Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
meggiemeg

Berichten: 12178
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:16

Wij hebben 6 jaar geleden een verwaarloosde boerderij gekocht, bijna 100 jaar oud. Zo'n 6000m2 aan oppervlakte met 2 paarden. Het is dat wij ons eerste huis zo goed als afbetaald hadden en die aankoop was nog in de guldentijd dus een aardige waardevermeerdering op dat huis, anders had ik die stap nooit willen zetten. We kunnen meer dan genoeg lenen maar het moet ook allemaal terug naar de bank en ik wil ook graag nog leuk kunnen blijven leven, ja ik ben een luxe dier. Wil graag eens uit eten, als de wasmachine er mee op houdt wil ik een andere kunnen kopen, hetzelfde geldt voor de vriezer e.d.
Een opknapper klinkt leuk maar ook dat kost vaak meer dan je denkt. Wij zijn hier nu zo goed als klaar, maar of ik het nog een keer zou doen weet ik niet.
Voor een starter is het denk ik met de huidige prijzen al helemaal niet te doen, dan wordt het wachten tot de markt weer in elkaar zakt, dat scheelt echt heel erg veel! Hebben wij ook gedaan dat scheelde ons bijna 3 ton op ons huidige huis...

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


pien_2010

Berichten: 42797
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:21

DreamGuide schreef:
Ik maak dit topic aan naar aanleiding van een interessante discussie die ik laatst had met mijn familie over mijn 'toekomst'.

Ik heb altijd aangegeven, dat het enige wat ik in mijn leven écht graag wil hebben, is mijn paard(en) aan huis. Dus toen we het hadden over wat ik ging doen na mijn studie, gaf ik aan dat ik graag eerste een jaartje wilde werken en dan uit huis gaan, en op mezelf (hopelijk met een partner tegen die tijd) op een boerderijtje zou willen wonen met de paarden aan huis.

Qua boerderijtje bedoel ik niet iets van extreme luxe of formaten, ik had in mijn hoofd zitten denken aan een ruime hoeveelheid weiland, een rijbak (bij voorkeur 20x60) en stalruimte voor max. 4 paarden ofzo.
Bij voorkeur dit op een perceel van minimaal 8000 m2. Het huis hoeft niet luxe of groot te zijn oid, mag ook best een opknapper zijn.

Als je enigszins centraal/midden Nederland wilt wonen (denk bijvoorbeeld omgeven overijssel/zwolle) dan kun je zoiets vinden rond de 500.000.

Maar hoe zou zoiets ooit betaalbaar zijn? Als ik kijk wat ik aan hypotheek zou kunnen krijgen met een maandloon van 2500 (gebaseerd op verwacht startloon na een WO studie rechten) dan is dat max. 150.000.
Hoe kan het dan dat ik in mijn omgeving wel hoor van (jonge) mensen die uit huis gaan wonen op een boerderij met paarden?

Ik was even nieuwsgierig naar de input van Bokt hierover, aangezien hier toch ook een hoop mensen zijn met de paarden aan huis. Hoe realistisch is het nog om met de huidige economie te kunnen hopen op een huis met ruimte voor paarden?


In Nederland is dit denk ik erg moeilijk om te realiseren. MAAR heb je er al over gedacht om eventueel in de toekomst te gaan emigreren? Er zijn genoeg landen waar je voor een aanmerkelijk goedkoper bedrag een huis met (veel) grond kunt kopen dan in Nederland.
Het enige dat belangrijk is dat je in het buitenland de kost kunt verdienen. Met internet is dat ook weer wat gemakkelijker gemaakt.
Ik vroeg me ook af Dreamguide, of je nog mee leest in je eigen topic?

Morpheus81
Berichten: 563
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:32

Maar kan iemand me uitleggen waarom de huizenmarkt per definitie weer in zou storten? Natuurlijk is dat EEN scenario, het zou kunnen. Maar het kan ook heel goed niet. De prijzen kunnen doorstijgen, of stabiliseren of.... Voor 2007/2008 maakte niemand zich zorgen over een crisis. De sky was de limit. Lenen kon bijna onbeperkt en je kon ook bijlenen voor verbouwing, een nieuwe auto of zelfs je bruiloft en aflossen hoefde inderdaad ook niet. En ja, daar zijn we natuurlijk heel erg met onze neus op de feiten gedrukt.

Bovenstaande is daarom ook - naar mijn idee terecht - flink aan banden gelegd. Waar je eerder nog 8 keer je jaarsalaris kon verhypotheken is dat nu nog 'maar' 4,5 keer. En dan nog maximaal 100% van de woningmarktwaarde. Naar mijn idee verstandige veranderingen, die het kopen van een huis inderdaad wel wat lastiger maken.

Maar er is nog steeds een chronisch tekort aan woningen, huur en koop. En dit lijkt op korte termijn ook niet op te lossen, het tekort is niet even in een paar maanden bij te bouwen. Dus instorten van de woningmarkt lijkt niet per definitie voordehand liggend. Je kunt niet zeggen 'we hebben nu een piek gehad, er zal binnenkort wel weer een dal komen'. Als het zo makkelijk was....

De huizenmarkt/economie is heel erg moeilijk te voorspellen, daar hebben heel veel mensen ontzettend lang voor gestudeerd en zelfs die worden verrast. Niemand kan het met zekerheid zeggen. Het heeft ons dan ook niet tegengehouden om recentelijk wel dat huisje met grond te kopen om de lang gekoesterde droom 'paarden aan huis' te realiseren. Tuurlijk is het belangrijk om rekening te houden met de toekomst en te lenen met je hersens (en vooral een goede adviseur erbij), maar zoals mijn oma altijd zei 'als, als, als...Als morgen de wolken naar beneden vallen, hebben we allemaal een witte hoed'.

Veel mensen in dit topic geven aan dat ze dingen stap voor stap hebben gedaan, of genoegen hebben genomen met wat minder en van daaruit zijn gaan(ver)bouwen aan een toekomst. Ik denk dat dat heel verstandig is. Telkens een beetje en dan kom je er ook. En daarvoor zul je soms ook een risicootje moeten nemen. Als je hier goed over nadenkt en realistisch bent, denk ik dat er heel veel mogelijk en niets mis mee is.

meggiemeg

Berichten: 12178
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:35

Het instorten kan inderdaad niemand voorspellen en hangt van meerdere factoren af, echter zoals het nu gaat kan het niet blijven doorgaan, huizen komen te koop en na 6 maanden gaat de prijs omhoog ipv omlaag, in sommige plaatsen kan je niet eens meer een huis onder de 2 ton kopen, dat is voor starters vaak niet te betalen.
In de bouw is het nu ook giga maar ook dat blijft niet zo. Dit is altijd zo geweest, het gaat nu goed en straks komen er weer een aantal magere jaren. In de bouw verwachten ze nog dat dit zo ongeveer een 2 jaar door gaat en dan zakt het in, dit hoor ik aan alle kanten, juist van de mensen die al ruim 40 jaar een eigen zaak hebben. Die maken dat al al die jaren mee.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:41

het is wel zo dat er steeds meer mensen bijkomen elk jaar, dus echt wegzakken geloof ik ook niet.

helemaal met grond erbij dat blijft wel waarde houden.

meggiemeg

Berichten: 12178
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:59

Wel of geen crisis maakt wel verschil in prijs hoor, ons huis is te koop komen te staan in de hoogtij dagen, na een poosje kwam de crisis en dat heeft ons toch wel bijna 3 ton gescheeld in de prijs

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:48

Dorine92 schreef:
s0173957 schreef:
Met €1000 per maand kan je makkelijk €200 000 lenen op 20 jaar tijd.

Das heel leuk maar zo denkt de bank er niet over. Dat is het hele probleem op het moment. Dat mensen 1300 euro huur moeten betalen omdat de bank hen geen hypotheek wil geven met een maandlast van 800 euro


De mijne nochtans wel..
Terwijl ik zelfstandige ben en echt geen bergen geld verdien elke maand.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:52

Met 1000 euro per maand 2 ton lenen? Nou vergeet het maar hoor. Met ruim 1000 euro netto kan je max 60.000 euro lenen.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 15-10-18 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

tengeltje11
Berichten: 7073
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:57

Neen,1000 euro/afbetalen.
Logisch dat,als je iets meer dan 1000 euro/maand verdient,geen 1000/maand kan afbetalen.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 18:01

tengeltje11 schreef:
Neen,1000 euro/afbetalen.
Logisch dat,als je iets meer dan 1000 euro/maand verdient,geen 1000/maand kan afbetalen.


Oh ik dacht al. Nee dat kan ook niet. Maar als de rente laag is betaal je ook niet veel maandelijks maar toch kan je niet meer lenen daardoor.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 18:25

hihi ik zie dat er een leuke discussie is ontstaan!

Ik was wel gewoon aan het meelezen hoor, had alleen niet zoveel tijd om te reageren.
Wonen over de grens of zelfs emigreren is voor mij niet echt een optie, ik studeer namelijk Nederlands Recht. In het buitenland hebben ze dan niet zoveel aan me :o

Ik heb van mezelf naast mijn paard geen dure hobbies oid. Geen behoefte aan dure kleding, ik ben echt een huismuis, dus op vakantie gaan hoeft voor mij niet, thuis eten is net zo lekker als ergens anders en dagjes uit doe ik ook niet zo vaak aan B-) (Ik klink nu wel erg saai)

Ik lees in ieder geval wel dat het niet helemaal onmogelijk is. Een aantal jaar sparen is natuurlijk uberhaupt geen probleem, ik ben heel tevreden thuis en mijn paard staat nu ook happy op pension. Ik sta wel halfpension dus ik ben het gewend om gewoon 'zelf' voor mijn paard te zorgen. Op mijn vorige stal waren we ook bezig met weidemanagement, dus die dingen zijn niet onbekend voor mij.

Gewoon mijn paard op een zelfgekocht weiland zetten is voor mij geen verbetering, dan kan ik net zo goed op pension blijven staan met al mijn luxe faciliteiten.
Waar ik van droom is om uit het raam te kijken en dan mijn paardjes te zien staan.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

meggiemeg

Berichten: 12178
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 19:01

Dorine92 schreef:
s0173957 schreef:
Met €1000 per maand kan je makkelijk €200 000 lenen op 20 jaar tijd.

Das heel leuk maar zo denkt de bank er niet over. Dat is het hele probleem op het moment. Dat mensen 1300 euro huur moeten betalen omdat de bank hen geen hypotheek wil geven met een maandlast van 800 euro

Helaas denken banken niet zo, die willen meer zekerheden.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:53

Wij hebben sinds 2,5jaar de paarden aan huis! Het was altijd een droom om dat te kunnen en soms moet ik mezelf nog even knijpen dat het echt waar is en dat voor mijn 30ste levensjaar.
Ik moet wel zeggen dat het voor mij en mijn partner niet ons 1ste huis was, wij beiden een goede baan/salaris hebben overwaarde uit het verkochte appartement van mijn partner en heel heel erg veel zelf hebben geklust (en nog steeds klussen).
We hebben rond het budget van ts een opknaphuis gekocht met een stuk land.
Daarbij moesten we concessies doen: we hebben een huis op een fantastisch mooi plekje ah bos, alleen niet id Veluwe maar in Noord Limburg.
Het terrein was totaal niet geschikt voor paarden, dus ook daar hebben we veel moeten klussen.
Het huis zelf was prima gebouwd, maar je moest er absoluut doorheen kijken (lees: alles verrookt, bruin, donker, elektriciteit ronduit onveilig). Alles moest worden gestript en vernieuwd. Ode aan mijn vriend die vreselijk handig is en enorm gemotiveerd voor kluswerk!
En daarbij bestaat meer dan de helft vh perceel uit bos waarin ik niet teveel mag kappen, maar wel elke herfst blad uitvalt etc.
Spijt hebben we niet, hoewel ik bij een volgend huis misschien toch zou kiezen voor een terrein met minder onderhoud.
Mijn conclusie: waar een wil is, is een weg als je qua financiën wat te besteden hebt, je handen uit de mouwen wilt/kunt steken en bereid bent om de schipperen met je wensen.

Wouter Klasse II+12, klasse III+7, klasse IV+1

pien_2010

Berichten: 42797
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 06:14

Begrijpelijk TS dat je niet kunt emigreren. Hopelijk lukt het je ooit. Omdat bij ons de wens groot was en Nederland onbetaalbaar hebben wij onze wens gerealiseerd in Zuid Frankrijk in 2012.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 06:43

Ik heb de paarden aan huis staan, vriend kon toen hij 26 was een huis kopen met 1000 vierkante meter grond waar ik een paddock heb gemaakt en ik huur in de straat nog een weilandje.
Het is veel werk en rekening houden met, maar heb laatst geprobeerd ze in pension te zetten en werd er diep ongelukkig van dus ben wel blij dat ik het zo kan. Voor mij is aan huis ongeveer de helft goedkoper dan op pension, maar mijn uren wil ik niet gaan tellen :+

Gewoon lekker blijven dromen, wie weet.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 07:08

fokfanaat schreef:
ik kom hier trouwens op 31% van onze inkomsten die we aan wonen uitgeven.


Alleen hypotheek (aflossing+rente) gerekend?
Wij zitten op 18% wat ik gek vind want wij hebben op 10K na ongeveer maximaal geleend? Ik denk dat ik iets fout reken :+
Dit is alleen aflossing+rente

Droom van ons is het zeker ook. Willen het binnen 5-10 jaar realiseren. Maar eis in in Braboland blijven en niet langer dan een half uur van werk. Met een bepaald buget is dat toch erg lastig.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 07:48

Hier is onze hypotheek 15% van ons inkomen dat is aflossing + rente

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:49

sanso schreef:
fokfanaat schreef:
ik kom hier trouwens op 31% van onze inkomsten die we aan wonen uitgeven.


Alleen hypotheek (aflossing+rente) gerekend?
Wij zitten op 18% wat ik gek vind want wij hebben op 10K na ongeveer maximaal geleend? Ik denk dat ik iets fout reken :+
Dit is alleen aflossing+rente


nee iig ook gas water en licht, ben mijn berekening alweer kwijt
netto inkomen heb ik ook genomen.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:50

Oh dan zullen wij ook rond dat percentage uitkomen.

vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:56

ik heb het anders aangepakt , ik heb op mijn 20 e een erg oud chaletje spotgoedkoop gekocht met flink wat grond en ben daar 9 jaar gaan inzitten. geen verwarming maar petroleum vuurtjes , geen badkamer maar een piepkleine douche. Ijskoud in de winter ... je leest het al comfort 0 maar ach alles went , vrienden ontvangen vond ik erg moeilijk want ik schaamde mij een beetje qua leefomstandigheden zeg maar... dus maar geen bezoek thuis. na 9 jaar chaletje verkocht voor enorme overwaarde +100.000 euro . Dat heb ik geïnvesteerd in een nieuwbouw huis , nu weer 10 jaar later kan ik dit weer voor erg flinke overwaarde verkopen. Een boerderijtje in zeeland of net over de grens in noord brabant komt in het vizier (in belgië is dit onbetaalbaar). Ondertussen partner en kind erbij... maar als ik het paarden aan huis topic lees dan denk ik toch .... beter blij zijn met mijn minimale afbetaling, halftijds werken en nieuw comfortabel huis. knolletjes op een mooie pension stalling... maar dit is dus de weg die je kan nemen , al is dat wel minimaal een 20 jaren plan... ik woon met hypotheek dus nu voor 15 percent van onze inkomsten ongeveer. Paarden aan huis lijkt me ook alleen te doen als je als vrouw fulltime thuis kunt blijven...

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:34

vendake schreef:
Paarden aan huis lijkt me ook alleen te doen als je als vrouw fulltime thuis kunt blijven...


Ach nee joh gek! Het is maar net hoe je het inricht. Ik vind het heerlijk, heb wel goed van te voren nagedacht over hoe alles met minimale arbeid gedaan kan worden en het gaat super. Ik werk 32 uur, 1 kindje (bijna 2 kindjes). En mijn vriend doet helemaal niets voor de paarden (behalve nu met m'n zwangerschap)

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:38

ik werk 32 en mijn man 36, maar geen probleem hoor, je moet het ook gewoon praktisch inrichten.

ik heb een schuilstal van 4 x 6 waar ze altijd kunnen schuilen en buiten ook onbeperkt hooi beschikbaar

Niwla

Berichten: 4111
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:41

Hier ook gewoon nog aan het werk met de paarden aan huis. Wel drie dagen, maar dat is omdat ik mijn kind niet meer dan de helft van de tijd bij de opvang wil hebben.

Ik heb ze 24/7 buiten staan met een inloopstal.
Nu gooi ik 's ochtends het hek van de wei open, om 19:00 uur doe ik ze terug en om 22:00 uur krijgen ze hooi voor de nacht. 's Winters blijven ze op de paddock, dan sjouw ik iets vaker heen-en-weer met hooi. Idealiter krijgen ze onbeperkt, maar mijn huidige lading hooi vinden ze te lekker en blijven ze dooreten totdat het op is.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:03

Als vrouw full time thuis? Of de man........ hahaha, maar nee hoor, dat is echt niet nodig. Tenzij je 20 paarden of meer hebt.
Ik heb 4 paarden, huur iets op 5km, doen alles zelf, maar is echt geen dagtaak. Staan 24/7 buiten, mest uit, vul hooi en that's it. Het zo aanleggen heeft wat meer tijd gekost, maar dat is niet elke dag, net als reparaties.

meggiemeg

Berichten: 12178
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:21

Ik werk tussen de 40 en 60 uur per week, wel van huis uit dus kan makkelijk tussendoor dingetjes doen. Het is wel veel meer werk dan toen ze nog in pension stonden maar je krijgt er ook veel voor terug.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daimo, Isab123 en 32 bezoekers