wei op. Met een kruiwagen is get soms niet meer te doen, maar de paarden weten dondersgoed dat get wel eens glad is.

Nou zullen wij waarschijnlijk niet op de ergste klei zitten maar toch. En ik denk ook dat juist door de paarden iedere dag minstens een paar uur buiten staan je de energie explosies beperkt.

Op de dagen dat ze echt niet naar buiten kunnen door bevroren grond of hevige regenval dan exploderen ze wel weer de eerste keer naar buiten. En als het dan glad is gooien we ze eerst even in de bak rond.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:15

hier zakt elke hoef echt centimeters de grond in ,daar hoeven ze echt niet gek voor te doen,en logisch dat zoiets het gras gewoon enorm beschadigd.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:44

Sommige mensen vinden dat niet erg dat hun paard in een stuk gelopen knollenwei staat. Evenals er mensen zijn die hun paarden op weides zetten waar alleen nog maar zuring e.d groeit en geen enkel sprietje gras staat...dus nooit onderhoud plegen.

Hier geen klei grond maar het weide seizoen stopt toch echt wanneer het regenen gaat. Wil de boel netjes houden en er het volgende seizoen ook weer heel de zomer plezier van hebben en ja, dan ben ik blij ik altijd droge, gedraineerde zand paddocks heb

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:01

Hier blijven ze wel de hele winter op de wei.
Maar dat wil niet zeggen dat het vol onkruid staat.
En zoveel gras dat er schapen op komen of gebloot wordt.

Of in de winter kan ligt aan de grondsoort. Hoogte van je perceel en hoeveel dieren er op een hectare lopen.
Je kunt niet zomaar zeggen omdat ik het niet kan in de winter kan het bij een ander ook niet.

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:10

*Ik heb niet het hele topic doorgelezen*

Hoi TS, wat leuk dat je een pensionstal gaat beginnen!
Voor mij zouden aandachtspuntjes zijn:
-Weidegang/paddock in de winter: voor mij is elke dag minimaal 9 uur buiten wel een eis. Dat klinkt veel,maar bedenk even dat je paard de overige 13 (incl 2 uur aan verzorging, rijden etc). Zomers echt de hele dag lekker op het land.
-Rijbanen: je hebt 31 stallen... Dan vind ik een 20x40 binnenbaan toch ook wel een eis. Anders ga je 's winters echt problemen krijgen met binnenrijden.
-Uitlopen: dit is echt mijn mening, maar ik heb liever mijn paard de hele dag buiten, en s'nachts op stal zonder uitloop als dat betekent dat ze overdag wel echt lekker de ruimte hebben buiten. De uitlopen zijn echt heel erg klein, dus ik zou die allemaal samenvoegen en daar een grote paddock van maken voor in de winter. Ook omdat er vrij veel tocht is denk ik? In de winter lijkt mij dat niet zo fijn.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:59

Popstra schreef:
Hoezo uitmesten hoort dagelijks??
Meeste maneges en pension stallen doen dagelijks opstrooien en 1 X per week alles er uit dus zo gek is dat toch niet!?

Ik ken geen 1 stal die dat doet en zo wel ga ik er dus niet staan. ( heb op diverse stallen gestaan incl. maneges, sta nu ook op een manege)

Ik blijf erbij, uitmesten hoort dagelijks, als dat dan niet kan dan toch wel om de dag met de andere dag dan goed opstrooien.

Anders krijg je gewoon veel paarden met mok, rotstraal e.d.

Zo niet nodig met goede hygiëne.

Bovendien gaat het echt enorm ruiken naar ammoniak...

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:02

Jammer dat ts niet aangeeft om hoeveel hectare grasland het gaat.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:09

TS, ik weet niet of het mogelijk is qua indeling maar heb je al eens gedacht aan géén weidegang in de zomer maar jaarrond paddocks met hooi?

Persoonlijk zou ik wél interesse hebben in je huidige opzet. Ik hoef mijn beestje niet zo nodig 24-7 buiten te hebben, aantal uur op een dag vind ik prima, zeker als ze naast een uurtje of 2 3 in de paddock, nog ten alle tijden in het uitloopje kunnen dutten in de zon bij wijze van.
Ook heb ik er geen moeite mee om als ik er zelf ben even de uitloop leeg te scheppen en de mest uit de box, of ik er nu voor betaal of niet. Ik wil graag dat mijn beestje er goed bij staat. Het oppotten vallen ook veel bokkers over... ik pot juist bewust op in de winter :+

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:18

Citaat:
TS, ik weet niet of het mogelijk is qua indeling maar heb je al eens gedacht aan géén weidegang in de zomer maar jaarrond paddocks met hooi?


Dat vind ik persoonlijk een goede oplossing! Maar ik ben natuurlijk niet TS :')

Dat kan het jaar rond natuurlijk.

Ik woon in de regio van TS, hier is weidegang echt een no go in de winter. Dan spreek ik echt van ver weg zakken in zuigende klei, en niet omdat er teveel paarden op lopen.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:30

Jij woont vlak bij mij zag ik in een ander topic Clau. Weet niet of TS in de omgeving woont maar ik heb er geen problemen mee als mijn pony geen gras krijgt maar wél veel buiten kan staan.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:36

Mijn ongezouten mening: wat een hopeloos ouderwetse opzet O:) Zo zijn er toch al talloze stallen die vaak zat moeite hebben hun stallen vol te krijgen.

Doe eens gek en denk out-of-the-box (letterlijk), dát is de toekomst. Als je toch gaat bouwen/verbouwen en investeren, is dit het moment om iets unieks op te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:42

zonder weidegang lopen de kosten flink op.. Zeker als je ook geen eigen land heb om van te hooien. En ik vermoed dat het perceel van de TS eigenlijk wat aan de kleine kant is.. Kan me haast niet voorstellen dat ze 4 of meer ha heeft aangekocht...

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:00

Anoniem schreef:
zonder weidegang lopen de kosten flink op.. Zeker als je ook geen eigen land heb om van te hooien. En ik vermoed dat het perceel van de TS eigenlijk wat aan de kleine kant is.. Kan me haast niet voorstellen dat ze 4 of meer ha heeft aangekocht...


Lege wei in de winter kost ook geld :)

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:05

ik heb een pensionstal gehad, kan er wel een boekwerk over schrijven... :+

mijn advies zou dan ook zijn,bespaar je al het werk en geld en koop iets moois waar je een mooi huis van koopt en wat met paarden gaat doen...

pensionstal...je doet het nooit goed ,16 uur per dag werken, 365 dagen per jaar ,en altijd is er wel iets...

wat heel belangrijk is zijn je vergunningen,daar valt en staat alles mee..

ik deed overigens ook 1x per week mesten ,en nee dat zijn geen vieze stinkstallen, beesten stonden mega dik in het stro...

wij hadden weinig land bij het pand en dus ook paddocks op de wei waar paarden overdags in stonden

verder deden wij inderdaad mesten enzo,maar zou ik het over moeten doen ( niet eens met geld toe..maar oke) ,dan zou ik de mensen zelf laten uitmesten, dat scheelt je echt zoveel werk en tijd..

nou ja,mocht je evt nog info willen, dan stuur je maar een pb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:17

Ladygiroc schreef:
Anoniem schreef:
zonder weidegang lopen de kosten flink op.. Zeker als je ook geen eigen land heb om van te hooien. En ik vermoed dat het perceel van de TS eigenlijk wat aan de kleine kant is.. Kan me haast niet voorstellen dat ze 4 of meer ha heeft aangekocht...


Lege wei in de winter kost ook geld :)


Als je de weides leeg laat (en dus heel) in de winter en de paarden in mini paddocks stopt bespaar je geld.
Niet mijn manier maar wel de realiteit op veel plekken..


@Kimmie261
Ik begrijp ook echt oprecht niet waarom iemand in godsnaam een pensionstal zou willen beginnen. Het klinkt leuk maar de realiteit lijkt mij echt vreselijk.

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:46

Anoniem schreef:
zonder weidegang lopen de kosten flink op.. Zeker als je ook geen eigen land heb om van te hooien. En ik vermoed dat het perceel van de TS eigenlijk wat aan de kleine kant is.. Kan me haast niet voorstellen dat ze 4 of meer ha heeft aangekocht...


Laten hooien door een loonbedrijf is vaak net zo duur als hooi aankopen.
Weiland onderhouden ,sloten bijhouden,juist bemesten ,diesel en je trekkertje als je die al zelf hebt ,afhekken etc etc en dan heb ik het nog niet over de hypotheek of lening op het weiland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:55

SARINO schreef:
Anoniem schreef:
zonder weidegang lopen de kosten flink op.. Zeker als je ook geen eigen land heb om van te hooien. En ik vermoed dat het perceel van de TS eigenlijk wat aan de kleine kant is.. Kan me haast niet voorstellen dat ze 4 of meer ha heeft aangekocht...


Laten hooien door een loonbedrijf is vaak net zo duur als hooi aankopen.
Weiland onderhouden ,sloten bijhouden,juist bemesten ,diesel en je trekkertje als je die al zelf hebt ,afhekken etc etc en dan heb ik het nog niet over de hypotheek of lening op het weiland.


Die trekker neem ik aan dat ze heeft aangezien ze een pensionstal wil beginnen. En volgens mij laten de meeste boeren maaien en persen door een loonwerker. Schudde doen ze meestal zelf.

Overigens denk ik ook dat het haast niet rendabel kan zijn een pensionstal beginnen als je alles moet aankopen Wbt land. Maar dat terzijde.

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:58

Wat moet dit gaan kosten?

Een paddock van 8 bij 9 is een rolplek en niet meer dan dat. Mijn paard op ene veldje van 10 bij 10 was zielig maar moest ivm pees. Werd ook meteen een mega zooi.

Verder is de binnenbak veelste klein tov aantal stallen en zou ik deze stal niet kiezen voor de binnenbak. Ik heb in zulke kleine rijbanen gereden en met 4 man ben je klaar. Vooral het smalle is echt slecht voor de rijerij vind ik. Je kan niet trainen met een groot beest.

Als je voor dit dan ook nog de hoofdprijs moet betalen en zelf buiten binnen doen.... dan zou ik nog liever bij een boer staan. Geen fatsoenlijke binnenbak of buiten gedoe en veel zelf doen en geen dagelijkse schone stal.

Wat voor bodem krijgt de buitenbak? Goede verlichting lijkt me noodzaak gezien de kleine binnenbak. Heb je een stapmolen en longeercirkel? Misschien heb ik er overheen gelezen.

En buiten dit alles denk ik waar begin je aan. Hoop gezeik. Non stop werken voor nop.