Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 11:58

Ik heb hier een paard van een vriendin op stal gehad.
Voor mensen was hij lief en luisterde goed. Tenminste als je hem liet weten de eerste dag hoe de regels waren. Maar in de wei tegen de rest heb ik hem ook wel eens kunnen wurgen hoor.
Niet dat hij gewonde dieren gaf.
Maar hij liet ze nooit met rust. Altijd er tegen aan steigeren. Opjagen. Ook weer niet op een tempo dat het paniek werd. Maar ook geen rust. Altijd lopen kwallen.
Ik merkte het extra toen hij weg was.
En daar doe je weinig aan. Ja apart zetten maar daar was yet dan ook weer niet erg genoeg voor.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:06

Onze ruin gebruikte onze oude merrie als rem, gekke bui ronddollen, bokken, galoperen, rondjes om haar heen rennen en dan boem tegen haar aan, dat werd ze snel zat en dan kreeg hij toch echt wel hele rake klappen van haar. Dan deed hij het een paar weken niet en begon het zo weer van voor af aan. Of ze nu op de wei stonden met volop gras en een hooibak gevuld met goed hooi op de paddock dat maakt hem niets uit. Nu is de oude merrie er niet meer en hebben we er een andere ruin bij, deze is niet zo brutaal als de oude merrie en laat zich tot nu toe veel welgevallen, merk dat hij het soms zat wordt en dan bijt hij een keer terug of mept van zich af, maar de bonte ruin is erg handig in het ontwijken en buiten bereik blijven (dat moest hij wel met de oude merrie want als het bij haar klaar was dan was het ook echt klaar). Onze bonte ruin is gewoon een enorme klier. Als ik buiten bezig ben zie ik gewoon dat hij mij in de gaten houdt maar toch vaak stiekem wel dingen doet als even snel de andere bijten in het voorbij lopen enzo. Als ik dan mijn keel schraap is het direct over en loopt hij echt zo van maar ik doe toch niets.... Dat soort dingen krijg je toch meer mee met paarden aan huis als dat ze op een pensionstal staan.

Suzanne F.

Berichten: 49175
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:40

Gaat het nu ineens over klierende paarden?

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:47

Nee maar wel dat je soms meer ziet dan je lief is.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:00

Inderdaad. Wat je met 2 uurtjes op pension niet opvalt kan aan huis een storende factor worden.
En hoe je daar mee omgaat is voor ieder weer anders.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:33

Hahaha ja zoals ik dat heb: elke ochtend kijk ik uit m'n slaapkamer raam en zie ik m'n paard niet meer in de wei staan.. zijn er weer reeën voorbij gekomen en is ie weer naar de buren gesprongen.. kan ik m daar weer gaan halen.. en als ik geluk heb heeft hij de omheining heel gelaten.. grrr

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 09:19

Dan ben ik blij dat ik je buurman niet ben :)
Daar was ik zo klaar mee en zou ik toch snel opgelost willen zien.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:07

enjoymyhorse schreef:
Dan ben ik blij dat ik je buurman niet ben :)
Daar was ik zo klaar mee en zou ik toch snel opgelost willen zien.


Mijn buurman vindt het gelukkig niet erg. Ik vang ook zijn koeien als er na een storm de omheining kapot is, of als er een koe niet lekker is, sla ik alarm. Daar ben je buren voor gelukkig.

Ennuhh ik zou het ook graag opgelost zien.. enige wat helpt is een gracht om m'n huis graven..

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:17

Natuurlijk waarschuw je elkaar bij een ziek dier.
En komt er eens een dier los dan ook.
Maar hier in de buurt heeft een boer jongvee lopen, woont daar zelf niet.
En die heeft zijn weides slecht afgemaakt, laat zijn vee er ook te lang lopen als het gras te kort is. Dus vaak de koeien eruit.
Niemand hier in de buurt helpt hem nog.
Heel toevallig 3 weken terug nog. Ik bel hem op en dan zoekt hij het maar uit hoor.
Je weide fatsoenlijk omheinen hoort juist ook bij het in eigen beheer houden van dieren.
En dat kan gelukkig ook wel zonder gracht :+
En met wat pech loopt het een keer minder goed af.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:25

Idd,dat hoort imo gewoon bij je verantwoordelijkheid nemen.
Je zet een andere,hogere,sterker,meer stroom,.... Omheining en dat is opgelost.
Ik vind zoiets zooo onverantwoord.
En koeien die ontsnappen omdat de omheining plat komt door de storm kan je toch niet vergelijken met een paard die bijna dagelijks bij de buren staat....

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:38

Haha ja wacht maar totdat je zelf zo'n paard hebt, dan praat je wel anders. Ik heb poep chique en vooral heel hoge omheining, langs de buitenkanten zelfs hoger dan in het bestemmingsplan mag.. met een hele dikke stroomklok (in de lucht krijgt hij geen stroom). Maar hoe hoog je het ook maakt hij gaat er dwars door heen als ie in paniek is. Heb aan 2 kanten gelukkig sloot, dat helpt. En naar de buurman een dubbele omheining met een meter er tussen (kan hij het moeilijker inschatten) Helpt vaak.. maar niet altijd..

Dus het is echt niet zo maar opgelost.. en heb zeker mijn verantwoordelijkheid meer dan genomen.
Maar de discussie is volgens mij n beetje offtopic.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:01

Als het die pp in je onderschrift is daar hoefde ik mijn vorige paard ook niet in te houden.
En het hoort toch wel bij dit onderwerp?

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:14

enjoymyhorse schreef:
Als het die pp in je onderschrift is daar hoefde ik mijn vorige paard ook niet in te houden.
En het hoort toch wel bij dit onderwerp?


Heb zelfs de omheining wel ns opgetrokken tot meer dan 2 meter (boven op palen van 160 prikpaaltjes gemonteerd). Dit maakt helemaal niet uit voor m. Gaat er dwars doorheen en zit dan helemaal onder de schrammen ). En kan ik elke keer het lint weer vervangen.

Je kunt de omheining waar m'n paard overheen gaat niet zien in de advertentie. Enkel de afrastering tussen de weides en de track. Daarvan maakt me niet uit als ie er over heen gaat.. en gek genoeg springt hij nooit uit de track als de weides dicht zijn met nat weer ofzo.. (daar staat ook maar een omheining van 110 om heen) hij kan dan geen aanloop nemen, omdat ik op de hoeken bomen heb geplant met dubbele afrastering enzo eromheen, dan raakt ie in de war.
Maar vooral 1 wei, bergop, afrastering van 160+ is favoriet.. en het liefst trekt hij het bovenste lint met m mee.. zodat ik sochtends voor m'n werk nog ff aan t klussen mag..

Suzanne F.

Berichten: 49175
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 07:09

Heb er ook eentje gehad die altijd door linten heenging. Toen hardhouten hoge omheining neergezet en vingers gekruist. Is nooit meer gebeurd.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 07:30

Suzanne F. schreef:
Heb er ook eentje gehad die altijd door linten heenging. Toen hardhouten hoge omheining neergezet en vingers gekruist. Is nooit meer gebeurd.

Je zou dan denken dat ze nog beter kunnen inschatten waar ze moeten springen? Hij springt ook zonder moeite over de hekken heen namelijk.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 07:45

Maar zet dan bv 4 stroomdraden met telkens een meter tussen voor de definitieve omheining?
Dan springt hij telkens knal in de stroom?
Poepsjiek en hoger dan het plan heeft er toch niets mee te maken?
Jij bent eigenaar en hoort je paard bij je te houden toch?

Zoiets is idd gewoon onverantwoord.
Elke verzekering die hier gehoor van krijgt nadat er iets zou gebeuren,komt niet meer tussen,en dat kan je je hele leven bezuren....

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:10

of hij moet s nachts naar binnen. dan is het probleem ook opgelost.
maar goed is allemaal offtopic

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:28

In de nacht niet meer op dat stuk laten waar hij er uit springt of waar die ree langs komt.
.
Alternatief is de ree uit je land weren door het plaatsen van 1,10 meter hoog gaas langs de buitenkant van je omheining. Daar kunnen ze niet tussendoor of overheen en lopen ze om je land heen.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:01

Suzanne F. schreef:
Gaat het nu ineens over klierende paarden?


Jarenlang een ontzettend fijne KWPN merrie gehad, en dan bedoel ik, fijn onder het zadel. In de omgang was ze ontzettend dominant, sloeg van zich af, stond liever op 2 benen dan op 4, dramde altijd door, sloeg naar andere paarden in het land, in de stal, of onder het rijden. Kon niet vast staan of alleen zijn (tenzij we aan het rijden waren), etc. Zo stront vervelend en nauwelijks te corrigeren (door mij). Gelukkig had ik haar op een pensionstal staan bij mensen met veel kennis van zaken (en sportpaarden), en zij hebben mij altijd enorm geholpen met dat paard waardoor ik 9 ontzettend gave en leerzame jaren met haar heb gehad. Dit paard had ik NEVER NOOIT aan huis moeten of kunnen hebben. Dat was niet goed gekomen. Met met de juiste begeleiding is dat dus wel helemaal goed gekomen.

Een paar jaar terug overgestapt naar lekker recreatief rijden met een iets minder atletisch en talentvol, maar ontzettend lief en trouw paardje. Deze kan ik dus wel aan huis hebben. Zelfs mijn ouders die niet veel verstand van paarden hebben kunnen de wei in om te voeren, een vliegenmasker op te doen, of het halster om te doen en hem naar stal te brengen. En dan hoef ik echt niet bang te zijn dat er misschien iets fout gaat of iemand of iets beschadigd raakt. Als ik dit paardje niet had gehad waren we misschien helemaal niet wat meer buiten af gaan wonen :j .

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:20

tengeltje11 schreef:
Maar zet dan bv 4 stroomdraden met telkens een meter tussen voor de definitieve omheining?
Dan springt hij telkens knal in de stroom?
Poepsjiek en hoger dan het plan heeft er toch niets mee te maken?
Jij bent eigenaar en hoort je paard bij je te houden toch?

Zoiets is idd gewoon onverantwoord.
Elke verzekering die hier gehoor van krijgt nadat er iets zou gebeuren,komt niet meer tussen,en dat kan je je hele leven bezuren....


Ik vind dat je zeer heftig oordeelt over een situatie die je niet in het echt hebt gezien. Vanaf dag 1 dat ik dit paard heb (en hij bij onze oude pensionstal gelijk uit de wei sprong) heb ik bij de verzekering gecheckt hoe het zit met de verzekering. Ik moet een omheining hebben van 160 (dat heb ik) en in het bestemmingsplan mag je omheining niet eens zo hoog zijn. Dan kun je dus de gemeente weer op je dak krijgen.

Hij heeft fases dat hij het doet. (Als er reeën zijn). Dan span ik dus altijd een extra draadje en valt het wel mee de dagen erna. En hij gaat niet de straat op ofzo, blijft altijd op ons erf of de wei van de buurman. Blijft bij de kudde in de buurt (alleen aan de andere kant van de draad) en als hij hoort dat ik wakker ben en dus ga voeren springt hij weer terug (via een lager hek (van de buurman) en wandelt ie zo ons erf op)

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:07

Ik hoef ook geen gecompliceerde paarden aan huis. Ook geen hengsten. Gewoon makkelijke dieren waarmee je ontspannen kunt werken en wonen.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:27

Dat willen we allemaal wel denk ik Popstra ongecompliceerde paarden, punt is echter wel dat je er pas achter komt hoe ze zijn als je ze een poosje aan huis hebt staan

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:53

Dan heb ik het nogtans altijd getroffen :)
moet wel zeggen ik enkel keurig opgevoede en getrainde paarden heb staan en ik ze ook alleen maar koop als ze zo zijn.
Heb de leeftijd ook dat ik niet meer aan moeilijk begin.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:07

Nee ik ook niet Popstra, heb wat dat betreft ook de mazzel dat er niet veel extra kosten bij komen omdat ze slopen en dat soort dingen. Het is hier meer kliergedrag van de een naar de ander.
Elke herstellen en aan moeten schaffen daarvoor loopt ongemerkt ook in de papieren.

Suzanne F.

Berichten: 49175
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:26

Ziezo_X schreef:
Suzanne F. schreef:
Gaat het nu ineens over klierende paarden?


Jarenlang een ontzettend fijne KWPN merrie gehad, en dan bedoel ik, fijn onder het zadel. In de omgang was ze ontzettend dominant, sloeg van zich af, stond liever op 2 benen dan op 4, dramde altijd door, sloeg naar andere paarden in het land, in de stal, of onder het rijden. Kon niet vast staan of alleen zijn (tenzij we aan het rijden waren), etc. Zo stront vervelend en nauwelijks te corrigeren (door mij). Gelukkig had ik haar op een pensionstal staan bij mensen met veel kennis van zaken (en sportpaarden), en zij hebben mij altijd enorm geholpen met dat paard waardoor ik 9 ontzettend gave en leerzame jaren met haar heb gehad. Dit paard had ik NEVER NOOIT aan huis moeten of kunnen hebben. Dat was niet goed gekomen. Met met de juiste begeleiding is dat dus wel helemaal goed gekomen.

Een paar jaar terug overgestapt naar lekker recreatief rijden met een iets minder atletisch en talentvol, maar ontzettend lief en trouw paardje. Deze kan ik dus wel aan huis hebben. Zelfs mijn ouders die niet veel verstand van paarden hebben kunnen de wei in om te voeren, een vliegenmasker op te doen, of het halster om te doen en hem naar stal te brengen. En dan hoef ik echt niet bang te zijn dat er misschien iets fout gaat of iemand of iets beschadigd raakt. Als ik dit paardje niet had gehad waren we misschien helemaal niet wat meer buiten af gaan wonen :j .


Hier juist andersom. Een merrie gehad die levensgevaarlijk was geweest op een pensionstal maar die ik gelukkig thuis had waar ik rekening kon houden met haar rare trekken.