Wat zouden jullie kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-18 07:47

Hi,
Even een hypothetische vraag, hoewel ik het antwoord al kan raden:

Stal 1
- 7 minuten van je huis
- binnenbak
- weidegang zomer dag en nacht
- winter paddock 2 uurtjes per dag met maatje
- stapmolen
- 3x daags ruwvoer
- geen uitrijmogelijkheden
- 405 euro
- gezellige sfeer, goede stal verder

Stal 2
- 15 min van je huis
- nieuwe overdekte rijbak
- nieuwe groepsstal met uitloop gebouwd
- weidegang april tot en met december
- midde in het bos
- onbeperkt ruwvoer
- geen overdekte plek om te poetsen; lastig voor de winter
- 250 euro

Paard is iets op leeftijd, sociaal en niet dominant.
Laat zich wel wegpesten bij het eten en mag weer voor zichzelf opkomen. Staat om 4 uur al voor her draad in de wei om naar binnen te gaan


kaylee

Berichten: 594
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 07:53

Stal 1 zou voor mij nooit geen optie zijn, 2 uurtjes naar buiten zou betekenen dat hij 22 uur op staan staat. Dus ik zou gaan voor stal 2.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-18 07:55

kaylee schreef:
Stal 1 zou voor mij nooit geen optie zijn, 2 uurtjes naar buiten zou betekenen dat hij 22 uur op staan staat. Dus ik zou gaan voor stal 2.


Dat is voor velen geen optie, Daarom hou ik ook mijn ogen open :)

Isabel_k

Berichten: 4767
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:11

Ik zou ook voor stal twee kiezen! Mijn paard wil ik niet 22 uur per dag op stal hebben :n

Wat betreft het buiten poetsen; dat zou ik geen probleem vinden!

IG: @arabierjoep

Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:11

Wat is bij stal 2 van de tm april ipv weidegang?

Appy_Lynne
Berichten: 60
Geregistreerd: 13-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:21

Toen ik een aantal jaar geleden voor het eerst een eigen paard had stond ik op een stal waar je paard alleen buiten kwam als je dit zelf deed (of regelde met stalgenootjes). Mijn paard kwam dus maar een paar uur per dag buiten. Toen vond ik dat normaal en wist ik niet beter. Nu vind ik 8 uur buiten in de winter eigenlijk al te weinig.

Op een gegeven moment hadden ze zelfs een nieuwe paddock gebouwd. Whoehoe, hij was zo ongeveer 4x4m dus paard kon net een rondje om zn as draaien -O- .

En eigenlijk vind ik het ergens ook sneu om je paard snachts op stal te hebben en dan overdag naar buiten te 'pleuren' in weer en wind. Beste is eigenlijk als je paard zelf kan kiezen dmv schuilstal/uitloopstal. Dan hoef ik terwijl ik op mn werk zit en naar buiten kijk en zie dat het giet, ook niet te denken ah zielig mn paard staat buiten. Want dan kan ie zelf kiezen :) .

Isabel

Berichten: 2267
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:35

Bij stal 1 staan ze in de zomer 24 uur buiten en in de winter 2 uur.
Bij stal 2 staan ze in de zomer (april t/m december) 24 uur in de wei, en de rest van de maanden? In een groepsstal 24 uur per dag?

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:43

Kijk naar je paard, niet naar "de regeltjes" die mensen bedenken welke goed is voor alle paarden...

Lijkt erop dat stal 1 beter bij je paard past. Maar jij kentje paard het beste

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-18 08:44

Bij stal 2 staan ze in de winter in de ruime groepsstal met onbeperkt ruwvoer en uitloop naar de grote nieuwe zandpaddock.
Dit is dus alleen voor januari februari maart en in april gaan ze weer naar de wei

Overigens is bij stal 1 24/7 mogelijk maar ik doe dat niet omdat mijn paard dus duidelijk aangeeft naar binnen te willen. Ik krijg hem savonds ook de wei niet meer op, hij weigert gewoon de wei in te gaan. Daarom staat hij van 9 tot 7 in de wei en snachts op stal

Elke paard is anders. Ik vind het ook lastig om te bepalen wat past. Kun je van een ouder paard nog verwachten dat hij zijn hele ritme en mindset aanpast...

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:49

Zonder twijfel stal 2, voor jou financieel, vanwege het bos maar bovenal voor je paard. (Mits de groepstal ruim genoeg is en er genoeg bodembedekking ligt.) ik sta het liefste buiten met poetsen maar als het giet ben ik ook wel blij dat ik dit even in de stal kan doen.. snap dus wel dat je dat jammer vindt maar zou het geen groot probleem vinden.

Enjoy the little things of life, one day you'll look back and realize they were the big things.

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:50

Ik zou zonder te twijfelen voor stal 2 gaan..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-18 08:51

Overigens: stal 2 heeft geen bodembedekking.
De inloop van de stal is beton en de rest is zand. Als ze dus willen liggen moeten ze buiten in het zand liggen. Is overigens wel gedraineerd.
Bodembedekking erop is geen optie

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:54

Ik vind dat toch ook niet ideaal.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:59

Ik mis eigenlijk jouw eigen voorkeur in het verhaal. Wellicht kan je bij stal 1 nog regelen onderling dat je elkaars paard wat langer buiten zet? Hier komen ze ook minder lang buiten dan ik zelf zou willen maar als ik naar stal ga zet ik alle paarden (die ik train) nog buiten en zo staan ze zeker nog twee uur extra buiten per dag.

heb vertrouwen, houd moed

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:59

Stal 2 is voor een paard wat iets op leeftijd is, zeker niet ideaal idd.
Belangrijk is toch wel dat ze een droge, comfortabele ligplek hebben. En dit is daar dus duidelijk niet het geval.
Wat dan als het nat en koud wordt dagen / nachten aan een stuk ?

Beide opties zijn niet ideaal voor een ouder paard... helaas.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-18 09:03

Onderling regelen we nog wel dat je paard bv in de stapmolen komt. Of nog even voor of na het rijden buitenzetten etc.

Mijn eigen voorkeur? Tja... ik zou buitenrijden erg leuk vinden, maar ik wil vooral het beste voor Mn maatje. Ik weet gewoon niet of de ideale paardenstal ook ideaal voor hem is. Hij is al wat stijver en ik weet niet of hij deze switch gaat trekken. Hij heeft nu wel een ruime stal van 4x3,5 nu.

Als ik hem nu zou verhuizen dan zou hij er moeten kunnen blijven tot aan zijn dood.
Ik heb overigens nu een bijrijder die er 3x per week is en veel meehelpt. Ze betaalt ook 150 euro per maand mee. Ik verwacht niet dat ze meegaat naar de andere stal ivm reistijd etc

Lastig

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:08

Heel lastig... Maargoed helaas is het vaak nou eenmaal zo dat de perfecte plek bijna niet bestaat. Op elke stal is er wel wat. Paarden zijn ook zo verschillend qua behoeften. Doe vooral wat goed voelt en waarvan jij denkt dat het de beste keus is.

heb vertrouwen, houd moed

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:10

Stal 2 zou voor mij persoonlijk dus afvallen, ze moeten toch wel een keer lekker comfortabel en droog kunnen liggen vind ik.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:14

Optie 2 :))

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:19

Wat is belangrijker voor jouw paard? op stal staan of juist meer beweging krijgen?

Het is ook heel moeilijk om te zeggen wat het beste is als je het paard niet kent.

Overigens kunnen ze prima buiten liggen als de bodem gedraineerd is en hij goed in de groep past.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Syzygy
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-09-18

Re: Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:23

Waarom moet ze perse verhuizen? Hoe staat ze nu?

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:29

Hoe ziet dat er dan uit? De plek waar ze binnen kunnen staan is dan alleen kaal beton?

Bij ons ligt er verdeeld in de ( grote) schuilstal op ongeveer de helft van de oppervlakte van de stal een flinke laag bodembedekking.

Tevens is er buiten een groot stuk zand gedraineerd, zodat ze dan buiten ook droog kunnen liggen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:30

Zonder bodembedekking in de groepstal zou die stal toch afvallen voor mij. Ik wil wel dat mijn paard droog kan liggen en bij voorkeur ook in alle rust. (Dus alleen in een grote stal). Optie 1 zou voor mij ook afvallen vanwege het weinig buiten komen (maar misschien is hier wel op te verzinnen met stalgenootjes onderling) maar ook vanwege het ontbreken van bos. Ik zou liever verder zoeken en dan bijv langer in de auto zitten...

Enjoy the little things of life, one day you'll look back and realize they were the big things.

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:55

Ik heb bijna 3jr op de voor mij bijna ideale stal gestaan.
Buitenbak met agterbergbodem (waar ik in mocht mennen), overdag buiten, 's nachts op stal, wasplaats met warm water, binnen kunnen poetsen, stapmolen.
Maar wel op ruim een kwartier rijden. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat ik 2-3x per week bij mijn pony was, simpelweg omdat het me al een half uur aan reistijd kostte, dan nog uitmesten en dan eigenlijk geen tijd meer had voor leuke dingen.

Een maand geleden verhuist, minder dan 5min van huis, binnenbak, wasplaats met warm water, dag en nacht buiten. Ik ben waarschijnlijk een van de weinige bokkers die niet van 24/7 buiten houdt, zeker in de winter wil ik hem het liefste na een dag kleumen lekker binnen hebben maar helaas is dat voor mij nu niet mogelijk. Wel staat hij volpension wat maakt dat ik er nu veel meer mee doe. Gister had ik bijvoorbeeld mijn zoontje naar sport gebracht, dat duurt een uur, nu kon ik naar stal, even 20min longeren en was op tijd weer terug om hem op te halen, dat was eerder dus niet mogelijk door de reistijd.
Ideaal voor het paard is leuk maar het moet ook een beetje ideaal zijn voor de eigenaar anders word het nog niks.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:07

Is zo paardafhankelijk.
Ik heb in principe alles 24/7 het jaarrond buiten staan met schuilstal zonder bodembedekking.
Sinds vorig jaar echter gaat mijn oudje van 24 de wintermaanden de nachten naar binnen.
Ze loopt graag mee naar binnen en de volgende ochtend net zo graag mee naar buiten.
Merk aan haar dat zij het anders niet goed meer trekt.

Het leven is als een kerstmuts


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro-, Googlebot en 126 bezoekers