Wat zouden jullie kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:10

Stal 2. Mits je paard ook in de zomer zelf kan kiezen of hij naar binnen wil. Veel paarden die 'voor het draadje gaan' willen naar binnen als er geen stal of schuilstal aanwezig is op de wei of paddock. Stal 1 zou sws afvallen; dat was voor mij (ik had hem toen nog maar kort) de reden te verhuizen in het najaar omdat hij knettergek werd van het veel te veel binnenstaan. Ik heb hem daarna nooit horen of zien mopperen dat hij te veel buiten staat (met schuilstal). Stal 1 is een mensenstal, stal 2 een paardenstal.

Over de IJssel


A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:30

Romeo2007 schreef:
Hi,
Even een hypothetische vraag, hoewel ik het antwoord al kan raden:

Stal 1
- 7 minuten van je huis
- binnenbak
- weidegang zomer dag en nacht
- winter paddock 2 uurtjes per dag met maatje
- stapmolen
- 3x daags ruwvoer
- geen uitrijmogelijkheden
- 405 euro
- gezellige sfeer, goede stal verder

Stal 2
- 15 min van je huis
- nieuwe overdekte rijbak
- nieuwe groepsstal met uitloop gebouwd
- weidegang april tot en met december
- midde in het bos
- onbeperkt ruwvoer
- geen overdekte plek om te poetsen; lastig voor de winter
- 250 euro

Paard is iets op leeftijd, sociaal en niet dominant.
Laat zich wel wegpesten bij het eten en mag weer voor zichzelf opkomen. Staat om 4 uur al voor her draad in de wei om naar binnen te gaan


Waar staat dat stal 1 altijd op stal staat?
Maar goed, ik zou voor 2 kiezen, omdat de prijs goed is, groepstal met uitloop, wij hebben ook geen overdekte poetsplaats, prima te doen.
En 405 is een belachelijke prijs, dus alleen daarom al, valt die af.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 15:22

Bij stal 2 moet je even rustig gaan zitten kijken naar de groepsdynamiek. De ene kudde is de andere niet.

Kijk naar de grootte van de groepsstAl en de uitloop in verhouding tot het maximale aantal paarden dat ze er in willen. (Vraag of er een maximum is )

Kijk naar de indeling van de groepsstAl met uitloop, de ligging van de opening(en) van de stal en hoe die verdeeld zijn. Kunnen er makkelijk paarden klemgezet worden in een hoek?

Geen overdekte poetsplaats, maar wel een overdekte bak. Mag je daar niet even poetsen en opzadelen met rot weer?

mandy_toy
Berichten: 66
Geregistreerd: 03-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:29

Gaat stal 2 toevallig over stal Evers? DAt even terzijde en uit nieuwsgierigheid.

Ik zou zeker kiezen voor stal 2. Ik heb ook een paard behoorlijk op leeftijd (23 jaar, grote kwpn er) en is ook stijf. Alleen daarom al zou ik kiezen voor zoveel mogelijk naar buiten, liever helemaal niet op stal. Ik weet niet hoe oud die van jou is, maar stijf wordt waarschijnlijk alleen maar meer.

Ik heb mijn paard 2 jaar geleden, na 9 jaar op een stal te hebben gestaan verhuisd. Voor die 9 jaar heb ik hem wel vaker verhuisd, gemiddeld eens per 2 jaar en dat ging prima. 2 jaar terug was het wel een ding. Ik weet niet of dat was omdat hij al 9 jaar op zijn oude plek stond of omdat hij ouder is nu en wellicht minder flexibel. Hoeft natuurlijk niet voor die van jou te gelden.

Als je voor stal 2 gaat, zou ik wel goed opletten naar de groepsdynamiek. Als ik die van mij nog eens verhuis gaat hij naar De Wildshof. Is een 24/7 buiten stal voor oudjes. Ik heb hem liever niet meer in een kudde met veel jonkies. maar goed, de ene kudde is de andere niet. Maar ik zou wel opletten, je wil ook niet dat hij, omdat je aangeeft dat hij wat onderdanig is, niet aan zijn hooi komt. Het is vaak best wennen voor paarden die voorheen een stal hadden voor de nacht om 24/7 in een kudde te leven.

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:30

stal 2

Don't call it a dream call it a plan

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:44

Geen van beiden...
Optie 1 is best duur en geen uitrijmogelijkheden en bij optie 2 kan in de winter je paard eigenlijk nooit droog liggen.
2 uur buiten is weinig maar voor een ouder paard dat zelf aangeeft graag binnen te staan en niet hoog in rang staat vind ik dat wel ok.
De ene stal is de andere niet. Een luchtige buitenstal met zicht op andere paarden en veel ruwvoer vind ik beter als een paddock waar je paard niet droog kan liggen en moet vechten voor zijn eten bvb

uva uvam vivendo varia fit

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:02

Als stal twee echt een droge zandbodem heeft zou ik die kiezen.
Voor een ouder paard is het belangrijk dat hij kan liggen, maar ook dat hij genoeg beweging krijgt.
En genoeg voer.
En lekker buitenrijden zal hij net zoveel van genieten als jij!
Maar of het echt bevalt kun je maar op één manier achter komen..vind het wel de moeite waard om te proberen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-18 21:27

Bedankt allemaal. Ik ga erover nadenken en blijf voorlopig staan waar ik sta. Neem geen overhaaste beslissingen en ga alles goed heroverwegen. Ben erg blij met de stal waar ik nu sta qua verzorging etc en misschien dat ik qua zelf buitenzetten nog een en ander kan regelen

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:33

Ik zou eigenlijk geen van beide kiezen.. 1 sowieso niet ivm te veel op stal. Stal 2 omdat ik hem ook graag indien nodig apart zou willen kunnen zetten. Maar als ik moest kiezen zou ik voor stal 2 ga. Lijkt mij voor het paard veel prettiger (indien goed passend in de groep) dan stal 2

Whitney (Lester X Jasper) Dressuur B+11 | Springen B+1 | SGW BB


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KDonna, monsera, Trendiction en 102 bezoekers