Hooi soppen: stal vol water!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Hooi soppen: stal vol water!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 18:21

De buurman van Nescio (Loky) heeft de gewoonte om z'n hooi te soppen in de drinkbak. Dat is lekkerder ofzo Vork Verward Prima, hij gaat z'n gang maar, totdat de bak zo vol zit met hooi dat de lepel blijft hangen en de boel overstroomt.... Het stroomt onder de tussenwand door, dus de buren krijgen ook natte voeten. Geen dagelijkse kost hoor, maar je kunt er natuurlijk op rekenen dat het nog wel eens zal gebeuren.

Iemand een handige tip hoe je dit kunt voorkomen?

Loky staat stil met een blessure en verveelt zich natuurlijk enorm, ik wil 'm z'n verzetje niet afpakken voor wat incidenteel ongemak. Er moet dus nog wel gesopt kunnen worden.

De drinkbakken hebben trouwens niet echt een lepel, maar een verticaal staafje waar ze met hun neus tegenaan duwen.

Nulla tenaci invia est via


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:23

Hahaha da's echte Loky-humor.... daar doe je weinig tegen... dat paard is te slim (ik neem aan dat het om Loky van Ellen gaat? Haha! )

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:25

Misschien zo'n cementkuip onder de waterbak zetten en/of dan tijdens de tijden dat hij hooi heeft z'n water afsluiten. Is wel lastig...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 18:29

Yep, die Loky is het! En humor heeft hij zeker, hij doet nog wel meer rare dingen Haha!

Mijn eerste western-ervaring op hem was ook humor, vooral voor de omstanders *LOL*

Nulla tenaci invia est via

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:36

Die van mij doet dit ook. Mijn oplossing is heel simpel: het hooi achterin de box gooien! Dan moet ze zich helemaal omdraaien om te kunnen soppen, en dat is te veel moeite... Rolleyes Ze sopt nog wel hoor, maar niet meer elke hap. Nu draait ze zich maar af en toe om, waardoor ik geen verstopte waterbak meer heb! OK dan!

Follow your dreams. They know the way.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 18:47

Hooi ligt al voorin de stal en de drinkbak zit achterin...
En Loky is bewegelijk zat hoor Haha!

Nulla tenaci invia est via

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:50

Donja doet het ook, maar die heeft geen automatische drinkbak. Zij krijgt water in een ton en sopt daarin. Die ton zit nooit helemaal vol, dus het morsen valt gelukkig mee! Haar waterbak wordt trouwens wel verankerd met zo'n fietsspin om te voorkomen dat ze hem omgooid.

Op de manege waar ik heb gewerkt was een pony die het ook deed met een automatische drinkbak, maar ook hij maakte er geen vreselijke zooi van gelukkig!

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:53

Mijn paard sopt haar hooi ook. Haha! Ik heb voor haar ook een speciekuip met water te staan zodat ze daar mooi in kan soppen. Als je m niet helemaal vol doet heb je geen last van "overstromingen" en kunnen ze toch lekker soppen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:01

of je moet het hooi in een net gaan doen of een bal?/ misschien dat dat helpt??

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:21

Mijn paard doet dat ook......VRESELIJK! Maar van de andere kant is het ook wel super aandoenlijk om hem zo bezig te zien, plukkie hooi, even naar de waterbak, vervolgens eet hij het boven z'n voerbak op; waar dus zodoende ook een laagje water in staat.
Als pirelli geen mogelijkheid heeft om te soppen, weigert hij gewoon hooi te eten!

mack1

Berichten: 7
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: vreeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:34

bij mij op stal stond ook zo'n paard, oplossing is simpel hoor gewoon een bak met een vlotter in z'n stal maken. Die zijn normaal gesproken voor schapen maar werken prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:39

Zet een grote bak water voor in de stal (zo'n cementkuip, daar heeft Arnoud er zat van staan). Die bak goed vast zetten, zodat hij niet om kan vallen (anders wordt het stro alsnog nat). Op die manier kan hij nog veeeel beter soppen, maar blijft de stal een heel stuk droger. Met zo'n grote bak water voor zijn snuitje, zal hij niet meer in de drinkbak gaan soppen, neem ik aan Haha!.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:16

Er zien tegenwoordig van die drinkbakken met een vlottertje erin. Deze loopt dus vanzelf vol en slaat dan af. Het paard kan niet bij de vlotter dus kan hij ook niet soppen en overlopen. Bij de wildkamp kosten ze EUR 50,00 geloof ik...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 08:06

Mijn paard doet het ook, maakt niet uit of het hooi/kuil voorin de stal ligt. Alleen hebben we er bij haar nog nooit last van gehad dat het blijft haken en dus ook geen overstromingen. Zij heeft ook zo'n drinkbak met staafje.

Maar is dit de eerste keer dat dit gebeurd is? (je zegt wel dat het geen dagelijkse kost is). Dan zou ik het nog even aankijken, misschien is het wel eenmalig geweest, foutje Haha!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 08:29

San sopt zijn hooi ook en laat in het vervolg al het water weer uit zijn mond lopen.. onder zijn waterbak is het ook regelmatig een zwembad.
Hij eet het dus wel naast zijn waterbak op zodat niet alles in zijn waterbak ligt.. Ik vind het ook wel een grappig gezicht. Ik denk dat je er weinig aan zou kunnen doen.

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:42

Daar kan je wel degelijk iets aan doen hoor.
Kevin is ook een echte sopper en had regelmatig een waterbalet in zijn stal.
Nu heb ik zijn waterleiding afgesloten en heeft hij gewoon een speciekuip met water staan, gaat veel beter en loopt niet over.
Enige nadeel hiervan is dat zijn water dus binnen 15 min. verschrikkelijk smerig is en is zijn bak bijna leeg dan heeft hij nog wel eens de neiging om hem om te trekken, niet zo heel erg maar wel vervelend.
Daarom neem ik dus ook vlotterbakken in de stallen, kan niets onder blijven zitten en zodra de bak vol is stopt de wateraanvoer vanzelf, ideaal lijkt mij

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:28

hihi,
soorry kan je biet helpen maar vind het wel mooi uitgevonden van je beessie.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction, YandexBot en 118 bezoekers