Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jildau

Berichten: 9405
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 12:51

Pfff ik voel me bijna schuldig dat ik deze vraag gesteld heb als ik zie wat voor reacties erop komen. De eerste pagina's had ik echt wat aan de reacties en zette het me aan het denken maar op de laatste pagina's wordt het een beetje een welles-nietes spelletje. Ik ben er uit waar ik voor kies dus wat mij betreft mag het topic wel gesloten worden als er niet normaal op elkaar gereageerd kan worden. ;)


Otti1977

Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:52

Ik ben erg benieuwd waar je voor gekozen heb.

Rocamor

Berichten: 10819
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:53

connie64 schreef:
fransje23 ik ben denk ik genuanceerd als ik schrijf dat er verschil zit tussen het ene paard en t andere paard.

ik ga uit van ts haar vraag, zij gaat haar paard verhuizen omdat ze vind dat hij te veel op stal staat. Dat zijn niet mijn woorden.

het is uiteindelijk haar keuze die ze maakt in t beste welzijn van haar paard, wat ik kies leg ik verder niemand op.

Er zullen altijd discussies blijven over wel of niet op stal en wel of niet buiten.
Ik ga er vanuit dat iedereen de keuze maakt waar hij zich t fijnst bij voelt uit liefde voor je dier.


Het aantal uur binnen vs buiten is 1 van de redenen dat TS weg wil. Niet de enige reden dus.

Overigens hoop ik dat eenieder en keuze maakt waar het paard en op 2e plaats de eigenaar het fijnst bij voelt.

Hardnekkig vasthouden aan je eigen eisen en voorwaarden kan funest zijn voor het individuele paard. En daar hebben we het hier over.

Dat vind ik wel mooi aan de discussie. Mensen die niet enkel meegaan met "wat volgens de boekjes of algemene opinie" zou moeten, maar ook durven toe te geven aan de behoefte van hun paard.

Rockes <3

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:39

Moderatoropmerking:
Dames hou het netjes. Een flink aantal berichten zijn verwijderd omdat deze totaal niet meer over het onderwerp zelf gingen. Elkaar op de tenen gaan staan helpt daar niet bij.

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:41

Wat fijn dat je hebt beslist TS, hopelijk gaat het jou en je pony goed op de nieuwe stalling :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Narcissa
Berichten: 3045
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:04

Wat een discussie weer hier...

TS, kies voor datgene waar je paard zich het beste bij voelt. Is het geen optie om beide een maand te doen, zodat je kan zien wat je paard het beste past?

Wij hebben zelf 2 paarden die helemaal anders zijn. De Haf van mijn vriend is eentje die graag buiten is en geen zier om slecht weer geeft. Dat zou een prima 24/7 buiten paard zijn. Wij hebben die keuze hier niet én hij is zo gek op zijn dinnetje dat hij freakt als zij er niet bijstaat, dus hij gaat mee in het regime van zijn meissie, mijn KWPN merrie.

Die heeft eerder 24/7 buiten gestaan omdat ik vond dat dat zo hoorde en dat het meest paardvriendelijk was.
Alleen... zij was het daar zelf niet mee eens. Ondanks dat alle voorwaarden goed waren (goede/grote paddock, leuk maatje, absoluut onbeperkt hooi, uitstekende schuilstal) zag je haar in de winter gewoon wegkwijnen. Zeer sterk afvallen, mok, ziek, lusteloos, overdreven aanhankelijk terwijl ze dat normaal niet is, schuilstal niet uit te krijgen, timide, mankeerde continu wel iets dus wekelijks DA erbij en het ergste: de glans en levenslust verdween uit haar ogen.
Ik heb het een tijd de kans gegeven maar het werd enkel erger. Uiteindelijk merrie verhuisd naar een stal waar ze enkel overdag buiten ging en wauw, wat knapte ze op! Kwam weer gewicht aan, glans op en ze was al snel weer zichzelf, op de wei terug een grote bek naar andere paarden, onafhankelijk, een dikke eigen mening, zo kende ik haar weer!
Nu staat ze in de zomer 24/7 buiten en in de winter van zonsopgang tot zonsondergang. Hier doet zij het heel goed op en ik ga met haar echt nooit meer naar een 24/7 buitenstal terwijl ik dat bij onze Haf of mijn vorig paard wel gewoon zou doen. Elk paard is anders, dat heeft deze dame mij wel geleerd...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:00

Troopers schreef:
kun je niet beginnen bij je paard op de 24 wei zetten met een regendeken en desnoods met 100/200 gram als je dat niet doet, als je merkt na een week dat het niks is kun je alsnog het paard op stal zetten lijkt mij!


Deze weken zijn niet representatief voor het gemiddelde najaars- en winterweer...

Voor hetzelfde geld is er straks geen stal meer vrij!

Anoniem

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 18:11

Ik blijf bij al deze topics hetzelfde tegenkomen;
Er wordt niet duidelijk gekeken naar de voorwaarden voor een 24/7 buiten leven.
- een groepje of groep die zoveel ruimte heeft dat iedereen zich vrij kan bewegen zonder stress te hebben van het tegenkomen van een ranghogere in een vervelende situatie (die verplichting is niet natuurlijk, in de natuur hoeven ze niet vlakbij elkaar te staan/liggen/eten).
- een stabiele groep met een relax vriendje.
- rustig kunnen eten (in de winter een hooibak hebben is ookniet natuurlijk dus als ze samen aan een bak kunnen is sat mooi meegenomen en anders minstens 1 plek per paard met 10m min. ertussen)
- een schuilstal waar ALLE paarden in durven staan/liggen (hoog genoeg, genoeg uitgangen, groot genoeg etc)
- een droge, beschutte plek om te liggen (bijvoorbeeld de stal of mul wit zand uit de wind)
- genoeg voer en vermaak voor alle paarden om chagerijnig gedrag te voorkomen.
- genoeg ruimte voor een echte sprint en geen nare hoekjes en gaatjes zodat alle paarden constant op moeten letten.
- voerbehoefte exact gelijk

Als je overal aan kan voldoen en dekens inzet waar nodig, kan IEDER paard buiten gelukkiger zijn dan op stal.
Helaas is dit een praktisch onhaalbare situatie. In dat geval moet je ergens balans vinden, zoals bijv; zeer fijn groepje dus kan de binnenruimte kleiner, altijd eten zodat ze zonder stress met minder voerplekken af kunnen, zeer droge paddock dus kan iets kleiner, dunne paarden snachts binnen met extra hoogwaardig ruwvoer etc.

Die afweging maakt soms dat paarden inderdaad soms beter binnen kunnen staan. Mijn streven is waar mogelijk heerlijk buiten struinen, maar hoe goed je het ook wil dien, zonder 1 hectare per paard en onbeperkt budget loop je soms tegrn dingen aan.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:55

Pipodipo schreef:
beatje schreef:
27/7

Dit vind ik echt niet eerlijk, jij hebt 3 uur meer in een dag.

Grappie natuurlijk!

Djuh...daarom duren mijn dagen zolang

Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:04

Beste TS ik heb je vraag gelezen en wat reactie's van de eerste pagina daarna ben ik afgehaakt hahaha.
Mijn keus zou zonder enige twijfel keuze 2 zijn!
Gezien de toch wel tamelijk natte winters in Nederland.
Ik zou sowieso starten met keuze 2 en mocht je blijven twijfelen kun je altijd nog een proefperiode afspreken voor optie 1.
Succes met je definitieve keuze.

Getup

Berichten: 8250
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 10:03

Koper schreef:
Ehh... ik wil niet vervelend doen maar nat IS slecht weer voor een paard.

Dit, inderdaad. Kou is niet erg

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:45

Nou ik was ook even afgehaakt en ook niet meer ingegaan op personen die in ieder topic menen overal keihard op in te moeten hakken. . Ik lees ook veel topics en het zijn altijd dezelfde personen die een topic verzieken omdat zij denken dat alleen hun mening telt en dat alles wat voor hun paarden werkt voor alle paarden moet werken. Waardeloos irritant. Dit is ook of topic, maar ik vind dat dit toch een keer gezegd moet worden en blij dat de moderator de ergste berichten eruit gehaald heeft. Dit topic kan toch gesloten gaan worden want als ik ts zou zijn zou ik ook niet meer delen wat de keuze is om vervolgens het risico te lopen dat er toch weer mensen zijn die dan gaan inhakken op de keuze die ze heeft gemaakt. Heel jammer want er zijn natuurlijk ook mensen die oprecht geinteresseerd zijn of hun advies heeft bijgedragen aan de keuze van ts..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Moraira en 93 bezoekers